Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 1 lip 2025, o 00:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 06:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2013, o 14:34
Posty: 150
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Mam pourywane kable od wskaźnika temperatury silnika. Udało się zlokalizować styki od podświetlenia, masę i sygnał od silnika. Jest jeszcze jeden styk - podejrzewam, że to zasilanie ze stacyjki - zgadza się?
Jak można sprawdzić działanie czujnika w silniku? Opór się zmienia? W jakim zakresie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 07:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zewrzeć przewód czujnika do masy. Wskazówka powinna się wychylić do oporu. Jeśli nie, a "prześwietliłeś" przewód - to uszkodzony jest czujnik :D

Można wykonać stanowisko pomiarowe, ale prościej jest wymienić czujnik jeśli są podejrzenia....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Flagsztok
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2013, o 14:34
Posty: 150
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
Zewrzeć przewód czujnika do masy. Wskazówka powinna się wychylić do oporu.


Dzięki, sprawdzę.
A ten luźny kabel? Do plusa ze stacyjki?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 08:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jaki to silnik ? Z rozrusznikiem elektrycznym ? Prądnicą ? Alternatorem ? Rozrusznikoprądnicą ? Elektrozaworem odcinającym paliwo ? Czujnikiem ciśnienia oleju?

Może to być zarówno przewód zasilający elektromagnes bendixa ( jesli jest rozrusznik) jak i obwód wzbudzania (jak jest alternator). Stare silniki nie miały elektryki, ewentualnie jeden przewód zasilający lub odcinający paliwo + ewentualnie czujnik temperatury i ciśnienia oleju.
Sprawdź kiedy pojawia się na nim napięcie :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2013, o 14:34
Posty: 150
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
Może to być zarówno przewód zasilający elektromagnes bendixa ( jesli jest rozrusznik)


Przewód urwany od strony zegara. Żadnego napięcia na nim nie ma.
I właśnie pytanie czy należy do niego podłączyć plus ze stacyjki?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 10:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A mnie na odległość skąd to wiedzieć, co ja, wróżka, Dziad Jag ? :-o :D

Masz miernik uniwersalny ?

Sprawdź łomomierzem gdzie jest drugi koniec tego przewodu, bo rozumiem, że organoleptycznie nie ma takiej możliwości ( nie możesz prześledzić jego przebiegu) ?

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 11:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2013, o 14:34
Posty: 150
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
A mnie na odległość skąd to wiedzieć, co ja, wróżka, Dziad Jag ?


No przecież napisałem - jest urwany kabel od strony wskaźnika. Nie czarny, nie czerwony tylko złośliwie brązowy.
Ponieważ sygnał z czujnika (organoleptycznie potwierdzone połączenie z silnikiem) oraz masa są podłączone więc podejrzewam, że wskaźnik potrzebuje jeszcze osobne zasilanie.
Stąd pytanie - czy do wskaźnika temperatury powinien być podłączony plus ze stacyjki?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 13:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
"+" powinien być podłączony przez wskaźnik do czujnika. W czujniku jest taki pierdolnik
(termistor), który wraz ze wzrostem temperatury zmniejsza rezystancję obwodu, przez który zwiera do masy (czyli silnika) - co powoduje w praktyce, że ze wzrostem temperatury na spada napiecie odkładane na termistorze. Wskaźnik jest więc voltomierzem, który mierzy napięcie w obwodzie. Przynajmniej IMHO. Jeśli nie mam racji - niech ktoś naprostuje. :D
Jeżeli urwany kabel prowadzi do wskażnika, a drugi od niego do czujnika - to trzeba mu faktycznie podać "+" przez stacyjkę.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 14:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2013, o 14:34
Posty: 150
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
Jeżeli urwany kabel prowadzi do wskażnika, a drugi od niego do czujnika - to trzeba mu faktycznie podać "+" przez stacyjkę.


Urwany kabel prowadzi OD wskaźnika - znaczy się jest podłączony do wskaźnika i smętnie sobie zwisa... Gdzie był kiedyś podłączony to diabli wiedzą.
Do czujnika na silniku jest pojedynczy kabel.
Stąd właśnie moje pytanie - czy poza sygnałem od czujnika w silniku powinno być podłączone dodatkowo zasilanie do wskaźnika. Wiem, że rozwiązania mogą być różne ale pewnie są jakieś częściej spotykane?
BTW: zasilanie +/- do podświetlenia zegara jest podłączane osobno. I nawet działa :D Tylko podświetlenie niestety :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
I tak powinno być w przypadku starych silników.
Do jednego styku wskaźnika powinien być podłączony przewód "plusowy" ze stacyjki i sygnałowy z czujnika, do drugiego styku masa z silnika.
Skoro oświetlenie działa to masa jest doprowadzona. Sprawdź czy jest "zmostkowana" z "masowym" stykiem wskażnika, wątpię czy ktoś prowadził osobny przewód.....
Wtedy będzie pewność, że mam rację :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 14:33 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Flagsztok napisał(a):
czy poza sygnałem od czujnika w silniku powinno być podłączone dodatkowo zasilanie do wskaźnika.

Czujnik działa w ten sposób, że wraz ze wzrostem temperatury, zwiększa się przewodnictwo prądu od tego wystającego kabelka do masy, czyli bloku silnika. Sam w sobie czujnik nie generuje żadnego sygnału (prądu), a więc nie jest w stanie wychylić wskazówek zegara. Dlatego (jak napisał Kurczak), potrzebne jest zasilanie obwodu - od strony zegara.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 08:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2013, o 14:34
Posty: 150
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
Zewrzeć przewód czujnika do masy. Wskazówka powinna się wychylić do oporu. Jeśli nie, a "prześwietliłeś" przewód - to uszkodzony jest czujnik :D
Można wykonać stanowisko pomiarowe, ale prościej jest wymienić czujnik jeśli są podejrzenia....


Urwany kabel trzeba było do plusa podłączyć. I teraz faktycznie po zwarciu czujnika do masy wskazówka wychyla się na max. Czyli zegarek jest ok.
Napięcie na zimnym czujniku to 6.5V. Będę musiał trochę go rozgrzać żeby zobaczyć czy cokolwiek się zmienia.
Jeżeli potrzebna będzie wymiana czujnika to jakikolwiek z pasującym gwintem będzie dobry czy są jakieś różne rodzaje?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2014, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Czujnik musi współpracować z wskażnikiem inaczej będzie pokazywał bzdury....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL