Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 cze 2025, o 21:43




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 mar 2016, o 11:16 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jak zainteresowanym wiadomo klasa Figaro niedlugo bedzie miala kolejna odslone. Po znakomitych konstrukcjach Figaro I i Figaro II nadchodzi czas na zmiane zgodna z najnowszymi tendencjami. Oto jedna z propozycji z ktorych zostanie wybrana III.

http://www.voilesetvoiliers.com/popup/m ... e-bateau-/



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 11:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
no prosze, Marian sie ucieszy :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 16:49 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
A jak wyglądał przed spotkaniem z walcem ?



Za ten post autor emeryt otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 16:50 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Wow!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Coraz śmielej sobie poczynają :roll:

MJS

ps
Zaczynam czekać kiedy dziób zrobi się szerszy od rufy: właściwie to kiedy rufa zwęzi się tak, aby dziób mógł wychodzić nad wodę nie tylko w ślizgu.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 20:11 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
To wtedy w dziobie będzie można zabudować super wygodną burdlekoję ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
emeryt napisał(a):
To wtedy w dziobie będzie można zabudować super wygodną burdlekoję ;)

Już od jakiegoś czasu można:


Załączniki:
Revolution po magnum alu.jpg
Revolution po magnum alu.jpg [ 77.39 KiB | Przeglądane 13920 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: emeryt
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 20:52 

Dołączył(a): 21 lis 2010, o 14:43
Posty: 462
Podziękował : 49
Otrzymał podziękowań: 149
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ta konstrukcja przypomina mi Punta. Mialem punta P-51 50 lat temu, i dziob byl tak samo szeroki jak rufa.
Punt plywal szybko,i wchodzil w slizg przy odpowiednich warunkach. Troche jak w katamaranie, maly przechyl a duze przyspieszenie. Ze ktos tez 60 lat po Plucinskim wpadl na taki pomysl ?

pozdrowienia bartoszek

http://www.bartoszek.de


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 20:55 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Punty i Scow istnialy w czasach kiedy Plucinskiego na Swiecie nie bylo :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 21:03 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
Marian, proszę mnie o wszelkich nowinkach dziobowo-burdelowo-kojowych, koniecznie powiadamiać, na "emeryt" PW. Jestem tymi nowinkami, z racji wieku, dozgonnie zainteresowany. :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
emeryt napisał(a):
Jestem tymi nowinkami, z racji wieku, dozgonnie zainteresowany. :-P
To chyba czas się ustatkować? :mrgreen:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
M@rek napisał(a):
Oto jedna z propozycji z ktorych zostanie wybrana III.
kooniu napisał(a):
Marian sie ucieszy

Kazdy by sie cieszyl...
Tyle, ze obrazek nie jest "kandydatem", ale wizja artystyczna czym wybrany jacht moze byc. Wizja stworzona zreszta przez znanego i slawnego konstruktora/architekta jachtowego.
Obawiam sie, ze jednak bedzie wygladal inaczej.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 mar 2016, o 22:03 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
Marian Strzelecki napisał(a):
o chyba czas się ustatkować?


Marianie, staram się, n/p sikam na siedząco, zgodnie z ideologią gender by nie urazić - no wiesz kogo, tych nieogolonych hostess


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2016, o 01:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Wygląda jak barka... :roll:
Załącznik:
Barka.jpg
Barka.jpg [ 64.84 KiB | Przeglądane 13829 razy ]

Osobiście poszedłbym w tę stronę... ;)
Załącznik:
BF#tube.jpg
BF#tube.jpg [ 84.79 KiB | Przeglądane 13827 razy ]

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2016, o 10:44 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Poniewaz nie moge odnalesc artykolu w korym czyalem o zalozeniach konkursu na nowa lodke Figaro, prosilbym francuskojezycznych kolegow o szersza informacje na ten temat. Z tego co pamietam to dlugosc miala byc ponizej 10 m i oczywiscie uchylny balast + hydroskrzydla.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2016, o 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Tu coś jest: http://www.meretmarine.com/fr/content/f ... es-retenus
Tu też: http://www.meretmarine.com/fr/content/f ... eau-bateau

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 mar 2016, o 22:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
mjs napisał(a):
Wygląda jak barka... :roll:

Jak zwykle proszę o oryginał w fbm. :cool: obu wersji! ;)
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2016, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
M@rek napisał(a):


Ciekawe - trochę przypomina powiększoną wersję Quanta:
http://www.quant-boats.com/news.html
znaczy, kompilacja (do niedawna nieortodoksyjnych) nowych mód.

Równie ciekawe, jak teraz wszyscy kopiują "jedynie słuszne" rozwiązanie hydroskrzydeł w jednokadłubowcu, które ma wszakże parę zasadniczych wad.
Po pierwsze, są za małe żeby w naprawdę znaczący sposób poprawić osiągi. Większe przy tej geometrii być nie mogą, a przy tej wielkości większość zysków zżera opór indukowany.
Po drugie, zamontowane na sztywno, ze względu na stabilność podłużną i tak nie mogą wytwarzać za dużej siły nośnej, bo po prostu wyskoczą z wody.

W sumie, wszyscy rzucili się na rozwiązanie kompromisowe i przejściowe, a stary "Monitor" ze swoimi 34 węzłami na hydroskrzydłach nadal jest poza zasięgiem wyobraźni konstruktorów...

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2016, o 19:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Myszku pokaż swego "Mamuta" szablastego - jak po cichu nazwałem twój projekt z przed lat.
MJS
ps
Był podobny do tego :lol: :
Załącznik:
1334567031-mamut-obraz.jpg
1334567031-mamut-obraz.jpg [ 196.94 KiB | Przeglądane 13554 razy ]


a Quant powinien ucieszyć mjs'a też projektował coś podobnego przed laty, nawet były modele.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2016, o 20:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 9241
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1822
Otrzymał podziękowań: 2213
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Marian Strzelecki napisał(a):
Quant powinien ucieszyć mjs'a też projektował coś podobnego przed laty, nawet były modele.

Były i są, może RC popłynie niebawem...
W Quancie wyoczyłem takie dwa spojrzenia:
Obrazek
http://www.quant-boats.com/images/Titel ... ug2015.jpg
Do Optypesymista jeszcze im daleko... spieszyć się nie trzeba. ;)

A z trzech wymienionych potencjalnych producentów F III, postawiłbym na VPLP Design. Ostatni IMOCA 60 trochę przypomina wizję Figaro. http://www.vplp.fr/realisation/stmichel ... ca/58.html

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2016, o 18:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Marian Strzelecki napisał(a):
Myszku pokaż swego "Mamuta" szablastego - jak po cichu nazwałem twój projekt z przed lat.


Proszę uprzejmie:
Załącznik:
mammoth.jpg
mammoth.jpg [ 34.9 KiB | Przeglądane 13471 razy ]

I od razu disclaimer. Niemal identyczne rozwiązanie naszkicował nieco wcześniej Doug Lord na forum Boatdesign. Tylko potem przestraszył się jego prostoty i zaczął komplikować ;)

Tak czy inaczej - niby podobne, ale w porównaniu z tym, co pokazał M@rek, miecze mogą być ze dwa albo i trzy razy większe, pracować dalej od powierzchni wody (co jest ważne ze względu na wentylację i opór indukowany) i dawać konkretną siłę nośną.

Na tyle konkretną, że pewnie warto byłoby nieco skomplikować skrzynki mieczowe i zastosować regulację kąta natarcia.

Tylko że to także jest oczywiście rozwiązanie kompromisowe i zachowawcze, bo w końcu już ponad pół wieku temu pływał sobie taki oto jednokadłubowy jachcik:
Załącznik:
monitor.jpg
monitor.jpg [ 36.46 KiB | Przeglądane 13471 razy ]

Ze współczesnych materiałów, przy współczesnej technice obliczeniowej, ze wszystkim, czego się dowiedzieliśmy od czasu lat 50-tych, z pewnością dałoby się zbudować użyteczną (a nie tylko doświadczalną) morską regatówkę o podobnym charakterze.

Ciekawe tylko, kiedy ktoś się odważy...

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2016, o 19:31 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Mysle ze nalezy zastanowic sie do czego obecnie sluza te hydroskrzydla w przypadku morskich jachtow jednokadlubowych. Uwazam ze ich zadaniem nie jest uniesienie kadluba nad wode a jedynie podniesienie statecznosci poprzecznej ( tak jak DSS ).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2016, o 20:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
M@rek napisał(a):
...a jedynie podniesienie stateczności poprzecznej ( tak jak DSS ).

Może nie jedynie, a - także; zwłaszcza, że będąc mało zanurzone, mało też przechylają łódkę.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2016, o 21:28 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Marianie, umowmy sie ze przede wszyskim :) Jak Myszek slusznie zauwazyl hydroskrzydla sa male i z tego wlasnie powodu wynurzenie kadluba jest niemozliwe.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2016, o 15:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Dlaczego polemizujesz skoro się zgadzamy? ja mówiłem, że także , oprócz dawania bocznego oporu, a i trochę te wąskie dzioby im wynurzają. ;)
Na fejsbuku mam nowe propozycje: stery głębo... opss płytkościowe na dziobach dodać IMOCom, albo i z tyłu (pod wodą) płetwy dociążające rufy! Może wtedy nadążą za nowymi pustakami które niewątpliwie nastąpią. :lol:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2016, o 16:09 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Czytalem :) polemizowac nie bede bo pomysl jest jak na razie czysto teoretyczny.
Tak przy okazji co nieco o DSS http://www.dynamicstabilitysystems.com/dss-technology/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2016, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13978
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Takie DSSy były już używane do "podpierania" zbyt wąskiego dziobu w "przecinaku": Wild-Oats XI.
Podobno pomogły skoro poprzednie regaty wygrał.
MJS


Załączniki:
Wild Oats XI plany.jpg
Wild Oats XI plany.jpg [ 29.14 KiB | Przeglądane 13330 razy ]
DSS Wild Oats.jpg
DSS Wild Oats.jpg [ 47.34 KiB | Przeglądane 13330 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2016, o 17:43 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Zanim zanontowano ja na "Wild Oats" mialy za soba ponad 10 lat badan i testow na sporych jachtach. Bodaj w Danii powownywano w realu dwa jednakowe 10 m jachty jeden z DSS drugi bez.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2016, o 10:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
M@rek napisał(a):
Mysle ze nalezy zastanowic sie do czego obecnie sluza te hydroskrzydla w przypadku morskich jachtow jednokadlubowych. Uwazam ze ich zadaniem nie jest uniesienie kadluba nad wode a jedynie podniesienie statecznosci poprzecznej ( tak jak DSS ).


Z tego co mi wychodzi, najważniejszym zyskiem z takich skrzydeł (nieco inaczej niż z DSS) jest podwyższenie efektywnego środka oporu bocznego, a więc skrócenie ramienia przechylającego. Niestety, kosztem pewnego wzrostu oporów ruchu, bo płetwa przecinająca powierzchnię wody ma z grubsza 3x większy opór indukowany od przyczepionej pod kadłubem.
Nawiasem mówiąc, dawno temu proponowałem coś takiego
http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=57&t=3868&start=0,
wtedy było to dziwactwo...

W każdym razie, zysk z takiego skrzydła jest mniejszy niż można się spodziewać, podobnie zresztą jak z DSS (którego płetwa pracuje tuż pod powierzchnią wody, a kiedy jacht się przechyli to na dodatek wstecz).

Z drugiej strony, całkowite wynurzenie jachtu z wody wymaga po prostu bardzo lekkiej łódki w stosunku do swoich rozmiarów - i albo szeroko rozstawionych skrzydeł, albo automatycznego balastowania jak w łódkach klasy Moth (a co, czyż sternik nie jest tam automatem do balastowania? ;) ). Tak czy inaczej, radykalnej zmiany charakteru jachtu.

Można jednak spróbować wytworzyć za pomocą hydroskrzydeł na tyle dużą siłę nośną, żeby radykalnie odciążyć kadłub - np. aż do praktycznego zaniku oporów falowych. Przy okazji zapewniając większą część momentu prostującego. I tu układ typu "miecze mamucie" zupełnie dobrze może się nadawać.

Na szybko przeliczyłem jachcik o długości 9m, wyporności 2.5 tony i szerokości kadłuba 2.5m (do transportu drogowego :) ). Zmieszczą się na nim "mamuty" o rozpiętości 4m i powierzchni 1.5m^2 każdy (cięciwa ok. 40cm - z węgla powinno dać się zrobić), które przy prędkości startowej 8 węzłów dawałyby siłę nośną równą połowie ciężaru. To znaczy, że odciążony kadłub ślizgałby się po wodzie przy znacznie zmniejszonych oporach i - mimo dodatkowych 3m^2 powierzchni zmoczonej i większego oporu indukowanego - sumaryczne opory ruchu byłyby nieco mniejsze niż bez skrzydeł.
Natomiast ramię przychylające byłoby o dobre 2m krótsze, za to prostujące odpowiadałoby szerokości kadłuba nie 2.5, ale 4m. A potem zaczęłaby się jazda...

Z tym "potem" jest tylko jeden problem: przy prędkości, powiedzmy, 20 węzłów, skrzydła wytwarzają już 6x większą siłę nośną. W praktyce - po prostu wylezą z wody, będą ślizgać się po powierzchni, co kosztuje dwu- a może i trzykrotny wzrost oporów. Jeżeli tego nie chcemy, musimy zmniejszyć ich kąt natarcia o jakieś 9 stopni. Nie da się tego zrobić trymem kadłuba, bo dziób musiałby wtedy pójść półtora metra pod wodę (albo rufa tyleż nad wodę). Albo więc pogodzimy się z wentylacją skrzydła przy dużych prędkościach, albo musimy wykonać je jako nastawne. To nie jest jakiś straszny problem, robi się obszerniejsze skrzynki mieczowe i w nich umieszcza jarzma na obrotowej osi (zauważmy że oś obrotu jest poprzeczna, jak w mieczu obrotowym, więc nawet szpary w dnie nie trzeba zanadto poszerzać).

W sumie - można spróbować obu wariantów, najlepiej byłoby zbudować doświadczalną łódkę z nastawnymi mieczami i spróbować je blokować w różnych pozycjach, sprawdzając, o ile będą gorsze od w pełni regulowanej wersji.

Jestem przekonany, że coś podobnego niebawem ujrzy światło dzienne - może nie dokładnie w wersji "mamuciej", ale różnych możliwych geometrii jest sporo. Jest to w każdym razie dalszy logiczny krok w rozwoju. Za kilka lat będziemy się ekscytowali kolejną nowinką i może po następnych kilku latach ktoś w Polsce odważy się ją zastosować - kiedy już zacznie ona pasować do ogólnej koncepcji "robimy to co wszyscy tylko trochę taniej".

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2016, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
myszek napisał(a):
Jestem przekonany, że coś podobnego niebawem ujrzy światło dzienne


Jakoż i ujrzało, na razie w mniejszej skali:
http://aeronamics.com/

Załącznik:
aeronamics_mamut.jpg
aeronamics_mamut.jpg [ 128.51 KiB | Przeglądane 13176 razy ]



pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 207 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL