Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 lip 2025, o 18:41




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 sie 2014, o 18:50 

Dołączył(a): 12 sie 2014, o 16:05
Posty: 1
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?
Jakie są ograniczenia wiekowe związanebz tą funkcją?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2014, o 19:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17564
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
maro99 napisał(a):
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?
Oficerów wachtowych - o ile w danym rejsie takowi występują - w większości przypadków wybiera (ustala) kapitan. Zdarza się, że o obsadzie stanowisk oficerskich decyduje armator.

Nie ma żadnych przepisów określających wymagania stawiane oficerom. Tylko od woli kapitana i/lub armatora zależy decyzja, jakie warunki musi spełniać oficer.

Najczęściej jest to doświadczenie morskie oraz zaufanie. Po prostu - kapitan czuje się komfortowo, gdy idąc spać może zaufać temu, kto prowadzi łódkę.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowania - 2: maro99, mchanga
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2014, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Maar napisał(a):
Tylko od woli kapitana i/lub armatora zależy decyzja, jakie warunki musi spełniać oficer.

Najczęściej jest to doświadczenie morskie oraz zaufanie.
Święte słowa. Zdarzało mi się już pozbawiać stanowiska oficerskiego sternika morskiego, który miał patent i na tym się jego wiedza kończyła i mianować oficerem dziewczynę (czasem bywa na forum) ze stopniem żeglarza, wyjątkowo przytomną, kumatą i odpowiedzialną.
maro99 napisał(a):
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?
Jakie są ograniczenia wiekowe związanebz tą funkcją?
Nie ma ograniczeń wiekowych. Na żaglowcach karta bezpieczeństwa wymaga np. trzech sterników morskich i przyjęło się, że są to oficerowie. W praktyce - muszę ich mieć ze względu na dupochron (zwłaszcza ubezpieczeniowy), ale nie muszę z nich robić oficerów. Czasem armator wymaga patentu jsm na stanowiska oficerskie, ale jak dostaję patentowanego durnia, to i tak nie zrobię z niego oficera. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 2: Leszek, maro99
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2014, o 22:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 17:20
Posty: 3173
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 700
Otrzymał podziękowań: 231
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Janusz jestem pełen podziwu dla twojej stanowczości. Wiem, że nieraz mnie besztasz bo coś nie tak z ortografią, ale jak napisałeś gamoń nie czyta swoich postów. Ale wiem, że w pewnych sprawach dotyczących żeglugi, jestem zgodny z twoim myśleniem. Powiem tak: Stare ale jare. Chyba się nie pogniewasz.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2014, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 884
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
maro99 napisał(a):
Czy aby pełnić funkcję oficera wachtowego na jachcie morskim trzeba mieć ukończone 18 lat?

nie
maro99 napisał(a):
Jakie są ograniczenia wiekowe związanebz tą funkcją?

nie ma

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: maro99
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sie 2014, o 11:28 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
Bardzo mi sie zawsze podobaja okreslenia oficer wachtowy na jachcie morskim - kurcze normalnie zalogi zaraz zabraknie wszyscy paski na ramieniu beda nosic ;) Stwrszy wachty i owszem wtedy wszyscy moga mu mowic panie kierowniku :)

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sie 2014, o 13:57 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
albo prezesie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2014, o 12:07 

Dołączył(a): 15 paź 2013, o 11:28
Posty: 26
Lokalizacja: 53°24'N
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kpt mw/kpt pzż/MoY 200 Ltd IYT
Zbieraj napisał(a):
Na żaglowcach karta bezpieczeństwa wymaga np. trzech sterników morskich i przyjęło się, że są to oficerowie. W praktyce - muszę ich mieć ze względu na dupochron (zwłaszcza ubezpieczeniowy), ale nie muszę z nich robić oficerów.

No, akurat przynajmniej u niektórych żaglowców w KB jest rozpisane precyzyjnie, np.
Cytuj:
Załoga | Żegluga
ilość, dyplomy | międzynarodowa
kapitan statku | kapitan jachtowy
oficerowie pokładowi | kapitan jachtowy + 2x jachtowy sternik morski
marynarze pokładowi | sternik jachtowy + 2x żeglarz jachtowy
:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2014, o 17:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
kmr napisał(a):
akurat przynajmniej u niektórych żaglowców w KB jest rozpisane

Chyba mówisz o jakimś świstku, który wydawany jest bez podstawy prawnej, po inspekcji przeprowadzonej bez określonych terminów, bez określonego zakresu, wyłącznie na podstawie widzimisię urzędników - którzy pobierają za wystawienie tegoż świstka bezprawną, nie określoną żadnym przepisem opłatę?
Acha...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sie 2014, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 884
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
kmr napisał(a):
u niektórych żaglowców w KB jest rozpisane precyzyjnie

KB na jakiej podstawie wydawanej?

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2014, o 05:20 

Dołączył(a): 15 paź 2013, o 11:28
Posty: 26
Lokalizacja: 53°24'N
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kpt mw/kpt pzż/MoY 200 Ltd IYT
Ha! Oczywiście, widziałem KB wydaną na podstawie "Rozporządzenae Ministra Infrastruktury z dnia 1 czerwca 2011 r. w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego", uchylonego 2012-12-12, przez "Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie inspekcji i audytów oraz certyfikatów statku morskiego", a współczesne karty bezp. wydawane są na podstawie "art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.)". Faktycznie nie zwróciłem uwagi, jak jest w aktualnych to rozpisane. To jak jest?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2014, o 05:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4911
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 884
Otrzymał podziękowań: 1942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
kmr napisał(a):
Ha! Oczywiście, widziałem KB wydaną na podstawie "Rozporządzenae Ministra Infrastruktury z dnia 1 czerwca 2011 r. w sprawie inspekcji i dokumentów bezpieczeństwa statku morskiego", uchylonego 2012-12-12, przez "Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie inspekcji i audytów oraz certyfikatów statku morskiego", a współczesne karty bezp. wydawane są na podstawie "art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.)". Faktycznie nie zwróciłem uwagi, jak jest w aktualnych to rozpisane. To jak jest?

Tenże art 23 (ustawy o bezpieczeństwie morskim), w swym ustępie czwartym, odsyła do owego rozporządzenia z 13 listopada 2012. Owo rozporządzenia zaś jachtów - bynajmniej - nie dotyczy! Bowiem już w paragrafie 2 minister stwierdził: "Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do jachtów morskich".
Jeśli ów żaglowiec jachtem nie jest - warto sięgnąć do tytułu wątku :-)

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2014, o 06:26 

Dołączył(a): 15 paź 2013, o 11:28
Posty: 26
Lokalizacja: 53°24'N
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kpt mw/kpt pzż/MoY 200 Ltd IYT
Trafna uwaga. Ja od polskich przepisów jak najdalej :mrgreen:
"Jacht morski" to przedziwne pojęcie, pojawiające się tu i ówdzie, a nigdzie nie zostaje ściśle i uniwersalnie zdefiniowane, co rodzi straszne problemy (jak w ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich, gdzie bliżej nieokreślone "jachty morskie" nie wiedzieć czemu wyłącza się z "praktyki pływania", co ma okrutne następstwa dla tych i owych)… podobnie zresztą jak w inkryminowanym rozporządzeniu "żegluga przybrzeżna" to "podróże po akwenie Morza Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8° długości geograficznej wschodniej", a aktualne Rozporządzenie z dnia 13 listopada 2012 r. "w sprawie inspekcji i audytów oraz certyfikatów statku morskiego" definiuje już tą samą ż.p. jako "żeglugę w odległości nie większej niż 20 mil morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych"…

Jeszcze ad KB - ostatnio pewien pan kapitan (polski) opowiadał mi o nie-tak-dawnym użeraniu się z urzędnikiem, który nie chciał go wypuścić, bo kpt nie miał wymaganego dokumentu. Karta Bezpieczeństwa wymagała, aby kapitan miał dyplom szypra 2. klasy…, którego tenże nie posiadał. Miał za to szypra. 1 klasy:rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2014, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
kmr napisał(a):
"Jacht morski" to przedziwne pojęcie, pojawiające się tu i ówdzie, a nigdzie nie zostaje ściśle i uniwersalnie zdefiniowane, co rodzi straszne problemy

Problem z definicjami jest domeną tych, którzy definicji nie czytają:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0112281368
Art. 5.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
.
.
7) jachcie morskim – należy przez to rozumieć jacht rekreacyjny lub jacht komercyjny, o napędzie żaglowym lub mechanicznym;
8) jachcie rekreacyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny;
9) jachcie komercyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
a) odpłatnym przewozie osób,
b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach połowu organizmów morskich na podstawie sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z przepisami o rybołówstwie,
d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
e) każdym innym odpłatnym udostępnianiu statku;
10) jachcie śródlądowym – należy przez to rozumieć statek żeglugi śródlądowej o napędzie żaglowym lub mechanicznym przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.3))


Tu ciekawostka - nieźle świadcząca o jakości współczesnej legislacji - poza przytoczoną definicją ustawa o "jachcie śródlądowym" w całym swoim tekście nie wspomina ani razu...
:rotfl: :rotfl:

BTW - przytoczoną definicję "jachtu komercyjnego" biurokraci stosują skrajnie rozszerzająco, zmuszając do wypełniania kosztownych, bezwartościowych procedur również takich armatorów, którzy swych jachtów nigdy nie "używają do przewozu pasażerów". Ale ci armatorzy zupełnie biernie się na takie traktowanie godzą...
Dzięki temu mogą zapłacić za całkowicie pozbawione postaw prawnych "inspekcje" oraz za równie pozbawione postaw prawnych "Kart Bezpieczeństwa". Które narzucają tymże armatorom skład załogi, na co nie pozwala ustawa... (AFAIK - ani tekst ustawy, ani tekst starego, uchylonego rozporządzenia nic o ustalaniu wymogów wobec liczby i składu załóg jachtów nie wspominają. Poprzednie, uchylone rozporządzenie, możliwość ustalania kwalifikacji załóg jachtów zawarło wyłącznie poprzez umieszczenie takiej rubryczki we... wzorze dokumentu zwanego "KB". Obecnie nie ma nawet tak wątłej "postawy")
Cóż, taka gmina...

PS. Definicyjnie zaniepokojonym podpowiem jeszcze, że tekst KM: "art.23 § 3. Statek morski stanowiący polską własność, używany wyłącznie do celów sportowych lub rekreacyjnych, o długości kadłuba do 24 m, podlega obowiązkowi wpisu do polskiego rejestru jachtów" dosyć skutecznie ogranicza długość tego, co na pewno jachtem jest.
Tyle, że przepis ten również nie jest stosowany tak, jak to zapisano w Kodeksie. Bo w polskim rejestrze jachtów umieszczono również jednostki o kadłubie... dłuższym niż 24m. Jak to w naszej gminie...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 3: Były_User 934585, Stara Zientara, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sie 2014, o 18:45 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
pierdupierdu napisał(a):
Tyle, że przepis ten również nie jest stosowany tak, jak to zapisano w Kodeksie. Bo w polskim rejestrze jachtów umieszczono również jednostki o kadłubie... dłuższym niż 24m. Jak to w naszej gminie...

Kolego Rowiński, wasze malkontenctwo i jurydyczne wścibstwo staje okoniem do żądań i potrzeb społeczeństwa. Skoro społeczeństwo żeglarskie domaga się KB to jom dostawa. Istnieje luka w prawie i my tą lukę skutecznie wypełniamy aby żeglarzom było lepiej a nam żyło się dostanie. Howg!

;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2014, o 01:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jacek Woźniak napisał(a):
a nam żyło się dostanie.
i o to chodzi, i o to chodzi

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL