Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 22:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 mar 2015, o 19:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2015, o 19:18
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czytam, czytam i głupnę, może pomożecie.

Mam płetwę steru świeżo wyciętą ze sklejki. Chcę ją zabezpieczyć przed wodą, ale w prosty sposób (wolałbym uniknąć nakładania maty+laminatu). Czy będzie miało sens nałożenie samej żywicy+utwardzacz (jeśli tak, to jakiej? Poliestrowa?Epoksydowa?)

A może macie inny pomysł(eee jakaś farba?) , bo rozumiem, że opcja hartz lack odpada:)


Ster będzie demontowany po każdym pływaniu, używany raczej weekendowo.

Z góry dzięki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2015, o 20:03 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4826
Lokalizacja: ES
Podziękował : 400
Otrzymał podziękowań: 985
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Mel napisał(a):
Czy będzie miało sens nałożenie samej żywicy+utwardzacz

Jak najbardziej. Tylko rzadkiej. Osobiście preferowałbym epoxy

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2015, o 20:05 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Epoxy to na pewno ale tez może byc lakier plus poliuretan

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2015, o 20:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Malowałem płetwę sterową i mieczową do 470 lakierem poliuretanowym 2- składnikowym.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2015, o 20:21 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1134
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 242
Otrzymał podziękowań: 441
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Jak masz mocno profilowaną płetwę , to matę będzie ciężko położyć . Wystarczy nasączyć rzadką żywicą , a jej rodzaj nie ma znaczenia . Na to poliuretan 1 lub 2 składnikowy . Przy weekendowej eksploatacji wystarczy na długo.



Za ten post autor silver_stas otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2015, o 20:29 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Najwygodniej będzie poliuretanem, może być jednoskładnikowy, byle "czysty" w sensie mało dodatków, bezbarwny.
Bo rozumiem wyprofilowałeś kształt płetwy i teraz masz duże odsłonięte sztorce warstw sklejki. Trzeba je nasycić żywicą.
Osobiście wole jednoskładnikowy poliuretan do parkietów, taki ze sklepu budowlanego - zrobione do kładzenia grubą warstwą. Takie są jednak mało odporne na słońce (mało filtrów UV), zatem można nimi wstępnie napuścić, a wierzchnią warstwę potem dać z 'jachtowego' lakieru nawierzchniowego (poliuretanowego).
Równie łatwo możesz napuścić żywicą epoksydową - z tych rzadkich penetrujących - jest twardsza; ale to jeśli masz pod ręką, bo specjalnie do tego celu bawić się to szkoda zachodu. Epoksyd tak samo trzeba potem lakierować czymś odpornym na UV, bo sam odporny nie jest.

Alternatywnie możesz napuścić sklejkę olejno/pokostem i lakier alkidowy/ftalowy na wykończenie. Ta metoda lepiej zabezpiecza sklejke przed gniciem, ale jest mniej odporna na obcieranie. Bardziej pracochłonna, poliuretan prostszy. Ale co kto woli.


Ostatnio edytowano 8 mar 2015, o 20:32 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2015, o 20:32 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
W sumie to powinno wystarczyc, tym bardziej ze nie będzie cały czas w wodzie

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 mar 2015, o 08:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Ja bym użył podkład epoksydowy bezbarwny oczywiście dwuskładnikowy.
np.:
http://www.sklepyzeglarskie.pl/farba-po ... a-5-2.html
http://www.farbyjachtowe.pl/bezbarwny-g ... -p-62.html

Po pierwsze będzie lepiej penetrować sklejkę niż klasyczna żywica epoksydowa, więc zabezpieczenie będzie trwalsze.
łatwiej się też będzie aplikować ponieważ są to produkty o mniejszej lepkości (bardziej płynne).

całość pokryć 2-skłądnikowym poliuretanem. Będzie on zawsze bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne niż farby 1 składnikowe czyli bardziej trwały.

np.
http://hobby.poznan.pl/item/25-farby/12 ... y-sea-line
http://www.farbyjachtowe.pl/lakier-poli ... -p-43.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Wojciech i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL