Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 23:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 wrz 2013, o 10:39 

Dołączył(a): 5 sty 2008, o 11:11
Posty: 13
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Przerabiam na łódce instalację elektryczną, zakładam transformator separacyjny. Mam pytanie do kolegów zorientowanych w temacie, gdzie podłączyć przewód uziemienia. Transformator ma tylko dwa przewody wejściowe, żadnych metalowych części na zewnątrz.
Myślałem o podłączeniu uziemienia z kei do metalowych części łódki mających kontakt z wodą, tylko czy wtedy nie będzie robiło się ogniwo powodujące korozję? A może po prostu podłączać się na brzeg przewodem dwużyłowym. Tylko, czy to będzie bezpieczne?
I drugie pytanie, gdzie umieścić bezpieczniki? Przed transformatorem, to jest między transformatorem a gniazdem podłączonym na brzeg, czy między transformatorem a tablicą na łódce?

pozdrawiam Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2013, o 11:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
przepraszam za, być może, idiotyczne pytanie, czy ten transormator ma separować sieć 230V z kei od pokladowej sieci 230V?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2013, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Mniej więcej ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2013, o 15:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
dudeusz75 napisał(a):
przepraszam za, być może, idiotyczne pytanie, czy ten transormator ma separować sieć 230V z kei od pokladowej sieci 230V?

http://pl.wikipedia.org/wiki/Transformator_separacyjny

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2013, o 17:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
dzięki Wojciechu tysiąc dziewięćset sześćdziesiąty ósmy za link. Wiem co to transformator separacyjny. Chciałem się upewnić co kol. talrep chce separować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2013, o 17:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
cytat Wojtka napisał(a):
Warunkiem skuteczności tego zabezpieczenia jest zasilanie tylko jednego odbiornika z jednego transformatora i nieuziemiony punkt zerowy uzwojenia wtórnego.


Poniekąd rozumiem problem, ale zasadniczo nie spotkałam sie z takim rozwiązaniem na jachcie. Zwykle na wejściu obwodu AC (230v) są dwie rzeczy:
Wyłącznik różnicowo-prądowy (RCD, 30mA - http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device ) oraz przełącznik gwarantujący, że ZAWSZE mamy prąd 230v WYŁĄCZNIE z jednego źrodła (znaczy tylko z brzegu, tylko z inwertera, tylko z generatora).
Obecność RCD na głównym obwodzie załatwia sprawę zabezpieczenia przed porażeniem a jest jakby prostsza.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 12:48 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Moniia napisał(a):
Obecność RCD na głównym obwodzie załatwia sprawę zabezpieczenia przed porażeniem a jest jakby prostsza.

No niby tak ale warto wyjaśnić. Wyłącznik różnicowo-prądowy nie zabezpiecza przed porażeniem prądem elektrycznym a jedynie ogranicza czas przez jaki będziemy narażeni na szkodliwe działanie prądu elektrycznego. Zabezpiecza albo też szybko "diagnozuje" awarie w układzie zasilania. ;)
Układ separacyjny nie tak do końca zabezpiecza nas przed porażeniem prądem elektrycznym bo może nas porazić jeśli jednocześnie dotkniemy obu przewodów-obu końcówek transformatora.
Reasumując układ separacyjny, galwaniczne odizolowanie obwodów, jest jednym z najwyższych stopni ochrony przeciw porażeniowej, np nakazanej w przypadku pracy w środowisku bardzo wilgotnym jak np zbiorniki czy szlifowanie betonu na mokro w przeciwieństwie do stosowania zabezpieczeń różnicowo-prądowych.



Za ten post autor Były_User 934585 otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 09:52 

Dołączył(a): 5 sty 2008, o 11:11
Posty: 13
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Wznawiam temat. Może któryś z kolegów jeszcze przeczyta. Dalej nie wiem co zrobić z przewodem uziemienia z kei. Gdzie go podłączyć, czy może zrezygnować i podłączać się do kei przewodem dwużyłowym?

Pozdrawiam Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 11:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
talrep napisał(a):
czy może zrezygnować i podłączać się do kei przewodem dwużyłowym?
Czasami transformatory po stronie pierwotnej mają miejsce do podłączenia uziemienia - zabezpiecza ono obudowę, rdzeń, jakieś metalowe elementy, ale robi to tylko po stronie pierwotnej.
Strona wtórna nie wymaga uziemienia i to właśnie jest jedna z idei zastosowania separatora.

Jeżeli Twoje trafo nie ma fabrycznie zrobionego złącza do uziomu, to podłączasz kablem dwużyłowym.

ps. Opowieści o mostkowaniu we wtyczce zera z uziemieniem można sobie w buty wsadzić. Jeśli ktoś Ci będzie takie opowieści snuł, to go naglem potraktuj :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 13:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jacek Woźniak napisał(a):
Moniia napisał(a):
Obecność RCD na głównym obwodzie załatwia sprawę zabezpieczenia przed porażeniem a jest jakby prostsza.

No niby tak ale warto wyjaśnić. (...).

I za wyjaśnienie bardzo dziękuję, każdego dnia człowiek sie uczy. Nie wiedziałam.
A ze trochę późno przeczytałam... Nie szkodzi :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 14:49 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Maar napisał(a):
talrep napisał(a):
czy może zrezygnować i podłączać się do kei przewodem dwużyłowym?
Czasami transformatory po stronie pierwotnej mają miejsce do podłączenia uziemienia - zabezpiecza ono obudowę, rdzeń, jakieś metalowe elementy, ale robi to tylko po stronie pierwotnej.
Strona wtórna nie wymaga uziemienia i to właśnie jest jedna z idei zastosowania separatora.

Jeżeli Twoje trafo nie ma fabrycznie zrobionego złącza do uziomu, to podłączasz kablem dwużyłowym.

I tak i nie bo wszystko "zależy" od tego co i jak masz podłączone. Uziemienie transformatora oznacza, że uziemiony jest cały pakiet i wystarczy, że zostanie przymocowany do metalowego kadłuba metalowi śrubami i cały jacht mamy uziemiony. Jeżeli stosujesz zabezpieczenia RCD to aby działało musisz mu podłączyć uziemienie obecnie nazywane przewodem ochronnym. Chyba, że masz różnicówkę podłączoną do uziemienia jachtu więc teoretycznie nie musisz ciągnąć z kei trzech żył wystarczy jedna ale sprawdź działanie wyłącznika poprzez wciśnięcie przycisku Test.

Maar napisał(a):
ps. Opowieści o mostkowaniu we wtyczce zera z uziemieniem można sobie w buty wsadzić. Jeśli ktoś Ci będzie takie opowieści snuł, to go naglem potraktuj :-)
I jeszcze dołóż mu ode mnie! :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 17:25 

Dołączył(a): 5 sty 2008, o 11:11
Posty: 13
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Transformator nie ma metalowej obudowy. Jest to transformator troidalny, Ma tylko dwa wyprowadzenia dla uzwojenia wtórnego i pierwotnego. Na zewnątrz nie ma części metalowych.Zdecydowałem się na taki przede wszystkim ze względu na korzystny stosunek masy do mocy.
Moja łódka jest plastikowa. Z metalowych części z wodą stykają się tylko trzon steru i przepusty wody.

Pozdrawiam Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2013, o 05:41 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Pytanie zasadnicze to czy zabezpieczenia na kei potrzebują do prawidłowego działania uziemienia no i trzeba pamiętać, że kabel zasilający też może ulec uszkodzeniu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL