Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 lip 2025, o 20:33




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 99 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 paź 2013, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
JacekBol napisał(a):
Wojtku... Najlepszym narzędziem i programem nawigacyjnym jest ten.. którego używasz.

Zgoda. Choć lepiej: którym potrafisz się posługiwać. :)
Ale nie łapię idei mapy "hybrydowej" - trochę bitmapy i trochę naniesionych obiektów jako rodzaju mapy.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 11:13 
A ja całkiem łapię. Dokładnie o tym (jak sadzę pisała Monia)...
Oczywiście rozumiem Twoje tezy.. Na przykład kto miałby się zająć publikacją aktualnego oznakowania... (kwestia i odpowiedzilności prawnej i moralnej)?


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 paź 2013, o 11:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Czyli - takie cuś:
Załącznik:
Komentarz: schematyczna mapka woda/ląd z nałożonymi pozycjami LM
woda_lad_latarnie.JPG
woda_lad_latarnie.JPG [ 43.99 KiB | Przeglądane 10278 razy ]

Ale czemu nie dodać: pozycji wraków, sondowań itd a następnie wyp...usunąć podkład? :lol:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 00:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ale czemu nie dodać: pozycji wraków, sondowań itd a następnie wyp...usunąć podkład? :lol:


Właśnie o takie zastosowanie (jak pokazał JacekBol) mi chodziło:
bitmapa jest trudna do obróbki i zmian, ma dużą objętość, (np. przy brzegu czy w portach) i niesie zwykle całkiem inną wiedzę,
a wektorowe przenoszą skondensowane dane o pojedynczych detalach, które można w każdej chwili usunąć (wstawiając nowe lub nie.)
Taka hybryda ułatwiła by przesyłanie tylko zmienionych detali, a cała reszta była by na dysku na. (podobnie jak z programami antywirusowymi)
na dalszą przyszłość można by jeszcze myśleć o 3D (podejść do portów) jak w Google drive.
MJS
ps
na poszczególnych warstwach byłyby oddzielne dane: np zmienne głębokości piasku a oddzielnie skały. A wyrzucić ( schować z widoku) można każdą warstwę.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 01:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Tak "mają" katastry geodeci :
Załącznik:
mapa 93kb.jpg
mapa 93kb.jpg [ 92.16 KiB | Przeglądane 10147 razy ]

a podkład bitowy daje sie włączyć jednym kliknięciem (z lewej):
Załącznik:
mapa 115kb.jpg
mapa 115kb.jpg [ 114.28 KiB | Przeglądane 10147 razy ]

Tyle, że woda jest pusta... czyli do wykorzystania :D
Problemy prawne są "poza moją jaźnią" - ale widać, że się da mieć wiele warstw.* w tym mapę Googli.
Oczywiście tło powinno się dawać rozjaśniać także stopniowo.

MJS

*Na przykładowym geopor... akurat nie wszystkie chodzą, ale poszukam i znajdę taki portal gdzie wszystko dobrze chodzi.

**
Przykładowa gmina Nieporęt która właśnie coś tam kombinuje z dzierżawą pokazanymi działkami. :evil:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 11:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian Strzelecki napisał(a):
Tyle, że woda jest pusta...

Marianie, dalej nie qmam... :-(
Mówimy o zastosowaniu map do nawigacji. Pytanie: jakie informacje są niezbędne / przydatne w nawigacji? Albo inaczej: Które informacje zawarte na bitmapie uważasz za przydatne w nawigacji? Następna kwestia: które z tych informacji (zawartych na bitmapowym podkładzie) są stałe (niezmienne)?
Rozumiem że światła wszystkie mamy naniesione jako dane liczbowe, pewnie nabieżniki i inne sygnały dzienne też. Które informacje mają zostać na bitmapie?
- głębokości? - zmienne są (tu coś pogłębią, tam coś usypią)
- zarys linii brzegowej - jak wyżej (tu jakiś falochron przebudują, tam coś wykopią)
- wraki - zmienne (podniosą/ zatopią)
- kable - j.w.
Powiedzmy że względnie stałe są rodzaje dna. Co jeszcze?

Wróćmy do przykładu JackaBol'a:
Załącznik:
Jacka_przykład.JPG
Jacka_przykład.JPG [ 149.64 KiB | Przeglądane 10072 razy ]

A) falochron przedłużono - jak nanieść zmianę? (czyli aktualizacja (wymiana) bitmapy)
B) informacja o parkingu - nieistotna nawigacyjnie (ciężar bitmapy rośnie)
C) w przykładzie A falochron można dorysować, ale gdyby tu zrobiono wejście? (aktualizacja ciężkiej bitmapy z niepotrzebnym parkingiem)

Twój przykład z działkami geodezyjnymi dotyczy zupełnie innego zastosowania. Gdybym chciał pokazać komuś podział stref odpowiedzialności SAR czy wyłączne strefy ekonomiczne na Bałtyku - to byłoby dobre rozwiązanie.
Załącznik:
strefy_baltyk.JPG
strefy_baltyk.JPG [ 55.08 KiB | Przeglądane 10068 razy ]
Gdy chcę pokazać komuś trasę bałtyckiego rejsu (nie żeglarzowi - bo ja wolałbym na mapie to widzieć) - to także jest OK.
Jednak do nawigowania - nie wydaje mi się aby było to dobre rozwiązanie.

Owszem jak nie mam mapy aktualnej - lepsza jakakolwiek. Gdy mam mało aktualną (to eufemizm - po prostu nieaktualną) bitmapę i naniosę aktualne światła na nią - będzie to lepsze niż bez tych świateł. Jednak to nie jest rozwiązanie zgodne z dobrą/zwykłą praktyką morską. I nie powinno być proponowane jako normalnie stosowane (chyba, że z każdą poprawką wymieniamy podkład na aktualny - tylko czemu wszystkich danych nie zawrzeć w bitmapie wtedy?)

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 15:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Odpowiem Ci tak:
Mapa wektorowa całego Bałtyku (wszystkich znaków nawigacyjnych) może mieć (dla przykładu bo nie wiem ile naprawdę) 5MB wielkości.
Podobna mapa bitmapowa miała by minimum 500MB (w małej rozdzielczości).
No chyba, że była by to bitmapa miejscami pusta w jednym kolorze jak Ty pokazywałeś wyżej, (wtedy da się mocno skompresować)
ale ja nie o takiej mapie mówię.
Taka duża szczegółowa mapa Bałtyku z jedną poprawką: jednej przesuniętej w sztormie bojki, aby na jachcie było aktualnie musi być przesłana i wgrana.
Podobna poprawka na mapie wektorowej to 2-3 kb transferu.
Dobudowanych falochronów jakoś nie widzę na Bałtyku więcej niż 1-2 na rok, wiec zimą w domu można uaktualniać wszystko w dowolnym czasie.
Głębokości wcale nie zmieniają się (nie są mierzone) błyskawicznie - po większych sztormach czyli co kwartał starczy.
Mój pomysł polega na uaktualnianiu bardzo częstym wręcz natychmiastowym w jak najszybszych przesyłowo małych dawkach.
Przecież i transfer i elektryka (zasilanie) na jachcie to drażliwy temat.
W geodezji; ziemia się mało zmienia, a działki często i dlatego tak a nie inaczej to wymyślili.
Cały świat pracuje na obrazkach bitmapowych wtedy gdy nie musi szczypać się z pamięcią (szybkością przeliczeniową) i objętością pliku.
A tam gdzie trzeba oszczędzać (moc) tworzy się wektorowo.
Dlaczego więc tam gdzie i transfer i obróbka powinna być oszczędna, nie zrobić tego systemowo.

Nie upieram się, że to łatwe, ale chyba kierunek (patrząc na Google) już jest nadany i tylko czas pokaże jak szybko nastąpi zmiana.
Wyobrażam sobie, że wchodząc co nieznanego portu już niedługo będę miał widoki 3-D (czyli wektorowe) aktualizowane wg. pozycji ze swego GPSa jak to mam w miastach na G.Drive. czy w nawigacjach samochodowych.
Czy to jest niezbędnedo żeglugi? nie wiem , ale i laptop czy ploter tez nie były niezbędne jeszcze kilka lat temu, a świat idzie w kierunku kultury
bezmyślno-obrazkowej*.

MJS

*z czego się bardzo cieszę bo opanowanie liczenia astro wybiega poza moje możliwości mentalne. :cool:

ps na bitmapie (nie mylić z mapą*) da się ( np. w fotoszopie ) dorysować jak i odrysować wszystko z podobną łatwością tyle, że im dokładniej tym wielkość rośnie do kwadratu a w kolorze do ilości kolorów ( i odcieni) czyli np. razy: 8; 16p; 32; 64; 125; 256;... 65tyś;...32miliony. itp

Mapa bitmapowa a bitmapa to są całkiem inne rzeczy, jakkolwiek może być: Mapa bitmapowa ale nie odwrotnie. :D
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 18:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian Strzelecki napisał(a):
Odpowiem Ci tak [ciach argumenty "za" mapami wektorowymi]

Chyba mam problem z jasnym wyrażeniem myśli :-(

To ja tak spytam:
A po co używać map elektronicznych będących bitmapami do nawigacji żeglarskiej?

Argumenty które przytaczasz podają zalety map wektorowych: wielkość (nie jest tak różowo jak podałeś: mapa Hawajów (ostatnio to "chodzi" jako obszar testowy na forumie :-)) z NOOA jako plik KAP (bitmapa) ma około 3MB, a odpowiadające mu mapy ENC (S-57 - wektor) mają 1MB
Załącznik:
hawaii.JPG
hawaii.JPG [ 90.2 KiB | Przeglądane 9965 razy ]

Załącznik:
hawaje_KAP_540_1.KAP.jpg
hawaje_KAP_540_1.KAP.jpg [ 234.6 KiB | Przeglądane 9965 razy ]

Załącznik:
hawaje_S57_US1HA1M_US1HA2M.jpg
hawaje_S57_US1HA1M_US1HA2M.jpg [ 154.72 KiB | Przeglądane 9965 razy ]
).

Żadna z podanych przez Ciebie zalet nie przestanie działać gdy używana będzie jedynie mapa wektorowa. Widzę dwie zalety mapy rastrowej: mając mapę papierową można ją szybko (tanio) przetworzyć w mapę elektroniczną a także fakt że baza danych (mapa wektorowa) może się "rozjechać" (szczególnie przy osobnych plikach - poprawkach ale to kwestia kontroli integralności). Obie zalety przestają istnieć gdy zastosować taką hybrydę jak proponujesz. Więc: po co?

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Chyba za mało mamy wspólnej wiedzy aby bez dłuugiej dyskusji w ogóle się porozumieć. :oops:
Ja za mało nawigowałem (raptem kilka miesiecy z DECCA (o ile nie pomyliłem nazwy) w połowie ub. wieku. :-? )
A Ty za mało wiesz o rastrach i wektorach:
nie widzę możliwości przetworzenia mapy papierowej na elektroniczną (oprócz digitalizacji; na skanerze) bo błędy wymiarowe są wielkie a dokładność/rozdzielczość mała. (chyba, że objętość pliku duża.)
Jeśli by tak było to mielibyśmy wektorową mapę Polski (a nie mamy) i posługujemy się często nawet mapami z Austro-Węgier czy carskiej Rosji.
Jeśli założymy, że mamy mapę generalkę i 10-20 map portów na Hawajach, to rzeczywiście wszystkie moje argumenty padają.
Moje wywody powstają na bazie obrazków z Googla: które do mnie przemawiają bardziej niż mapy morskie usiane mrówkami np. głębokości całkiem dla mnie nieistotnymi: a które mogę włączyć gdy zechcę i nie będzie mi zawracała głowy głębokościami poniżej określonej granicy.
Nawet wyobrażam sobie mapę (w kompie) która będzie pokazywała tylko te znaki nawigacyjne nawigacyjne które mogę zobaczyć np. w ciągu godziny płynięcia w danym kierunku. ( nie mówie już np. o natężeniu ruchu wodnego.)
Tego wszystkiego nie wyobrażam sobie na mapie zdigitalizowanej czyli bitmapowej.
Załącznik:
hawaje.jpg
hawaje.jpg [ 144.22 KiB | Przeglądane 9901 razy ]

Wyobraź sobie, że na podstawie powyższego zdjęcia (moim zdaniem) przeciętny żeglarz może wprowadzić bezpiecznie jacht do portu, nie mając map morskich.
I to na takiej podstawie bitmapowej chciałbym mieć naniesione wszystko dalsze potrzebna do nawigacji (ale tylko wtedy gdy to chcę mieć na wierzchu).

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2444
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Marian Strzelecki napisał(a):
Chyba za mało mamy wspólnej wiedzy aby bez dłuugiej dyskusji w ogóle się porozumieć.
без пол литра не разберй :rotfl:

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian Strzelecki napisał(a):
Moje wywody powstają na bazie obrazków z Googla: które do mnie przemawiają bardziej niż mapy morskie usiane mrówkami np. głębokości całkiem dla mnie nieistotnymi
Hmmm...
Marian Strzelecki napisał(a):
Wyobraź sobie, że na podstawie powyższego zdjęcia (moim zdaniem) przeciętny żeglarz może wprowadzić bezpiecznie jacht do portu, nie mając map morskich.
Hmmm...

No, ja wolę taką mapę:
Załącznik:
Kailua_wektor.JPG
Kailua_wektor.JPG [ 114.19 KiB | Przeglądane 9869 razy ]

lub ostatecznie taką
Załącznik:
Kailua_bitmapa.JPG
Kailua_bitmapa.JPG [ 166.73 KiB | Przeglądane 9869 razy ]


PS. może rzeczywiście mamy jakiś bałagan pojęciowy?
Dla mnie mapa:
wektorowa - to baza danych o obiektach i ich położeniu. Program nawigacyjny "decyduje" co, kiedy i jak wyświetlić.
bitmapowa - "fotografia". powiększanie powoduje "pikselozę". Nie można czegoś nie wyświetlić. Z trudem można zmienić kolory (widok nocny/dzienny).

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Senator napisał(a):
без пол литра не разберй

где, когда? :rotfl:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: jedrek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 mar 2010, o 11:44
Posty: 2444
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 223
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
где, когда? :rotfl:

здесь, всегда
Załącznik:
tn.JPG
tn.JPG [ 11.64 KiB | Przeglądane 9860 razy ]
;)

_________________
Pozdr.
Tomek Niedbała


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2013, o 23:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Senator napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
где, когда? :rotfl:

здесь, всегда
Załącznik:
Załącznik tn.JPG nie jest już dostępny
;)

Ja zdecydowanie wolałbym tu:
Załącznik:
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg [ 17.75 KiB | Przeglądane 9827 razy ]

lub w okolicy czyli np. tu:
Załącznik:
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg [ 21.56 KiB | Przeglądane 9827 razy ]

Każdemu będzie bliżej :cool:
MJS

ps
ale na mojej (Google) "mapie bitowej" głębokości w porcie widać lepiej :-P

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2013, o 01:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13166
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Marian Strzelecki napisał(a):
Każdemu będzie bliżej :cool:
Nie każdeu.
Ty podchodzisz do mapy jak architekt. My jak taksówkarze. Każdemu z nas mapa służy do innych celów. Czyli potrzebujemy ZUPEŁNIE różnych map.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2013, o 01:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Noo...
- nawigowanie do Korsarza ( a zwłaszcza zzz )
rzeczywiście wymaga Taxi :rotfl:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2013, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Marian, różne mamy potrzeby mapowe. Mnie osobiście to bardziej, od fotek przedstawiających linię brzegową, interesują te cholerne robaczki (których bez okularów nie widzę).

Oprócz tych robaczków, to jeszcze świeczki, świece i inne światełka się przydają :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2013, o 20:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ależ ja nie neguję potrzeby robaczków i światełek (zwłaszcza dzisiaj :evil:) ;)
Tylko myślę o kierunku który przyjmie rozwój programów nawigacyjnych.
Opieram się na domysłach ...
i obserwacji tego co było np. z mapami samochodowymi i z geodezyjnymi i z kierunkiem iścia cywilizacji.


Widząc dno i wysokości gór w kolorach, intuicyjnie szybciej wiem gdzie jestem i czego się spodziewać (o wiele łatwiej niż widząc placek jednokolorowy).
czy prąd skręci, czy wiatr zawieje: vide sławne wiaterki z gór (u jugoli)


Tak było z tradycyjnymi mapami, zanim nadeszły te:
Załącznik:
Komentarz: 31KB
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg [ 30.53 KiB | Przeglądane 9650 razy ]
Załącznik:
Komentarz: 38KB
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg [ 37.33 KiB | Przeglądane 9650 razy ]

...NIC NIE MÓWIĄCE o prozie życia komputerowe bazgroły.

Oba górne obrazki pokazują to samo ... a ile wiedzy niosą: :rotfl:

Jednak wpływając do portu chciałbym wiedzieć czy po lewej
mam: dbp (drobny biały piasek)
czy: szbb (szczerzące zęby bloki betonu)
bez wślipiania się z lupą w monitor.
Z poniższego obrazka wiem to natychmiast i prawie jednoznacznie,
Załącznik:
Komentarz: 84KB
Clipboard03.jpg
Clipboard03.jpg [ 83.12 KiB | Przeglądane 9650 razy ]
nawet wiem, że drzewa mogą mi zasłonić wiatr lub go odchylić:
a uściślić/potwierdzić (detale;mrówki;światełka) zawsze mogę czytając/przełączając na warstwę wektorową gdzie mam zwykłą mapę morską podzieloną na warstwy tematyczne.
Tak właśnie jest na podanym przykładzie mapki Googla gdzie niewidoczna droga jest naniesiona transparentnie, a nazwa ulicy jest także widoczna gdy trzeba.

Tego bym właśnie oczekiwał po współczesnych elektronicznych mapach morskich na ekranach laptopa, a nie suchego przeniesienia (na ekran) papierowych wydruków nie najlepszej klasy XIX-to wiecznych druków admiralicji brytyjskiej.
MJS

i tak będzie: howgh!

...ponieważ coraz więcej "dzieci Googla" pójdzie nawigować na morzu.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2013, o 07:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Marian Strzelecki napisał(a):
Tylko myślę o kierunku który przyjmie rozwój programów nawigacyjnych.
Opieram się na domysłach ...

Nie trzeba domysłów!
Marian Strzelecki napisał(a):
i tak będzie: howgh!

i... "jest" a nie "będzie":

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2013, o 09:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
I nie tylko laptopy (Maxsea w tym przypadku) ale i chartplotery także...

Tylko, Marianie, wątek jest o zupełnie innym programie. Darmowym. Podejrzewam, że wiele wody w rzekach upłynie, zanim takie kombinacje dotrą do takich programów, jeśli w ogóle... :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2013, o 09:56 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Wariant podkład + wybrane obiekty (np. spis świateł, TSS) jest jak najbardziej możliwy od dawna, dopóki obiekty można przedstawić jako WPT, RTE, TRK.

Trzeba by jednak zaprojektować inne ikonki dla tych obiektów, gdyż te zwykłe są słabo widoczne na tle GE.

Przydatne narzędzia w OCPN to Usericons (własne ikonki) oraz warstwy (layers).
Przydatne narzędzia zewnętrzne to GE2KAP (mapa BSB z Google Earth) i IMG2KAP (mapa BSB z dowolnego obrazka (np. z ekranu lub JPG).

Dobrze, że są różne mapy, różne źródła i różne narzędzia...


Załączniki:
GE_JAS_KUZ_V1.jpg
GE_JAS_KUZ_V1.jpg [ 108.57 KiB | Przeglądane 9488 razy ]

Za ten post autor PjotrC otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2013, o 10:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2837
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian Strzelecki napisał(a):
Wyobraź sobie, że na podstawie powyższego zdjęcia (moim zdaniem) przeciętny żeglarz może wprowadzić bezpiecznie jacht do portu, nie mając map morskich.
To czego oczekujesz możesz osiągnąć tworząc sobie własne mapy na podstawie zdjęć satelitarnych w innym darmowym programie nawigacyjnym SAS Planet http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/viewthread.php?thread_id=1077Ale będziesz pozbawiony treści oznakowania nawigacyjnego.
Moniia napisał(a):
Tylko, Marianie, wątek jest o zupełnie innym programie. Darmowym.
Ale tak jak Moniia pisze to jest dyskusja o innym programie który w tej chwili jest taki jaki jest. :D



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2013, o 19:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Podziękowałem trzem ostatnim rozmówcom, bo w zasadzie wyjaśnili mi wszystko czego mogę się spodziewać gdy;
będę bogaty (kupię)
albo stary (dożyję)
albo cierpliwy. ;) (doczekam)

Czyli wiem wszystko:
powinienem rozpocząć nowy wątek:
Mapy morskie dla "dummnych a bidnych" :roll: ;)
MJS
ps.
I chyba rzeczywiście należałoby dużą część tego wątku oddzielić od OPEN CPN
aby dalej nie oftopować.

Pozdrawiam i przepraszam za mieszanie.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2014, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Witam znów: a co powiecie o tej aukcji?
http://allegro.pl/lap-n150-3g-gps-nawig ... 80675.html
MJS :mrgreen:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2015, o 23:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13166
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Od dziś jest nowa stabilna wersja: 4.0.0

Features

Worldwide, standard, S57 and encrypted S63 vector chart support.
IHO S52 compliant display of S57 and S63 vector charts.
BSBv3, and earlier, raster chart support.
"BSB4" and "nv-chart" support through plugins.
CM93 vector chart support, with per cell offset corrections.
OpenGL support for enhanced performance on modern hardware.
Single-chart and Quilted display modes.
North-up, Course-up and Chart-up display modes.
Moving-map display mode.
Route navigation with ship tracking functions.
Waypoint navigation.
Dashboard, for configurable on-screen display of ship's NMEA data.
NMEA 0183 GPS interface at selectable baud rate.
Advance NMEA message handling structure, with built in multiplexer.
Autopilot output support.
AIS input with full target tracking and collision alerting.
AIS support for SART with selectable MMSI for automatic MOB handling.
AIS support for DSC and GPSGate Buddies.
Anchor watch/alarm functions.
GRIB file input and display for weather forecasting.
GPX Waypoint, Track and Route input and output file support.
Tide and Current prediction and display by location.
Route planning with tidal support.
Builtin great-circle routing.
Integrated weather routing through qtVlm or separate plugin
GPX Layers for annotation of charts.
A selection of display themes.
A growing number of plugins. Climatology, Weather Routing, WeatherFax, Google Earth, World Magnetic Variation, Voyage Data Recorder, AIS -radar, SAR and a LogBook, plus many more.
Multi-language support. 20+ languages supported.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: Senator, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2015, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
Od dziś jest nowa stabilna wersja: 4.0.0

Wymaga konta administratora do instalacji... :-( :cry:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2015, o 19:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13166
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Wymaga konta administratora do instalacji..
U mnie się zainstalowało bez problemu... sprawdź ustawienia.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2015, o 19:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
U mnie się zainstalowało bez problemu

... pewnie konto na którym pracujesz ma uprawnienia administracyjne...? :-P
Spoko, poradziłem sobie, ale po co te uprawnienia OCPN-owi (poprzednie wersje ZTCP nie wymagały)? :?: :-?

Coś się tłumaczenia rozjechały:
Załącznik:
Połączenia.JPG
Połączenia.JPG [ 53.67 KiB | Przeglądane 7334 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2015, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Na Macu bez problemu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2015, o 23:39 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Coś się tłumaczenia rozjechały
Błędów, niestety, jest całkiem sporo...

Cóż, od wersji 2.5.0 (połowa 2011) wyraźnie więcej żegluję, niż programuję i całkiem odpuściłem pielęgnowanie polskiej wersji językowej, zwłaszcza wobec braku widocznego zapotrzebowania. Widziałem, że paru kolegów przetłumaczyło niektóre wtyczki, ale część dotycząca programu głównego wygląda jakby z tamtego okresu, a w każdym razie komentarze w źródłach o dacie wersji i autorstwie nadal na to wskazują. Biorąc pod uwagę, że to ponad 3 lata i 2 duże nowe wydania po drodze - nie dziw, że się ciut rozjechało.

Ostatnie stabilne wydanie 3.2.2 pobrano z Polski nieco ponad 6000 razy, co daje nam 10 miejsce po Francji, USA...itd, gdzieś koło Szwecji.

Wg statystyk wersja polska jest obecnie przetłumaczona w 18% (uwzględniając wtyczki, 32% uwzględniajac tylko program główny, 2.5.0 oddałem w 100% zrobione). Niektórzy mają mniej (ponad 90% całości tylko Francuzi i Holendrzy), ale nawet węgierska wersja ma 60% programu głównego ...

Może ktoś nad tym pracuje? Może są ochotnicy... ? Narzędzia nie są skomplikowane i nie trzeba budować całego systemu ze źródeł.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sty 2015, o 23:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Piotrek, jeśli ma to być zrobione, znaczy, porządnie, to Ty się za to weź.
Wyjaśnienie dla tych, którzy nie mieli z Piotrem do czynienia: jest to facet, który:

1. Zna Opena jak nikt inny.
2. Zna biegle co najmniej 4 języki (i tłumaczy w obie strony)
3. Jest dłubkiem, detalistą i perfekcjonistą. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 99 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL