Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 12 lip 2025, o 18:59




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 132 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:04 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
piotr6 napisał(a):
Cape napisał(a):
plitkin napisał(a):
I jaka jest w takim razie najbardziej prawidlowa odpowiedz?

C


szczerze powiem,że w życiu bym tak nie odpowiedział :D


Pomijajac fakt, ze bym tak na to pytanie nie odpowiedzial, to i bym nie zrobil tak, jak sugeruje ta odpowiedz w kontekscie tak sformulowanego pytania. Ale nie ma to znaczenia:to sformulowanie jest po prostu niefortunne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:08 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
plitkin napisał(a):
:to sformulowanie jest po prostu niefortunne.


oczywiście

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
plitkin napisał(a):
piotr6 napisał(a):
Cape napisał(a):
plitkin napisał(a):
I jaka jest w takim razie najbardziej prawidlowa odpowiedz?

C


szczerze powiem,że w życiu bym tak nie odpowiedział :D


Pomijajac fakt, ze bym tak na to pytanie nie odpowiedzial,

No cóż, regatowcem jesteś.
Pływając kiedyś (dawno to było) w kadrze tak nas jak najbardziej sportowy trener , ale również doskonały żeglarz uczył. Dawało to dobre wyniki w regatach.
Pływając na Mazurach na jachtach kabinowych też to się sprawdziło.
Sprawdziło się również na dużym jeziorze (Mokre na Mazurach) kiedy na 470 dopadła nas bardzo konkretna burza. Na lądzie poleciały drzewa, a ja z żoną na 470 byliśmy na otwartej wodzie. Nie były to regaty, byliśmy sami.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:19 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Wynika z tego, że trzeba być regatowcem aby odpowiedzieć prawidłowo na testowe pytanie.
Wątek należy przenieść do działu Regaty.
v



Za ten post autor vaginal otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:25 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape, nie rozumiesz co pisze, albo na sile udajesz, ze nie rozumiesz i dlatego probujesz przerzucic problem na mnie i na sposob mojego plywania. Zrozum:napisalem jedynie, ze niefprtunnie sformulowales pytanie i odpowiedz i tyle. Nie podwazam ani Twoich umiejetnosc zeglarskich, ani intencji pytania. Podwazam sformulowanie. Jest zle, dlatego ze nie ma sensu luzowac zagiel na minute przed nadejsciem szkwalu, gdyz stracisz predkosc. Malo tego, sa sytuacje kiedy luzowanie nic nie da i trzeba ten zagiel zrzucic (szkwal jest bardzo silny, czego Twoje pytanie rowniez nie wyklucza). Czasem wystarczy przesunac balast (zaloge) i wybrac achtersztag gdy szkwal jest na tyle slaby by sama regulacja i balastem go "wydusic". Tego wariantu Twoje pytanie rowniez nie odrzuca. W kazdym razie: negatywnie oceniam jedynie sformulowanie, a nie Twoje umejetnosci/wiedze zeglarska czy sposob Twojego plywania. Uwazam, ze Twoje pytanie i odpowiedzi sa co najmniej tak samo niedoskonale jak oryginalne pytanie, poddane tutaj krytyce.

Aha: mysle, ze turystycznie plywam nie mniej niz wielu tu obecnych zeglarzy. Do tego rowniez plywam regatowo. W tirystyce wykorzystuje umiejetnosci zdobywane w regatach. Technika zeglowania, zwlaszcza w kontekscie bezpieczenstwa, jest taka sama iezaleznie od celu zeglugi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:29 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
znaczy ja nie za bardzo regatowo pływam :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
piotr6 napisał(a):
znaczy ja nie za bardzo regatowo pływam :D

Nie zmienia to faktu, że jak szkwał będzie silny, to na mazurskim jachcie, luzuj grota. Na łódce odkryto pokładowej, również.
Na morskim jachcie balastowym odpadaj i redukuj ożaglowanie.
Ostrzenie, czyli wejście w pół łopot jest w obu przypadkach złym rozwiązaniem.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Tak czytam i czytam te spory ... a prawidłowa odpowiedź to zapewne A, ponieważ, najprawdopodobnież :lol: , pytania ułożył bardziej polonista niżli żeglarz :-P :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 21:02 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cape napisał(a):
Ostrzenie, czyli wejście w pół łopot jest w obu przypadkach złym rozwiązaniem.

Jest to dość proste założenie, wynikające z rozkładu wektorów WR, WW i WP bez wnikania w to czy wskutek ukształtowania terenu, kierunku przesuwania się chmury, itd, itd WR zmieni kierunek w momencie szkwału. Czyli z góry zakładam, że kąt natarcia w momencie uderzenia tz. szkwału będzie pełniejszy niż uprzednio. Co daje możliwość ostrzenia czyli zmiany kursu o różnicę pomiędzy drugim, a pierwszym kątem natarcia, bez wejścia w kąt graniczny - pół łopot.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: Kitt
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 21:11 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Cape napisał(a):
Nie zmienia t


Cape nie polemizuję z Tobą raczej stwierdzam fakt,że nie odpowiedziałbym na to pytanie jak Ty, całkiem możliwe, że masz rację. Jak szukam w pamięci to pływając mieczówką to nigdy nie czekałem na szkwał z poluzowanym grotem.

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 21:12 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Cape napisał(a):
Na morskim jachcie balastowym odpadaj i redukuj ożaglowanie.
"Dopóki nie wszedłem na forum nie wiedziałem, że wśród żeglarzy jest tylu i...ów" :-x


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 21:25 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
piotr6 napisał(a):
Cape napisał(a):
Nie zmienia t


Cape nie polemizuję z Tobą raczej stwierdzam fakt,że nie odpowiedziałbym na to pytanie jak Ty, całkiem możliwe, że masz rację. Jak szukam w pamięci to pływając mieczówką to nigdy nie czekałem na szkwał z poluzowanym grotem.


Szczerze mówiąc też nie, wolałbym ten czas wykorzystać na zrzucenie grota.
Poza tym to oznacza że w momencie uderzenia szkwału nie mam prędkości. Czyli ani nie wyostrzę , ani nie uciekam od wiatru. Z łopoczącym grotem sztormuje się w półwietrze na wolnonośnym maszcie, taką technikę znam.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 11:42
Posty: 168
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 64
Uprawnienia żeglarskie: Nauclerus Odobenus
Ognisty Szkwał napisał(a):
Tak czytam i czytam te spory ... a prawidłowa odpowiedź to zapewne A, ponieważ, najprawdopodobnież , pytania ułożył bardziej polonista niżli żeglarz :-P :rotfl: :rotfl:

Właśnie nie bardzo polonista. W pytaniu jest "co może", a w odpowiedziach "musi". :)

Wysłane z mojego D6603 przy użyciu Tapatalka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2016, o 21:43 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Móc musieć czy musieć móc - oto jest pytanie.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 06:58 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape napisał(a):
Ostrzenie, czyli wejście w pół łopot jest w obu przypadkach złym rozwiązaniem.


W tym zakresie nasze opinie sa calkowicie odmienne.

Biedny jest wiec kandydat na zeglarza, skoro nawet zeglarze nie potrafia jednoznacznie na pytanie odpowiedziec.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 07:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Kitt napisał(a):
Właśnie nie bardzo polonista.

Traktujesz zadanie z pozycji żeglarza, który ma pojęcie również o języku, a spróbuj potraktować zadanie z pozycji polonisty/osoby chcącej dobrze/poprawnie napisać, który ma również jakieś pojęcie o żeglowaniu/pływaniu. I tak właśnie w każdej dziedzinie, zaczynają przytrafiać się wtedy testy - gnioty, na co zwróciłem uwagę. Bo polska język, trudna język, zwłaszcza przy tworzeniu raportów, testów czy oświadczeń, etc... A że zdający będzie miał kłopoty z udzieleniem prawidłowej odpowiedzi, bo w teście przeważa forma nad treścią - kogo to..., przyjdzie delikwent jeszcze raz na egzamin. I będzie się potrzebnym żeby szkolić i egzaminować...
A pytanie w teście, jak to zwykle bywa - podstępne, brzmi:" czy jacht może w tej sytuacji:" a nie brzmi np.: co powinien prawidłowo wykonać żeglarz...

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 07:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
plitkin napisał(a):
dlatego ze nie ma sensu luzowac zagiel na minute przed nadejsciem szkwalu,

A gdzie ja napisałem, że na minutę przed nadejściem szkwału ???

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 08:03 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Uzupełnij precyzyjnie w swojej wersji pytania testowego o informację ile czasu obserwujemy zbliżający się silny szkwał oraz jaki jest sugerowany moment decyzyjny. Nie będzie problemu plitkinowskiej minuty.
Dodaj informację, co rozumiesz w swojej wersji testu pod pojęciem silny szkwał, bo wspominania chwil spędzonych z małżonką każdy ma inne.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 08:31 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Cape napisał(a):
A gdzie ja napisałem, że na minutę przed nadejściem szkwału ???


Napisałeś co napisałeś. Z tego może też wynikać minuta. A może 10 sekund. Powtarzam: niefortunnie sformułowałeś pytanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 09:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Z odpowiedzi zawartych w teście wynika, że nie chodzi o szkwał w sile tornada, a zwyczajne, choć nagłe zwiększenie prędkości wiatru. Czyli szkwalik lub podmuch, na który reagujemy w miarę przyjmowania ostrzeniem, albo, jeśli płyniemy zbyt wolno, lekkim luzowaniem grota, a po nabraniu prędkości, ostrzeniem z jednoczesnym wybieraniem grota. Jakieś luzowanie przed uderzeniem wiatru nie wchodzi w grę w takiej sytuacji.
Jak myślę, tak widział to Cape.

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 09:39 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Cape napisał(a):
A gdzie ja napisałem, że na minutę przed nadejściem szkwału ???


Napisałeś co napisałeś. Z tego może też wynikać minuta. A może 10 sekund. Powtarzam: niefortunnie sformułowałeś pytanie.


Brałem udział w grupowym opracowywaniu testów na ŻJ w Wielkopolskim OZŻ trwało to prawie rok, a i tak błędów się nie ustrzegliśmy. Testy na stronie PZŻ miałem okazję prostować, część z poprawek została wprowadzona część olano. Jak widać po ostaniach postach nie jest łatwo sformułować pytanie testowe odnoszące się do praktyki żeglarskiej, Szczerze mówiąc albo nie powinno ich być, albo pytanie musiało by przypominać objętościowo nowelę, lub dwie odpowiedzi musiały by być skrajnie idiotyczne.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 10:08 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
666 napisał(a):
Do jakiego momentu ([i]jak bardzo) należy wyostrzyć[/i]
vaginal napisał(a):
ok. 15-20 stopni

Na łódce mieczowej na śródlądziu ostrzysz "w stopniach"?
Nie według zachowania żagla (którego?) / żagli?
Nie według zachowania łódki (przechył, prędkość, branie fali)?
Powtórzę więc pytanie podpowiadając:
Do jakiego zachowania żagla (i którego żagla) względnie żagli wyostrzysz w szkwale?
Co dzięki temu osiągniesz?
Według / do jakiego zachowania łódki wyostrzysz w szkwale?
Co dzięki temu uzyskasz?
Pytanie pomocnicze: czy i w jakim przechyle łódka płynęła przed podmuchem szkwału?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 10:18 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
W rumbach.
Na pozostałe pytania:
Medytuj nad udzielonymi wcześniej odpowiedziami.
Oświecenie nadejdzie jak szkwał.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 11:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
plitkin napisał(a):
Biedny jest wiec kandydat na zeglarza, skoro nawet zeglarze nie potrafia jednoznacznie na pytanie odpowiedziec.
Bez znajmości kontekstu w jakim zostało zadane to pytanie, ekspert może jedynie odpowiedzieć (znienawidzone) "to zależy".

więcej tu: URL


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 11:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
vaginal napisał(a):
Uzupełnij precyzyjnie w swojej wersji pytania testowego o informację ile czasu obserwujemy zbliżający się silny szkwał oraz jaki jest sugerowany moment decyzyjny. Nie będzie problemu plitkinowskiej minuty.

Masz rację, powinno być zamiast "obserwujemy", "w momencie jego nadejścia".
vaginal napisał(a):
Dodaj informację, co rozumiesz w swojej wersji testu pod pojęciem silny szkwał

Powodujący nadmierny przechył.
A teraz będzie dyskusja, co to jest nadmierny przechył :rotfl:
Więc wyjaśnię, w wyniku nadejścia szkwału jacht nie nabiera prędkości, albo nabiera bardzo nieznacznie, tylko dostaje duży przechył.
Na sprzęcie śródlądowym, tj Cadecie, Finie, Hornecie i łódkach mazurskich zawsze właśnie tak reagowałem, tzn luzowałem grota i zawsze z sukcesem

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13163
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
A nie mogłeś na Finnie poluzować foka? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Cape
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 12:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stara Zientara napisał(a):
A nie mogłeś na Finnie poluzować foka? :rotfl:

Na to nie wpadłem :rotfl:

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sie 2016, o 17:18 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
vaginal napisał(a):
W rumbach
Są jeszcze wakacje, a za oknem nawet szkwały - możesz poćwiczyć, następna szansa we wrześniu :cool:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2016, o 10:00 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Cytuj:
210 - Sposób w jaki sformułował pytanie ośmieszyłby jego autora w pierwszej klasie gimnazjum. Do tego ta precyzja wyrażenia "wzrost wiatru"...
Przeczytałem teraz to pytanie nr 210 (wcześniej nie czytałem załącznika, a odnosiłem się wyłącznie do treści dyskusji) i jest to ewidentnie pytanie z teorii żeglowania, a nie z teorii manewrowania. Pytanie testowe jest jasne, a odpowiedź prawidłowa na pytanie nr 210 to "A" i także jest jasna: jacht może w tej sytuacji popłynąć ostrzej do wiatru, natomiast obydwie odpowiedzi "B" i "C" są błędne.
Przy stałej prędkości jachtu (wykres biegunowy) wzrost [siły, bo czegóż by innego] wiatru rzeczywistego podczas podmuchu szkwału skutkuje nieco pełniejszym wiatrem pozornym (można rozrysować wektory wiatru rzeczywistego, wiatru własnego od prędkości własnej i wiatru pozornego jako sumy wektorowej w/w wektorów), stąd możliwość popłynięcia ostrzej przy zachowaniu tego samego kąta natarcia żagla(-i) w szkwale, natomiast jacht na pewno nie "musi odpadać" ani nie "musi luzować żagli, aby utrzymać kurs" (no tu moglibyśmy sobie podyskutować o wzroście nawietrzności w przechyle i czy da się ten przyrost nawietrzności skompensować samym sterem, tak czy inaczej pozostaje jeszcze balastowanie w zapasie).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sie 2016, o 10:08 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Nic dodać.
Co piany nabiłeś to twoje.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 132 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL