Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 06:21




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 lis 2016, o 13:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 550
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Chciałbym doposażyć swoją instalację elektryczną w możliwość przyłączania do sieci 230V z brzegu. Głównym powodem jest doposażenie jachtu w ładowarkę akumulatorów. Oprócz ładowarki, bezpośrednio z sieci 230V, chciałbym mieć możliwość bezpiecznego korzystania w portach z czajnika elektrycznego, farelki i lodówki.

Zasięgnąłem kilku opinii tu i tam, poczytałem i... Wyszło mi, że najpewniej powinienem zastosować transformator separacyjny, w celu kompleksowej ochrony elektrycznej instalacji jachtowej lub przynajmniej izolator galwaniczny, celem powstrzymania korozji galwanicznej metalowych elementów zanurzonych w wodzie (śruba napędowa).

I tutaj pojawiają się problemy.
Transformatory separacyjne tanie nie są, a za to zajmują dużo miejsca i ważą sporo. Najmniejszy o mocy 2500W jaki znalazłem, kosztuje ok 800pln, ma wymiary około 30x30x20cm i waży 13kg. Od biedy, da się gdzieś upchnąć ale czy warto?
Izolator galwaniczny można dostać nieco taniej, ale taki zabezpiecza tylko przed korozją galwaniczną (separuje tylko przewód ochronny instalacji).

Wczoraj spotkałem dwóch właścicieli małych łódek z laminatu, którzy w swojej instalacji nie przejmują się brakiem takich wynalazków. Gniazdo przyłączeniowe, różnicówka 30mA, bezpiecznik nadprądowy i kable prosto do ładowarki. Przewód ochronny gdzieś do korpusu silnika lub/i balastu i tyle. Korozji galwanicznej nie zaobserwowali - to zastanawia mnie czy należy brać ją pod uwagę.

Zastanawiam się jak to rozwiązać na Albin Vedze. Na ile Waszym zdaniem konieczne jest stosowanie izolacji galwanicznej?

W jaki sposób wykonać uziemienie instalacji jachtowej? Czytałem coś o specjalnych płytach uziemiających, ale wymagają one montażu na zewnątrz kadłuba i połączenia z przewodem ochronnym, czyli wykonania dodatkowego otworu w kadłubie.
Jedyne miejsce, u mnie na Vedze, gdzie obecnie istnieje sens podłączenia się z przewodem ochronnym to korpus silnika, który "elektrycznie" połączony jest wałem napędowym ze śrubą. Obawiam się czy, w przypadku braku izolacji galwanicznej, nie spowoduje zeżarcia śruby przez korozję. Nawet jeżeli korozja nie jest tym czego należy się obawiać, to w jaki sposób użyć korpusu silnika do uziemienia instalacji 230V, skoro obecnie używany jest on jako masa instalacji 12V? Jak pogodzić te dwie instalacje?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2016, o 16:12 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
Na przykład:
http://www.sailmagazine.com/diy/wiring- ... ore-power/
ale również jak zwykle:
https://www.google.pl/search?q=Wiring+Y ... hore+Power

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak



Za ten post autor bratanek65 otrzymał podziękowanie od: rawonsails
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL