Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 cze 2025, o 22:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 kwi 2016, o 09:45 

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 12:06
Posty: 125
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Chciałbym pomalować dno wewnątrz. Mam resztkę podkładu epoksydowego i dwuskładnikowego poliuretanu z Olivy. Zenza jest raczej sucha i czysta. Mam do niej w miarę łatwy dostęp i jak coś się zbierze to na bieżąco wycieram.
Dno jest z surowego laminatu, który jest częściowo widoczny w kabinie (skrzynka mieczowa), stąd pomysł żeby to pomalować. Mam nadzieję, że te 2-3 warstwy lakieru wyrównają trochę powierzchnię tak że będzie mniej drapać i będzie się to lepiej czyścić.

Czy taka specjalna farba do zenzy np. Epifanes lub International ma jakieś zalety względem wspomnianego na początku zestawu z Olivy?

Pozdrawiam,
Kamil


Ostatnio edytowano 27 kwi 2016, o 09:53 przez Zbieraj, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem ortografię w tytule. W tekście sam sobie popraw


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2016, o 10:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
legend napisał(a):
Mam nadzieję, że te 2-3 warstwy lakieru wyrównają trochę powierzchnię tak że będzie mniej drapać i będzie się to lepiej czyścić.


Na to nie licz. Ja bym choć trochę poszlifował i poszpachlował przed malowaniem.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2016, o 11:47 

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 12:06
Posty: 125
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Mam zamiar przeszlifować, żeby zdjąć to co sterczy i najbardziej haczy. Dno jest wyłożone bardzo grubą tkaniną (jedno pasemko ma 3-4mm szerokości) więc szpachlowania i szlifowania było by od groma...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2016, o 13:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tym bardziej farba tego nie wypełni. Ale jak wyszlifujesz, to już będzie bez zadziorów. Faktura laminatu pozostanie, ale jak to nie przeszkadza, to nie szpachluj. Wedle potrzeb i chęci :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2016, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2009, o 15:51
Posty: 908
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 637
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
legend napisał(a):
Chciałbym pomalować dno wewnątrz. Mam resztkę podkładu epoksydowego i dwuskładnikowego poliuretanu z Olivy. Zenza jest raczej sucha i czysta. Mam do niej w miarę łatwy dostęp i jak coś się zbierze to na bieżąco wycieram.
Dno jest z surowego laminatu, który jest częściowo widoczny w kabinie (skrzynka mieczowa), stąd pomysł żeby to pomalować. Mam nadzieję, że te 2-3 warstwy lakieru wyrównają trochę powierzchnię tak że będzie mniej drapać i będzie się to lepiej czyścić.

Czy taka specjalna farba do zenzy np. Epifanes lub International ma jakieś zalety względem wspomnianego na początku zestawu z Olivy?

Pozdrawiam,
Kamil


Napisz proszę dokładnie jaki podkład masz : Bosman 54 czy 77.
Np. Bosman 77 nadaje się jak najbardziej do malowania zenzy.

http://farbyjachtoweoliva.pl/produkty/epinox-bosman-77/

Tak jak już ktoś pisał, dobrze by było to wyszpachlować , dla uzyskania gładkiej powierzchni.

Ten poliuretan to Emapur Marina ,czy jakiś lakier - jak dalej piszesz ?

Pozdrawiam
Andrzej

_________________
http://www.dobrewiatry.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2016, o 10:35 

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 12:06
Posty: 125
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Pomyłka: zamiast Bosmana mam WOOD PRIMER 12, który używam jako podkład pod EMAPUR MARINA.

Wygląda na to, że BOSMAN 77 byłby dobry ("Do wymalowywania powierzchni wewnętrznych zbiorników (np. zęzowych)."). Rozumiem, że w tym przypadku nie wymagałby dodatkowej warstwy ochronnej na wierzchu (np. z poliuretanu).

Faktura powierzchni bardzo mi się podoba, i nie chciałbym jej zupełnie stracić. Najbardziej wystające włókna są słabo przesycone tak że ogólnie powierzchnia działa jak tarka (tzn. gąbka się ściera przy wycieraniu). Chciałbym to tylko trochę "wygładzić" (emaliować).

Kamil


Załączniki:
dno.jpg
dno.jpg [ 289.18 KiB | Przeglądane 7072 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2016, o 15:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2009, o 15:51
Posty: 908
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 637
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
legend napisał(a):
Pomyłka: zamiast Bosmana mam WOOD PRIMER 12, który używam jako podkład pod EMAPUR MARINA.

Wygląda na to, że BOSMAN 77 byłby dobry ("Do wymalowywania powierzchni wewnętrznych zbiorników (np. zęzowych)."). Rozumiem, że w tym przypadku nie wymagałby dodatkowej warstwy ochronnej na wierzchu (np. z poliuretanu).


Kamil


Dokładnie jak piszesz.
On sam stanowi warstwę ochronną. Inaczej by było gdyby to była powierzchnia zewn. eksponowana na słońce. Natomiast zęza jak najbardziej, nie wymaga już niczego na wierzch, no chyba że zechcesz mieć jakiś konkretny kolor.

_________________
http://www.dobrewiatry.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2016, o 16:53 

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 12:06
Posty: 125
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Czym to odtłuścić przed malowaniem? Producent zaleca OLIVA CLEANER, ale nie będę miał jak tego spłukać i nie wiem jak długo to suszyć po myciu (na razie wszystko jest suchutkie po zimie).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2016, o 20:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
legend napisał(a):
Czym to odtłuścić przed malowaniem?


Ja do wszelkich odtłuszczań używam benzyny ekstrakcyjnej.
Odtłuszcza skutecznie, nie niszczy plastików i laminatów, śmierdzi umiarkowanie, dla rąk jest raczej neutralna.
To generalnie podstawowy rozpuszczalnik na jachcie, przydatny również do mycia narzędzi, części silnikowych, usuwania smarów, resztek naklejonych plastrów, itp.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2016, o 20:55 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Śpirytusem, tj. denaturatem też wygodnie. Nie kłóci się z epoksydami, jakby coś zostało.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2016, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ryś napisał(a):
Śpirytusem, tj. denaturatem też wygodnie. Nie kłóci się z epoksydami, jakby coś zostało.


A benzyna się kłóci? Warto by było wiedzieć.

Poza tym, rozpuszczalniki w zasadzie natychmiast odparowują. Chyba nic istotnego nie zostaje?

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2016, o 23:07 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
marcin_palacz napisał(a):
Ryś napisał(a):
Śpirytusem, tj. denaturatem też wygodnie. Nie kłóci się z epoksydami, jakby coś zostało.


A benzyna się kłóci? Warto by było wiedzieć.

Poza tym, rozpuszczalniki w zasadzie natychmiast odparowują. Chyba nic istotnego nie zostaje?

Marcin


Epoksyd umyjesz np. z rak, właśnie spirytusem denaturowanym, a benzyną nie za bardzo.

________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 07:52 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
żeby odtłuścić można użyć z powodzeniem płynu do mycia szyby w spraju np. z Lidla w5 lub innych płynów dedykowanych przez firmy produkujące farby jachtowe. Nie wiem czy warto się bawić w benzynę. Chyba bardziej bym zwrócił uwagę na zmatowienie powierzchni malowanej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 20:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Do mycia z epoksydu (np pędzle) dobry i tani jest rozcieńczalnik nitro.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
tomasz piasecki napisał(a):
Epoksyd umyjesz np. z rak, właśnie spirytusem denaturowanym

Szkoda skóry.
Polecam rękawiczki lateksowe.
Kupuję w aptece (numer większe), ręce talkuję i jest ok.
Jednak jak się ubrudzę to używam ciepłej wody i szarego mydła do prania. Im przaśniejsze tym lepsze ( ja mam jeszcze zapasy kryzysowe, po teściowej :rotfl: )

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 22:35 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
boSmann napisał(a):
ciepłej wody i szarego mydła do prania.


do mycia pędzli też ok

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
boSmann napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
Epoksyd umyjesz np. z rak, właśnie spirytusem denaturowanym

Szkoda skóry.
Polecam rękawiczki lateksowe.
(..): )


Brrr.... Nie używajcie rękawiczek lateksowych do epoksydu. Utwardzacze epoksydów są silnie alkaliczne i rękawiczki lateksowe zaczynają przepuszczać ich składniki już po pół minucie.

Odporne na składniki epoksydów są rękawiczki nitrilowe - najczęściej niebieskie (przy okazji zwykle wytrzymalsze...). Wiem, nieco droższe, ale jak poszukać, wcale nie drogie, tylko nie kupujcie ich tam gdzie epoksyd, bo zapłacicie krocie. Ja kupuję je hurtem w firmie dostarczającej rękawiczki do szpitali - £3 za paczkę 100 to nawet w bezpośrednim przeliczeniu nie jest strasznie drogo...

Jak to zauważają w West System - znacznie zdrowiej jest zapobiegać kontaktowi składników epoksydów ze skórą niż je z niej usuwać. A nie są one dla nas obojętne...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: boSmann
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 23:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Może się pomyliłem? Sprawdzę przy okazji co na pudełku zapodano.
W każdym razie, te co kupuję w aptece nie reagują, czasem nawet dwukrotnie używam.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2016, o 23:32 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
tych rękawic jest sporo, są z róznej gumy, różne grubości i kształty

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2016, o 10:23 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
marcin_palacz napisał(a):
A benzyna się kłóci? Warto by było wiedzieć.
Poza tym, rozpuszczalniki w zasadzie natychmiast odparowują. Chyba nic istotnego nie zostaje?
Przy robótkach w drewnie zostaje, bo wsiąka - a potem wadzi coś, stąd odradzana. Do zmycia łódki co innego.

A niewygoda z benzyną (i acetonem, czy innym rozpuszczalnikiem) wynika z nędznej wentylacji wnętrza łodki i nagromadzenia oparów w takiej komorze gazowej, bądź co bądź. Zlać takiem całą zenzę i w nię wliźć z głową?
Toto skutecznie rozpuszcza, w tym także mózgownicę osobistę (zbudowaną we większości z tłuszczu), co warto rozważyć, znaczy uprzednio - póki siem jeszcze ma czym :-P
Alkohol też wpływa na rozum, lecz mniej permanentnie :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2016, o 18:14 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
Ryś napisał(a):

....A niewygoda z benzyną (i acetonem, czy innym rozpuszczalnikiem) wynika z nędznej wentylacji wnętrza łodki i nagromadzenia oparów w takiej komorze gazowej, bądź co bądź. Zlać takiem całą zenzę i w nię wliźć z głową?
Toto skutecznie rozpuszcza, w tym także mózgownicę osobistę (zbudowaną we większości z tłuszczu), co warto rozważyć, znaczy uprzednio - póki siem jeszcze ma czym :-P
Alkohol też wpływa na rozum, lecz mniej permanentnie :mrgreen:


Rysiu, jedyny komentarz powinien brzmieć "wężykiem", ale popłakałem się czytając Twoją wypowiedź :rotfl:

______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2016, o 13:20 

Dołączył(a): 16 sty 2014, o 12:06
Posty: 125
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Naprawdę benzyna benzyna ekstrakcyjna (rozpuszczalnik ekstrakcyjny) się do tego nadaje?

Zawsze mi się wydawało, że benzyna zostawia delikatny tłusty film i dlatego stosowałem ją wyłącznie pod farby/lakiery olejne. Przed użyciem poliuretanów czy epoksydów to najczęściej używam aceton lub izopropanol jak był pod ręką. Benzyna z tych trzech wydaje się najprzyjemniejsza...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2016, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Jak juz to najprzyjemniejsza jest terpentyna balsamiczna :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2016, o 15:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
legend napisał(a):
Naprawdę benzyna benzyna ekstrakcyjna (rozpuszczalnik ekstrakcyjny) się do tego nadaje?

Zawsze mi się wydawało, że benzyna zostawia delikatny tłusty film


Tłusta jest benzyna lakowa, nie ekstrakcyjna.

W różnych opisach produktu, piszą że benzyna ekstrakcyjna nadaje się m.in. do odtłuszczania powierzchni przed malowaniem. Nie wiem, czy można ją stosować na dowolnych powierzchniach, przed malowaniem dowolną farbą, czy lakierem. Dotąd tak zakładałem i robiłem bez złych skutków. Może niech się jakiś mądry ekspert wypowie.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2016, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
marcin_palacz napisał(a):
...
W różnych opisach produktu, piszą że benzyna ekstrakcyjna nadaje się m.in. do odtłuszczania powierzchni przed malowaniem. Nie wiem, czy można ją stosować na dowolnych powierzchniach, przed malowaniem dowolną farbą, czy lakierem. Dotąd tak zakładałem i robiłem bez złych skutków. Może niech się jakiś mądry ekspert wypowie.

Marcin

Benzynę ekstrakcyjną można stosować jako odtłuszczacz na różne powierzchnie ale lepsze są zmywacze, zwane również zmywaczem antysilkonowym.
Benzyna ekstrakcyjna nie jest zła ale zdarza się że pozostawia na powierzchni smugi które w przypadku zęzy może nie będą zakłócały estetyki gdyby się pojawiły - rzecz gustu. Inaczej będzie gdy skazy w wyniku zastosowania nieprawidłowego odtłuszczacza czy nieprawidłowej techniki oczyszczenia powierzchni pojawią się na świeżo malowanej burcie - wtedy może być gorzej.
Temat zmywaczy i prawidłowej techniki mycia powierzchni opisaliśmy szerzej w artykule :
CLEANER CZYLI ZMYWACZ - zainteresowanych zachęcam do kilkuminutowej lektury.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL