Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 cze 2025, o 15:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 lip 2016, o 14:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2014, o 12:50
Posty: 71
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
peter napisał(a):
A zdjęcia??!??

A proszę:


Załączniki:
IMG_5563.jpg
IMG_5563.jpg [ 390.29 KiB | Przeglądane 4317 razy ]

_________________
Marcin
https://www.klasycznejachty.org.pl

Za ten post autor vonglass otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2016, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
peter napisał(a):
A zdjęcia??!??

Kolego Vonglass nas tu bardziej interesuję fotki z roboty niż z jakiegoś miźnia, czy też z pływania.
Dawaj (zrób jak nie masz) te nieobiecane fotki, bo drugi raz nie pomożemy! ;-)

MJS

ps
Nie po to jesteś na forum, żeby się migać od przekazywania wiedzy: a jak deska wygląda każdy wie.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2016, o 14:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
vonglass napisał(a):
peter napisał(a):
A zdjęcia??!??

A proszę:

Rzeczywiście gęsty słój i musi mieć pozytywny wpływ na skłonność do odkształcania.
Ale przypomnę, że technika obróbki drewna dawno już wyprzedziła naturę różnymi lignostonami, sklejkami czy choćby formowaniem płyt stolarskich.

PS - MJS, deska desce nierówna...

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2016, o 15:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Alterus napisał(a):
PS - MJS, deska desce nierówna...
Kajam się ... nie popatrzyłem nań.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2016, o 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2014, o 12:50
Posty: 71
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Marian Strzelecki napisał(a):
Dawaj (zrób jak nie masz) te nieobiecane fotki, bo drugi raz nie pomożemy! ;-)

Wnętrze wygląda na razie tak (czarne wręgi to polietylen, z tego co wiem jest to pierwsza w Polsce odbudowa z wykorzystaniem UHMW PE; można by wymienić wszystkie, ale coś mnie podkusiło, żeby te najlepiej zachowane drewniane jednak naprawiać)


Załączniki:
zegluj2.jpg
zegluj2.jpg [ 279.5 KiB | Przeglądane 4265 razy ]
zegluj1.jpg
zegluj1.jpg [ 296.19 KiB | Przeglądane 4265 razy ]

_________________
Marcin
https://www.klasycznejachty.org.pl

Za ten post autor vonglass otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, peter, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2016, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
vonglass napisał(a):
coś mnie podkusiło

Może najpierw niech Cię coś podkusi żeby porządną drabinę zrobić :-P
wstyd to to pokazywać przy tak ambitnej robocie :evil:

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2016, o 09:25 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Vonglass,

moglbys opisac Twoja technologie wywarzania (naprawy) wregow?
Budujesz formy z istniejacych wregow i wlewasz (wtryskujesz?) PE,
czy pokrywasz istniejace wregi "koszulka" z PE?

Pozdrowienia

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2016, o 12:30 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
vonglass napisał(a):
odbudowa z wykorzystaniem UHMW PE;


A dlaczego tak? Jakie parametry ma taki materiał że wolałeś go zamiast drewna? No i jak jest cena takiego plastiku?

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.



Za ten post autor peter otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2016, o 18:41 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A jeszcze obciągnąć tym kadłub z zewnątrz i wreszcie koniec wszelkich kłopotów :mrgreen:
Od gęstości słoja, po antyporost.
Panowie Stolarzowie - idzie nowe, już czas... z żywymi naprzód iść ... :-P




Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 3: Andrzej Kolod, MarekSCO, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2016, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2014, o 12:50
Posty: 71
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
peter napisał(a):
A dlaczego tak? Jakie parametry ma taki materiał że wolałeś go zamiast drewna? No i jak jest cena takiego plastiku?

Na robotę Luisa Sauzedde z wręgami z HDPE wpadłem przypadkiem i po prostu spodobał mi się pomysł. Przede wszystkim plastikowe wręgi zakłada się szybko, a ja miałem niemal wszystkie do wymiany. Poza tym takie wręgi nigdy nie zgniją ani nie pękną. Nie wymagają konserwacji. Technologia zbiega sporo hejtu wśród tradycyjnych szkutników, ale drewniane jachty z wręgami z polietylenu pływają i mają się dobrze. Zupełnie tak, jak klasyki z wręgami ze stalowych kątowników. Technologia zasadniczo ta sama, tylko materiał inny. Jeśli chodzi o cenę, to największy profil kosztował mnie 180 PLN/szt., średni 140 PLN/szt., a najmniejszy 70 PLN/szt.

Andrzej Kolod napisał(a):
moglbys opisac Twoja technologie wywarzania (naprawy) wregow?
Budujesz formy z istniejacych wregow i wlewasz (wtryskujesz?) PE,
czy pokrywasz istniejace wregi "koszulka" z PE?

UHMWPE zamówiłem u producenta, który wyciął mi gotowe profile w 3-metrowych odcinkach. Na łódce mam 3 różne przekroje wręg, tak mniej więcej 30x25, 50x40 i 60x50, te ostatnie pod podwięziami wantowymi. Po upewnieniu się, że łódka trzyma kształt, wyjmuję drewnianą wręgę (wkręty lub nity przecinam Feinem między wręgą a burtą, a po wyjęciu wręgi wybijam resztę łącznika na zewnątrz), czyszczę w tym miejscu burtę, maluję podkładem. Po dokładnym zwymiarowaniu nowej wręgi ucinam wymaganą długość, obrabiam końce, wcięcia na ukośnice itp. Następnie robię trochę inaczej niż Luis Sauzedde, mianowicie podgrzewam profil parą wodną, dzięki czemu wręga robi się trochę miękka i znacznie lżej układa mi się ją na burcie. Dociskam ściskami, przykręcam od zewnątrz wkręty. Et voilà! A wzdłużnik obłowy i tak trzeba wyjąć, choć niektóre wręgi można wsunąć od dołu, jak się zdejmie po przeciwnej stronie poszycie.

Ryś napisał(a):
A jeszcze obciągnąć tym kadłub z zewnątrz i wreszcie koniec wszelkich kłopotów

O, a tu jest Luis Sauzedde i jego plastikowe wręgi.

--
Marcin

_________________
Marcin
https://www.klasycznejachty.org.pl



Za ten post autor vonglass otrzymał podziękowania - 3: Andrzej Kolod, Marian Strzelecki, piotr6
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2016, o 21:07 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Fajny pomysł zwłaszcza w naprawach łódek o mniejszej wartości historycznej, no i jeszcze cena dość duża, chociaż można na robociźnie zaoszczędzić zwłaszcza w USA. Tam troszkę inna relacja kosztów materiału do robocizny niż u nas. Ale wymieniałem kilka razy wręgi gięte i wstawiając je od góry nie szło to wcale wolniej,tyle że trzeba zdjąć covering board.
A można jeszcze prosić o jakieś zdjęcie z zewnątrz łódki i jakiś opis ?

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 05:59 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Dziekuje za informacje,
zawodowo mam do czynienia z produkcja PE.
Za okolo tydzien bede bral udzial w uruchomieniu olejnej linii produkcyjnej granulatu PE.
Na Video jest to produkt naturalny, prawdopodobnie tylko z ochrona UV.
Cena granulatu od okolo 1-2$ za kg.
PE jaki uzywa Vonglass jest zabarwiony (prawdopodonie sadza? przewodnik elektryczny), podobnie do PE uzywanego do produkcji rur wodnych.
Cena jest minimalnie wyzsza.
HDPE uzywane do produkcji rur wystarczy z punktu widzenia wytrzymalosci.
Nie bylby jednak tak elastyczny.
Vonglass, moglbys zdradzic wiecej parametrow tego PE?

Pozdrowienia z Dammam,

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 10:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Vonglass

Ale w końcu który użyłeś ? (dane z Wikipedii)

UHMWPE (ultra-high-molecular-weight polyethylene) – polietylen o ultrawysokiej masie cząsteczkowej[1] 4 MDa. Włókna z tego materiału są stosowane m.in. do produkcji kamizelek kuloodpornych oraz taśm i repów we wspinaczce oraz żeglarstwie. Sprzedawany m.in. pod nazwami handlowymi spectra i dyneema. Temperatura topnienia (144-152 °C). Charakteryzuje się niezwykle wysokim stosunkiem wytrzymałości włókien do ich masy, dużą odpornością na ścieranie i niską absorpcją wilgoci. Należy uważać w przypadku kontaktu z chemikaliami, gdyż kwasy utleniające powodują rozkład chemiczny, który prowadzi do znacznego osłabienia materiału (często zmiany te nie są widoczne gołym okiem)

PE-HD (high density PE, HDPE) – Polietylen o dużej gęstości. Otrzymywany przez polimeryzację niskociśnieniową. Jest twardszy w porównaniu z PE-LD, ma wyższą wytrzymałość mechaniczną, wyższą temperaturę topnienia (125 °C), wyższą barierowość w stosunku do gazów i wyższą odporność chemiczną, wykazuje większą kruchość w niższych temperaturach, jest mniej przezroczysty (mlecznobiały). Najpopularniejsze handlowe odmiany PE-HD to PE 80 i PE 100. Gęstość – 0,94-0,96 g/cm³.

Więcej info po angielsku na temat UHMW PE:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-hig ... lyethylene


Oraz PDF z właściwościami fizycznymi.

http://www.plastics.pl/content/zdjecia/ ... _32_34.pdf

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 11:16 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Dziekuje Vonglass,

Wiki wymienia moich klientow jako producentow.
Swiat jest jednak maly.
Ten material jest rzeczywiscie top!


pozdrowienia,

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 12:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Ale to ja te dane podałem a co użył vonglass to nie wiem

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2014, o 12:50
Posty: 71
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
mbober1 napisał(a):
http://www.plastics.pl/content/zdjecia/file/katalog_tworzywa_techniczne_32_34.pdf

Dokładnie trzecia kolumna na drugiej stronie - PE 1000, lub też PE-UHMW

_________________
Marcin
https://www.klasycznejachty.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Mówcie co chcecie, ale plastikowe wręgi i... modrzew, nieważne, czy syberyjski?..
To proponuję jeszcze panele podłogowe na pokład i żagle z folii budowlanej.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowania - 2: cors, MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 22:19 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Alterus napisał(a):
żagle z folii budowlanej.


A dakron na drewnianej łódce to tolerujesz? A przecież jeszcze nie tak dawno to krzyczano "PLASTIK!!" do drewnianego masztu? a teraz to norma aluminiowa pała na drewnianym jachcie. Wolę plastikowe wręgi w środku i tradycję na zewnątrz niż odwrotnie.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
peter napisał(a):

A dakron na drewnianej łódce to tolerujesz?

Tak, jeszcze toleruję. Ostatecznie materiał różni się tylko rodzajem zastosowanego włókna, gdybyś założył takie żagle dwieście lat temu, nikt nie zwróciłby na nie specjalnej uwagi. Czyli rozdźwięk nieduży, w granicach naturalnej ewolucji. Ale plastikowe wręgi zestawione z naturalnym drewnem?? Tego już nijak tolerować się nie da! :-D Po prostu za duża różnica i to zgrzyta. Nie wszystko można łączyć, pewne rzeczy czy materiały nie pasują do siebie, buntuje się zmysł estetyczny, nawet jeśli praktyczny nie ma nic przeciwko.
Już mniejszy sprzeciw wywołuje coś konsekwentnego, na przykład taki jacht tylko z plastiku, jak ironizował Ryś wyżej, mógłby się podobać lub nie, ale nie budziłby oczopląsu niczym widok gościa we fraku i gumofilcach czy brylantu w miedzianym pierścionku.
Ale oczywiście to mój punkt widzenia i każdy robi jak chce i jak mu się podoba. :-)

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2016, o 23:39 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Pomyśleć ino co to se musieli przodkowie myśleć, przed milenium, gdy to zaś jakiesi tam Duńczyki na zgniłem zachodzie drewniane klepki żelaźnemi poczęli zbijać gwoździami, co to wszak nijak nie pasuje jedno drugiemu, a na dokładkę zara przerdzewieje - nie to co uczciwem kołkiem jak pradziady czyniły nasze zawdy... jak dziady... :mrgreen:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Z białym PE to by się gryzło, czarny natomiast ładnie załagodził różnicę w materiale i już tak źle nie wygląda.

A jak się to ma do sztywności czy drewniane wręgi nie są sztywniejsze, bo na filmie koleś giął sobie od tak. Z drewnianymi o tym profilu ciężko chyba by było? (oczywiście już po uformowaniu na parze)

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 16:04 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Może nierozsądne pytanie z mojej strony:
Czy przewidywane są dodatkowe sztywne elementy kadłuba (poza dotychczasowymi), które pozwolą utrzymać formę kadłuba?
Ten PE nie da się urwać lub zgnieść, ale stosunkowo łatwo wygiąć ponownie.

Pozdrowienia,

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 18:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Ryś napisał(a):
Pomyśleć ino co to se musieli przodkowie myśleć, przed milenium, gdy to zaś jakiesi tam Duńczyki na zgniłem zachodzie drewniane klepki żelaźnemi poczęli
zbijać gwoździami, co to wszak nijak nie pasuje jedno drugiemu,

Co by se tam, Rysiu, przodkowie nie myśleli przed millenium, Ty po upływie tegoż wiedzieć winieneś, jako metale występują naturalnie w przyrodzie, a żeby ich używać, starczy co najwyżej niektóre lekuchno ogieńkiem potraktować. Złóż plastików atoli brak, we w przyrodzie dopiero ostatnio się pojawiają, stąd przemądrzałki międlą coś o materiałach sztucznych i naturalnych, ale kto to dziś odróżnić zdolen... :-P

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 19:16 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Alterus napisał(a):
przemądrzałki międlą coś o materiałach sztucznych i naturalnych, ale kto to dziś odróżnić zdolen... :-P
Ach, słuszności Waszmości odmówić nie sposób :D
Co i rusz ktoś laminowanę fenol-formaldehydowę płytę epoksydem skleiwszy, a polyuretanem powlekłszy, rozpływa się nad urokiem a stylem tradycyjnej drewnianej łódki :rotfl:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, peter
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2014, o 12:50
Posty: 71
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Andrzej Kolod napisał(a):
Może nierozsądne pytanie z mojej strony:
Czy przewidywane są dodatkowe sztywne elementy kadłuba (poza dotychczasowymi), które pozwolą utrzymać formę kadłuba?

Nie ma złych pytań. Prawda jest taka, że nikt jeszcze nie robił takich badań, ale rozmawiałem dopiero co na temat możliwości przeprowadzenia ich na jednej z uczelni. Zobaczymy. Natomiast jeśli chodzi o usztywnienia, to przede wszystkim samo poszycie trzyma kształt, poza tym są wzdłużniki obłowy i pokładnikowy, oraz sześć grodzi. Jakby tego było mało, to zdecydowałem, dodatkowo, zalistwować planki (czyli zrobić 'splines', albo też 'wedge seams'), co ostatecznie usztywni całą konstrukcję. Swoją drogą listwowanie też uznawane było kiedyś za świętokradztwo, tak z 60 lat temu ;) Cieszę się, że plastikowe wręgi wywołują tyle emocji - znaczy, że robimy tu coś ciekawego.

--
Marcin

_________________
Marcin
https://www.klasycznejachty.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 21:52 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
vonglass napisał(a):
Jakby tego było mało, to zdecydowałem, dodatkowo, zalistwować planki (czyli zrobić 'splines', albo też 'wedge seams'), co ostatecznie usztywni całą konstrukcję.

Mam nadzieją że mówisz tylko o części nadwodnej. A i tam jest to nie najlepszy pomysł. Normalny porządny dychtunek to jest wszystko co jest potrzebne. Takie wklejanie klinów to ma jakiś sens w przypadku łódek wykańczanych na "wysoki połysk" lakierami bezbarwnymi, ale takie pomysły to raczej dla milionerów były, takie jachty mieszkały w boathouse'ach słońce oglądały tylko na niedzielne regaty miały ekipę konserwacyjną na pełny etat i niestety do dziś są wzorcem dla mas.
Normalny dychtunek usztywnia całą konstrukcję przed wodowaniem w wystarczającym stopniu. Oczywiście normalny, a nie sznurek wepchnięty śrubokrętem...Przemyśl dobrze zanim tyle kasy co do tej pory wpakowałeś w ten remont wyślesz w kosmos.
No i gdzie ten opis łódki? I zdjęcia? co?!?

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Ryś napisał(a):
Co i rusz ktoś laminowanę fenol-formaldehydowę płytę epoksydem skleiwszy, a polyuretanem powlekłszy, rozpływa się nad urokiem a stylem tradycyjnej drewnianej łódki :rotfl:

Ja tam się nie rozpływam, o czym nieraz napomykałem dyskretnie. ;-)
Nie w tym przecież rzecz, by jak za króla Ćwieczka robić, ale by umiar w mieszaniu zachować. Co z litego drewna, na modłę najstarszą, to byle guanem nie sztukować, wprzódy o modrzewie wypytawszy. Tam nawet sklejka się gryzie.
A łódki projektowane jako sklejkowe, mają już swoją tradycję, te można drewnem uzupełniać do woli, sam jestem zwolennikiem laminatów żywico-szklanych, nie drażnią mnie kajaki z polietylenów, czy powlekane jak ostatni Mbobera. Konsekwencja w doborze materiału, to ważne, a nie od Sasa do Lasa. Znaczy, wyczucie kiczowatości się liczy.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 22:04 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
vonglass napisał(a):
Cieszę się, że plastikowe wręgi wywołują tyle emocji - znaczy, że robimy tu coś ciekawego.

Pewnie że ciekawego! Ale rozwiązania problemu pękających giętych wręg szukano już z powodzeniem od dawna. Stosowano wstawki z brązu w najbardziej narażonych miejscach, z powodzeniem, wstawiano co trzecią lub czwartą wręgę double sawn, która usztywniała konstrukcję na tyle że gięte wręgi nie pękały, laminowane czyli klejone warstwowo wręgi też rozwiązują problem, a teraz w dobie plastików te które pokazujesz to następne proste, ale w Polsce jeszcze drogie rozwiązanie problemu giętych wręg.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Alterus napisał(a):
Znaczy, wyczucie kiczowatości się liczy.


Tak masz rację, w jakiejś cennej historycznie łódce, odbudowywanej wg.oryginalnych metod to plastik nie ma racji bytu, tak jak i epoksyd, dakron, aluminium i wszelkie uszczelniacze made by sikaflex , 3M itp. Ale w normalnych łódkach użytkowych? U nas w Polsce takich nie ma za wiele, Ale w USA i w Kanadzie na przykład jest jeszcze dużo roboczych drewnianych łodzi gdzie dla właściciela najważniejsza jest ekonomia, a jak masz zapłacić $ 50- 80/h dla szkutnika to dobre plastikowe wręgi montowane w ekspresowym tempie są naprawdę OK!!!

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 22:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 wrz 2014, o 12:50
Posty: 71
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
peter napisał(a):
Mam nadzieją że mówisz tylko o części nadwodnej. A i tam jest to nie najlepszy pomysł. Normalny porządny dychtunek to jest wszystko co jest potrzebne

Cały kadłub zostanie zalistwowany i nie mam z tym żadnego problemu, bardzo popularny zabieg. Dychtunek jest wystarczający o ile krawędzie planek są w dobrym stanie, a moje są w złej kondycji. W takiej sytuacji albo wymiana poszycia, albo wymiana krawędzi planek, albo listwy klejone obustronnie. Jak mam wklejać 350 m listew, to już wolę szczelnie, będzie spokój na zawsze. Kadłub jest w tej chwili ustabilizowany i równomiernie suchy, warunki idealne.

Zdjęcia jakieś zrobię, tylko muszę zabrać aparat z szerokim kątem, bo ciasno dookoła łódki.

_________________
Marcin
https://www.klasycznejachty.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2016, o 22:38 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
vonglass napisał(a):
Swoją drogą listwowanie też uznawane było kiedyś za świętokradztwo, tak z 60 lat temu ;)
A za to w epoce brązu nie. Tylko że im to ciekło ;)
Obrazek

Ale metoda sprawdzona przy łódkach które nie zmieniają wilgotności (nie wyciąga się na zimę) i drewnach typu tek, mahoń, cedr, które mało pracują, ok. 2%. Modrzew to raczej 5%...



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: silver_stas i 42 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL