Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 cze 2025, o 10:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 22:27 

Dołączył(a): 22 kwi 2010, o 22:22
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
Witam.
Mam wielką prośbę do znawców Żeglarstwa.
Mam do napisania krótki referat o manewrach i zwrotach prostych.
Zabardzo nie moge znaleźć jakie czynności należą do zwrotów a jakie do manewrów.
Był bym bardzo wdzięczny za wypisanie samych haseł - ja później juz sobie sam je opisze.
z góry dziękuję.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Zwrot jest manerwrem.
Np. zwrot przez sztag, lub zwrot prze rufę.
Manewry dzieli się na proste i złożone.
Proste, np. zwort przez sztag, złożone, np. manewr 'człowiek za burtą'

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2010, o 23:11 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
To nie jest takie proste. Wszystko zależy kto jest odbiorcą referatu.
Wyznawcy nauk Pana Władysława Dąbrowskiego potrafią wymienić 31 sztuk manewrów prostych
Min. takie jak ostrzenie, odpadanie, cofanie, manewrowanie na wiosłach, holungi, pokonywanie szkwałów a nawet sterowanie na fali.
Potem nadchodzą manewry główne - czyli zwroty
Na sam koniec dopiero złożone czyli MOB, dochodzenie i odchodzenie do boji i pomostu, kotwiczenie, stawanie w dryf.
Z kolei w Encyklopedii Żeglarstwa manewr prosty i główny to to samo czyli zwroty.
Ciężkie jest życie przyszłego MIŻ - a jak i przyszłego IŻ - a.
a tu jeszcze czarne chmury gromadzą się nad głowami
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2010, o 08:26 
I tu mam podobne podejście co Ins, manewry proste (przygotowawcze) np: trzymanie kursu, praca sterem, praca żaglami, ostrzenie, odpadanie, stawanie w linii wiatru, odchodzenie na wybrany hals, badanie drogi bezwładności jachtu. Manewry główne: zwrot przez sztag, zwrot przez rufę, stawanie w dryf. Manewry złożone: MOB, podejście/odejście od kei, podejście do boi, stawanie na kotwicy. Przynajmniej według mnie :)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2010, o 12:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1219
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 728
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
ins napisał(a):
Wyznawcy nauk Pana Władysława Dąbrowskiego potrafią wymienić 31 sztuk manewrów prostych


Dobrze że nie pływali na proa, bo byłoby z 50 :?

Swoją drogą - jasne że polonista powinien wiedzieć, kiedy mówi prozą ;)
ale gdzie przebiega granica sensowności w "badaniu pisma świętego"?

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2010, o 12:17 

Dołączył(a): 22 kwi 2010, o 22:22
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: brak
bardzo dziękuję za pomoc :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2010, o 16:07 
Banan napisał(a):
Proste, np. zwort przez sztag

A zwrot przez sztag, ktory wyszedl dopiero za 3 razem nadal jest manewrem prostym czy juz zlozonym? Na cholere to komu?


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2010, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Banan napisał(a):
Zwrot jest manerwrem.
Np. zwrot przez sztag, lub zwrot prze rufę.
Manewry dzieli się na proste i złożone.
Proste, np. zwort przez sztag, złożone, np. manewr 'człowiek za burtą'

Zwrot prze sztag składa się z ostrzenia, przejścia linii wiatru i odpadania.
Człowiek za burtą, w zależności od wyboru wariantu, z odpadania , przejścia linii wiatru rufą i ostrzenia. Te same czynności, dlaczego ten drugi ma być złożonym a ten pierwszy prostym?!
Jedyny oficjalny znany mi podział manewrów podaje PZŻ w wytycznych egzaminacyjnych i dzieli manewry na podstawowe i pomocnicze. W takim wypadku na pewno czlowiek za burtą jest podstawowym a dojście do boi, nawet na jajko, pomocniczym. A przecież aby dość do boi trzeba wykonać często te same czynności .

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2010, o 21:33 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
Batiar napisał(a):
Jedyny oficjalny znany mi podział manewrów podaje PZŻ w wytycznych egzaminacyjnych i dzieli manewry na podstawowe i pomocnicze. W takim wypadku na pewno czlowiek za burtą jest podstawowym a dojście do boi, nawet na jajko, pomocniczym. A przecież aby dość do boi trzeba wykonać często te same czynności .

W ciemno walę że powyższy podział manewrów by SzkolKom PZŻ można sobie OKDR. :evil: Na czym to niby ma polegać podstawowość manewru "Człowiek za burtą", takiego wymaganego na egzaminie na patent kiedy to ważniejsze niż czas podjęcia człowieka i jak namniejsze oddalenie (aby nie zgubić go między falami zanim jeszcze zdąży się utopić) okazuje się jeden i tylko jeden zwrot (w ostateczności dwa, ale ktoś taki jest już skończony i najpewniej uwalą go przy następnym manewrze), oraz kąt i prędkość podejścia, aby przypadkiem nie zatrzymać się przy samym człowieku ale przepłynąć z taką prędkością aby rąk mu nie wyrwać. Rozumiem że powyższa klasyfikacja wzieła się stąd że jest to podstawowy manewr służący do uwalania egzaminowanych? Bo sami instruktorzy często przyznają że praktyczna jego użyteczność jest mocno problematyczna, no ale za to nic tak jak on nie uczy precyzyjego prowadzenia jachtu. A manewr dojścia do boi uważany jest za pomocniczy - dlaczego? Dlatego że w rzeczywistym rejsie więcej robi się "człowieków" niż "bojek"? To mi na jakiś prusacki dryl wygląda, nie na naukę żegowania. :evil:

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2010, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Tomek Janiszewski napisał(a):
To mi na jakiś prusacki dryl wygląda, nie na naukę żegowania. :evil:

Trochę tak wygląda, ale myślę, że każda klasyfikacja ma jakieś wady (i zalety???) - generalnie, pracując naukowo lub dydaktycznie, w różnych dziedzinach (!!!), wszystko staramy się poszufladkować, ale patrząc na to z dystansu (bardziej syntetycznie i holistycznie) wszelkie klasyfikacje jawią się tak samo śmieszne i niewiele warte :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL