Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 20:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lis 2013, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Można czy nie można?

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 15:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Nie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 17:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
W sensie, że ten olej miałby być w misce olejowej czy w baku?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 17:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Maar napisał(a):
W sensie, że ten olej miałby być w misce olejowej czy w baku?


Co to jest miska olejowa?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 17:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Katrine napisał(a):
Co to jest miska olejowa?
Umiesz robić naleśniki?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 17:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Maarek ;) :mrgreen:

A ad meritum: pytasz w sensie technicznym czy prawnym?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
ra_dek napisał(a):
Można czy nie można?


Nie wiem więc się wypowiem :-)

No więc dlatego, że nie wiem czy olej roślinny (w baku) nie wpłynie negatywnie na działanie silnika, to na morzu unikałbym jego użycia. Bo do najbliższego serwisu może być daleko, dużo dalej niż na lądzie. A i pomoc drogowa będzie znacznie droższa :-D

Starsze, niewysilone diesle samochodowe pracują na wszystkim, nawet na starym oleju po frytkach. Legendą już jest pod tym względem silnik od Mercedesa beczki. Ale do współczesnych wyżyłowanych diesli, pełnych elektroniki, nikt by się nie odważył wlewać niczego poza dobrej jakości olejem napędowym. Podobnie z silnikami jachtowymi. Jeśli na jachcie jest marynizowany silnik Ursusa, to pewnie prawie mu wszystko jedno. Ale współczesne diesle jachtowe już trochę się różnią, choćby turbospręzarką, coraz częściej stosowaną również na jachtach.
Trzeba poczekać na Kocura. On jest autorytetem w dziedzinie diesli.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.



Za ten post autor Szaman3 otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 18:33 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Odnośnie strony technicznej, to jeszcze jest kwestia ile tego oleju ma być nalane do baku. Bo zmieszanie niewielkiej ilości oleju jadalnego z olejem napędowym da swego rodzaju "bio-diesel", raczej strawny dla większości jachtowych silników. Ale jeśli to miałby być olej z patelni po smażeniu, to lepiej byłoby wpierw go przefiltrować przez jakiś materiał o b.małych oczkach :)

Odnośnie strony prawnej - czerwonego barwnika w oleju jadalnym raczej nie ma ;)

Wypadałoby też zbadać to od strony ekonomicznej - czy to się po prostu opłaci (biorąc pod uwagę nie tylko relację cen ON do oleju jadalnego, ale i choćby niewielkie prawdopodobieństwo późniejszej potrzeby czyszczenia filtrów paliwa albo i większej rozbiórki silnika).



Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 18:46 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Szaman3 napisał(a):
Nie wiem więc się wypowiem :-)
No wiesz... :D
Tradycyjny diselek (na pompie mechanicznej) spokojnie. TDIkowi można oleju roślinnego dolać do paliwa, lecz jakby miał to być sam roślinny to odpowiednie oprogramowanie potrzebne by dobrze palił - i też może. Jedyny kłopot to gęstnienie oleju na zimnie, trzeba miec podgrzewanie. Mówię o rzędowej piątce TDI od audi, za inne nie ręczę. :mrgreen:
Common rail wymagają jakichś przeróbek natomiast, ale wykonalne podobno. A wykonują właśnie dlatego że siem opłaci ;)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 20:50 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Trzeba dodawać biocydy, bo przy dodatku roślinnych ładnie się grzyby i bakterie w zbiorniku rozwijają, zatkać potrafi to filtry. Podobno to dzieje się tylko na słonym. Zresztą dodatek roślinnego i tak jest już w napędzie. Ja już ten problem przerabiałem i to na Bałtyku, a nie w jakichś tropikach.

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 20:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Maciek, możesz napisać więcej o Twoich doświadczeniach?

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 20:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Co wy tu pitolicie? Jak macie takie dylematy to straży granicznej zapytajcie się, szybko odpowiedzą.

A tak w ogóle to czy przy tak niskim spalaniu warto kombinować i się pitolić z tym rzepakowym co później wali smażonymi naleśnikami w całym porcie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2013, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Dlatego pytałem - od strony prawnej czy technicznej.

Od prawnej nie wolno.

Od technicznej - taki Krab nie zauważy różnicy, trzeba tylko sprawdzić z czego mamy uszczelki na linii paliwowej bo niektóre za tłuszczem nie przepadają.

Podgrzewanie paliwka się przyda zwłaszcza na zimnych wodach - wymiennik ciepła na chłodzeniu. A odpalanie na napędzie albo wymiennik z zabudowaną grzałką wstępną 12 czy 24V.

Popmpowtryskom trza by jakiegoś smarowidła o lepszej niż jadalny charakterystyce bo nie lubią za sucho. Miksol domieszany będzie OK.

Turbinie, jeśli nie będzie dramatycznie kopcił nie zaszkodzi. EGT będzie nieco niższe niż na napędowym.

Z Commonrailami bym nie kombinował. Ewentualna naprawa się nie opyla a silniki tak oczujnikowane, że bez przeprogramowania i tak pewnie odpali w trybie awaryjnym na ćwierć gwizdka. Jeśli w ogóle.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 07:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
ra_dek napisał(a):
Można czy nie można?
A po co?

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 08:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Ja myślę że chodzi tu o to ,że np mamy do portu 4-5 NM , warunki nieciekawe idziemy na silniku już widać główki , a tu zonk!!!! i skończyło się paliwko!!!! :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 08:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Micubiszi napisał(a):
Ja myślę że chodzi tu o to ,że np mamy do portu 4-5 NM , warunki nieciekawe idziemy na silniku już widać główki , a tu zonk!!!! i skończyło się paliwko!!!! :roll:

A w kanistrach mamy tylko olej jadalny do frytek :rotfl:

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 08:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Nie, mamy w kambuzie pół litra oleju kujawskiego z pierwszego tłoczenia :lol:

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 08:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Szaman3 napisał(a):
Nie, mamy w kambuzie pół litra oleju kujawskiego z pierwszego tłoczenia :lol:


Na zimno.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 08:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Yigael napisał(a):
Dlatego pytałem - od strony prawnej czy technicznej.

Od prawnej nie wolno.
(...).

U was to moze po prostu nie wolno, u mnie o ile mi wiadomo można, pod warunkiem że sie zapłaci stosowne podatki paliwowe :) co czyni cały proceder bezsensownym :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 09:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Micuś jak chodzi o twój silnik i masz wir na dnie zbiornika to dolewasz te pół litra kujawskiego do zbiornika i jedziesz. Potem filtr zmienisz i wsio. Jak smażyłeś na nim racuchy to przefiltruj przez szmatę.

Mój kolega Perkinsa w swoim Landku poi wyłącznie w Biedronce. Od kilku lat. Ma podgrzewacz na chłodzeniu z grzałką na start. To inwestycja na zimę. Latem zbędna.

Co nie zmienia postaci rzeczy, że dobrze wiedzieć z czego mamy te uszczelki na linii paliwowej zanim dolejemy oleju po rybie do zbiornika i zasyfimy układ. Pracę na kujawskim też lepiej przetrenować w warunkach mniej ekstremalnych niż główki Władkowa w sztormie ;) W warunkach jachtowych niezawodność jest istotna - także niezawodność w przypadku typowych dla jachtów długich przestojów i zalegania kujawskiego tak w filtrach paliwa jak w zbiorniku. Rozwój żyjątek, zatykanie zimnym tłuszczem, takie tam mało znane samochodziarzom problemy. Za i przeciw to nie tylko kwestia czy ta stara młockarnia pod kokpitem nam to przepali bez problemów... jak stara to przepali.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 09:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 08:20
Posty: 4768
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1364
Otrzymał podziękowań: 1257
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Ale wyobraźmy sobie : Płyniemy po oceanie, dookoła saaaaaaaaaama woda. Żagle porwane wszystkie nawet nie ma jak pozszywać . Ropa się skończyła. Ale mamy jeszcze butlę z gazem!!!!!! Musimy upolować tłustą rybę (albo wieloryba) .Potem topimy na tym gazie tłuszcz wlewamy do zbiornika i JESTEŚMY URATOWANI!!!!!! :roll:

_________________
"Bałtyk nocą skłania do przemyśleń.Ciemno i tylko woda dookoła.Czasem jakieś światełko w oddali, które szybko znika.Szum wiatru w olinowaniu i bulgot wody od dzioba jachtu." cytat z drugiego tomu " Przygód na Morzu"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Chyba lepiej wieloryba :lol:

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 09:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2037
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 953
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
Inną opcją może być olej z puszki z makrelą, szprotem lub tuńczykiem w oleju ;)

_________________
Daniel
***** ***
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." B. Russell
"Propaganda u ruskich jest potrzebna, bo jak im wyłączycie TV zorientują się, że są głodni." Internet
"To dziwne być w tym samym wieku co starzy ludzie." tamże


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 10:06 

Dołączył(a): 3 gru 2008, o 22:47
Posty: 102
Lokalizacja: Essex, UK
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
jezdzilem mercedesem beczka na oleju z lidla w czasach studenckich, gdy bylo to ekonomicznie oplacalne, bajka bo tanio bylo

teraz sie nie oplaca ale jakbys sie upieral:

- uszczelki w ukladzie paliwowym moga tego nie przezyc, moze bedzie ok, wyjdzie w praniu, przekonasz sie :)

- w temperaturze ponizej 15 stopni odpalanie bedzie utrudnione, ponizej 10 stopni raczej niemozliwe

- jak zrobi sie troche chlodniej i cholerstwo zgestnieje za bardzo to kaplica

- bedzie walilo za lajba smazonymi plackami



Za ten post autor chiquito83 otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 10:27 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
A co z opinią, że olej jadalny zawiera fosfor, który działa na silnik niczym papier ścierny?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Opinia jak dupa. Każdy ma swoją. Znany mi Perkins zrobił ponad 200000 na biedronce. Wcześniej kole 180000 u bauera. Także w trasach jako holownik. Panewki zdrowe kompresję trzyma zużycie oleju w normie. Uszczelniacze zaworowe miał robione.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 13:23 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Z tym 'jak papier ścierny' to inna kwestia - trzeba uważać na smarowanie pompy wtryskowej. Tyle słyszałem że niektóre (lucas rotacyjny?) siem uszkodzą bo olej za gęsty do ich panewek. Ale znowóź staroświeckie tłoczkowe cierpią od nowoczesnego 'czystego' disla i radzą dodawać do paliwa odrobinę oleju :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2013, o 13:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Mixol rulez ;) Natłuści suche a i z za tłustym się pomiesza zacnie. Tak taksówkarze twierdzą ;)

Jak w Rosji lałem zasiarczony opał do Landka to mixolem dawałem szansę moim pięciu pompowtryskom. Póki co bez szkód widocznych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2013, o 08:33 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Mariusz, przeczytałem gdzieś o tym problemie i zajrzałem do swojego zbiornika - zobaczyłem ciemno brązowy glutowaty osad na dnie. Wyssałem to rurką z pompką gruszkową i zastosowałem Diesel Plus Additiv firmy Yachticon, kupiłem w Bakiście, 0,5 litra starcza na 500 litrów napędu. W tym roku wyjątkowo dużo pływałem na silniku zrobiłem 250 mth i nie było problemu, zaglądałem do zbiornika po dłuższym postoju łódki i było ok.

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowanie od: ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lis 2013, o 22:33 

Dołączył(a): 13 lip 2007, o 10:45
Posty: 71
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 15
RyśM napisał(a):
Z tym 'jak papier ścierny' to inna kwestia - trzeba uważać na smarowanie pompy wtryskowej. Tyle słyszałem że niektóre (lucas rotacyjny?) siem uszkodzą bo olej za gęsty do ich panewek.

Chciałbym potwierdzić ,że głównym problemem w stosowaniu wszelakiego rodzajów biodiesli jest łożyskowanie wałków w pompach wtryskowych , i tak pompy na łożyskach tocznych znoszą wszystkie rodzaje paliw , to te na panewkach już nie bardzo

_________________
jack



Za ten post autor jack otrzymał podziękowania - 2: Były user, ra_dek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL