Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 21:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 wrz 2013, o 12:19 

Dołączył(a): 5 lut 2013, o 20:34
Posty: 214
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam,


panowie, kleję makiety na potrzeby uczelni, ma to być makieta dobrej jakości pod kątem wytrzymałości i wizualizacji. ( Kiedyś kleiłem sika, poradziliście na forum, było elstatycznie,ale zbyt miękko.

Na zewnątrz fornir, Tineo a wewnątrz włokno szklana ( makieta ma być wytrzymała i elastyczna- to próba wytrzymałościowa dla wieżowców., stąd też ma to być ładny fornir z matą a nie sklejka ), ale do rzeczy.

1. Żywicę zabarwiłem pigmentem na brązowo, wszystko skleiłem i wrzuciłem na kopyto...
efekty, żywica przebiła przez fornir...skleiła drewno.
2. Mata nie przykleiła się do drewna.....

Pierwsze 4 godziny trzymane było w temperaturze około 15 stponi, może za zimno ? ale to samego drzewa,też chyba by nie skleiło..
Powierzchnia forniru nie była czyczszona, odtłuszczona....ale czy to jest aż tak istotne ?


macie jakieś pomysły, dlaczego tak się stało ?

Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 wrz 2013, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Do żywic epoksydowych, nie stosuje się popularnych mat szklanych. Powinno stosować się tkaniny.
Zwykłe maty szklane trzymają się "kupy", bo są preparowane lepiszczem rozpuszczalnym w styrenie. Wiec jeżeli stosujesz maty to tylko w przypadku żywic poliestrowych i epoksydowych typu Epidian 53 który zawiera 30% styrenu.

Robiłem kiedyś przekładkę - 2x tkanina szklana 200g/m2, fornir mahoniowy 0,7mm, 4x tkanina szklana 200g/m2, przesycane Epidianem 6011 + Z1. Powstał ładny i mocny kompozyt.

4godziny przy 15'C to krótko, minimum to 24godziny.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 wrz 2013, o 22:03 

Dołączył(a): 5 lut 2013, o 20:34
Posty: 214
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
LukasJ,


dziękuję, nakreśliłem mi trochę temat i rzeczywiście nie stosuje się maty szklanej do EP

ok, a czy mogę zatem połączyc tkaninę szklaną/ węglową z drewnem Epidianem 5 + PAC 100 ?

i czy mogę połączyć Twoja 6011 z Pac 100 ?

uparłem się na PAC 100, bo trochę tego kupiłem....

Pozdrawiam

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

aaa i jeśli 6011 ma mniejszą lepkość, to chyba się skuszę, bo E5 to katastrofa do rozprowadzania...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 06:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
German napisał(a):
ok, a czy mogę zatem połączyć tkaninę szklaną/ węglową z drewnem Epidianem 5 + PAC 100 ?

Możesz.
German napisał(a):
i czy mogę połączyć Twoja 6011 z Pac 100 ?

Mojej nie możesz, ale swoją jak najbardziej. ;)


Załączniki:
Komentarz: Niestety nie pamiętam źródła...
tabela_utwardzania.jpg
tabela_utwardzania.jpg [ 84.24 KiB | Przeglądane 5546 razy ]

_________________
Pozdrawiam
ŁJ
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 06:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
LukasJ napisał(a):
Zwykłe maty szklane trzymają się "kupy", bo są preparowane lepiszczem rozpuszczalnym w styrenie. Wiec jeżeli stosujesz maty to tylko w przypadku żywic poliestrowych i epoksydowych typu Epidian 53 który zawiera 30% styrenu.

Te zwykłe maty nazywają się emulsyjne :-P
Do epoksydów używa się mat proszkowych

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Tabelka pochodzi prawdopodobnie z książki Bogdana Małolepszego

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: LukasJ
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 08:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Mata szklana jest materiałem uzyskanym przez połączenie ścinków rowingu za pomocą lepiszcza. Ponieważ włókna w macie ułożone są bezkierunkowo (przypadkowo) mata przenosi jednakowe w każdym kierunku lecz mniejsze niż tkanina obciążenia. Laminat jachtu wykonany jest z naprzemiennie ułożonych warstw tkaniny i maty. W uproszczeniu można powiedzieć, że tkanina nadaje laminatowi wytrzymałość, a mata odpowiednią grubość i co za tym idzie sztywność.
Ponieważ żywica poliestrowa przylega do włókien szklanych gorzej niż epoksydowa, zbrojenie szklane przeznaczone do użycia z tą żywicą poddawane jest specjalnej preparacji, która ma poprawić jakość połączenia żywica – szkło. Preparacja ulega rozpuszczeniu w styrenie zawartym w żywicy poliestrowej. Z tego powodu maty szklanej przeznaczonej do żywicy poliestrowej możemy używać tylko z żywicą poliestrową. Dobra żywica epoksydowa doskonale wiąże się z włóknem szklanym zbrojenie przeznaczone do użycia z tą żywicą nie wymaga preparacji, z tego powodu maty do użycia z żywicą epoksydową wykonywane są w odmienny sposób (maty proszkowe) i powinny być używane tylko z tą żywicą.
Jest prosty sposób na zapamiętanie:
żywica poliestrowa "P" - "E" -mata emulsyjna
żywica epoksydowa "E" - "P" -mata proszkowa
nigdy kombinacja E-E czy P-P ponieważ, takie połączenie powoduje nieprawidłowe wiązanie składników laminatu:
w przypadku żywic poliestrowych: powstanie kanalików w których bardzo szybko będzie rozwijać się osmoza, gdyż żywica nie jest w stanie idealnie związać się z materiałem szklanym
w przypadku żywic epoksydowych : osłabienie wiązania wewnątrz konstrukcji z powodu tego że lepiszcze nie wejdzie w reakcję z żywicą tworząc barierę dla dobrego wiązania, ale będąc jednocześnie często materiałem higroskopijnym może spowodować drastyczne zwiększenie wagi laminatu.
Z powodu że tkanina rowingowa (w twoim przypadku węglowa) nie posiada lepiszcza/ preparacji możesz ją stosować z epoksydami.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 09:40 

Dołączył(a): 5 lut 2013, o 20:34
Posty: 214
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Panowie,


bardzo dziękuję za pomoc,


mam jeszcze pytanie, czy da się jakoś porównać elastyczność i wytrzymałość spoiny
EP5 + PAC + tkanina szklana
EP 6011 + PAC + tkanina szklana ?

i po stronie 6011 jest szansa, że nie przesiąknie przez fornir....
drewno przed klejeniem zmatowić papierem i przetrzeć acetonem ?

Pozdrawiam
Łukasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 paź 2013, o 08:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
German napisał(a):
przetrzeć acetonem ?


wiem że aceton jest tani, ale ten bardzo silny rozpuszczalnik organiczny, którym można usuwać nawet nagar z silnika ale i jako rozcieńczalnik do żywic. niestety nie działa na wszystkie spektrum zanieczyszczeń powierzchniowych.
Dobry zmywacz silikonu czyli rodzaj rozpuszczalnika o typowo specjalistycznym zastosowaniu, służy do szybkiego oczyszczania i całkowitego odtłuszczania powierzchni z olejów, tłuszczów i silikonów to koszt 12-20 złotych za litr. Na pewno lepiej oczyści powierzchnię i będzie bezpieczniejszy dla drewna.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2013, o 21:44 

Dołączył(a): 5 lut 2013, o 20:34
Posty: 214
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Panowie,


użyłem 6011 + Pac 100, na razie się trzyma, ale jaka jest różnica w nakładaniu...ma konsystencję normalnego kleju, więc jest super ! dziękuję !

A macie jakiś pomysł, co zrobić żeby żywica nie przebijała przez fornir ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 paź 2013, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Przebicia klejowe to nic nadzwyczajnego przy okleinowaniu.
Przeważnie wystarcza przeszlifowanie powierzchni, czasami przed szlifowaniem trzeba przeciągnąć (delikatnie) bardzo ostrą cykliną.
Przyczyn może być wiele, n.p. porowata lub zbyt wilgotna okleina, zbyt rzadki klej - w takim przypadku trzeba go zagęścić np pyłem/mączką drzewną.
Jeżeli nie możesz powierzhni przeszlifować to możesz spróbować przed przyklejaniem forniru, zagruntować go. Oczywiście stronę, którą będziesz przyklejał i tym samym klejem, którego potem użyjesz.
Nakładasz bardzo cienką warstewkę i czekasz aż zwiąże. Delikatnie szlifujesz i możesz przyklejać.
Jest tylko jeden niuans. Przy gruntowaniu fornir będzie miał tendencje do zwijania się. Trzeba go delikatnie powstrzymać, np. kładąc go na szybie klejem do dołu i delikatnie przyciskając deseczką poprzez folię. Docisk ma być na tyle silny aby fornir leżał prosto i na tyle słaby aby kleju nie wduszać między włókna.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 paź 2013, o 09:26 

Dołączył(a): 5 lut 2013, o 20:34
Posty: 214
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
BoSmann,

dziękuję za podpowiedź, a czy Twój patent z gruntowaniem sprawdzi się w przypadku zywicy ? Szukałem czegoś takiego jak izolant, izolator ala grunt, ale nie znalazłem...

szlifowanie odpada...za mała powierzchnia na dodatek z krzywiznami...:(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL