Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 15:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 maja 2015, o 09:02 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Zanabyłem pół roku temu niekompletny katamaran radzieckiej chyba jeszcze produkcji marki Prostor. Zdjęcia z neta są tutaj:
http://i.ytimg.com/vi/v9izobJwrr8/maxresdefault.jpg
http://www.jacht-market.com.pl/public/i ... 60d466.jpg
http://www.prostor.webzone.ru/cat/images/prosp_1.jpg

Braki polegają na braku jednej belki poprzecznej luminiowej (fi=75, ścianka=2mm l=2200mm). No i rzeźbione są przedłużki i łącznik sterów. Kupiłe sobie rurkę alu fi=75/2, ale dostępne długości to 4m. Rozmyślałem też aby powiększyć nieco pokład z przodu, bo łódką chcę pływać z trójką moich dzieci (15/6/5). Waga więc jest OK, ale ilość miejsca może być pomocna - okaże się jak wejdziemy pierwszy raz nad wodę. Aby podkład powiększyć wystarczy dodatkowa belka z przodu. Rosjanie rozmaite przeróbki tego typu wykonali:
https://www.google.pl/search?q=%D0%BA%D ... AQ&dpr=1.1

Reasumując rozważam dwa tematy:
1. Dodanie dodatkowej beli z przodu aby dodać troszkę pokładu.
2. Belkę poprzeczną którą mam ma szerokość 220cm. Dostępne rury alu są 400cm. W związku z tym jedna rura mi nie starczy na dwie poprzeczki i będzie odpad. Skoro ma być odpad, to może pokusić się o wydatek kolejnych 86zł na drugą 4m rurę i poszerzyć pokład z 2.2 na przykład na 2.5?, albo 2.7m? Abstrachując od większej podatności na ugięcia poszerzonych belek (można je wzmocnić od dołu trójkątem jak to robi się w Prindle):
http://images.boats.com/photos/ovation/8600_102_ex1.jpg

To moje pytanie brzmi, jaki to będzie miało wpływ na właściwości nautyczne jednostki, która miała 2.2, a np. przerobię ją na 2.7?

Jeszcze trampolina, ale ta co jest, jest słaba więc i tak chyba będę musiał coś wykombinować. Mam b. silną plandekę z Jula, może się nada.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2015, o 10:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Zanim kupisz aluminiową rurę, upewnij się z jakiego stopu została wykonana. Większość profili aluminiowych dostępnych na rynku to PA-38. - Materiał znakomicie poddający się tłoczeniu (stąd jego popularność), spawaniu, anodowaniu, tymczasem mało odporny na zginanie.
Sugerowałabym poszukiwania stopu PA-4 (SAPA produkuje go pod symbolem 6082) lub PA-6.
Dodatkowo w przypadku gdybyś zamierzał rozsunąć kadłuby, pomyśl nad rurą z grubszą ścianką - choćby 3mm. Wagowo niewiele Ci przybędzie, a wytrzymałość wzrośnie
Anka

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowania - 2: Były user, marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2015, o 13:36 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
No to wtopa, bo kupiłem prawdopodobnie 6060 (PA-38).

Po necie patrząc co mają w ofertach hurtownie aluminium, widzę zę mają 6060. Czy ktoś może przeliczyć czy zamiana na ściankę 3mm (bo taka była dostępna) załatwi mi temat wytrzymałości? Ew. mogą kupić profil kwadratowy szeroki na 75, ale np. wyższy. Wolałbym wykonać coś z materiału, który łatwo kupić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2015, o 14:57 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 544
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Poszukaj w hurtowniach PA6 lub ostatecznie PA4, nie baw się w pogrubianie ścianek, nie gwarantuje to efektu.

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2015, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Waldi_L_N napisał(a):
Poszukaj w hurtowniach PA6 lub ostatecznie PA4, nie baw się w pogrubianie ścianek, nie gwarantuje to efektu.


Jakiego efektu nie gwarantuje zastosowanie grubszej ścianki rury?

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2015, o 19:42 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 544
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Wiesz dobrze,
taka_jedna napisał(a):
Jakiego efektu nie gwarantuje zastosowanie grubszej ścianki rury?

Sorki, pisałem w pośpiechu i coś zgubiłem. Oczywiście chodzi o PA-38.
PA6 (z którego robiono choćby obręcze rowerowych kół szosowych do tzw. "szytek") ma doskonałą wytrzymałość na rozciąganie i zmęczeniową.
PA4 ma średnią wytrzymałość, ale ma dobrą odporność korozyjną.
PA38 -średnia wytrzymałość i tyle.
Oczywiście w końcu grubość profilu zrekompensuje lepsze właściwości wytrzymałościowe PA6, ale kosztem wagi

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi



Za ten post autor Waldi_L_N otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2015, o 19:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Doradzając rurę z grubszą ścianką myślałam właśnie o którymś ze stopów PA-4, PA-6, a nie PA-38.
Użycie rury z grubszą ścianką (3mm zamiast 2mm) wpłynie przede wszystkim na jej sztywność, co będzie miało znaczenie w przypadku rozsunięcia pływaków. Waga rury wzrośnie nieznacznie - z 3 do 4,5 kg dla odcinka 2,5mb.
Anka

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowania - 2: marcingebus, Waldi_L_N
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2015, o 11:09 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Dziękuje za wypowiedzi, nie rozwiązują one jednak moich dylematów. Dylematy są takie:
Mam rurę fi=75, prawdopodobnie PA38 - kupioną w www.metkol.pl, rura ze szwem.

Zakładam 3 możliwe scenariusze:
1. Przyjmą mi ją z powrotem i zamienie na PA38 ale o ściance 3mm.
2. Przyjmą z powrotem i zamówię gdzieć PA-4/PA-6 o ściance 2mm lub 3mm
3. Pozostanę z tym co mam.

Wiem, że to co mam nie jest najlepsze do takiego zastosowanie, ale chciałbym wiedzieć w liczbach na ile tamte rozwiązania będą lepsze. Szukam jakiś tabel aby porównać te profile i już siedzę 2h i nic. Znalazłem na stronie www.serbros.eu dane module Younga/Kirchoffa
Są też dane dla konkretnych profili o ściane 0-5mm, 5-20 itd... ale dane dla PA38 sa inne niż dla PA6 (PA4 nie maja).

Poradźcie, jakie różnice będą w wytrzymałościach tych rur jako poprzeczki kata o rozpiętości 2.2m a jakie o rozpiętości 2.5m.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 07:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
PA-4 - wytrzymałość na rozciąganie 270-310 Mpa
- granica plastyczności - 200-260 Mpa
- twardość 95 HB

PA-6 - wytrzymałość na rozciąganie 350-390 Mpa
- granica plastyczności - 240-260 Mpa
- twardość 101-110 HB

PA-38 - wytrzymałość na rozciąganie 120-190 Mpa
- granica plastyczności - 60-150 Mpa
- twardość 40-60 HB

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 10:31 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Sprawa została częściowo omówiona na innym forum:

http://www.konstruktorbudowlany.fora.pl ... ,4153.html

Z tym, że na drugiej stronie ktoś odnalazł, że Rosjanie rurki do jego katamaranu wykonywali ze stopu: D16T 40x1.5 (konstrukcja troszkę inna). Jeśli jednak to był standard dla tego typu realizacji, to można by przyjąć że i tutaj była taka rurka. Nie mniej i tak z tego nic nie zrozumiełem, ale może ktoś inny zrozumie.

Jeszcze tutaj było to samo pytanie:
http://forum.cad.pl/belka-no-na-pomostu ... 77495.html

Koniec z końcem w metkolu mają w obrocie tylko PA38 i udało się zamienić 70x2, na 70x3. Zrobimy, popływamy, jak pęknie, to zespawamy i dołożymy wzmocnienie, albo kupimy nową rurę wzmocnioną lub przerobimy na większy profil a z pogiętej zrobimy siedziska. :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
marcingebus napisał(a):
Koniec z końcem w metkolu mają w obrocie tylko PA38 i udało się zamienić 70x2, na 70x3. Zrobimy, popływamy, jak pęknie, to zespawamy i dołożymy wzmocnienie, albo kupimy nową rurę wzmocnioną lub przerobimy na większy profil a z pogiętej zrobimy siedziska. :-)


Pęknąć pewnie nie pęknie. Prędzej się powygina, bo to dość miękki materiał.

_________________
Wiosna



Za ten post autor taka_jedna otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jak by była za miękka to zawsze można ją wzmocnić wciskając jakiś profil kwadratowy lub prostokątny do środka. Trzeba też pamiętać , że belka na której stoi maszt musi być dosyć mocna a ta na rufie to już nie koniecznie. A może użyć kawałek profilu ze złamanego masztu aluminiowego. Nie znam sie na PA ale na pewno będzie lepszy niż PA 38. Przypomniałem sobie ze robiłem kiedyś katamarany 4m długości. Belki robiłem z profilu masztowego 115 z Kęt i maszt na tym stał bez wzmacniania. Gdzieś po hangarach walają się połamane maszty. Może ktoś zechce się pozbyć złomu.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

_________________
Pozdrawiam
Darek



Za ten post autor Dixi otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2015, o 00:57 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Jak go wyciągnę, to wam pokażę jak to jest składane, ale dzięki za radę. Nie mam tej z tyłu, więc myślę, że damy radę. Ścianka 3mm, to już sztywna rura.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2015, o 13:15 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
marcingebus napisał(a):
To moje pytanie brzmi, jaki to będzie miało wpływ na właściwości nautyczne jednostki, która miała 2.2, a np. przerobię ją na 2.7?


Nikt nie ma zdania?

Ze swej strony wydedukowałem, że przy przechyle przesunie się bardziej środek oporu w wodzie na zewnątrz, czyli łódka będzie bardziej zawietrzna. Ale przy szerszym rozstawie pływaków, bedzie ją łatwiej wybalastować, zresztą żagielek tam jest niewielki.

Jakiejś inne doświadczenia?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2015, o 14:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13984
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Chętnie się dowiemy jakie to będzie dawało efekty. :mrgreen:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2015, o 14:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sty 2014, o 00:18
Posty: 100
Lokalizacja: Siemianowice
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: kilka plasticzanych polskich i coś z RYA
marcingebus napisał(a):
marcingebus napisał(a):
To moje pytanie brzmi, jaki to będzie miało wpływ na właściwości nautyczne jednostki, która miała 2.2, a np. przerobię ją na 2.7?


Ja bałbym się jeszcze czegoś innego - szerszy katamaran będzie bardziej podatny na zginanie konstrukcji np. na fali. Pytanie jak zachowa się w takiej sytuacji takielunek, czy siły działające na takielunek stały nie doprowadzą do uszkodzenia kata lub masztu...
--
pzdr
Łukasz



Za ten post autor zsakul otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2015, o 15:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
marcingebus napisał(a):
Ze swej strony wydedukowałem, że przy przechyle przesunie się bardziej środek oporu w wodzie na zewnątrz, czyli łódka będzie bardziej zawietrzna. Ale przy szerszym rozstawie pływaków, bedzie ją łatwiej wybalastować, zresztą żagielek tam jest niewielki.

Przy małym zaglu i dużej szerokości szansa na pływanie w przechyle maleje do zera. Stateczność i tak jest spora. Ja bym nie zmieniał szerokości.

_________________
Pozdrawiam
Darek



Za ten post autor Dixi otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 cze 2015, o 11:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 cze 2015, o 10:44
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jestem również posiadaczem takiego pływadła, zdrowej radzieckiej myśli technologicznej. Moja przeróbka polegała na dodaniu trzeciej belki na dziobie, dołożeniu dodatkowych want, przedłużeniu sztagu, dorobieniu foka. Dodatkową belkę wykonałem z rury o średnicy 80 mm i grubości 2 mm - takie wymiary są w oryginalnych. Stop PA-38 - wystarczy w zupełności. Niezbędne jest wzmocnienie masztu w postaci dodatkowych want - lina stalowa 3 mm, mocowanie na dole środkowej sekcji masztu i dodatkowe wantowniki na belkach podłużnych. Uszyty fok ma zabójczą powierzchnię 1,5 mkw, ale daje sporego kopa. Podczas ostatniego pływania osiągnąłem prędkość 9,2 kt - 17,1 km/h. Tylko, niestety, radziecki materiał miecza nie wytrzymał obciążenia i się połamał.


Załączniki:
fok.jpg
fok.jpg [ 403.4 KiB | Przeglądane 7662 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 cze 2015, o 13:50 

Dołączył(a): 3 paź 2014, o 13:39
Posty: 143
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 19
Uprawnienia żeglarskie: sternik PU
Sprawa się rozwiązała: zamieniłem 75x2 na 75x3. Nie poszerzałem. Zostawiłem 2.2. Trampolina po montażu okazała się, że jest w dobrym stanie. Nowa belka trafiła, do tyłu, ta pod masztem była. Gdy rozpocząłem montaż okazało się, że powinienem miec fi=80, ale już była 75x3, dałem dłuższe rurki wewnętrzne na 80mm i jest git. Opływałem go na Dziećkowicach, małe co nieco opisałem tutaj:

viewtopic.php?f=5&t=22259

Będę jeszcze pływał chyba w tą niedzielę, gdyby ktoś chciał podejrzeć, to będzie okazja.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2015, o 10:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 cze 2015, o 10:44
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tutaj stronka o rozbudowie takiego katmaranu.
https://panbum.wordpress.com/



Za ten post autor bumbumbum otrzymał podziękowanie od: marcingebus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 45 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL