Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 13:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 sty 2017, o 21:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
[Janna] Wydzieliłam na prośbę Sajmona

szkutnik napisał(a):
Nie zaglądam tu często bo szkoda mojego czasu nie żeby uwagi były mało słuszne ale krawiec kraje jak mu materii staje i to tyle na temat materiałów.
Już raz pisałem że do GS-u daleko i ostatni tramwaj odjechał ...
Kilfor który my używamy ma uciąg 1,5 tony na pojedynczej linie - ze zbloczem podwaja się a lina stalowa to nierdzewna 18 więc zapas mocy na zrywanie jest.
Tym bardziej ,że w miejscach mocowania ona nie pracuje (nie przesuwa się ) więc nie ma tarcia a jacht ruszył pomimo dużego tarcia płozą bo tylko było podparcie na rolkach w przedniej połowie sań z każdym metrem dołożymy rolek i opory zmaleją a za chwilę będzie też lekko z górki ...
Moi koledzy do chwili ruszenia też nie wiedzieli na czym to ma polegać i chyba trochę nie wierzyli że pójdzie ...


Mam prośbę do posiadaczy zmysłów technicznych. Robię korekty merytoryczne do książki opisującej naszą polonusowa akcję. Zostawiłem sobie "na potem" i to potem właśnie nadeszło, opis ciągnięcia sań z jachtem przy pomocy kifora, czy tirfora jak ktoś woli. Janusz pisał - a ja zakładałem w trakcie prac, że wie co robi - że dzięki bloczkowi zapiętemu na haku, pracującego jako kotwica hardwestera, siła uciągu będzie podwojona. Jeśli się nie mylę - prosiłbym o zweryfikowanie tego - to w takim układzie jaki zastosowaliśmy, nie bylo żadnej korzyści jeśli chodzi o siłę działającej na sanie, na jacht. Natomiast bez sensu podwójna siła ciągnęła hardwestera w strone jachtu. Na szczęscie ciężar spychacza wystarczyl i mimo podwojnej siły ani drgnąl i spełniał swoją rolę. To hardwester był zapięty na podwojnej linie i na niego działała podwojna siła uzyskana na tirforze. Przy okazji ta siła była na pewno większa niż nominalne 1,5 T, bo dźwignię, przedłużyliśmy mniej więcej dwukrotnie w stosunku do długości oryginalnej. Jeśli się nie mylę, że bloczek powinien być zapięty od strony sań, tirfor na stale do hardwestera i wówczas jacht ciągnięty byłby dwoma linami, podwójną siłą i szłoby nam wtedy dwa razy łatwiej. Czy mądre głowy mogłyby podpowiedzieć jak jest na pewno? Nie chciałbym wydrukować jakiś gupotek sprzecznych z prawami fizyki...

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Byłoby może łatwiej podpowiedzieć gdybyś ten układ spróbował narysować...?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:17 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):
hardwester

Co to jest hardwester?
Rozumiem, że to pieszczotliwie o harvesterze? :)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
A który to harvester? I dlaczego z malej litery? :mrgreen:

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:29 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
AIKI napisał(a):
A który to harvester? I dlaczego z malej litery? :mrgreen:

Nie jestem pewien, czy dobrze Cię zrozumiałem, ale harvester nie tylko "ciągnie" :mrgreen:

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1940
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Sajmon napisał(a):
pracującego jako kotwica hardwestera,
W sensie, że harwester czyli kombajn zrębowy? A tam są drzewa jakieś? Na Arctowskim? :rotfl:
Sajmon napisał(a):
Jeśli się nie mylę - prosiłbym o zweryfikowanie tego - to w takim układzie jaki zastosowaliśmy, nie bylo żadnej korzyści jeśli chodzi o siłę działającej na sanie, na jacht. Natomiast bez sensu podwójna siła ciągnęła hardwestera w strone jachtu. Na szczęscie ciężar spychacza wystarczyl i mimo podwojnej siły ani drgnąl i spełniał swoją rolę. To hardwester był zapięty na podwojnej linie i na niego działała podwojna siła uzyskana na tirforze.

Gdzie była przypięta:
a) końcówka liny
b) wyciągarka linowa
c) bloczek?
Jeśli punkty przyczepienia były tylko do jachtu (łoża) i tego czegoś ciężkiego (spychacz, buldożer) to dokładnie ta sama siła ciągnęła jacht w stronę "buldożera" co "buldożer" w stronę jachtu. Nawet kierunek ten sam (tylko zwrot przeciwny).

Co do siły: Jeśli przesunięcie jachtu o 1 metr wymagało wybrania na wyciągarce 2 metrów liny - to siła była zdublowana.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Z archiwum "X" :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

viewtopic.php?f=39&t=22991&hilit=Nie+zagl%C4%85dam+tu&start=630#p398229

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013, o 15:09
Posty: 1172
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 110
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Sajmon napisał(a):
Jeśli się nie mylę, że bloczek powinien być zapięty od strony sań, tirfor na stale do hardwestera i wówczas jacht ciągnięty byłby dwoma linami, podwójną siłą i szłoby nam wtedy dwa razy łatwiej. Czy mądre głowy mogłyby podpowiedzieć jak jest na pewno? Nie chciałbym wydrukować jakiś gupotek sprzecznych z prawami fizyki...


W zastosowanym układzie, orientacja i umiejscowienie bloku nie ma znaczenia.
Zadaniem bloku było (jest) zmniejszenie siły potrzebnej do wybierania liny. Siły działające na oba zaczepione końce są takie same. Co się w tym układzie przesunie zależało od oporu jaki stawiał sprzęt na danym końcu liny.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

O Wojtki się zebrały i mnie ubiegły ;)

_________________
Wojtek Musiał


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1940
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
Z archiwum "X"

przyczepienie wyciągarki i końca liny - do jachtu, bloczek do tego czegoś na gąsienicach. Droga liny wydłużona dwukrotnie - czyli siła zwiększona dwukrotnie. Obrócenie układu (bloczek do jachtu, wyciągarka i koniec do liny gąsienicówki NICZEGO (pod względem sił) by nie zmieniło...

III zasada dynamiki niejakiego Isaaca N. :rotfl: :-P

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 22:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1940
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Sajmon napisał(a):
Mam prośbę do posiadaczy zmysłów technicznych. Robię korekty merytoryczne do książki opisującej naszą polonusowa akcję.

Sajmon, dawaj wszystkie fragmenty mające COKOLWIEK wspólnego z fizyką/techniką.
Dobrzy ludzie zweryfikują...
Jak talię (szot grota) przypniesz "do góry nogami" to wyrwiesz wózek (czy dno kokpitu) a bom pozostanie tam gdzie był? :rotfl:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 16 sty 2017, o 23:12 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Wojciech napisał(a):
Z archiwum "X"

przyczepienie wyciągarki i końca liny - do jachtu, bloczek do tego czegoś na gąsienicach. Droga liny wydłużona dwukrotnie - czyli siła zwiększona dwukrotnie. Obrócenie układu (bloczek do jachtu, wyciągarka i koniec do liny gąsienicówki niczego (pod względem sił) by nie zmieniło...

Chyba fatycznie z rysunkiem byłoby raźniej.
W tym uładzie dwukrotna siła generowana przez tirfor przyłożona była wedlug mnie bez sensu do spychacza (żeby nie bylo murzyńskiej dyskusji na temat marki gąsienicowgo cudeńka) siła 1:1 generowana przez tirfor do jachtu. Spychacz miał być kotwicą i stać w miejscu bez względu czy działa na niego siła 1, 2, czy trzech ton, albo więcej. Gdyby odwrocić układ i bloczek zapięty byłby na saniach, jacht ciągnięty byłby z siłą dwa razy większą niż ta, wygenerowana w tirforze. Czy się mylę? Innymi słowy ten sam efekt uzyskalibyśmy używając dwa razy mniej sił i energii. Czy nie?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Sajmon napisał(a):
Mam prośbę do posiadaczy zmysłów technicznych. Robię korekty merytoryczne do książki opisującej naszą polonusowa akcję.

Sajmon, dawaj wszystkie fragmenty mające COKOLWIEK wspólnego z fizyką/techniką.
Dobrzy ludzie zweryfikują...
Jak talię (szot grota) przypniesz "do góry nogami" to wyrwiesz wózek (czy dno kokpitu) a bom pozostanie? :rotfl:

Jeśli talie przepniesz do góry nogami, będzie o jeden ciąg liny mniej w układzie, a więc siała konieczna do wybrania, będzie większa.
Można by spytać inaczej - czy jak jedną ręką wybiorę talię i przytrzymam, to dwóch facetów czterema rękami wypchnie bom na burtę i pokona mój opór jednoręczny?

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:21 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):
czy jak jedną ręką wybiorę talię i przytrzymam, to dwóch facetów czterema rękami wypchnie bom na burtę i pokona mój opór jednoręczny?

Nie pokona, bo tarcie.

Dawaj rysunek :)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
noone napisał(a):
Sajmon napisał(a):
czy jak jedną ręką wybiorę talię i przytrzymam, to dwóch facetów czterema rękami wypchnie bom na burtę i pokona mój opór jednoręczny?

Nie pokona, bo tarcie.

Dawaj rysunek :)

Jakie tarcie. :) :)
Po tojest talia, żeby sila użyta prez żeglarza, była przemnożona przez x= ilość lin w zestawie

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:39 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):
Jakie tarcie. :) :)

Odpowiedziałem Ci na pytanie.
Jedna ręka Sajmona z przełożeniem x4 jest słabsza o ujemną siłę tarcia lin o bloki od czterech rąk x1 prących bezpośrednio na bom.

Dawaj ten rysunek :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Sajmon napisał(a):
Po tojest talia, żeby sila użyta prez żeglarza, była przemnożona przez x= ilość lin w zestawie

Tak, i nie ma znaczenia, czy bloczek jest zamontowany do bomu, czy do jachtu.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4909
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 881
Otrzymał podziękowań: 1940
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Sajmon napisał(a):
Gdyby odwrocić układ i bloczek zapięty byłby na saniach, jacht ciągnięty byłby z siłą dwa razy większą niż ta, wygenerowana w tirforze. Czy się mylę? Innymi słowy ten sam efekt uzyskalibyśmy używając dwa razy mniej sił i energii. Czy nie?
NIE! wyjaśnienia we wcześniejszych postach. Newton.
Sajmon napisał(a):
Jeśli talie przepniesz do góry nogami, będzie o jeden ciąg liny mniej w układzie, a więc siała konieczna do wybrania, będzie większa.
A kto Ci kazał wyszorować szota? (Rozważamy siły, a nie wygodę).

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *
noone napisał(a):
Dawaj rysunek :)

Załącznik:
polonus.JPG
polonus.JPG [ 22.93 KiB | Przeglądane 8844 razy ]

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
noone napisał(a):

Jedna ręka Sajmona z przełożeniem x4 jest słabsza o ujemną siłę tarcia lin o bloki od czterech rąk x1 prących bezpośrednio na bom.


Sajmon ma powstrzymać silę, wiec tarcie jet po stronie Sajmona :-P

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek -z talią racja, odwrocenie nie zmieni liczby lin w zestawie.
Natomiast co do rysunku, to nie tak to wygladało. Już maluję

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 23:51 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):

Sajmon ma powstrzymać silę, wiec tarcie jet po stronie Sajmona :-P

Fakt, mój błąd. W poprzednim poście napisałem prawidłowo.
noone napisał(a):
Nie pokona, bo tarcie.


Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Załącznik:
polonus.JPG

Dokładnie.
Ja bym tak ładnie nie narysował :)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
No to jeszcze raz pytanie tym razem ilustrowane :)


Załączniki:
20170116_235848.jpg
20170116_235848.jpg [ 87.72 KiB | Przeglądane 8829 razy ]

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:06 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Jeden uj. Znaczy siła ta sama w obu przypadkach.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Poruszy się element o mniejszej sile tarcia z podłożem.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
noone napisał(a):
Jeden uj. Znaczy siła ta sama w obu przypadkach.


Na tirforze ta sam siła F, ale w pierwszym przypadku jacht jest ciągnięty z siłą 1 x F, a w drugim przypadku z silą 2 x F

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:10 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):
w pierwszym przypadku jacht jest ciągnięty z siłą 1 x F, a w drugim przypadku z silą 2 x F

Nie. Siła jest ta sama w punktach zaczepienia. Oba elementy (spychacz i jacht) są przyciągane z jednakową siłą. Poruszy się ten, który słabiej trzyma się podłoża.

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
noone napisał(a):
Sajmon napisał(a):
w pierwszym przypadku jacht jest ciągnięty z siłą 1 x F, a w drugim przypadku z silą 2 x F

Nie. Siła jest ta sama w punktach zaczepienia. Oba elementy (spychacz i jacht) są przyciągane z jednakową siłą. Poruszy się ten, który słabiej trzyma się podłoża.


OK. Teraz jestem pewny. Pewny że mam rację.

Powtorzą jeszcze raz przy tej samej sile generowanej przez tirfor w pierwszym przypadku (i tak było w rzeczywistości) spychacz byl ciagnięty z dwukrotnie większą siłą niż jacht. Na szczęście jego opór mial duży zapas.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Yigael nie podgladaj, tylko sie wypowiedz :)

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Sajmon. Wojtek B. dobrze Ci pisze. Przy jednym bloczku, przy podłączeniu jak na Twoim rysunku, nic nie uzyskasz poza tym, że wciągarka przyciąga do siebie punkty A i B z siłą 2 razy mniejszą niż siły wynikające z oporów punktu przeciąganego. Gdyby oddzielić punkt zamocowania wciągarki/trifora od "punktu oporu" czy "punktu do przeciągnięcia", dopiero zyskał byś dwa razy większą "możliwość uciągu" niż może wciągarka, ale punkty A i B nadal będą działać na siebie wciąż tymi samymi siłami, przeciwnie zwróconymi. Kombinacja dwóch i więcej wielokrążków plus oddzielne mocowania wciągarki od punktów A i B z Wojtka rysunku daje kolejne zyski ale tylko w stosunku do możliwości wciągarki. Trzeci rząd rysunków na samym dole strony, kontra rysunek z lewej w pierwszym rzędzie (Twój przypadek): http://www.olift.pl/oferta/tirfor.htm

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Ostatnio edytowano 17 sty 2017, o 00:22 przez Ognisty Szkwał, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:19 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):
OK. Teraz jestem pewny. Pewny że mam rację.

Ok. Tylko po co pytasz? :)

Powtórzę jeszcze raz. Siła generowana przez trifor jest identyczna, niezależnie od tego, w którą stronę jest zamontowany.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Ognisty Szkwał napisał(a):
Sajmon. Wojtek B. dobrze Ci pisze. Przy jednym bloczku, przy podłączeniu jak na Twoim rysunku, nic nie uzyskasz. Gdyby oddzielić punkt zamocowania wciągarki/trifora od "punktu oporu" czy "punktu do przeciągnięcia", dopiero zyskał byś dwa razy większą "możliwość uciągu" niż może wciągarka, ale punkty A i B nadal będą działać na siebie wciąż tymi samymi siłami, przeciwnie zwróconymi. Kombinacja dwóch i więcej wielokrążków plus oddzielne mocowania wciągarki od punktów A i B z Wojtka rysunku daje kolejne zyski ale tylko w stosunku do możliwości wciągarki. Trzeci rząd rysunków na samym dole strony, kontra rysunek z lewej w pierwszym rzędzie (Twój przypadek): http://www.olift.pl/oferta/tirfor.htm


Wersja Wojtka zgadza sie z rysunkiem Wojtka, ale chodzi o moj rysunek. Ja dawniej chodzilem do szkoly, ale widze wiecej pamiętam zrobię jeszcze jeden rysunek (żeby sam siebie przekonac, bo mi próbujecie jajecznice z glowy zrobić). Mam nadzieję, że moj nauczyciel fizyki żyje, bo jak nie, to sie w grobie przewraca

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

noone napisał(a):
Sajmon napisał(a):
OK. Teraz jestem pewny. Pewny że mam rację.

Ok. Tylko po co pytasz? :)

Powtórzę jeszcze raz. Siła generowana przez trifor jest identyczna, niezależnie od tego, w którą stronę jest zamontowany.


Sila generowana przez tirfor taka sama, ale po to sa maszyny proste, żeby tę siłę mnożyć. W rysunku (moim rysunku) po lewej strony sila mnoży sie ciągnąc spychacz, po prawej ciagnąc jacht.
Dla ściągania jachtu korzystniejsza wersja po prawej. Spychacz mial na tyle duże tarcie, że nie puściłby za cholere tak, czy owak. A traz idę malować.

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Sajmon napisał(a):
bo mi próbujecie jajecznice z glowy zrobić

Sam próbujesz, przekombinowywując myślenie z triforem w/g Twojego rysunku. Jeśli trifor ma uciąg 5T, to z jednej strony trifora na haku możesz zaczepić taką siłę, a z drugiej strony trifora lina wychodząca z niego będzie mogła ciągnąć z tą samą siłą i koniec.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Ostatnio edytowano 17 sty 2017, o 00:49 przez Ognisty Szkwał, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:35 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Sajmon napisał(a):
W rysunku (moim rysunku) po lewej strony sila mnoży sie ciągnąc spychacz, po prawej ciagnąc jacht.
Dla ściągania jachtu korzystniejsza wersja po prawej.

Nie. I nie. :)
W obydwu przypadkach dokładnie taka sama siła działa na jacht, jak na spychacz. Trifor je do siebie przyciąga. Porusza się jacht, bo słabiej jest przytwierdzony do podłoża.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Sajmon napisał(a):
Yigael nie podgladaj, tylko sie wypowiedz


Chłopaki wszystko powiedzieli ;) Jak byś zblocza nie odwrócił siła będzie ta sama na obu końcach, mniejsza była na samej wyciągarce za to dwa razy więcej liny trzeba było przewachlować żeby się metr przesunąć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 00:37 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1389
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: kj
Sajmon nie wiem jak Ci to wytłumaczyć ale weź to na wiarę, nie ma znaczenie z której strony zaczepisz bloczek :D.
Narysowany układ to nic innego jak talia składająca się z dwóch pojedynczych bloczków, w tym jeden z knagą szcżękową. Czy ma znaczenie z której strony podepniesz talię do bomu, poza wygodą oczywiście.

_________________
Pozdrawiam
Krzyś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2017, o 01:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 11:42
Posty: 168
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 64
Uprawnienia żeglarskie: Nauclerus Odobenus
Trzeba sięgnąć do Archimedesa! :)
Żeby nie wymądrzać się nadaremnie - podeprę się autorytetem:
Krążki, bloki, wielokrążki
Cytuj:
Krążek stały nie dokonuje sam z siebie zwielokrotnienia siły – zysk mechaniczny z pracy krążka stałego jest w idealnym przypadku zerowy (ujemny – jeśli liczyć tarcia).

Cytuj:
Krążek przesuwny ma już dodatni zysk mechaniczny. Ciężar podwieszony pod krążek rozkłada się bowiem na dwa kawałki liny. W ten sposób siła potrzebna do dźwignięcia krążka z obciążeniem dzieli się na pół. Alternatywnie możemy powiedzieć, że krążek przesuwny zwiększa drogę potrzebną do wykonania pracy. Żeby podnieść taki krążek na wysokość 1 m, trzeba przeciągnąć przez niego odcinek liny o długości 2 m. W ten sposób wydłuża się czas pracy, a więc spada moc potrzebna do jej wykonania



Krążek stały:
Obrazek
Krążek przesuwny:
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL