Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 22:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 132 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 sie 2016, o 07:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Zbieraj napisał(a):
Te, Zientek, nie fałszuj historii i cytatów z Leszka.
Tak jakoś niechcący wyszło. Sorry.

Leszek napisał(a):
Krew mnie zalewa gdy słyszę od osób nie mieszkających tutaj, że coś trzeba zniszczyć. To wróć tutaj i zacznij walczyć.
Może to trudno zauważyć, ale mieszkam w Warszawie na Grochowie. Trochę pływam, więc nie zawsze jestem w domu. I jestem członkiem zarządu stowarzyszenia Samoster od jego powstania. Więc chyba walczę.


Leszek napisał(a):
Jestem za tym aby powołać obywatelski protest przeciw działalności PZŻ.
Rozumiem, że doświadczenie w protestowaniu masz ogromne i jesteś pewien, że PZŻ nie oleje protestujących ciepłym moczem, jak robi to od wielu lat.

Jedyne, co można zrobić, to zmiana uregulowań prawnych, która odbierze PZŻ-owi władzę. I to się powoli dzieje, m. in. naszym staraniem. A Ty co zrobiłeś w tym kierunku?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2016, o 07:42 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
Nie trzeba pisać petycji i walczyć z ludźmi przy korycie.
Trzeba olać PZŻ taki jakim jest czyli szkolić się w systemach RYA, rejestrować jachty poza granicami kraju ( przynajmniej te morskie) czyli obciąć źródła finansowania.
A potem forsować zmiany legislacyjne w sektorze który dochodów nie przynosi.

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2016, o 08:02 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
I po to Stara Zientaro kandytowales do władz PZż? Czy może takiego Konrada W naśladowales ?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2016, o 08:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
WOZŻ to nie PZŻ

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2016, o 08:16 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
A to bardzo przepraszam to zmienia całkowicie postać rzeczy.Przepraszam za pomyłkę

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2016, o 09:59 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Jednym slowem: BUBEL. Taki bubel nie powinien miec miejsca na egzaminie: pytanie powinno byc jednoznaczne, a nie oparte na zgadywaniu jaie zaozenia przyja jego autor. Jak ktos ma watpliwosci merytoryczne: zapraszam na wode na eksperymenty na udowodnienie swojej racji. Sprzet zorganizuje,


A ja cały czas twierdzę że ten tekst
Cytuj:
Cieszę się że zgadzasz się za mną w ocenie twórcy pytania. Osoba taka powinna być pozbawiona prawa przeprowadzania egzaminów a jeśli to nie zostanie zrobione to zgadzam się z @Moniią że PZŻ należy zniszczyć.
Marek
jest wyrazem zakompleksienia jego twórcy.
Jeśli chodzi o Twoją propozycję edukacyjną... nie potrzebuję korzystać z niej by odkrywac Amerykę na nowo.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2016, o 21:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
plitkin napisał(a):
pytanie powinno być jednoznaczne
Zgadzam się całkowicie.
A jednocześnie chciałbym zauważyć, że te pytania kierowane są do osób które jeszcze "przedwczoraj" o żeglarstwie nie wiedziały nic. "Wczoraj" zrobiły kurs, a "dziś" zdają egazmin.
Być może dla nich te pytania są bardzo jednoznaczne, a zadanie pytania które wyczerpująco opisuje zjawisko żeglugi ostrym bajdewindem i szkwału, wprowadziłoby wiele zamętu do ich "świeżych" głów.

Moje wolne skojarzenie: program nauczania fizyki w podstawówce (też) bazuje na wielu (przemilaczanych) założeniach. Czy miałbym iść do nauczyciela i powiedzieć, że nie jestem w stanie pomóc dziecku bo zadania są niejednoznaczne?

ps. cytat wybrałem ze względu na prezentowaną opinię a nie osobę.



Za ten post autor dudeusz75 otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 09:34 

Dołączył(a): 2 sie 2013, o 13:53
Posty: 138
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
"Zapomniał wół, jak cielęciem był".
Całą tą dyskusję dobrze podsumował Dudeusz75. Macie kilkadziesiąt lat doświadczenia i rozbieracie na czynniki pierwsze manewry regatowe przy 9B. Chyba nie o to chodzi w podstawowym szkoleniu na ż.j. i egzaminie na ten stopień. To tak jakby od kandydata na kierowcę wymagać znajomości manewrów kierowcy rajdowego.



Za ten post autor gregd otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 11:13 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
vaginal napisał(a):
W pytaniu zawarte są precyzyjne założenia (ostry bajdewind) i niedopowiedzenia (pewna siła wiatru). Dlatego należy przyjąć własne założenia. Przyjmuję: siła wiatru 4 Bf, właściwie dobrana wielkość żagli do siły 4 Bf, gust bez zmiany kierunku o sile 5 Bf. Należy wyostrzyć, chyba że łódka ma problemy przechyłowe przy wzroście siły o 1 Bf. Wtedy luzujesz grota
Rozwiń. Do jakiego momentu (jak bardzo) należy wyostrzyć. Co rozumiesz przez problemy przechyłowe (brak wzrostu momentu prostującego/stateczności kształtu?). Czy przewidujesz balastowanie przez załogę/sternika. Dlaczego wyżej stawiasz zmianę kąta natarcia żagli przez wyostrzenie, niż zmianę kąta natarcia grota przez wyluzowanie tegoż. Jak wzrośnie składowa przechylająca przy wyostrzeniu, a jak wzrośnie składowa przechylająca przy wyluzowaniu. Co i jak zrobić po ustaniu szkwału (np. żeby nie zostać w łopocie w kącie martwym).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 11:26 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
666 napisał(a):
Rozwiń. Do jakiego momentu (jak bardzo) należy wyostrzyć. Co rozumiesz przez problemy przechyłowe (brak wzrostu momentu prostującego/stateczności kształtu?). Czy przewidujesz balastowanie przez załogę/sternika. Dlaczego wyżej stawiasz zmianę kąta natarcia żagli przez wyostrzenie, niż zmianę kąta natarcia grota przez wyluzowanie tegoż. Jak wzrośnie składowa przechylająca przy wyostrzeniu, a jak wzrośnie składowa przechylająca przy wyluzowaniu. Co i jak zrobić po ustaniu szkwału (np. żeby nie zostać w łopocie w kącie martwym).

Czyżbyś był w dzieciństwie członkiem CKE?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 11:30 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
ins napisał(a):
Czyżbyś był w dzieciństwie członkiem CKE?
Twierdzisz, że za komuny nawet pytania egzaminacyjne były lepsze? :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 11:37 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
1. ok. 15-20 stopni
2. Balastowanie jest oczywiste.
3. Zasada szanowania wysokości.
4. Gust ustaje - zdążysz odpaść.

v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 21:18 

Dołączył(a): 7 paź 2013, o 16:10
Posty: 808
Lokalizacja: Poznań, Powidz, ....
Podziękował : 474
Otrzymał podziękowań: 462
Uprawnienia żeglarskie: sternik z upr. morskimi
vaginal napisał(a):
Przyjmuję:
siła wiatru 4 Bf, właściwie dobrana wielkość żagli do siły 4 Bf, gust bez zmiany kierunku o sile 5 Bf (30 sekund).

ins napisał(a):
Zgaduję natomiast że twórca tego pytania i odpowiedzi miał na myśli skok z 2 B na 3 B ewentualnie z 3 na 4 B.


Beaufort Beaufortowi nierówny.
Początek skali Bf daje dramatyczny wzrost siły działającej na żagiel. Ze wzrostem szybkości wiatru o 1*Bf.
Potem już tylko przyrost około 2x. Albo i mniej.
Dlatego płynąc na zarefowanych żaglach przy powiedzmy 4*Bf, spokojnie zniesiemy skok o 1Bf. Bo to "tylko" dwukrotny przyrost siły działającej na żagiel.
Natomiast skok wiatru z z 2Bf na 3Bf - to wzrost siły 4-krotny. A z 1Bf na 3Bf - prawie 20-krotny !. Stąd zazwyczaj subiektywnie największe zaskoczenie jest przy słabych wiatrach.
..................
P.S.
Dla prostoty przeliczeń zakładam poniższe prędkości wiatru dla poszczególnych stopni Bf (górna część skali):
1Bf - 5km/h
2Bf - 10km/h,
3Bf - 20km/h,
4Bf - 30km/h,
5Bf - 40km/h.

_________________
Pozdrawiam Krzysztof
Tango 780S, przedtem MAK 747 GT przez 20 lat, a jeszcze wcześniej BEZ-4.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 21:37 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
soko napisał(a):
Dlatego płynąc na zarefowanych żaglach przy powiedzmy 4*Bf, spokojnie zniesiemy skok o 1Bf. Bo to "tylko" dwukrotny przyrost siły działającej na żagiel.
Natomiast skok wiatru z z 2Bf na 3Bf - to wzrost siły 4-krotny. A z 1Bf na 3Bf - prawie 20-krotny !. Stąd zazwyczaj subiektywnie największe zaskoczenie jest przy słabych wiatrac
Dlatego problematyczne jest pytanie, któremu nie towarzyszą skrupulatnie opisane warunki Począwszy od siły wiatru, wielkości skoku siły, akwenu, skończywszy na typie jachtu. Dochodzą do tego odpowiedzi z których jedna może jest prawidłowa, ale druga prawidłowsza. Technika formułowania pytań - nie tylko tego - wyraźnie wskazuje na szkołę z czasów funkcjonowania rozbójników na egzaminach.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 sie 2016, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
ins napisał(a):
Zgaduję natomiast że twórca tego pytania i odpowiedzi miał na myśli skok z 2 B na 3 B ewentualnie z 3 na 4 B.

Pytania na egzamin, nawet tylko przykładowe, powinny być zbudowane tak, aby nie wymagały "zgadywania co autor miał na myśli".
A 2°B, 3ºB i 4ºB - to stopnie skali siły wiatru.
Tymczasem autor pytania pisze że "szkwał spowodował wzrost wiatru rzeczywistego". Czym jest "wzrost wiatru rzeczywistego" - wie chyba tylko on... Anyway - mnie jakoś do żeglowania wystarcza wiatr opisany przez kierunek, oraz siłę lub prędkość. ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 06:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Dawno nie pływałem na śródlądziu, ale pytanie, o którym toczy się dyskusja sformułował bym tak.
Płyniemy ostrym bajdewindem i obserwujemy zbliżający się silny szkwał.
Najbardziej prawidłowym jest
A/ wyostrzyć
B/ odpaść
c/ poluzować grota

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 06:52 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape napisał(a):
Dawno nie pływałem na śródlądziu, ale pytanie, o którym toczy się dyskusja sformułował bym tak.
Płyniemy ostrym bajdewindem i obserwujemy zbliżający się silny szkwał.
Najbardziej prawidłowym jest
A/ wyostrzyć
B/ odpaść
c/ poluzować grota


To pytanie nie rozni sie od oryginalu. Tak samo jak w oryginale nie ma w na nie rowniez zadnej jednoznacznej dobrej odpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 06:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
plitkin napisał(a):
Cape napisał(a):
Dawno nie pływałem na śródlądziu, ale pytanie, o którym toczy się dyskusja sformułował bym tak.
Płyniemy ostrym bajdewindem i obserwujemy zbliżający się silny szkwał.
Najbardziej prawidłowym jest
A/ wyostrzyć
B/ odpaść
c/ poluzować grota


To pytanie nie rozni sie od oryginalu. Tak samo jak w oryginale nie ma w na nie rowniez zadnej jednoznacznej dobrej odpowiedzi.

Bo w takiej sytuacji nie istnieje "jedna jednoznaczna dobra odpowiedź"
Dlatego na początku jest napisane "najbardziej prawidłowym jest "
W domyśle sytuacja dotyczy standardowego mazurskiego jachtu kabinowego, a nie regatowego monotypu, czy morskiego jachtu balastowego

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 07:07 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
I jaka jest w takim razie najbardziej prawidlowa odpowiedz?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 07:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
plitkin napisał(a):
I jaka jest w takim razie najbardziej prawidlowa odpowiedz?

C

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 07:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
plitkin napisał(a):
Tak samo jak w oryginale nie ma w na nie rowniez zadnej jednoznacznej dobrej odpowiedzi.

Ale jest jednoznacznie zła, albo najgorsza, jak kto woli - odpadnięcie.
Powinny być dwie odpowiedzi: A - wyostrzyć lub poluzować grota i B - odpadać. Prawidłowa byłaby pierwsza.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 07:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Alterus napisał(a):
Ale jest jednoznacznie zła, albo najgorsza, jak kto woli - odpadnięcie

Nie jest, bo na ciężkim jachcie balastowym to rozwiązanie jest najlepsze.
Stosowałem.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 23 sie 2016, o 07:21 przez Cape, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 07:19 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape napisał(a):
plitkin napisał(a):
I jaka jest w takim razie najbardziej prawidlowa odpowiedz?

C


A po co luzowac grota obserwujac nadejscie szkwalu? Z reguly obserwuje to nadejscie przez co najmniej kilkadziesiat sekund, a reaguje jak nadejdzie. Ppnadto, luzowanie grota bez ostrzenia przy nadejsciu bardzo silnego szkwalu oznaczac moze na wielu jachtach oranie wody pletwa sterowa, a wiec ryzyko zerwania oplywu na pletwie ze wszystkimimtego konsekwencjami (zwlaszcza dotyczy to masowego czarterowego chlamu z krotkimi deskami zamiast pletw).

Alterusie, odpowiedz o odpadaniunjest jak najbardziej wlasciwa jezeli ten szkwal jest odpadajacy (pytanie Cape pomija kierunek calkowicie) oraz jezeli jest na tle silny, ze ten akurat jacht i ta akurat zaloga moga sobie nie poradzic.


Zreszta, jezeli kierujemy sie logika "ktos inny sformulowal pytanie zle i mu to wytkniemy, ale jak juz ja formuluje, to na pewno jest super"-to ok i bez sensu jest jakakolwiek polemika. Moim zdaniem jednak propozycja Cape jest rownie niefortunna jak oryginalne pytanie. Co ciekawe -najwyrazniej autor ma na mysli inna prawidlowa odpowiedz niz autor oryginalu. Potwierdza to moje slowa o tym, ze pyanie jest niedoskonale.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 07:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
plitkin napisał(a):
A po co luzowac grota obserwujac nadejscie szkwalu? Z reguly obserwuje to nadejscie przez co najmniej kilkadziesiat sekund, a reaguje jak nadejdzie

Mówimy o żegludze turystycznej, a nie regatowej.
Luzujemy grota, aby nie dopuścić do nadmiernego przechyłu. Luzujemy w momencie nadejścia szkwału. Robimy na grocie "brzuszek", czyli redukujemy powierzchnię pracującą. Potem spokojnie wybieramy uzyskując prędkość. Ostrzymy, aby zyskać wysokość (lub nie ostrzymy, zależy od kierunku szkwału).

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 08:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Cape napisał(a):
Alterus napisał(a):
Ale jest jednoznacznie zła, albo najgorsza, jak kto woli - odpadnięcie

Nie jest, bo na ciężkim jachcie balastowym to rozwiązanie jest najlepsze.
Stosowałem.

Cape napisał(a):
W domyśle sytuacja dotyczy standardowego mazurskiego jachtu kabinowego, a nie regatowego monotypu, czy morskiego jachtu balastowego

Że pozwolę sobie zacytować. ;-) Co do luzowania grota w momencie uderzenia, zgoda.

plitkin napisał(a):
Ppnadto, luzowanie grota bez ostrzenia przy nadejsciu bardzo silnego szkwalu oznaczac moze na wielu jachtach oranie wody pletwa sterowa, a wiec ryzyko zerwania oplywu na pletwie ze wszystkimimtego konsekwencjami (zwlaszcza dotyczy to masowego czarterowego chlamu z krotkimi deskami zamiast pletw).
Dlatego zwracałem uwagę, jak ważna jest prędkość jachtu kiedy bierzemy podmuch. Przy zbyt małej sterowność i szybkość reakcji jachtu może być tak mała, że chcąc nie chcąc odpadniemy. I tu wolałbym zadziałać jak pisze Cape, aby nabrać prędkości.
Cytuj:
Alterusie, odpowiedz o odpadaniunjest jak najbardziej wlasciwa jezeli ten szkwal jest odpadajacy (pytanie Cape pomija kierunek calkowicie) oraz jezeli jest na tle silny, ze ten akurat jacht i ta akurat zaloga moga sobie nie poradzic.
Musimy założyć, że kierunek szkwału jest taki sam, jak wiatru, bo inaczej mielibyśmy do czynienia ze zbytnią komplikacją, warianty musielibyśmy mnożyć. To oczywiste.
Cytuj:
Potwierdza to moje slowa o tym, ze pyanie jest niedoskonale.
Delikatnie mówiąc.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 08:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 11:42
Posty: 168
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 64
Uprawnienia żeglarskie: Nauclerus Odobenus
Cape napisał(a):
Dawno nie pływałem na śródlądziu, ale pytanie, o którym toczy się dyskusja sformułował bym tak.
Płyniemy ostrym bajdewindem i obserwujemy zbliżający się silny szkwał.
Najbardziej prawidłowym jest
A/ wyostrzyć
B/ odpaść
c/ poluzować grota

Oryginalne pytanie jest bardzo źle sformułowane - ale autorowi raczej chodziło o możliwość wyostrzenia. O zauważenie, że kiedy prędkość wiatru wzrasta, to da się bardziej wyostrzyć (w warunkach normalnych na śródlądziu). Więc sam pomysł na pytanie nie był zły, tylko realizacja niedopracowana.

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 09:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kitt napisał(a):
Oryginalne pytanie jest bardzo źle sformułowane - ale autorowi raczej chodziło o
Pytania egzaminacyjne powinny być sformułowane jednoznacznie, ale ja tylko okazjonalnie nauczycielem bywam, więc się nie znam. :P

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 10:05 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cape napisał(a):
Dawno nie pływałem na śródlądziu, ale pytanie, o którym toczy się dyskusja sformułował bym tak.
Płyniemy ostrym bajdewindem i obserwujemy zbliżający się silny szkwał.
Najbardziej prawidłowym jest
A/ wyostrzyć
B/ odpaść
c/ poluzować grota

To się nie różni od pierwowzoru. Przecież inaczej się zachowamy płynąc w 5/6 B na jachcie ciężkim starego typu - Giga, Venus, Becker, Ursa - kiedy widzimy kudłacącą mocniej powierzchnie wody - możemy wyostrzyć, o ile nie wbijemy się w falę która nas wyhamuje. Ale inaczej na Sasance, Sigmie, Delphi
Inaczej zachowamy się na lekkiej Omedze, Velli, Pucku, w 2/3 B widząc wcześniej wypiętrzonego Cu spod którego szkwał może osiągnąć 6/7 B.
Po parunastu postach rozstrzygających nieprawidłowości tkwiące w pytaniu i odpowiedziach nic lepszego nie napisałeś, a przecież nie powiesz o sobie pezetżetowski lesny dziadek", którego powinno się odstawić od egzaminowania, lub z przyczyny jego istnienia zlikwidować PZŻ .
B. jest też prawidłowe, zakładając że pod słowem odpadanie widzimy kompleks czynności - ster lekko na zawietrzną, częściowe podniesienie miecza jeśli można i luzowanie grota, ja jako instruktor PZŻ tak to widzę - przy szkwale to umożliwia wejście w ślizg na każdym mieczowym jachcie regatowym, ba, na Omedze, Sigmie, Majestiku itp, jachcie w pełnym bajdewindzie też.
W pytaniach testowych albo ścisłe się opisuje warunki, które determinują jedyną właściwą odpowiedź, albo dwie odpowiedzi są absolutnie nieprawidłowe np. wejście w kąt martwy, lub zwiększenie przechyłu na zawietrzną balastem.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 10:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Cape napisał(a):
nie istnieje "jedna jednoznaczna dobra odpowiedź"

To oczywiste, że w większości zagadnień dotyczących żeglowania nie istnieje jedna, uniwersalna, niezależna od okoliczności i jednoznaczna odpowiedź. Jest tak nie tylko z żeglowaniem z resztą...

Ale urzędnicy ministra od sportu i turystyki (i od automatów hazardowych..) - wiedzą lepiej. Zażądali i zapisali, że na egzaminach poprzedzających wydanie "dokumentów kwalifikacyjnych potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach żaglowych" (jakaż melodia w tym języku...) - bezwzględnie muszą być stosowane pytania "testu jednokrotnego wyboru".
No to są...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 19:58 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Cape napisał(a):
plitkin napisał(a):
I jaka jest w takim razie najbardziej prawidlowa odpowiedz?

C


szczerze powiem,że w życiu bym tak nie odpowiedział :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 132 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL