Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 23:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 196 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 sty 2015, o 20:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
markrzy napisał(a):
Na Google Earth widać rozmiar tej wieży

Prawdopodobnie jest to komin, lub kanał lawowy wulkanu. Reszta została zerodowana.

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 10:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Nie przegapcie relacji z lądowania na wyspie Macquarie z fantastycznymi zdjęciami
http://katharsis2.com/2015/01/26/kathar ... ie-island/

Selma ominęła tę wyspę szerokim łukiem, a znając Piotra pewnie im trochę żal. Ostatnie zmiany kursu zaznaczona na ich stronie sugerują, że albo trafili na niepogodę, albo lód.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
zosta napisał(a):
Ostatnie zmiany kursu zaznaczona na ich stronie sugerują, że albo trafili na niepogodę, albo lód.


Ta już druga, cykliczna, zmiana kursu na NE wynika z tego , że nocami kładą się w dryf. / góry lodowe/. Dlatego taka oszałamiająca prędkości - rzędu 1,5w.

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 11:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
kolor czerwony to beeeee. :-(


Załączniki:
Komentarz: sytuacja lodowa 25
lod25.jpg
lod25.jpg [ 88 KiB | Przeglądane 6843 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 11:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Na tej interaktywnej mapie po kliknięciu na "Ice Attributes" pojawiają się jakieś zaszyfrowane informacje. Znajdzie się tu ktoś potrafiący objaśnić jak to czytać?


Załączniki:
ice_attr.jpg
ice_attr.jpg [ 17.15 KiB | Przeglądane 6831 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Wytnij i wklej ten kod tutaj:
http://nsidc.org/data/search/

a tu opis: powodzenia :D
https://nsidc.org/noaa/iicwg/docs/IICWG ... _Codes.pdf


Załączniki:
jajko.jpg
jajko.jpg [ 55.27 KiB | Przeglądane 6793 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
znalazłem opis Bałtyckiego Klucza Lodowego. Może teraz będzie jaśniej:)

http://ocean.am.gdynia.pl/student/oceano1/lody/bkl.html

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 12:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Nie będzie, bo BKL to zdaje się co innego niż SIGRID. Co do tego drugiego, to po pobieżnym przejrzeniu opisu nie jestem mądrzejszy. :(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 12:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
zosta napisał(a):
Znajdzie się tu ktoś potrafiący objaśnić jak to czytać?

A typical SIGRID code might be: CT79CA609599CB209199. The value after CT indicates the total concentration, in this case 79 meaning the concentration is between 70 and 90 percent. This is translated to 80 percent for the corresponding EASE-Grid cell. Other SIGRID values might be 70 for 70 percent, 91 for between 90 and 100 percent, and 92 for 100 percent. The corresponding value used to fill the EASE-Grid cell is always the average value if the concentration given is a range between two values. In the SIGRID code, the CA refers to the concentration of the first thickest ice. In the example CA609599, 60 is the concentration of this ice type, 95 denotes old ice, and 99 is undetermined or unknown floe size. These partial concentrations should, but do not always, sum to the same value as the total concentration. Table 9 summarizes how EASE-Grid files encode SIGRID.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *



Załączniki:
tab.jpg
tab.jpg [ 57.01 KiB | Przeglądane 6763 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 12:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
A czym jest "-" w CT18CA-9-9-9CB-9-9-9CC-9- ...? Brak danych?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
A pobierz ice code dla Zatoki Wielorybów i dla Wysp Balleny, ale dla opcji:
ANTARTIC WEEKLY HEMIPSFERE- wtedy te dane mają sens.

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2015, o 13:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Ice code


Załączniki:
Bayofwhales.jpg
Bayofwhales.jpg [ 193.91 KiB | Przeglądane 6701 razy ]
20150126_132714_resized.jpg
20150126_132714_resized.jpg [ 168.91 KiB | Przeglądane 6708 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2015, o 11:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Z FB
"Wielki Ocean Południowy 26.01.2015r.

Noc pełna wrażeń. Spokojna żegluga trwała zaledwie do 03:20. To właśnie w tym czasie Selma wchodzi w pak lodowy. Robi się gęsto.

O godzinie 03:30 pechowo tracimy jedną z tyczek lodowych. Jedną z czterech! Wiemy już, że musimy nauczyć się nimi operować. Są cięższe niż stare tyczki, mniej poręczne lecz wytrzymalsze. Dla niezorientowanych - tyczki lodowe to aluminiowe rury służące do odpychania od burt growlerów i co większych kawałków lodu. Przy ich pomocy minimalizujemy ryzyko uszkodzenia kadłuba Selmy. Po nierównej walce z lodem na tyczki włączamy silnik i dajemy wstecz.

Pak jest zbyt zwarty i niebezpiecznie byłoby wchodzić w niego głębiej. Wycofujemy się. Poruszając się w zgodzie z przyrodą płyniemy dalej. Zaczyna się coraz wolniejsza jazda.
O 12:00 zrzucamy żagle i ponownie stajemy w dryfie. Nie wieje.
Zaczynamy prace na pokładzie. Nowy bezan jest ciut za duży i zahacza o achtersztag. Na otwartych wodach nie sprawiało nam to zbyt wiele problemów, lecz w lodach byłoby kłopotliwe przy manewrach. No to do wora z nim.

Powraca w roli wybawcy stary bezan.Trzeba go przezbroić - założyć listwy, wózki i resztę szpeju. To trwa, ale mamy go już na maszcie.
Pod pokładem sielanka. Dowcipy subtelnieją i wymagają większego wysiłku intelektualnego. Poziom rośnie i żeby nie padać ofiarą następnego żartu należy wytężać umysł.

Nie piszę, jak zapewne zauważyliście, od jakiegoś czasu o posiłkach. Sądzę, że ta cześć naszego życia pokładowego jest dla Was, czytelnicy, interesująca. "Góra" twierdzi, że to nudy. Proszę czytelników o wsparcie. Jeśli nasze menu jest dla Was interesujące, piszcie sms-y, zasypcie nas tekstami typu: menu! Bowiem jedzenie jest integralną, ważną częścią naszego rozkładu dnia.

Posiłki zajmują nam około trzy godziny dziennie. Biorąc pod uwagę około 12 godzin świadomego życia pokładowego na dobę,(reszta to sen w różnych porach) to ćwierć naszego rejsu. No to nie napiszę o wczorajszych stekach z wołowiny australijskiej, ziemniaczkach purre i fasolce zielonej z kukurydzą na gęsto. O ciasteczkach i herbatce ani słowa, a już absolutnie nie wspomnę o pysznej zupie grochowej na kolację. Jak nie chcą, to nie!!!

Z ciekawostek: Antarktyda wraz z Saharą jest zaliczana do najbardziej suchych i największych pustyń na Ziemi. Suma opadów na Antarktydzie jest niewielka, gdyż powietrze nad kontynentem jest zbyt zimne, aby mogło pomieścić dużo pary wodnej. 90% lodu światowego stanowiącego około 75% światowych zasobów słodkiej wody jest uwięzione w postaci lodu na Antarktydzie!

Suszymy się, wietrzymy, dryfujemy i próbnie odpalamy piecyk. Jesteśmy tuż pod kołem podbiegunowym. Może jutro je przekroczymy...

Z dryfującej Selmy pozdrawiają:
Jacek, Piotrek, Kris, Tomek, Damian, Artur, Leon, Luby, Wifi, Duszan i Krzysiek."

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 16:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Katharsis dogania Selmę.
Selma jest nieco bardziej na południe.
Załącznik:
28-01-2015 16-11-04.jpg
28-01-2015 16-11-04.jpg [ 73.71 KiB | Przeglądane 6405 razy ]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 16:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Czyżby wyścig o rekord w BOW?

Potwierdzają:"Do Bay of Wales pozostaje nam 920 mil morskich."

Katharsis jest zdecydowanie szybsza od Selmy:
"a w ślizgach na fali nawet 15 węzłów. W nocy z poniedziałku na wtorek odnotowanym rekordem było 63 węzły wiatru i 19,5 węzła prędkości w zjeździe z fali"

"Prędkość rewelacyjna, bo 9-10 węzłów"

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 16:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
pomiar odleglosci

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *


Załączniki:
odleglosc.jpg
odleglosc.jpg [ 48.42 KiB | Przeglądane 6386 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 18:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Rozmawiając z ludźmi znającymi rejon (np. z panem, który wrócił właśnie z 61 wyjazdu do Antarktyki :-) sic!) usłyszałem, że w obecny sezon wpisuje się w kilkuletnią tradycję: zmniejsza się obszar lodu słodkowodnego a zwiększa lodu morskiego.
Zjawisko występuje tak w zachodniej jak i wschodniej części kontynentu. Zamarznięty obszar Weddela w tym roku był rekordowy, więc przypuszczać należy, że na Rossa też lodu jest więcej niż zwykle.

Jeżeli - w co nie wątpię - Selma i Katharsis wejdą tego lata do Zatoki Wielorybów, to wyczyn będzie miał znacznie większą wartość niż gdyby rejs odbył się kilka lat temu.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 18:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Maar napisał(a):
z panem, który wrócił właśnie z 61 wyjazdu do Antarktyki

A któż to?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 18:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Bardzo interesujący kontynent :D

http://pogoda-w-polsce.blogspot.com/201 ... ano-2.html

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2015, o 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
zosta napisał(a):
A któż to?
Prof. Krajewski.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2015, o 11:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Zmiana prowadzącego w wyścigu do BOW.
Komunikat z Katharsisa , w którym meldują problemy z letnim paliwem.

"Noc ze środy na czwartek przyniosła wyciszenie wiatru. Morze także zaczęło się uspokajać. Warunki te nie pozwalały już na płynięcie pod żaglami i zmuszeni zostaliśmy do odpalenia silnika. Jednak nie ma tego złego co by na dobre nie wychodziło… Brak zafalowania pozwolił na wyciągnięcie szpejów z lokera rufowego i dostanie się do instalacji grzewczej. Przez trzy dni nie mieliśmy grzania pod pokładem, gdyż wytrącająca się z paliwa parafina zapchała filtry. Używamy jeszcze olej napędowy zatankowany w Sydney, a nie paliwo antarktyczne z Tasmanii i tutejsze temperatury mu nie służą. Nawet specjalny uszlachetniacz do paliwa nie pomaga. Tomciu jeszcze na swojej nocnej wachcie przeczyścił system i odpalił ogrzewanie, ku radości całe załogi. Pod pokładem wilgoć zaczęła wnikać we wszystkie zakamarki, a temperatura spadła poniżej 10 stopni, więc ciepły podmuch ucieszył ekipę.
Ale prawdziwym powodem do radości dla naszej załogi w czwartkowe przedpołudnie było minięcie południowego koła polarnego. Katharsis II już po raz drugi przecinała równoleżnik 66st.33,4 S z północy na południe. Pierwszy raz cztery lata temu w rejsie z Ushuaia na Półwysep Antarktyczny. Wówczas był to najbardziej na południe wysunięty cel naszej wyprawy. Tym razem czeka nas jeszcze do pokonania wiele mil, zanim osiągniemy założony cel – Bay of Wales. Przekraczaniu południowego koła polarnego towarzyszyła nam góra lodowa. Zrobiliśmy sobie na jej tle pamiątkowe zdjęcie i wypiliśmy symbolicznego drinka z Neptunem.
Wiatru wciąż jak na lekarstwo, więc wspomagamy się silnikiem. Na wachtach niezwykle trzeba wytężać wzrok, gdyż gór lodowych i growlerów jest coraz więcej. Jutro spodziewamy się dotrzeć do strefy lodu, gdzie przedzierać się będziemy na Morze Rossa. Napięcie rośnie z każdą godziną…
Sporym zaskoczeniem dla nas jest to, że wyprzedziliśmy łódkę Selma Expedition, która wypłynęła trzy dni przed nami. Wydaje się, że obrała zbyt zachodni kurs przy podejściu do Morza Rossa i utknęła przy Baleany Islands. W ten sposób to nam przypadnie torowanie szlaku i będziemy musieli jako pierwsi przeciskać się przez pak lodowy, który w tym roku chroni dostępu do Morza Rossa. Czy nam się to uda zobaczymy za dwa – trzy dni. Mariusz analizuje wszystkie dostępne mu zdjęcia satelitarne i szuka najbezpieczniejszej drogi. Mam nadzieję, że damy radę. Wiatry wydają się być umiarkowanie korzystne przez najbliższe 3 doby."


Załączniki:
zmiananaprowadzeniu.jpg
zmiananaprowadzeniu.jpg [ 49.24 KiB | Przeglądane 6080 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2015, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
markrzy napisał(a):
Nawet specjalny uszlachetniacz do paliwa nie pomaga.
Pewnie ten uszlachetniacz nie czytał rad zawartych w wątku o Polonusie i brzegu i nie wiedział, że ma pomagać. :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2015, o 12:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
markrzy napisał(a):


Malutka dygresja, dotycząca Antarktydy i meteorytów. Na Antarktydzie znaleziono, jak dotychczas najwięcej meteorytów w porównaniu z innymi kontynentami. Jest tego ok. 22 tysięcy, co stanowi ponad 30 % wszystkich oficjalnie znalezionych na świecie. Według konwencji UNESCO wszystkie meteoryty z Antarktydy mają służyć celom naukowym. A dlaczego jest ich tak dużo na tym kontynencie? Bo najłatwiej jest je tam znaleźć, gdyż po jakimś czasie wiele z nich wytapia się z lodu i gromadzi w miejscach wytopienia. Dzięki zamrożeniu, często na wiele tysięcy lat, są one przeważnie bardzo dobrze zachowane i doskonale nadają się do badań naukowych. Większość z nich pochodzi z pasa planetoid znajdującego się pomiędzy Marsem i Jowiszem i liczy sobie 4-4,5 mld lat, czyli tyle, co nasz układ Słoneczny.

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2015, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Najnowsze wieści z Katharsis / prawie to samo co Selma :D /

"Kończy się piątek pełen wrażeń (30.01). Za sobą mamy pierwszą noc, kiedy nie ściemniło się. Nie muszę mówić, jaką różnicę stanowi nawigowanie w lodach w dzień i w nocy. Kolejny czynnik, który pomaga w nawigacji to wiatr, a w zasadzie jego brak. Kra unosząca się na rozbujanym morzu jest ostatnią rzeczą, którą chciałbym zobaczyć.
Od dobrej doby wiatru mamy, jak na lekarstwo. Na jutro niestety zapowiada się południowo wschodni wiatr wiejący do 30 węzłów. Jesteśmy wszyscy ciekawi tego, jak będzie wyglądał pak i czy da się do niego wpłynąć.
Po analizie najnowszego zdjęcia satelitarnego obrałem kurs na punkt S70st 24min i E171st 08min. Z tego miejsca chciałem wejść w pak lodowy i obrać kurs na Cape Adare. Na południe od niego woda wydaje się być czysta od lodu, poza pasem przybrzeżnym. Pak lodowy ma w tym miejscu około 90 mil szerokości i jest wypełniony lodem w 40% – 60%. Tyle pokazują mapy lodowe, ale te są tutaj o wiele mniej dokładne niż w Arktyce. Miałem nadzieję dotrzeć do paku przed północą i spenetrować wejście do niego przed nadejściem wiatru. Nasze sielankowe płynięcie zostało jednak wcześniej zastąpione czymś ciekawszym.
Około 0900 na horyzoncie pojawiła się biała kreska. To mógł być tylko lód. Oczywiście nie było go na naszej mapie lodowej. Minęliśmy dopiero co 69 równoleżnik i do paku mieliśmy mieć jeszcze 92 mile. Początkowo myślałem, że to jakaś sporych rozmiarów łacha kry. Popłynęliśmy ze dwie mile wzdłuż jej krawędzi i gdy okazało się, że końca lodu nie widać, nie pozostało nam nic innego jak sprawdzić to miejsce bojem.
Doszedłem do wniosku, że musi to być przedłużenie cypla olbrzymiego paku lodowego znajdującego się na północ od Cape Adare. W takim przypadku musiał on mieć swój koniec. Kwestią niewiadomą była tylko jego szerokość.
Początkowo lód był dosyć luźny. Mogliśmy spokojnie płynąć z prędkością około 4 węzłów. Po godzinie jednak zagęszczenie wzrosło do 50 – 60%, a po kolejnych dwóch do 80 – 90%. Na szczęście obszar paku nie był wypełniony samą dużą krą, przez którą nawet lodołamacze mogłyby mieć problemy z przejściem. Kry wielkości pokoju było około 30 – 40%, wypełnienie stanowiły kawałki lodu wielkości pralki do prania. Taka maź przypominała nam nieco sytuację po sztormie w Disko Bay na Grenlandii w 2012 roku, chociaż tam było więcej wolnej wody i cywilizacja w zasięgu ręki.
Zacząłem się trochę obawiać, jak może wyglądać zasadniczy pak lodowy, skoro to czego nie widać na mapie lodowej to nie przelewki. Podzieliliśmy się obowiązkami: ja przejąłem stery, wspomagał mnie Misio. Na dziób z tyczkami do odpychania lodu poszedł Doktore i Wojtek. Po dwóch godzinach Adam wzmocnił ekipę z tyczkami. Na maszt wjechała Haneczka i stamtąd wypatrywała czystej wody. Po trzech godzinach manewrowania, odpychania lodu tyczkami, przepychania większych growlerów dziobem wszyscy byliśmy nieco zmęczeni. Nasza prędkość rzadko przekraczała 2 węzły. Łódka świetnie dawała sobie radę z przepychaniem się przez lód. Odgłosy lodu obcierającego się o burty czy łamanego pod naporem masy jachtu były trudne do zniesienia przez ekipę pod pokładem. Katharsis II nie wyglądała jednak na zagrożoną.
W końcu Hania dostrzegła na horyzoncie pas czystej wody. Dziwnym było tylko to, że lód na granicy paku wcale nie chciał się rozluźnić. Do końca musieliśmy ciężko pracować. Po sześciu godzinach zmagań pokonaliśmy nasz pierwszy pak o szerokości 12 mil morskich. Po dużym wysiłku niezwykle smakował nam obiad przygotowany przez Tomka, mistrza polskich smaczków. Tym razem zaserwował nam przepyszne gołąbki w sosie pomidorowym.
Do zasadniczego lodu mamy jeszcze 50 mil morskich, mamy nadzieję, względnie czystej wody. Musimy go pokonać w ciągu 36 godzin, by mieć czas na schowanie się przed ciężkim sztormem, którego nadejścia spodziewamy się za kilka dni. Gdyby miało nam się to zadanie nie powieść, będę musiał zarządzić odwrót, by nie narazić nas na katastrofę."


Załączniki:
Komentarz: faktycznie, za parę dni zrobi się tam bardzo nieciekawie :(
pogoda.jpg
pogoda.jpg [ 137.71 KiB | Przeglądane 5785 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2015, o 12:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Jeśli wierzyć mapie lodowej, Katharsis prawie się przedarła przez pak, a Selma zostaje z tyłu.
Załącznik:
lod.png
lod.png [ 149.08 KiB | Przeglądane 5656 razy ]

Załącznik:
poz.png
poz.png [ 302.27 KiB | Przeglądane 5656 razy ]


Prawie jak wyścig Amundsena ze Scottem.



Za ten post autor zosta otrzymał podziękowanie od: markrzy
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2015, o 04:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Katharsis przebiła się przez pak i wpłynęła na Morze Rossa. Wyjaśniają też dlaczego im się udało :60 ton masy własnej oraz silnik o mocy 225 KM. Gratulacje.
Szczerze wątpią , aby ten manewr udało się zrobić Selmie tylko na żaglach.

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2015, o 05:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2009, o 10:59
Posty: 3196
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 482
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Fotka z ich bloga.


Załączniki:
Komentarz: Za rufą zostaje Cape Adare, wpływają na M. Rossa
39-o-pc3b3c582nocy-31-01-jestec59bmy-wolni-za-rufc485-cape-adare-wpc582ywamy-na-morze-rossa.jpg
39-o-pc3b3c582nocy-31-01-jestec59bmy-wolni-za-rufc485-cape-adare-wpc582ywamy-na-morze-rossa.jpg [ 176.71 KiB | Przeglądane 5509 razy ]

_________________
“We are all travellers on the earth. We come...we see...we go...”
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2015, o 08:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Dlaczego niektóre mapy w tym wątku są do góry nogami? :roll:

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2015, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Wąski napisał(a):
Dlaczego niektóre mapy w tym wątku są do góry nogami? :roll:
Bo to półkula południowa. Oni tam wszystko mają do góry nogami. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: gwidon
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2015, o 21:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2015, o 17:28
Posty: 185
Lokalizacja: Głęboka wieś mazowiecka
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 132
Uprawnienia żeglarskie: różne
Popłakałem się :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 196 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL