Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 00:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: wyporność
PostNapisane: 8 sty 2016, o 03:24 

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 16:24
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ..w przyszłości Kapitan Wielki
witam

czy Ktoś umiałby policzyć jak duże musiałyby być pływaki (np jak w dinghy) albo "balony" (napełnione powietrzem), by utrzymały na powierzchni (morza) jacht długości 14-17m z dziurą w kadłubie (nie istotne jaki konkretnie, po prostu chodzi o zorientowanie się o jakich tu wielkościach pływaków trzeba myśleć, więc Kto umie policzyć, niech wybierze jacht jaki Mu pasuje).

z góry dziękuję.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 8 sty 2016, o 07:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Od dziesięciu do 30 metrów sześciennych. Zależy od wielkości jachtu.
Naprawdę objętości tak trudno się liczy?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 8 sty 2016, o 18:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Po prostu sprawdź wyporność, 1 tona to 1m3. Z moich obliczeń kiedyś mi wyszło że tuby RIB do jachtu 9 m musiałyby mieć 40-50 cm średnicy, sporo.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 10 sty 2016, o 23:26 

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 16:24
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ..w przyszłości Kapitan Wielki
beret napisał(a):
Po prostu sprawdź wyporność, 1 tona to 1m3. Z moich obliczeń kiedyś mi wyszło że tuby RIB do jachtu 9 m musiałyby mieć 40-50 cm średnicy, sporo.


A czy kształt ma znaczenie? (pytam bo inżynierem nie jestem, a ze szkoły już mało co pamiętam) Czy efekt będzie taki sam niezależnie od tego czy to będzie długi walec, czy okrągłe balony?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 11 sty 2016, o 07:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Efekt będzie taki sam. Ale lepiej i stabilniej będzie jeśli będą to długie walce lub balony zawieszone w miarę równomiernie wzdłuż burt. Byle sumaryczna wyporność była wystarczająca + naddatek np. na oderwanie przyssanego do dna kadłuba lub błąd w obliczeniach. Inaczej jacht wynurzy się rufą lub dzobem a reszta dalej będzie pod wodą.

Widzę, że ktoś ma chrapkę na ten zatopiony luskusowy jacht... :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 11 sty 2016, o 08:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 543
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 174
Otrzymał podziękowań: 300
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Ooo, który, jaki??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 11 sty 2016, o 12:15 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
kinraczkeszel napisał(a):
Czy efekt będzie taki sam niezależnie od tego czy to będzie długi walec, czy okrągłe balony?
Nie, ponieważ na długi walec może wyjść inna ilość materiału, niż na okrągłe balony, więc o ile wyporność brutto tych 10-30 m3 będzie taka sama, to wyporność netto może być inna. Do tego jeszcze trzeba jakoś umocować linę/liny do tych walców czy balonów tak, aby powłoka się nie przerwała - np. opasać siatką lub pasami :roll:

A przy okazji się rozmarzyłem, że jakiś Sportis czy podobna firma zasponsoruje "Arctowskiego" w dwa walce po 3-4 m3 każdy z wielkimi logo :kiss:



Za ten post autor 666 otrzymał podziękowanie od: AndrzejD
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 11 sty 2016, o 12:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dlatego napisałem "+ naddatek np. na... " :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 11 sty 2016, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Odrobinę w temacie:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 12 sty 2016, o 15:13 

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 16:24
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ..w przyszłości Kapitan Wielki
Kurczak napisał(a):
Widzę, że ktoś ma chrapkę na ten zatopiony luskusowy jacht... :D


:D Nie, akurat nie o to mi chodzi. Mysle o tym czy mozliwe by w razie rozszczelnienia kadluba, nie byc zmuszonym do opuszczenia jachtu, czyli zeby go uratowac przed zatonieciem. p.s. Siebie rowniez latwiej byloby uratowac pozostajac na jachcie niz przenoszac sie na tratwe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 16 lut 2016, o 23:32 

Dołączył(a): 7 wrz 2012, o 14:46
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Może lepiej, zamiast zewnętrznych pływaków, wypełnić wnętrze balonem. Zabierze miejsce wodzie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 17 lut 2016, o 00:33 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czyli trzeba by zainstalować komory wypornościowe.
Najlepiej pneumatyczne czyli pompowane w razie "W".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 17 lut 2016, o 12:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
kinraczkeszel napisał(a):
Kurczak napisał(a):
Widzę, że ktoś ma chrapkę na ten zatopiony luskusowy jacht... :D


:D Nie, akurat nie o to mi chodzi. Mysle o tym czy mozliwe by w razie rozszczelnienia kadluba, nie byc zmuszonym do opuszczenia jachtu, czyli zeby go uratowac przed zatonieciem. p.s. Siebie rowniez latwiej byloby uratowac pozostajac na jachcie niz przenoszac sie na tratwe.

Czyli myślisz o tym:
Obrazek
Obrazek

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 17 lut 2016, o 18:02 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 390
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Jaromir napisał(a):
Czyli myślisz o tym:
Można spróbować otworzyć wewnątrz tratwę... :geek:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 17 lut 2016, o 19:18 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Wnick napisał(a):
Może lepiej, zamiast zewnętrznych pływaków, wypełnić wnętrze balonem. Zabierze miejsce wodzie.
"Balony" wewnątrz jachtu dodałyby wyporności, ale mało stateczności :oops: A pomysł otoczenia kadłuba nadmuchiwanym balonem a'la RIB jest bardzo ciekawy, może nawet wartym opatentowania :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 21 lut 2016, o 20:19 

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 16:24
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: ..w przyszłości Kapitan Wielki
666 napisał(a):
Wnick napisał(a):
Może lepiej, zamiast zewnętrznych pływaków, wypełnić wnętrze balonem. Zabierze miejsce wodzie.
"Balony" wewnątrz jachtu dodałyby wyporności, ale mało stateczności :oops: A pomysł otoczenia kadłuba nadmuchiwanym balonem a'la RIB jest bardzo ciekawy, może nawet wartym opatentowania :roll:


po pierwsze apropos opatentowania. jestem temu mocno przeciwny jako ze moze to doprowadzic do smierci projektu jesli np osoba posiadajaca patent, zbyt duzo sobie zyczy albo jesli ktos majac monopol wywinduje ceny na jakis absurdalny poziom. stad moje pytanie(/a) do znajacych sie na patentach. czy obowiazuja one tylko w jednym panstwie czy ogolnoswiatowo? czy ciezko zglosic patent? a moze jest jakas inna metoda na spowodowanie by dany pomysl byl ogolnodostepny?

po drugie myslami jestem blizej wlasnie pomyslu zewnetrznego z kilku powodow. 1. uruchamiajac balony wewnatrz, blokujemy sobie dostep do wszystkiego (jedzenie, woda, elektronika, spanie, schronienie) 2. moze to byc niebezpieczne (bo ja wiem, np rozgrzana kuchenka), niszczycielskie (duza sila napelniania) 3. wersja zewnetrzna moze sie przydac nie tylko do uratowania jednostki przed zatonieciem ale np przy przechodzeniu na inna, wieksza. mozna dzieki takim "odbijaczom" uratowac sie od rozbicia o burte tego wiekszego (pewnie i wiecej plusow by sie znalazlo ale te chyba wystarcza).

wiec pytanie do znawcow. jaka jest wytrzymalosc falszburty? czy przymocowanie takich balonow do niej mialoby szanse powodzenia czy odpadlyby przy pierwszej lepszej fali? jesli tak to czy duza trudnosc je wzmocnic lub zrobic na to specjalne haki?

TIA


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 28 maja 2017, o 16:42 

Dołączył(a): 12 lut 2012, o 20:42
Posty: 51
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: j,st.m
Najlepsze wyjście to to co napisał powyżej Wnick a ja to wymyśliłem. 30lat temu gdy budowałem swoje Bruceo


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 28 maja 2017, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
kinraczkeszel napisał(a):
666 napisał(a):
Wnick napisał(a):
Może lepiej, zamiast zewnętrznych pływaków, wypełnić wnętrze balonem. Zabierze miejsce wodzie.
"Balony" wewnątrz jachtu dodałyby wyporności, ale mało stateczności :oops: A pomysł otoczenia kadłuba nadmuchiwanym balonem a'la RIB jest bardzo ciekawy, może nawet wartym opatentowania :roll:


po pierwsze apropos opatentowania. jestem temu mocno przeciwny jako ze moze to doprowadzic do smierci projektu jesli np osoba posiadajaca patent, zbyt duzo sobie zyczy albo jesli ktos majac monopol wywinduje ceny na jakis absurdalny poziom. stad moje pytanie(/a) do znajacych sie na patentach. czy obowiazuja one tylko w jednym panstwie czy ogolnoswiatowo? czy ciezko zglosic patent? a moze jest jakas inna metoda na spowodowanie by dany pomysl byl ogolnodostepny?

Patent dotyczyć może konkretnych rozwiązań technicznych - a nie samego pomysłu.
Inaczej trzeba by płacić za pomysł wykorzystania pisma w komunikacji między ludźmi albo za pomysł używania butów do chodzenia...

Konkretne pomysły dotyczące pływalności awaryjnej jachtów i łodzi (bo przecie nie tytułowej "wyporności"...) można obejrzeć tu:
http://www.sailmagazine.com/cruising/cr ... your-boat/
Żaden z pokazanych tam pomysłów nie jest objęty ochroną patentową.

BTW - Patenty i wzory użytkowe mogą być zgłaszane do ochrony w różnych państwach lub grupach państw. A pomysłami można się dzielić oraz wykorzystywać je, najczęściej dowolnie...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: wyporność
PostNapisane: 28 maja 2017, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Ponieważ wszystko już niemal na tym najlepszym ze światów wymyślono - można przyjrzeć się pomysłowi a nawet skorzystać z metody kalkulacji niezbędnej objętości zbiorników dla konkretnego jachtu - np. przy takim rozwiązaniu:
Obrazek

Orientację w cenach całego systemu, dostosowanego do konkretnej łódki w niedrogim żeglarsko kraju można zyskać tu:
http://www.turtlepac.com/products/under ... ancy-bags/
Szkoda, że tak daleko...
Może popłynąć, żeby zamontowali na miejscu?
Taniej wyjdzie!

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL