Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 cze 2025, o 11:38




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 452 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 lis 2016, o 06:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
waliant napisał(a):
Bo jak masz antenę na topie, to należy mieć i drugą.


Mam antenę na topie.
Druga (awaryjna) i kabel do niej - mieszkają w bakiście.
Awaryjna antena w razie potrzeby może być zamontowana (przywiązana) w dowolnym miejscu na jachcie.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 10:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Kotwica waży ok 30 kg, 50 metrów łańcucha ok 100 kg, winda kotwiczna ... itd, itd.
A Ty mi piszesz, że 680 gr na topie zaburzy stateczność jachtu...


I znów to samo, śmiech i ironia, zamiast pomyślenia.
Po pierwsze nie napisałem, że zaburzy, ale że pogorszy. Bo każdy ciężar, zwłaszcza wysoko, pogarsza stateczność jachtu. Poza tym, znów manipulujesz, bo jakoś dziwnie "zapomniałeś" że nie sama antena, ale i mocowanie jej, i kabel i tak dalej.
I po kolejne, znów to samo: podajesz wagę swojego jachtu i swoje przeciążenie. A ja bardzo prosiłem, żeby właściciele wielkich, ciężkich i powolnych okrętów dobrze się zastanowili, zanim poradzą coś właścicielom jachtów małych. Granada 27 ma 8,56 metra długości całkowitej i waży niecałe 3 tony. Becker 27 jest i mniejszy i lżejszy. A np taki Pallas ma długości 7,28 i waży niecałe 2 tony.
Jacht vaginala (a on pytał o radę) ma długości 7,4 metra i waży 2130 kg w trymie pomiarowym, czyli około 2,4 tony w trymie do pływania. To jednak znacząco mniej, niż Twój krążownik.
Jeszcze raz proszę, żeby się naprawdę zastanowić pisząc.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

marcin_palacz napisał(a):
Druga (awaryjna) i kabel do niej - mieszkają w bakiście.
Awaryjna antena w razie potrzeby może być zamontowana (przywiązana) w dowolnym miejscu na jachcie.


I znów: fajnie że leży w bakiście, przynajmniej nie przeszkadza. Ale jak stracisz maszt, to zamontujesz antenę na koszu, a moja jest na rurze, sporo wyżej.
Jak pisałem, zasięg mojego radia jest dość duży także po złamaniu masztu.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Granada 27 ma 8,56 metra długości całkowitej i waży niecałe 3 tony.


Tomek - uwierz mi - nie ironizuję tylko ubawił mnie fakt, iż to 680 GRAMÓW na topie masztu ma wpływ na stateczność jachtu nawet takiego jak powyżej.
Ty naprawdę piszesz to poważnie ?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 10:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
P.S. Wg ORC mój jacht ma jeden z najwyższych w Polsce kątów stateczności granicznej, zmierzonej, 124,7 stopnia. Inne, duże jachty mają znacznie, znacznie mniej (pomijam kilka klasyków).
Pallas ma 112,8 więc też jeszcze stosunkowo dużo (jak na współczesne warunki).
Może dlatego, że bardzo pamiętam o stwierdzeniu Corsa, że każdy gram nad pokładem należy bardzo dobrze przemyśleć.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 10:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
nie sama antena, ale i mocowanie jej, i kabel i tak dalej.


Ten ciężar anteny jest już z mocowaniem.
No może dodaj 4 (słownie cztery) nity i 10 metrów przewodu RG 58 ważącego może kolejne 500 gram.
Czyli dokładasz w sumie może (!) 1,5 kg na długości 10 metrów.
To naprawdę w jachcie ważącym 3 tony ma jakikolwiek realny wpływ na jego stateczność ?
Wiem - jestem mechanikiem - zaraz mi napiszesz masa razy ramię ale popatrz na to prosze realnie ... :)
To jest jacht podobno turystyczny ...
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
pamiętam o stwierdzeniu Corsa,


Bardzo cenię Piotra ale to są jachty podobno TURYSTYCZNE !
Kiedyś widziałem jak przed regatami armator wyjmował z jachtu TURYSTYCZNEGO materace, kuchenkę, silnik, kotwice, kanistry i jakby mógł toby koje wymontował.
Gdzieś litości leży Tomek granica zdrowego rozsądku jeżeli mówimy o odchudzaniu na jachcie turystycznym.
To być może przed regatami należy jeszcze ważyć siebie + buty + kurtkę + spodnie + ......... czapeczkę :) ?
Powiadasz Tomek, że 680 gramów na topie naprawdę robi różnicę ?
To napisz mi proszę o jaki kąt przechyłu zmieni się stateczność takiej trzy tonowej łódki po dodaniu tych 680 gramów na topie ?
Ja naprawdę nie ironizuję tylko próbuję zrozumieć sens takich działań ...
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 12 lis 2016, o 11:06 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:00 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
:oops:

Najświeższa wpadka... Po polsku piszę od kilku lat na forum po kilkudziesięciu latach przerwy.
Przepraszam! Obiecuję poprawę. :D

Co do dodatkowego zaworu odcinającego paliwo.
W wypadku pożaru w komorze silnika należałoby odciąć dopływ paliwa bez konieczności
otwierania pokrywy i dostarczania tlenu. Na mojej łódce są to schody.
Zdejmując je odcinam sobie drogę ewakuacji.
Tak jest na wielu jachtach.
Są silniki z zaworami elektromagnetycznymi, które rozsądnie umieszczone spełniają taki warunek.

Mam na myśli mały dodatkowy zawór w kokpicie albo w komorze zbiornika paliwa, która jest oddzielona od pomieszczenia silnika.

Nie powołuję się na normy i przepisy, bo ich nie znam i pewnie nie znajdę u siebie wystarczająco dużo zapału, aby swoje przemyślenia popierać zestawem literatury.

Pozdrowienia

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
iż to 680 GRAMÓW na topie masztu ma wpływ na stateczność jachtu nawet takiego jak powyżej.
Ty naprawdę piszesz to poważnie ?


Nie 680 g ale jednak więcej (jak doliczysz to co należy doliczyć).
Bo zapominasz znów, po raz kolejny, o tym, że trzeba liczyć całość wagi obu instalacji antenowych.
Albo zrobić jak Marcin i mieć dupny zasięg po złamaniu masztu.

bury_kocur napisał(a):
popatrz na to prosze realnie ...

Patrzę. Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak bardzo każdy ciężar powyżej pokładu pogarsza stateczność.
I w imię czego? Żeby móc rozmawiać z zasięgiem 30 mil zamiast 20?


Jeszcze raz: mały jacht, pojedyncza antena, tanie rozwiązanie, kompromis między zasięgiem maksymalnym, oporami/ciężarem/kosztami oraz zasięgiem po awarii masztu.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Andrzej Kolod napisał(a):
Mam na myśli mały dodatkowy zawór w kokpicie albo w komorze zbiornika paliwa, która jest oddzielona od pomieszczenia silnika.


To ja tak mam. Zbiornik paliwa (całe 20 litrów) jest pod kokpitem. Tuż za nim jest zawór (jedyny), dostępny i obsługiwany z bakisty. W tym roku chcę ten zawór, stary grzybkowy wymienić na kulowy (będzie się szybciej zamykać/otwierać) ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:10 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
https://www.svb.de/de/glomex-ukw-seefun ... 2-4-m.html
Zamiast rurek i krótkich anten można coś bardziej sprawnego technicznie ( odbiór)
do umieszczenia na koszu rufowym. 2,4 m długości.
Może nie takie piękne jak wędki na dachach polskich samochodów (cb), ale wychodząc z założenia, że najlepszym wzmacniaczem jest dobra antena......

Pozdrowienia,

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Gdzieś leży Tomek granica zdrowego rozsądku jeżeli mówimy o jachcie turystycznym.


No przecież mówię, że moje rozwiązanie jest rozsądne/tanie/kompromisowe.

Przy czym ja przed regatami nie wynoszę z jachtu niczego, czego wynieść mi nie wolno. Ale każdy ciężar montowany na stałe staram się przemyśleć.

bury_kocur napisał(a):
o jaki kąt przechyłu zmieni się stateczność takiej trzy tonowej łódki po dodaniu tych 680 gramów na topie


Nie wiem, ale wiem, że mam jeden z najbardziej statecznych (co jednak wpływa na bezpieczeństwo) jachtów w polskiej flocie regatowej (o innych nie wiem za wiele).
Wiem też, że sprzedałeś swój jacht, bo był za wolny... :rotfl:

P.S. Jeżeli chodzi o rurę na rufie, to fajne rozwiązanie jest na Vihueli: rura z węgla, a na niej poprzeczka (też z węgla i opływowa), na tym potrzebne anteny. Chyba jest ciut niżej niż moja.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
I w imię czego? Żeby móc rozmawiać z zasięgiem 30 mil zamiast 20?


No i złapałem Cię Tomek na własny Twój haczyk.
Tomek - jakbyś miał na morzu naprawdę kłopot - czego Ci oczywiście nie życzę - to naprawdę te 10 mil zasięgu radia stanowić może o Twoim żyć albo nie żyć.
A to jest chyba istotniejsze od osiągów regatowych ?
I doszliśmy w tym momencie do sedna naszych rozmów.
Nigdy, przenigdy osobiście nie zrezygnuję ze stworzenia na własnym jachcie maksymalnie korzystnych warunków dla posiadania jak najlepszej łączności radiowej w imię jakiś części węzła więcej.
A Twoje rozumowanie idzie - nie gniewaj się - dokładnie w drugą stronę.
I o wykazanie tego idzie mi od początku naszej dyskusji.
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Wiem też, że sprzedałeś swój jacht, bo był za wolny...


Nie bylem z niego wykrzesać z niego więcej prędkości niż wynikało to z matematyki i wzoru na prędkość i długość kadłuba.
Nie uwierzysz ale jego odchudzanie niewiele zmieniło a przynajmniej nie tyle ile chcialbym aby zmieniło - sprawdziłem to przed jego oddaniem po wyjęciu z niego wszystkiego co sie dało.
Dlatego m.in. oprócz wygody zmieniłem jacht i pozwalam sobie na tą dyskusję.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 12 lis 2016, o 11:28 przez bury_kocur, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
A Twoje rozumowanie idzie - nie gniewaj się - dokładnie w drugą stronę.
I o wykazanie tego idzie mi od początku naszej dyskusji.


Tylko że ja to napisałem na samym początku, ech.
Była mowa o kompromisowym rozwiązaniu na mały jacht na Bałtyk.
Coś za coś, jak zawsze na jachcie.
A skoro vaginal napisał "safety not first", no to podaję takie rozwiązanie, zgodne także z tym co mam na jachcie.

Poza tym, cała dyskusja była przy okazji o detalach. Czyli antena na maszcie, OK, ale wtedy jeszcze trzeba... I niech każdy sobie zrobi jak chce, biorąc pod uwagę różne podejścia do tematu i różne rozwiązania, na różnych jachtach.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:27 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
No i złapałem Cię Tome


chyba nie, Tomkowi z reguły mniejszy zasięg wystarcza

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
I niech każdy sobie zrobi jak chce, biorąc pod uwagę różne podejścia do tematu i różne rozwiązania, na różnych jachtach.


o...
I niech tak zostanie ...
Amen.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:32 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
I niech tak zostanie ...


oczywiście ale mnie się wydaje że zasięg radia należy maksymalizować jednak, ten zasięg jest czasami tak rożny,że warto mieć zapas

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:49 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Ludzie kochane, nie kłóćta siem. Celem pływania nie jest maksymalizowanie sprawności urządzeń elektronicznych. :-P
Idzie jeno o wystarczającą do potrzeb.
I dlatego porozmawiajcie konkretnie, kto się zna i coś wie, coby i inni mogli się dowiedzieć co i jak, co z czego wynika, jakie są możliwości i jakie ich zady i walety.

A stateczność jest najgłówniejszym elementem fizyki jachtu. Od niej zależy sprawność żeglowania.
I tu Waliant ma rację.
Akurat on nie może jej pogorszyć ni o gram - bo przyjdzie drugi... :mrgreen:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 11:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
Celem pływania nie jest maksymalne zwiększanie sprawności urządzeń elektronicznych.


Oooooooooo!!!

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 12:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ryś napisał(a):
Ludzie kochane, nie kłóćta siem. Celem pływania nie jest maksymalizowanie sprawności urządzeń elektronicznych. :-P
Idzie jeno o wystarczającą do potrzeb.


I tu sie z Tobą nie zgodzę.
Poza tym nie kłócimy sie jeno mamy inne z Tomkiem priorytety.
Nikt mi nie wytłumaczy, że jak można mieć zasięg radia 30 mil to 20 mil wystarcza.
To może miejmy tylko 1. watowego ręczniaka bo z pół mili do kapitanatu się dowołamy.
Jako stary krótkofalowiec z różnych powodów twierdzę, że nigdy dość zasięgu radia.
Nie będę tutaj słowa "bezpieczeństwo" odmieniał przez przypadki ale tak niestety trzeba do tego podejść.
Duży zasięg może nigdy się nie przydać - choć nie wiem czemu świadomie mam go sobie ograniczać - ale jakby choć raz miał być potrzebny - bo będzie trzeba wezwać pomoc - to wtedy dopiero będzie sobie człowiek pluć sobie w brodę, że sam - na własną prośbę - w imię jakiś dekagramów na maszcie nie może się dowołać o tę pomoc.
Chyba bym wtedy pochlastał się własną pięścią.
Poza tym im większy zasięg instalacji antenowej tym nawet na krótszy dystans łączność jest zdecydowanie wyraźniejsza i czystsza.
A co do "maksymalizowania sprawności urządzeń elektronicznych" to powiedz Rysiu czemu tego nie robić ?
Ja ze swojej elektroniki staram się wykrzesać maksimum tego co mogę z niej wyciągnąć bo czemu mam nie robić tego ?
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Ryś napisał(a):
Akurat on nie może jej pogorszyć ni o gram - bo przyjdzie drugi..


Bo te ich regaty mają do doopy regulaminy :-( .
Powinno być w nich napisane, że wygrywający stawia karton dobrego browaru każdej następnej załodze i wtedy nagle nikomu by się nie spieszyło.
Bo pośpiech to zguba ludzkości - znaczy - śpiesz się powoli :rotfl:
Znaczy synku lataj nisko i wolno.... :lol:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 12:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
o jaki kąt przechyłu zmieni się stateczność takiej trzy tonowej łódki po dodaniu tych 680 gramów na topie ?

"Kąt przechyłu o jaki zmieni się stateczność" - to jakby ciut dziwny język, przynajmniej jak na inżyniera :)
Anyway - można policzyć co do ułamka milimetra o ile waga anteny na topie "trzytonowego" (i każdego innego) jachtu podniesie położenie jego środka ciężkości i zmieni tegoż jachtu wysokość metacentryczną...
I można policzyć o ile tysięcznych części m x rad zmniejszy się pole pod krzywą ramion stateczności statycznej obliczonej dla tak zmienionego środka ciężkości i nowej GM. Trzeba by jednak mieć "ciut" więcej danych na wejściu...

Może zatem spróbujmy do sprawy podejść prościej.
Weź najpierw sumaryczną wagę anteny i przewodu antenowego - i zaokrąglij je do 1 kg (dla realności przykładu - i dlatego, że tak łatwiej liczyć).
Potem weź "uśredniony" jacht "trzytonowy" - powiedzmy taki, dla którego ciężar podnoszony na topie masztu przy statycznym przechyle 90° - wynosi 20 kg. To nie jest dobry wynik dla jachtu "trzytonowego" - ale zaręczam Ci - wiele jachtów "trzytonowych" (i nie tylko) chciałoby w przechyle 90° "podnosić na topie" chociaż tych nędznych 20kg...
Wpływ takiej leciutkiej anteny na topie masztu (z kablem antenowym w maszcie) jachtu, który "podnosi na topie" 20kg czyni taką różnicę, że odejmuje 5% od pierwotnej wartości podnoszonego na topie cieżaru.
Można stwierdzić, że zmniejszenie o 5% ciężaru podnoszonego w statycznym przechyle 90° - to niewiele. Można - zwłaszcza, jak się zupełnie nie zastanawiać nad wpływem tego dodatkowego kilograma umieszczonego 10-12m metrów nad wodą - w warunkach dynamicznych przechyłów.
Ale nie można kwestionować, że kilogram na topie masztu ma jakikolwiek realny wpływ na jego stateczność. Bo ma, CBDU! ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: Były user, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
"Kąt przechyłu o jaki zmieni się stateczność" - to jakby ciut dziwny język, przynajmniej jak na inżyniera


Szanowny Jarku
Takie są skutki pisania na szybko w ferworze dyskusji ale ponieważ Ty już w Swojej wypowiedzi ująłeś to prawidłowo więc nie będę Ciebie powtarzał.

Jaromir napisał(a):
Ale nie można kwestionować, że kilogram na topie masztu ma jakikolwiek realny wpływ na jego stateczność. Bo ma, CBDU!


Oczywiście Jarku, że ma i tego nikt nie kwestionuje.
Ja tylko podnoszę kwestię szacunku zysków i strat z takiego działania.
A wymieniona przez Tomka wątpliwość:
waliant napisał(a):
I w imię czego? Żeby móc rozmawiać z zasięgiem 30 mil zamiast 20?

jak dla mnie jest absolutnie bezdyskusyjna.
W imię BEZPIECZEŃSTWA
Powstaje w tym momencie pytanie czy owa dalsza i lepszej jakości łączność jest istotna i ma wpływ na nasze bezpieczeństwo na morzu ?
Odpowiadając Twoim cytatem:
Jaromir napisał(a):
ma, CBDU! ;)

Pzdr
Kocur


mam tylko wątpliwość

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 13:01 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
jak tak spojrzeć to ciężar tratwy na koszu rufowym też nie jest bez znaczenia :D

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 13:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Powstaje w tym momencie pytanie czy owa dalsza i lepszej jakości łączność jest istotna i ma wpływ na nasze bezpieczeństwo na morzu ?


Tak samo jak stateczność, także dynamiczna :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

piotr6 napisał(a):
jak tak spojrzeć to ciężar tratwy na koszu rufowym też nie jest bez znaczenia


No ba :)
Ale tamten wątek zakończyliśmy, wątek anteny na topie chyba także, co dalej?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Balon z anteną awaryjną. Albo dron :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 13:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ps. Piszę tylko wpół z przymrużeniem oka. Bo moim zdaniem balon z anteną może mieć sens, pod warunkiem że jest praktyczne posiadać balon odpowiednich rozmiarów plus hel do jego napełnienia na jachcie - nie bardzo widzę przeciwwskazania. A taki balon może spokojnie unieść awaryjną antenę o dobrych parametrach na znaczną (kilkanaście metrów?) wysokość niezależnie czy odpalony z pozbawionego masztu jachtu czy nawet z tratwy/bączka/czegokolwiek na czym się ratujemy.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 13:50 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Moniia napisał(a):
balon z anten


zamiast z anteną to lepiej jakby był balon z gondolą co by rozbitków przetransportował :D

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 14:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Błąd, zalecam własny śmigłowiec z platformą na rufie albo dziobie

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 14:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
co dalej?


1. całościowy temat EPIRB był
2. PLB był - przy okazji
3. Ais - też chyba byl przy okazji
3. tratwa była
4. anteny i łączność VHF była
5. działanie służb ratunkowych było

Chyba został już tylko temat ochrony boskiej i czuwanie opatrzności :rotfl:
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 15:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
waliant napisał(a):
I w imię czego? Żeby móc rozmawiać z zasięgiem 30 mil zamiast 20?

jak dla mnie jest absolutnie bezdyskusyjna.
W imię BEZPIECZEŃSTWA

Ale policzyłeś, że aby bezproblemowo "móc rozmawiać z zasięgiem 30 mil" - tylko z większymi statkami albo ze stacjami przekaźnikowymi Witowo Radio (uśredniona wysokość umieszczenia anteny = 25m) - musiałbyś mieć maszt o wysokości.... 30 metrów?

Cóż - ja zasięg VHF liczę powszechnie znanym wzorem:
Zasięg [Mm] = 2,25 x (√ wys. anteny I [m] + √ wys. anteny II [m])

Dla anteny I na wysokości 25m i anteny II na wysokości 12 m - czyli
na typowej wysokości topu masztu turystycznego jachtu "trzytonowego"
- zasięg wynosi ~19Mm.
Dla anteny I na wysokości 25m i anteny II na wysokości 3.5 m - czyli na słupku,
bramce rufowej, etc
- zasięg wynosi ~15.5Mm.

Zatem nie rozmawiamy o "zasięgu 30 mil zamiast 20" - ale o "zasięgu 19 mil zamiast 15.5"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 15:08 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
bury_kocur napisał(a):
Chyba został już tylko temat ochrony boskiej i czuwanie opatrzności

może i tak choć mało było o przyczynach i jak nie dopuścić do takiego wypadku

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 15:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Moniia napisał(a):
Ps. Piszę tylko wpół z przymrużeniem oka. Bo moim zdaniem balon z anteną może mieć sens


Nic nowego nie odkryłaś:-))) Mój ojciec był radiooficerem w PLO i kiedyś kiedyś przyniósł taki "wyzłomowany" balon do domu. :rotfl:

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2016, o 15:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
Chyba został już tylko temat ochrony boskiej i czuwanie opatrzności

I zostało sporo szczegółów... istotnych szczegółów...

Przykład - taki który mnie jeszcze w zasadzie nie dotyczy, ale dotyczy wielu, bardzo wielu znanych mi żeglarzy...
Zainspirowany dyskusją o wyposażeniu torby awaryjnej na sąsiednim, zaprzyjaźnionym forum przeczytałem artykuł w PBO - traktujący o tym, co warto wsadzić do jachtowego "grab bagu". Ten artykuł:
http://www.pbo.co.uk/gear/what-to-pack- ... -bag-19301
Lektura uświadomiła mi, że wielu, bardzo wielu żeglarzy powinno zadbać o umieszczenie w swoim zestawie ewakuacyjno-awaryjnym... zapasowych okularów (cóż - ja za kilka lat - zapewne też)...
Bo przecież zapomnieć lub stracić w czasie ratowania się czy przesiadki na tratwę te okulary, które przez wielu żeglarzy muszą być używane "do czytania" - bardzo łatwo. A cyferki na wyświetlaczu ręcznego odbiornika GPS czy ręcznej VHF-ki - duże nie są, prawda?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 452 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 16  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL