Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 cze 2025, o 22:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 cze 2010, o 17:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Jakiś czas temu powiesiłem u d’Jorga ten tekst. Pod nim jest masa komentarzy, kto nie pamięta niech sobie przypomni.

http://www.kulinski.gdanskmarinecenter. ... =0&fload=1
Trochę mną wstrząsnęło jak zobaczyłem na zdjęciu naszego Kolegę, który odszedł nagle na wieczną wachtę. Niech dalej żegluje w spokoju i szczęśliwy.
Pragnę zwrócić uwagę ponownie na problem „obcych bander” na tle działań legislacyjnych z Ustawą o sporcie. Poprzedni tekst Kodeksu Morskiego zawierał określone ustalenia a obecnie Biuro Legislacyjne w materiale porównawczym usunęło poprzedni zapis ( tekst kursywą) i wstawiło nowy tekst ( pogrubiony), różniący się tylko przywołaniem aktualnej podstawy prawnej. Zabieg o naturze czysto formalnej, ponieważ w meritum ustanowionego prawa nic się nie zmieniło. Poniżej fragment Materiału Porównawczego Biura Legislacyjnego dla porządku.
USTAWA z dnia 18 września 2001 r. – KODEKS MORSKI (Dz. U. z 2009 r. Nr 217, poz.
1689)
Art. 23.
§ 1. Statek stanowiący polską własność podlega obowiązkowi wpisu do polskiego rejestru
okrętowego prowadzonego przez izbę morską właściwą dla portu macierzystego statku,
z zastrzeżeniem § 2 i 3.
§ 2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaje statków stanowiących polską własność nie podlegających obowiązkowi wpisu
do rejestru okrętowego. Zwolnienie nie może dotyczyć statków uprawiających żeglugę
poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
[§ 3. Statek morski stanowiący polską własność, używany wyłącznie do celów sportowych
lub rekreacyjnych, o długości kadłuba do 24 m, podlega obowiązkowi wpisu do
polskiego rejestru jachtów prowadzonego przez polski związek sportowy, o którym
mowa w art. 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155,
poz. 1298, z późn. zm.).]

<§ 3. Statek morski stanowiący polską własność, używany wyłącznie do celów
sportowych lub rekreacyjnych, o długości kadłuba do 24 m, podlega obowiązkowi
wpisu do polskiego rejestru jachtów prowadzonego przez polski związek sportowy,
o którym mowa w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr …,/koniec cytatu/

Zapis identyczny, ponieważ przez te wszystkie lata też istniał nakaz wpisu do polskiego rejestru a jak był respektowany, wiemy. Natomiast, moim zdaniem, zmieniła się sytuacja.
Z jednej strony pojawił się pewien postęp. Czekamy jeszcze na Ustawę o bezpieczeństwie morskim i należy mieć nadzieję na to, że wiele albo i wszystkie z szykan znikną.
Z drugiej strony obserwujemy zmianę, niewielką, ale za chwilę się okaże, jak wielką ze strony posłów ( senatorowie już pokazali zrozumienie). A to, znowu moim zdaniem, powinno skłonić nas do przynajmniej refleksji, czy zrobić też krok naprzód. I na koniec, pod rządami poprzedniej Ustawy też mowa była o odpowiedzialności karnej. Biuro legislacyjne i o tym nie zapomniało i też wprowadziło stosowne zmiany.
W dalszej części materiału porównawczego są przywołane zapisy ew. sankcji za naruszenie Ustawy o sporcie.
Sygnalizuję istnienie zainteresowanym jedynie problemu, który dotychczas, w ferworze walki był jakby na boku ( i na szczęście nie był egzekwowany), ale w razie sukcesu w innych zapisach Ustawy o sporcie, może stać się ( jego egzekwowanie) dla związku sportowego elementem, powiedzmy delikatnie, kroków odwetowych. Ustawa zapewnia, że będą skuteczne, chyba, że jakaś skarga w UE spotka się że zrozumieniem. Czy tak czy siak, lepiej już teraz podumać.

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2010, o 19:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Moim zdaniem zapis ten jest niezgodny z Dyrektywą UE o przepływie mienia i usług, a zapisy prawa unijnego jest wyższe niż prawa lokalnego, więc zapis ten jest automatycznie martwy.
Ale nie jestem oczywiście prawnikiem, taką interpretację uzyskałem od Hasipa jakiś czas temu.

pozdr.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2010, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
skipbulba napisał(a):
Moim zdaniem zapis ten jest niezgodny z Dyrektywą UE o przepływie mienia i usług, a zapisy prawa unijnego jest wyższe niż prawa lokalnego, więc zapis ten jest automatycznie martwy.
Ale nie jestem oczywiście prawnikiem, taką interpretację uzyskałem od Hasipa jakiś czas temu.

pozdr.

Hasip jest znawcą, ale ja biorę to na babski rozum i wiem, że obywatel Niemiec nie może zarejestrować samochodu w Polsce i używać go w swoim kraju.
Oczywiście, sam o tym piszę na końcu, ze istnieje możliwosć złozenia skargi w organach UE.
Znawcy twierdzą, że ustawodawca krajowy może stanowić prawo sprzeczne z unijnym, ale naraża się właśnie na skargę. Lepiej to sprawdzić a poza tym, jeśli znikną (oby) powody to może warto się zastanowić aby polska bandera zaczęła powracać. Tak myślę a w dyskusji u d'Jorga wielu podkreślało, że czują dyskomfort nosząc obce bandery ale zmusza ich do tego sytuacja w Polsce. W domyśle, jak sytuacja ulegnie zmianie to i ono zmienią zdanie i to z przyjemnością. To jest przyczyna postawienia przez mnie tematu pod dyskusję, bo jest na to właściwy moment.

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2010, o 20:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
generalnie zgadzam się z Tobą, nie potrafię rozstrzygnąć jak to jest z tą Dyrektywą. Hasip twierdził, że to inaczej niż z samochodami, ale ja jestem na to za krótki :) może to dobry temat dla naszych forowych "prawników" :)

Co do przeflagowania się pod ojczystą banderę, to ja to uczyniłem już jakiś czas temu. Aliflanke od początku jest pod polską banderą czyli od dwóch lat. I nie narzekam. Ale rozumiem tych, którzy się nie decydują. Niestabilność polskiego prawa jest przerażająca.

Nie mniej przyłączam się do apelu: Wracajcie pod polską banderę!

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowanie od: Batiar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2010, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Batiar, kwestia istotna w tym przepisie to zdefiniowanie, co to oznacza "polska własność". Bo i przepis nie bardzo różni się od innych krajów - prawo podnoszenia bandery jest na ogół połączone z wymogiem jakiegoś związku z danym krajem. Np. w UK - musisz być rezydentem do celów podatkowych. Czy w Polsce też na takiej zasadzie? Nie wiem. Ale na zwykły "babski rozum"* biorąc - nie da się podciągnąć pod to obywatelstwa - bo wtedy przepis byłby nie tylko martwy, ale i durny, coś jak uprawnienia j.k.ż.w. :) Bo z takiego podejścia wynikałoby, że będąc obywatelką polską mieszkającą od X lat w Australii mam rejestrować jacht w polskim rejestrze.

Zasadniczo, kwestia definicji. Jest gdzieś jakaś definicja, co to jest polska własność? Ja jestem rezydentką brytyjską, obywatelką polską. Samochód mam zarejestrowany (no dobra, miałam, teraz służbowym jeżdżę) tutaj, dla rezydenta brytyjskiego jest nielegalnym jeździć tutaj zarejestrowanym gdzie indziej... i obywatelstwo nie ma nic tutaj do tego. Mam prawo zarejestrować jacht w UK i nosić brytyjską banderę z tego samego powodu - że jestem rezydentką Zjednoczonego Królestwa. Jeśliby brać do tej definicji obywatelstwo to musiałabym go zarejestrować w Polsce... pewnie i samochód też :twisted:

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2010, o 23:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
ps. a co do Niemca - może mieć samochód zarejestrowany w Polsce i używać go w Niemczech.. pod warunkiem, że ma podstawy do rejestrowania go w Polsce (bo tu mieszka :) )

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2010, o 07:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Moniia napisał(a):
Batiar, kwestia istotna w tym przepisie to zdefiniowanie, co to oznacza "polska własność". Bo i przepis nie bardzo różni się od innych krajów - prawo podnoszenia bandery jest na ogół połączone z wymogiem jakiegoś związku z danym krajem. Np. w UK - musisz być rezydentem do celów podatkowych. Czy w Polsce też na takiej zasadzie? Nie wiem. Ale na zwykły "babski rozum"* biorąc - nie da się podciągnąć pod to obywatelstwa - bo wtedy przepis byłby nie tylko martwy, ale i durny, coś jak uprawnienia j.k.ż.w. :) Bo z takiego podejścia wynikałoby, że będąc obywatelką polską mieszkającą od X lat w Australii mam rejestrować jacht w polskim rejestrze.

Zasadniczo, kwestia definicji. Jest gdzieś jakaś definicja, co to jest polska własność? Ja jestem rezydentką brytyjską, obywatelką polską. Samochód mam zarejestrowany (no dobra, miałam, teraz służbowym jeżdżę) tutaj, dla rezydenta brytyjskiego jest nielegalnym jeździć tutaj zarejestrowanym gdzie indziej... i obywatelstwo nie ma nic tutaj do tego. Mam prawo zarejestrować jacht w UK i nosić brytyjską banderę z tego samego powodu - że jestem rezydentką Zjednoczonego Królestwa. Jeśliby brać do tej definicji obywatelstwo to musiałabym go zarejestrować w Polsce... pewnie i samochód też :twisted:

Masz rację, zapis jest kulawy ponieważ tylko w domyśle zawiera, że właściciel mieszka i płaci podatki w Polsce. Ale cała dyskusja jak i motywy "ucieczki" wynikały z powodu odpraw w polskich portach. Jest to jakaś słabość przepisu ale w każdej chwili ustawodawca może dopisac jedno zdanie, choc nie sądzę bo obie strony są świadome, że chodzi o tych mieszkających, placacych podatki i odprawiających się z Polski.
Najistotniejsze jest to, że jak znikną całkowicie powody "ucieczek" nikt nie będzie się czepiał nieprecyzyjnego przepisu.

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2010, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
1. Jeszcze pływam pod obca banderą... mam nadzieję, że "jeszcze".
2. Jest jeszcze art. 4 KM:
Art. 4. Do statków morskich używanych wyłącznie do celów naukowo-badawczych, sportowych lub rekreacyjnych stosuje się Kodeks morski z wyjątkiem przepisów o przewozie ładunku lub pasażerów oraz przepisów o awarii wspólnej.
i:
Art. 11. § 1. Statek o polskiej przynależności jest obowiązany podnosić polską banderę.
3. Nie mam wrażenia, że sa to zapisy sprzeczne z jakimkolwiek awem unijnym, natomiast mam wrażenie, ze art 4 jest sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem. Moim zdaniem winien on brzmieć mniej wiecej tak: "KOdeksu Morskiego nie stosuje sie do statkow morskich używanych wyłacznie do celow sportowych lub rekreacyjnych, z awyjatkiem przepisów Działu VIII Ratownictwo Morskie".

4. Kwestia polskiej przynależności jest sprecyzowana w KM:
Art. 73. § 1. Statek stanowi polską własność, jeżeli jest własnością:
1) Skarbu Państwa;
2) osoby prawnej mającej siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej;
3) obywatela polskiego zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Statkiem stanowiącym polską własność jest również statek wchodzący w skład majątku spółki osobowej wpisanej do polskiego rejestru przedsiębiorców.
§ 3. Statkiem uważanym za stanowiący polską własność jest statek:
1) będący co najmniej w połowie własnością podmiotów wymienionych w § 1, jeżeli armator tego statku ma w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania albo siedzibę swojego zakładu głównego lub oddziału, a statek, na wniosek wszystkich współwłaścicieli, został wpisany do polskiego rejestru okrętowego w księdze rejestru stałego;
2) będący własnością spółki kapitałowej mającej siedzibę za granicą, w której jeden z podmiotów wymienionych w § 1 ma udział kapitałowy, jeżeli armator tego statku ma w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania albo siedzibę swojego zakładu głównego lub oddziału, a statek, na wniosek właściciela, został wpisany do polskiego rejestru okrętowego w księdze rejestru stałego.
Art. 73a. Za statek, o którym mowa w art. 24 § 2, uważa się również statek:
1) będący co najmniej w połowie własnością obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub osoby prawnej mającej siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej, jeżeli armator tego statku ma w państwie członkowskim Unii Europejskiej miejsce zamieszkania albo siedzibę swojego zakładu głównego lub oddziału, a statek, na wniosek wszystkich współwłaścicieli, został wpisany do polskiego rejestru okrętowego w księdze rejestru stałego;
2) będący własnością spółki kapitałowej mającej siedzibę za granicą, w której obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub osoba prawna mająca siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej ma udział kapitałowy, jeżeli armator tego statku ma w państwie członkowskim Unii Europejskiej miejsce zamieszkania albo siedzibę swojego zakładu głównego lub oddziału, a statek, na wniosek właściciela, został wpisany do polskiego rejestru okrętowego w księdze rejestru stałego.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2010, o 15:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
dziękuję za przytoczenie szczegółowych zapisów. W ten sposób ten przepis ma jak najbardziej sens :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL