Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 sie 2025, o 07:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 gru 2014, o 18:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Colonel napisał(a):
SIRK napisał(a):
Należy pamiętać, że nie zawsze największa wartość jest najlepsza.

Żaglowce o zbyt dużej wysokości metacentrycznej traciły stengi... Można o tym poczytać nawet w "Hornblowerach", o których dopiero co pisałem u Kulińskiego.

Mam pewne, może niesłuszne, skojarzenia z pewną Delphią :rotfl:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 gru 2014, o 09:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Też odrobinę mam, choć tylko bardzo małą odrobinę.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Ryś napisał(a):
Zatem: waga rolfoka + waga gieni + dodatkowy ciężar masztu z rolerem grota + waga grota. 10 kg?


Podajesz w wątpliwość różnice wagi pomiędzy „conventional rig” a „roller furling rig” czy może próbujesz określić różnicę ciężaru otaklowanego i wyposażonego w dwa rollery 28-stopowego jachtu kontra bliźniak bez żagli.
Patrząc na przebieg tych krzywych także się zastanawiałem co tak naprawdę one przedstawiają i co właściwie porównują. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że mając konwencjonalny takielunek mamy wpływ na to jakie żagle i kiedy je postawimy, ale to chyba nie ta dyskusja.

Nie mogę negować samych wyliczeń gdyż po prostu ich nie znam ale myślę że dżentelmeni z „The Wolfson Unit” poszli na skróty. Trochę tych panów usprawiedliwia fakt, że tak naprawdę to cytowany artykuł nie dotyczył stateczności jachtów z rollerami.

Może któryś z kolegów posiada dojście do dobrego programu liczącego argumenty stateczności z bazą danych hydrostatycznych kilku popularnych 28-33 stopowych jachtów. Myślę, że wiele osób byłoby zainteresowanych przebiegiem krzywej ramion prostujących po zamontowaniu rollera. Ja natomiast jestem bardzo ciekawy jaki ciężar przyłożony na 6-7m nad KLW zmniejszy nam ramiona prostujące o 50 proc.

Ryś napisał(a):
Wysokość metacentryczna (GM) to tylko inne geometrycznie przedstawienie ramienia prostującego (GZ) ...


A tego to już nie rozumiem, Ty znawca i koneser klasyków twierdzisz, że informacja o GM jest zbędna i tak po prostu może być zastąpiona przez GZ i AVS?

Pozdrowienia,
Zwolennik rolek.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 13:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Te wszystkie dane są tak na prawdę "zbędne" jachty od setek lat
budowano bez tych tajemnych komputerowych skrótów. :-P
Tak na prawdę to dobra intuicja mówi więcej niż jakikolwiek (jaki znam =3szt) ;) program obliczeniowy.

MJS

ps
Ale ja mogę się mylić :rotfl:
bo za mało znam :roll:

Fakt, że Vasa wywalił się, bo miał za mały ten metacenter,
ale to dopiero dziś wiemy, że były naciski polityczne na budowniczych..

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Warto mieć świadomość co znaczy wysokość metacentryczna. Mówi ona tylko o jednym: o kącie nachylenia początkowej części krzywej stateczności. Wszelkie kombinowanie z "dużymi kątami przechyłu" z definicji tu nie ma sensu.
I oto:
GM ujemna - początkowa część krzywej jest pod osią, statek dla złapania równowagi musi się przechylić;
GM dodatnie i niewielka - krzywa ramion prostujących (krzywa stateczności) rośnie łagodnie, ramiona, a więc i momenty prostujące przyrastają powoli, statek jest miękki; kołysze się głęboko ale łagodnie;
GM dodatnie i duże - krzywa ramion prostujących (krzywa stateczności) rośnie stromo, ramiona, a więc i momenty prostujące przyrastają szybko, statek jest sztywny; kołysze się mało ale gwałtownie.
Co to znaczy dużo/mało - dla statków handlowych przyjmuje się normalną GM około metra. I na przykład na rudowcach, których ładunek jest ciężki i skoncentrowany nisko pojawiają się zbiorniki balastowe pod górnym pokładem, dla "zmniejszenia stateczności", czyli złagodzenia gwałtowności kołysań.
Czy na normalnym jachcie, takim jak "Delphia" zjawisko nadmiernej sztywności może być tak poważne? Wątpię. Jacht żaglowy nie tyle się kołysze na burty, ile "chodzi" przechylony od wiatru góra dół po fali.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowania - 4: Były user, M@rek, Moniia, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 21:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Colonelu:
Był kiedyś artykuł jednego z kapitanów (Kantoryjski? mu było?) o tych właśnie cechach naszych żaglowców (sławna utrata masztów w sztormie).
Nie pamiętam gdzie go czytałem , ale jest na portalu My żeglarze jest - tyle, że ja doń nie mam dostępu. (nie działa mi.)

Co o tym sądzisz ... pewnie wiesz coś więcej o temacie.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Marian Strzelecki napisał(a):
artykuł jednego z kapitanów (Kantoryjski? mu było?
Kantorysiński
Marian Strzelecki napisał(a):
jest na portalu My żeglarze jest - tyle, że ja doń nie mam dostępu. (nie działa mi.)
Nie tylko Tobie nie działa. Portal jest zawieszony.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 21:44 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Chyba wszystkie wypowiedzi odnoszą się do konstrukcji balastowych.
Znalazłem w broszurze opracowanej przez Janusza Konkola dotyczącej mieczowych Habrów taki wykres. Wynika z niego, że mieczowy jacht dzięki wysokiej nadbudówce ma kąt graniczny 180 stopni. Ponieważ jestem zainteresowany taką konstrukcją, ciekaw jestem komentarzy bieglejszych w temacie


Załączniki:
Haber.JPG
Haber.JPG [ 168.54 KiB | Przeglądane 5869 razy ]

_________________
Maciej Stachowicz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
No to znów "nie moja wina" :lol:
W każdym razie z tego co pamiętam to tenże kapitan dużo pisał o nadmiernej ststecznośći kilku? naszych żaglowców.
Jak już są dwaj fachowcy w tym wątku to:
co o tym myślicie?

MJS
ps
... pozwalam nie myśleć tak samo ;)

Moris 29
To jest oczywiste, dopóty dopóki, te okienka, w kabince, nie przeciekają szybciej niż jacht wstanie. :roll:
W jachtach wyprawowych ( biorących pod uwagę wywrotki ... są "blendy" (klapy) stalowe które zakłada się na otwory przed wywrotką.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Moris29
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 21:52 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8055
Podziękował : 1878
Otrzymał podziękowań: 2422
Uprawnienia żeglarskie: -
Dziękujemy za pozwoleństwo ... znaczy, tego...
Skoro już rysunkowo, to może warto objaśnionko na rysunkach?
SIRK napisał(a):
A tego to już nie rozumiem, twierdzisz, że informacja o GM jest zbędna i tak po prostu może być zastąpiona przez GZ i AVS?
Twierdzę że "informacja o GM" w przypadku jachtów o niczym nie informuje :mrgreen:
Bo metacentrum to tylko taki wyimaginowany punkt, w którym kierunek siły wyporu przecina oś pionową kadłuba. A GM to odległość tego punktu od środka ciężkości. Wielkość którą można określić i użyć do poręcznych a uproszczonych obliczeń tego czy owego. Ale nic ponadto.

A tymczasem w rzeczywistości położenie metacentrum jest zmienne, w zależności od kąta przechyłu (i od geometrii kadłuba oczywista). Przyjęcie że wypada ono w jakimś konkretnym miejscu to uproszczone założenie - które mniej-więcej sprawdza się jedynie w określonym przypadku: dla kadłuba statku towarowego (znaczy prostokątnego pudła na towar ;) ), tylko dla małych kątów przechyłu (do 15 stopni) i pod warunkiem że kadłub nie wynurza obła z wody ani nie zmienia trymu wzdłużnego.
Te założenia nijak się mają do kadłuba jachtu :-P

Dla unaocznienia kwestii - spojrzenie geometryczne.
Oto kwadratowy przekrój (w stylu kadłuba statku): na rysunku przebieg położenia metacentrum (czerwone) i środka wyporu (niebieskie) w zależności od przechyłu; punkty zaznaczono dla kątów przechyłu 0', 15', 30' i 45 stopni.
Jak widać od 0 do 15 stopni przechyłu metacentrum niewiele się przemieszcza - można więc 'określić wysokość metacentryczną GM dla kadłuba' ;) lecz już przy 30 wędruje znacznie w górę, a później całkiem idzie się paść... :mrgreen:
Załącznik:
metacentrum kwadrat.png

Ale kadłub dzisiejszych jachtów ma inny kształt, zbliżony do szerokiej, spłaszczonej elipsy. Początkowo metacentrum jest wysoko, a w miarę przechylania idzie w dół. Zaznaczono położenia dla przechyłu 0', 30', 60' i 90 stopni.
Załącznik:
Metacentrum elipsa.png

Jak to mówią, jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów. :cool:
Colonel napisał(a):
Warto mieć świadomość co znaczy wysokość metacentryczna.
Czy na normalnym jachcie, takim jak "Delphia" zjawisko nadmiernej sztywności może być tak poważne?


Ostatnio edytowano 8 gru 2014, o 22:09 przez Ryś, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 22:06 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marian Strzelecki napisał(a):
To jest oczywiste, dopóty dopóki, te okienka, w kabince, nie przeciekają szybciej niż jacht wstanie. :roll:
W jachtach wyprawowych ( biorących pod uwagę wywrotki ... są "blendy" (klapy) stalowe które zakłada się na otwory przed wywrotką.

To oczywiste, że okna musiałyby być pancerne, np. klejony podwójny poliwęglan w odpowiednich ramach i blendy przed spodziewanym sztormem, ale mi chodziło o samo założenie konstrukcyjne jachtu.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2014, o 22:16 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8055
Podziękował : 1878
Otrzymał podziękowań: 2422
Uprawnienia żeglarskie: -
Moris29 napisał(a):
mi chodziło o samo założenie konstrukcyjne jachtu.
Czy mieczówka może miec wysokie AVS?
Czy jacht ma miecz czy kil to rzecz nie mówiąca wiele o stateczności - boć liczy się rozkład ciężaru i wyporu. A nie na czym ten ciężar akurat uczepili.
Jacht niezbyt szeroki, z nadbudówką o sporej objętości (która wszak jeszcze węższa niż kadłub) ma prawo.
Przypomnę ten rysuneczek jeszcze: Obrazek
Southerly 110 (czerwona i żółta linia), który zachowuje stateczność elegancko, ponad 150 stopni, jest mieczówką.
A ten LM (linia szara) zachowujący stateczność do 180 stopni ma wysoką nadbudówkę.
Tylko owo obliczanie stateczności w pozycji na grzyba jest dość teoretyczne... A co będzie jak się konserwy z bakisty na sufit wysypią? Zaraz inny rozkład ciężarów niż konstruktor przyjął do obliczeń :-P
W przypadku dużych sterówek zważmy też inną rzecz: okna można dać mocne, ale co z drzwiami?



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Moris29
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 09:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ryś napisał(a):
Tylko owo obliczanie stateczności w pozycji na grzyba jest dość teoretyczne... A co będzie jak się konserwy z bakisty na sufit wysypią?


Hehe, to wiesz, Rysiu, dlatego się sztauje wszystko tak, aby pozostało na miejscu i pod kątem 90, i pod katem 180 stopni.

Co i tak szlag trafi, bo przy tak dużych kątach zejsciowka bedzie pod wodą. Jak ktoś ma ochotę, wrzuciłam kiedyś tabelkę z wielkością przepływu wody w zależności od wielkości otworu i głębokości na której on się znajduje. Wielkości całkiem przerażające tam były, a odnosiły sie do otworów rzędu 2 cali średnicy. Przy otworze o przekroju zejsciowki, metr pod woda (a wyjdzie zapewne wiecej niż metr w 180 stopniach...) nawet krótki czas w tej pozycji oznacza istotną zmianę statecznosci.

(Ps. O, jakoś ominęłam ostatnie zdanie...)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Moniu... taką tabelkę wrzuciłaś: :cool:
Załącznik:
TABELA dziury w burcie.jpg
TABELA dziury w burcie.jpg [ 56.76 KiB | Przeglądane 5636 razy ]


Bardzo pouczająca ona jest.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 12:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ja TEJ tabelki nie wrzuciłam (świadomie przynajmniej :) ) bo nie mam jej po polsku... Ale o to mi chodzi, dokładnie.

To kilkanascie ton wody na minutę - to wystarczy nawet przy kilku sekundach w pozycji odwróconej i otwartej zejsciowce aby zaburzyć stateczność jachtu.

Ergo - lepiej nie testować :) Ergo dwa - zamykajcie zejściowkę w ciężkich warunkach.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 13:49 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8055
Podziękował : 1878
Otrzymał podziękowań: 2422
Uprawnienia żeglarskie: -
Moniia napisał(a):
Hehe, wiesz, Rysiu, dlatego się sztauje wszystko tak, aby pozostało na miejscu i pod kątem 90, i pod katem 180 stopni.
Aaaa, to dlatego Twe bakisty zabezpieczone są potężnemi włazami, przykręconemi na solidne zawiasy i trzymanemi przez mocne, blokowane zasuwy.
Dzięki czemu żaden ich nagły przechył na fali nie wywali :cool: i nawet przy wywrotce nie wylecą do góry (znaczy w dół, czy tam bok).
A lodówka też na kłódkę? ;) Zresztą szkło, gdy wyleci, groźnem być może. To nie żarty, trza siem przygotować należycie.

Nie to co my, śmiertelniki ordynaryjne na swych ordynaryjnych utkach... z kawałki sklejki ordynarnemi we w dziury wkładanemi luzem...
Moniia napisał(a):
Ergo - lepiej nie testować :)
Ergo dwa - zamykajcie zejściowkę w ciężkich warunkach.

Ergo - we w zejściówce oczywiście też nigdzie nie wylecą?
Zawiasy, zasuwy, uszczelki - nie tam jakiesi luzem wkładane "sztorcklapy", nie? ;)

Co niniejszem wszystkiem P.T. Szan. Czytelnikom pod rozwagę polecamy.
Albowiem nie tyle kąt graniczny stateczności zdrowiu i życiu zagraża - jeno cios celny garnkiem fruwającej potrawki czy ciężką butlą szampańskiego.
Albo i taniego piwska... a to dopiero wstyd... :mrgreen:


Ostatnio edytowano 9 gru 2014, o 14:11 przez Ryś, łącznie edytowano 2 razy


Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Rysiu, moja zejsciowka ma calowej grubości dechy jako sztorcklapy. Zamierzam na każdej z nich dodać skobelek (ot, 10mm bolec) wchodzący w obramowanie zejsciowki ot, aby nigdzie się nie wybrały.
Pomijając już to, że jak suwklapa jest zamknięta (zasunięta) to wybrać się nigdzie nie wybiorą, bo je blokuje.

Co do lodówki - zamierzam zainstalować - wlasnie z powodu "latania" - tego typu lodóweczkę:
http://www.waeco.com.au/cfx/features.asp
Ktora jest solidnie zamykana, a sama przymocowana do podłoża.
O innych rzeczach też myślę w odwróconej pozycji.
Ot, dla spokoju ducha.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Ryś napisał(a):
lbowiem nie tyle kąt graniczny stateczności zdrowiu i życiu zagraża - jeno cios celny garnkiem fruwającej potrawki czy ciężką butlą szampańskiego

Czy mi się zdaje,czy pisałem już o tym?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Colonel napisał(a):
Ryś napisał(a):
lbowiem nie tyle kąt graniczny stateczności zdrowiu i życiu zagraża - jeno cios celny garnkiem fruwającej potrawki czy ciężką butlą szampańskiego

Czy mi się zdaje,czy pisałem już o tym?

No co, Ty? Niemożliwe! ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 18:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Moniia napisał(a):
Ja TEJ tabelki nie wrzuciłam (świadomie przynajmniej :) ) bo nie mam jej po polsku... Ale o to mi chodzi, dokładnie.

Już któryś raz zastrzegasz się, że nie zrobiłaś czegoś pożytecznego. :-P
Ale ... ja swoje wiem. :D

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
No tak, z tego widać że żeglowaniu po morzu też nie jest takie łatwe i bezpieczne jakby się wydawało. Jednak czy można je porównać do zagrożeń na śródlądziu?
Sztorm sztormem, ale przynajmniej nie grozi Mazurski Biały Szkwał! :-P
:lol:

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A niby "super brust" to co? :-P

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 23:10 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8055
Podziękował : 1878
Otrzymał podziękowań: 2422
Uprawnienia żeglarskie: -
Marian Strzelecki napisał(a):
A niby "super brust" to co? :-P
:-P
Super brust: Obrazek Może przewrócić. :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 gru 2014, o 23:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To był Siuper Brust a nie komórka :-P

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 gru 2014, o 12:58 

Dołączył(a): 2 lis 2013, o 19:51
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
plitkin napisał(a):
Z drugiej strony przecież wiemy, że co innego wytworzyć siłę (mówię na ten moment jedynie o wietrze) zdolną do wywrócenia łódki ważącej 1,5 tony, a co innego ogromnej masy (np. dużego statku). Oczywistym więc dla mnie jest, że parametr ten nie może być rozpatrywany osobno. Czy jednak mam rację?


plitkin napisał(a):
Jak to wszystko powiązać? Czy istnieją jakieś złożone współczynniki określające dzielność/ryzyko/zwał jak zwał, uwzględniające np. wspomniany kąt, masę, wielkość statku i td?


Odpowiedzi na problem postawiony w poście udziela tzw. reguła kwadratowo-sześcienna, która mówi, że ze wzrostem wielkości jachtu siła prostująca rośnie szybciej niż siła przechylająca od wiatru. Małym jachtom brakuje stateczności, a dużym napędu (żagli).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2014, o 01:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13997
Podziękował : 10555
Otrzymał podziękowań: 2486
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
aland napisał(a):
Odpowiedzi na problem postawiony w poście udziela tzw. reguła kwadratowo-sześcienna, która mówi, że ze wzrostem wielkości jachtu siła prostująca rośnie szybciej niż siła przechylająca od wiatru. Małym jachtom brakuje stateczności, a dużym napędu (żagli).

I dlatego w odpowiedzi na duże i plaskate jachty,
zaprojektowałem wspomnianego Śmigłego, który jakby przeczy tej regule.
Ale nie przeczy innej regule, że:
Jachty mniejsze myszą być bardziej sztormoodporne od dużych, bo mniejsze są bardziej poniewierane przez te same duże fale.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2014, o 09:51 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9044
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1970
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Rys napisal "Southerly 110 (czerwona i żółta linia), który zachowuje stateczność elegancko, ponad 150 stopni, jest mieczówką. "

Jak to sie ma do tego ze ma 47% wypornosci w balascie ? :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2014, o 10:22 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9044
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1970
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Z czego sam " miecz "1050 kg :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2014, o 16:12 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8055
Podziękował : 1878
Otrzymał podziękowań: 2422
Uprawnienia żeglarskie: -
M@rek napisał(a):
Rys napisal "Southerly 110 (czerwona i żółta linia), który zachowuje stateczność elegancko, ponad 150 stopni, jest mieczówką. "

Jak to sie ma do tego ze ma 47% wypornosci w balascie ? :)
Z czego sam " miecz "1050 kg :)
Mniej więcej tak jak w naszych mazurskich mieczówkach: balast 300 kg z czego miecz 100 kg... by juz nie wspomnieć o takich z 'ciężkim mieczem szybrowym o wadze 400 kg'. Rozmowa zaczęła się wszak od mieczowego Habra - mieczowego znaczy z balastem 800 kg :lol:
Można się pobawić w słówka, znaczy swing keel, kil obrotowy, podnoszony czy kto co chce.
Zauważmy zresztą że te 150 stopni Southerly ma z mieczem podniesionym - pardonnez: "keel up" :mrgreen: - zatem nawet gdy cały balast jest wewnątrz kadłuba. Znaczy fizycznie da się.
Pewnie że kupa balastu i w ogóle ciężka krowa, w porównaniu z Laserkiem zwłaszcza.
A jednak... nie odmówiłbyś? :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2014, o 16:42 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9044
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 1970
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Oczywiscie ze bym nie odmowil bo jak juz nie raz pisalismy w innych watkach jachty o podobnej konstrukcji sa dla mnie synonimem NOWOCZESNYCH jachtow do dalekiej turystyki. Moim zdaniem spelniaja swoje zadania duzo lepiej od starych klasycznych konstrukcji. Oczywiscie m.inn dlatego nawet jako uzywane ceny maja zabojcze.
Mialem okazje ogladac z bliska takie jachty, goscic na ich pokladach i rozmawiac z zadowolonymi wlascicielami :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL