Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 cze 2025, o 20:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 maja 2015, o 14:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
OLEJNĄ, Ftalową itp.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 15:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
I potem można położyć jeszcze jedną warstwę tego specyfiku.

A olejną to chyba tylko w sklepie dla plastyków dostanę :D może dodam sykatywy to szybciej wyschnie ?

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2015, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Warto dodać do tego wątku:
Środki przyspieszające wysychanie oleju
Szybkość wysychania warstwy malarskiej zależy w dużej mierze od rodzaju użytego oleju, ale także od warunków zewnętrznych, takich jak ciepło i światło, którego obecność w dużym stopniu przyspiesza wysychanie.
Nawet w najbardziej sprzyjających warunkach zewnętrznych szybkość schnięcia większości olejów jest dość mała. (W przypadku czystego oleju lnianego czas schnięcia w średnich warunkach wynosi kilka tygodni.)
Z chwilą wprowadzenia do oleju specjalnych substancji katalitycznie przyspieszających schnięcie, czas wysychania, np. oleju lnianego, można skrócić do 12 godzin.
Substancje katalitycznie przyspieszające wysychanie olejów noszą nazwę sykatyw.
Jako sykatywy stosowane bywają sole metali, głównie ołowiu, manganu i kobaltu.
Olej lniany zawierający dodatek odpowiedniej ilości takiej sykatywy nosi nazwę pokostu lnianego i ma szerokie zastosowanie w technikach malarskich i lakierniczych.
Ilości sykatywy niezbędne do dostatecznego schnięcia oleju zależą od rodzaju oleju i sykatywy.
Olej lniany maksymalną szybkość schnięcia uzyskuje przy zawartości 0,1% kobaltu albo 0,5% ołowiu lub 0,12% manganu.
W przypadku oleju tungowego wystarcza dwukrotnie mniejsza ilość sykatywy.
Większe od podanej normy dodatki sykatyw nie wpływają już na przyspieszenie wysychania i nie można tej normy przekraczać, gdyż oleje zawierające nadmierną ilość sykatyw dają bardzo nietrwałą powłokę.
Czasem też powłoki olejne zawierające nadmiar sykatyw wykazują z czasem tzw. „wtórny odlep”, tzn. powtórne częściowe rozmiękczenie, po pewnym okresie czasu, warstwy malarskiej wskutek cofnięcia się koloidalnego procesu koagulacji utlenionego i spolimeryzowanego oleju.

Sykatywa kobaltowa
Suszy szybko. Powoduje schnięcie błony olejnej od góry.
Daje błonę malarską miękką i plastyczną, dość wrażliwą na wodę i alkalia. Jest za to bardzo trwała w roztworach, nie ma skłonności do wydzielania się z pokostu nawet pod działaniem wilgoci.

Sykatywa ołowiowa
Suszy dość wolno. Daje powłoki twarde i trwałe, równomiernie stwardniałe w całej masie.
Jest dość nietrwała w roztworach olejnych. Pod działaniem wilgoci,mrozu lub zanieczyszczeń znajdujących się w oleju ulega bezpowrotnemuwytrąceniu się z roztworu i traci swoją skuteczność.

Sykatywa manganowa
Nie bywa stosowana samodzielnie, gdyż przy większej wilgotności suszy bardzo powoli i zbija świeżą powłokę malarską w krople.
Sykatywę manganową stosuje się razem z ołowiową. Otrzymane błony są twarde, elastyczne, szybkoschnące.
Na jednostkę wagową oleju stosuje się 0,4% ołowiu i 0,1% manganu.
W celu polepszenia sykatyw ołowiowych i ołowiowo-manganowych stosuje się dodatek około 0,05% wapnia.
Ołów, mangan lub kobalt wprowadza się do oleju w postaci solirozpuszczalnych w oleju, głównie żywiczanów, linolenianów, naftanianów albo rycynolanów metalicznych.
Sykatywy te uzyskuje się przez rozpuszczenie odpowiedniej ilości soli albo tlenków metali na gorąco w roztopionej kalafonii, oleju lnianym lub rycynowym albo w kwasach naftenowych.
Ołów wprowadza się do sykatyw najczęściej pod postacią glejty ołowianej PbO. Mangan pod postacią mineralnego braunsztynu MnO2.
Kobalt stosuje się pod postacią octanu lub tlenku.
Wapń pod postacią tzw. wapna hydratyzowanego gaszonego.
Rozpuszczanie odbywa się w temperaturze 220 ÷ 260°C przy ciągłym mieszaniu.
Oprócz sykatyw uzyskanych przez rozpuszczenie związków metali bezpośrednio w gorącej kalafonii, oleju lub kwasach naftenowych,stosowane bywają tzw. sykatywy strącone. Uzyskuje się je przez działanie wodnych roztworów rozpuszczalnych soli odpowiednich metali(ołowiu, kobaltu, manganu) na roztwory sodowych mydeł żywicznych,lnianych, rycynowych lub naftenowych.
Przez odsączenie strąconych osadów, odmycie i wysuszenie, uzyskuje się gotowe sykatywy łatwo rozpuszczalne w olejach.

Pokost lniany
Uzyskuje się go przez bezpośrednie rozpuszczenie w oleju lnianym odpowiedniej ilości sykatywy topionej lub strąconej.
Temperatura oleju w chwili rozpuszczania sykatywy powinna wynosić co najmniej 150°C. Jest to sposób przygotowywania pokostu na gorąco.
Można preparaty suszące, takie jak linoleaty i żywiczany (rezynaty),rozpuścić w terpentynie lub benzynie i pewną ilość tej substancji dodać do oleju.
W ten sposób otrzymuje się olej mniej zabarwiony.

Terpentyna francuska- rektyfikowana (nie mylić z terpentyną balsamiczną tzw. "alifatnaftą")
Jest środkiem przyspieszającym wysychanie oleju przez utlenianie się (ściąga duże ilości tlenu z powietrza) i jednocześnie wybiela olej.
Większe ilości terpentyny francuskiej wprowadzone w warstwę malarską czynią ją matową.
Błona malarska z sykatywami jest mniej trwała.

Uwaga; wszystkie terpentyny...szkodliwość i rozpuszczalność ich jest bardzo podobna.
Opary olejku terpentynowego, tak jak pozostałych terpentyn są szkodliwe dla zdrowia, w małym stężeniu toksycznie działają na ośrodkowy układ nerwowy, a w większym mogą być szkodliwe dla zdrowia (uszkodzenia nerek, wątroby i ośrodkowego układu nerwowego).

http://www.szal-art.pl/srodki-przyspies ... _716_2269/
i http://blog.swiatartysty.pl/poradnik-ar ... -pytania-3

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 cze 2015, o 12:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Mozesz "malnąć" też tym samym, jak np. resztka Tobie zostanie, barwiąc go pigmentem MIXOL do nabycia prawie w każdym sklepie z farbami. :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 cze 2015, o 11:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian Strzelecki napisał(a):
Pamiętaj olej lniany krystalizuje 3 miesiące.
Więc jeśli byś nasaczał teraz, to na sezon nie musisz go lakierować.
Z innej beczki. Nasączam olejem konstrukcję z dębiny która ma służyć do unieruchomienia masztu w kanadyjce mojego syna. Czy zastosować się do rady z cytatu Mariana i pozostawić to tylko nasączone olejem czy też polakierować? Mam do wyboru dwa lakiery które jeszcze mi zostały i który z nich byłby do tego bardziej odpowiedni?
Taki:
http://letonkinois.pl/pl/p/LE-TONKINOIS-VERNIS-1-L/75
i taki:
http://www.farbyjachtowe.pl/szybkoschnacy-lakier-bezbarwny-polmatowy-rapidclear-0-75l-p-36.html
Załącznik:
DSCN2536.JPG
DSCN2536.JPG [ 134.42 KiB | Przeglądane 5407 razy ]

Załącznik:
DSCN2537.JPG
DSCN2537.JPG [ 125.53 KiB | Przeglądane 5407 razy ]

Na zdjęciach konstrukcja do masztu w kanadyjce jeszcze nie nasączona olejem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 cze 2015, o 18:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ja byłbym za tym bardziej tradycyjnym.
Nie wierzę w lakiery szybkoschnące do drzewa.
Capon jakiś czy co? (= Nitro ze styropianem.)
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 cze 2015, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian Strzelecki napisał(a):
Ja byłbym za tym bardziej tradycyjnym.
Te lakiery z linku powyżej można chyba zaliczyc do tradycyjnych?
Marian Strzelecki napisał(a):
Nie wierzę w lakiery szybkoschnące do drzewa.
Capon jakiś czy co? (= Nitro ze styropianem.)
Ale chyba takie lakiery na nasączoną olejem dębinę by się nawet nie przyjęły i nawet o nich nie myślałem. Na razie mam czas 3 miesiące aż olej skrystalizuje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 cze 2015, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Kapon da się nawet na tłuste : on sam odtłuszcza pod sobą... w końcu większość się ma z Nitra.

Cytuj:
Na razie mam czas 3 miesiące aż olej skrystalizuje.
to po trzech miesiącach już nie musisz więcej robić.
Jak chcesz lakierować to właśnie po to , żeby nie czekać.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 mar 2017, o 19:05 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Marian J. napisał(a):
http://www.farbyjachtowe.pl/szybkoschnacy-lakier-bezbarwny-polmatowy-rapidclear-0-75l-p-36.html


ten będzie mniej odporny na uv

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Marian J. napisał(a):
http://letonkinois.pl/pl/p/LE-TONKINOIS-VERNIS-1-L/75


tylko ten
nie potrzebnie zresztą olejowałeś bo to w końcu też olej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL