Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 cze 2025, o 22:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 lip 2010, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
ale fajne:D

a jak to się ma do DSC i UKF? tz to może jednoczenie działać z UKF? mogę sobie np. z tego wziąć MMSI i wpisać go DSC i wysłać smsa? no bo mówicie ze na tych samych częstotliwościach to w niczym by nie przeszkadzało? wiem że DSC to Kanał 70 wiec chyba nie koliduje com?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 19:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
AIS działa niezależnie od posiadanego VHF, wymaga osobnej anteny.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
żeby coś takiego obsługiwać na jachcie to trza mieć jakieś dodatkowe papiery?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 20:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Katrine napisał(a):
żeby coś takiego obsługiwać na jachcie to trza mieć jakieś dodatkowe papiery?

Dla odbiornika napewno nie. Tu masz opis odbiornika ze sklepu (link podałem)

NASA AIS radar receiver to odbiornik komunikatów AIS wraz z wyświetlaczem przedstawiającym je w postaci "ekranu radaru". Należy podkreślić, że urządzenie jedynie prezentuje nadawane przez statki komunikaty AIS (AIS jest obowiązkowy na wszystkich większych statkach) i nie dysponuje własnym aktywnym systemem "wykrywającym". Mimo to, przy obecnej popularności AIS, pozwala znacząco zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi.

Do pracy urządzenie wymaga anteny VHF (nie może być współdzielona z radiotelefonem).
Ja to nawet chciałem kupić na te moje czarterowe rejsy, ale jest problem z anteną.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
fajne fajne

będę musiała to ogarnąć bo na jachcie na którym zamierzam w przyszłości pływać (tzn w przyszłym roku) takie cudeńko jest....ktoś będzie mnie musiał nauczyć:P

dzięki cape


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
do transpondera AIS o ile mi wiadomo też nie. Aha, poza NASA Ais Radar (bo tak się to mylnie nazywa) są tzw. black box-y - czyli same odbiorniki. Podłącza się to do chartploterra i widzimy wtedy statki nałożone na używaną mapę. Ponieważ na tejże mapie widzimy także siebie :) to bardzo pomaga w zorientowaniu się gdzie co jest.

Słówko ostrzeżenia - nie widzimy wszystkiego, np części rybaków (część ma transpondery) i innych jachtów (chyba że akurat mają transponder ale to droższa zabawka) i warto o tym pamiętać.

Jednak pomoc nieoceniona. Chyba zrobię krótki kursik rysunkowy skoro takie zainteresowanie (tylko fotki odpowiednie muszę znaleźć, więc chwilę potrwa...)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 21:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
dawaj Monia dawaj :) ja chętnie się dowiem :D kurde fajne są te zabawki :P normalnie się wkręciłam :D BTW tylko wiesz tak na moim poziomie żebym cos zrozumiała:D



Za ten post autor Katrine otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 22:30 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Kilka podstawowych informacji: http://www.srt-marine.com/products-explained.php

Na obrazkach na dole widać co pokazuje AIS, a co radar. AIS może ujawnić jednostki, których nie widać na radarze (za małe, przysłonięte). Natomiast nie ma na rysunkach sytuacji odwrotnej, a też możliwej: coś bez nadajnika AIS (jacht, góra lodowa), co nie nada sygnału, ale może zostać zaobserwowane na radarze.

Maar napisał(a):
Wołanie po radiu nie przynosi żadnego skutku, więc biała rakieta leci w stronę statku i rozbija się o szybę na jego mostku.

Tak się właśnie zastanawiałem zawsze: czy rakieta rozwali się na szybie czy raczej rozwali szybę :) Czyli pożaru na mostku nie zrobimy?

_________________
www.samoster.org.pl


Ostatnio edytowano 28 lip 2010, o 21:34 przez gf, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 22:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
grzes jesteś okropny :P

to radar zobaczy górę lodową mimo że nie ma odbiornika? ale mądre:):)a ciekawe niby jak on to robi....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 22:56 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mądre :) To jest to o czym Moniia wspomniała, a ostrzegali również w magazynach żeglarskich w UK. Część osób, być może trochę z powodu nazwy AIS Radar, sądziła, że AIS potrafi radar zastąpić i jest dla niego tańszą alternatywą.

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
No to zacznijmy od tego jak wspomniany odbiornik NASA (bardzo popularny ze wzgledu na cenę) wygląda:

http://www.panbo.com/Nasa_20Radar_20ill ... _small.jpg

Pierścienie są w następujących odległościach:
1,2,4,8,16 i 32 NM. Krzyżyk pośrodku to nasza pozycja. Skojarzenie z radarem jak widać oczywiste :)

Na zdjęciu zaznaczony jest jeden ze statków - znajduje się tam gdzie kółeczko, linia od niego biegnąca pokazuje nam kurs i szybkość (w zależności od szybkości linia jest krótsza lub dłuższa).
Jak widać, na tym obrazie łatwo się szybko zorientować w sytuacji.

Z boku mamy listę istotnych danych o WYBRANYM celu i trybie pracy. Od góry zakres - scale - 8 NM. Dalej prędkość celu - 15 węzłów. W dalszych liniach kolejno nazwa (Seafrance Rodin), MMSI (227022800), odległość (Range-4,7 NM), aktualna (z czasu nadania komunikatu AIS - o tym niżej) pozycja celu, dalej co robi (Steaming - w drodze) a dalej informacje jak to robi - HDG - heading (kurs) - 129 st., COG (course over ground) - 129 st., SOG (speed over ground) - 21,5 kt

Jak się przyjrzeć, dwa spośród statków widocznych na ekranie mogą nas interesować (zależy jeszcze od naszego kursu, północ - co zaznaczono na samej górze bocznej kolumny - jest na górze) bo zmierzają w naszym kierunku lub ich kurs może się przeciąć z naszym (4 i 5 patrząc od góry). W realnej sytuacji to im bysmy się przyjrzeli dokładnie aby sprawdzić kursy, prędkości i może nawet przyjrzeć się na mapie jaka jest sytuacja (może między nimi a nami jest jakiś półwysep? tego na NASA AIS radar nie widać, jedyna moim zdaniem wada w porównaniu do danych AIS wyświetlanych na ploterze (prezentowane są podobnie).
YBW podpowiadął kiedyś (2006) że warto mieć tzw. plotting sheet pod ręką (normalnie używany do wykreślania linii pozycyjnych lub właśnie do nakresów radarowych..), taki jak tu:
http://www.seasources.net/Celestial%20N ... XAMPLE.gif

Można takie kupić w księgarniach żeglarskich lub nawet przygotować sobie samodzielnie przy użyciu komputera i drukarki. Przydatne aby rozrysować sobie szybko sytuację i dowiedzieć się, jak blisko statek nas minie.

Słówko o typach transmisji AIS*. Są dwie - class A i class B. Odbieramy obie. Różnica generalnie jest w wykorzystaniu (generalnie A - statki komercyjne B - inne, w tym jachty), czasach transmisji (class B rzadziej), rodzajach wysyłanych komunikatów (z istotnych dla nas - nie wysyłamy tutaj komunikatu o tym CO robimy - tzw. navigational status - czyli w powyższym przykładzie że jesteśmy w drodze. Ale to widać po predkości ;) )

Katrine, wystarczy na razie na szybko?

*UPROSZCZONE! nie czepiać się słówek!

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 23:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Moniia jesteś genialna!!!!! od dziś Ty mi tłumaczysz to co Maar mówi na mój język :D

dziękuje bardzo :*


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 23:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maar napisał(a):
Moniia napisał(a):
Nie rozumiem, o co Ci chodzi z alarmowaniem - o ile wiem one się nie drą, tylko echo wzmacniają
Tak po prawdziwości to one nic nie wzmacniają - choć efekt końcowy jest taki jakby wzmacniały - tylko emitują sygnał (odpowiednio) 3 i 9 GHz o czasie trwania podobnym do czasu czasu trwania echa obiektu o pow. kilkuset m².


To nie całkiem tak...
SART podczas pracy, wysyła odpowiedź, używając sygnału
z szybkim przesuwem częstotliwości, w zakresie 9 GHz, o czasie
trwania 100 mikrosekund, co jest zsynchronizowane
z każdym odbieranym impulsem sondującym radaru.
Obserwator widzi na ekranie radaru szereg 12 kropek
równo oddalonych od siebie (kod SART), rozmieszczonych
promieniście od miejsca lokalizacji, ku krawędzi ekranu.
(Za J.Czajkowskim i Wł. Pławskim -
-"Alarmowanie i naprowadzanie w syst. GMDSS")

RTE (Radar Target Enhancery) są technicznie o tyle odmienne
że można tam mówic raczej o wzmocnieniu i wysłaniu do anteny
radaru jej własnego impulsu sondującego.
Nie całkiem to jest nadawanie "własnego" sygnału.

Anyway RTE jest owszem, bliskie idei SART'u, acz (wierz mi)
SART jest dużo bardziej skomplikowany.
Najważniejsza różnica jest taka, że w RTE sygnał jest "króciutki",
pojedynczy i że nie ma żadnego kodowania - to w odczycie na
ekranie radaru główna cecha znacząca - i przy okazji różnica w
stos. do Raconów nawigacyjnych. Te działają jeszcze nieco
inaczej, ale nie chcesz, mam nadzieję, wiedzieć jak .....

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 23:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Katrine napisał(a):
Moniia jesteś genialna!!!!! od dziś Ty mi tłumaczysz to co Maar mówi na mój język :D

dziękuje bardzo :*


Nie za ma co... Polecam się na przyszłość :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 23:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Moniia napisał(a):

Słówko o typach transmisji AIS*. Są dwie - class A i class B. Odbieramy obie. Różnica generalnie jest w wykorzystaniu (generalnie A - statki komercyjne B - inne, w tym jachty), czasach transmisji (class B rzadziej), rodzajach wysyłanych komunikatów (z istotnych dla nas - nie wysyłamy tutaj komunikatu o tym CO robimy - tzw. navigational status - czyli w powyższym przykładzie że jesteśmy w drodze. Ale to widać po predkości ;) )

HYmmm, "nav status" niesie ciut więcej informacji. Na przykład inaczej zachowasz się wobec banalnego statku "under way using engine" a inaczej wobec "under way towing" czy statku będącego w drodze i "restricted in ability to manoeuvre" albo "fishing". Prędkość niewiele generalnie mówi na temat formalnego statusu...
Poza tym z łatwością spotkasz dziesiątki statków, które prują wesoło morze wyświetlając status "moored" albo "at anchor"... Ba - zdarzy się też na pewno prędzej czy później jakiś kontenerowiec czy prom, nadający "under way - sailing"...

Bo AIS to fajna zabawka, ale pokazuje tylko to co operator wpisał - jeżeli nie zapomnial wpisywać :wink:

O tym jak wiele statków pozostaje w ogóle zwolnionych z używania AIS nie muszę tu mam nadzieję pisać...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 23:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
nie, już pisałam o tym czego nie widać :)
a co do statusu - miało być krótko i treściwie.. więc tylko odniosłam się do przywołanej fotki :)

Mogę dołączyć link do instrukcji :twisted:

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 lip 2010, o 23:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Generalnie uważam AIS za fantastyczne urządzenie. W połączeniu z komputerem i programem np NavSim, daje prawie pełny przegląd sytuacji na morzu w pobliżu nas. Prawie, bo jednak są małe jednostki nie wyposażone w ten wynalazek. Przy pomocy narzędzi NavSim można sobie wyrysować kursy interesujących nas jednostek i bezpośrednio śledzić ich ruchy na ekranie. Ostatnio na Bałtyku pływałem jachtem wyposażonym i w NavSim i AIS i radar. Duże jednostki, widząc nas na swoich ekranach, tak jak my je, ustępowały nam z drogi, aż miło było popatrzeć. Dzięki wspomnianym urządzeniom wejście do Karlskrony w nocy i gęstej mgle było samą przyjemnością :)

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 00:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Macieq napisał(a):
Generalnie uważam AIS za fantastyczne urządzenie. W połączeniu z komputerem i programem np NavSim, daje prawie pełny przegląd sytuacji na morzu w pobliżu nas. Prawie, bo jednak są małe jednostki nie wyposażone w ten wynalazek. /cut/


Wszystko prawda, ale proszę nie bagatelizować, że na AIS niewidoczne są "małe jednostki".
Jest mnóstwo statków nie wyposażonych w AIS - i nie uspokajajmy się tym, że są "małe" - są bez wątpienia dostatecznie duże w proporcji do jachtów by nadal solidnie obawiać się ich bliskości...Szalandy, holowniki, najmniejsze z coasterów i większość statków nie dokonujących podróży międzynarodowych a przede wszystkim kutry wszelkiej maści,...
Niech moc będzie z Wami a posiadanie AIS niechaj nie uśpi waszej czujności :wink:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jaromir napisał(a):
Niech moc będzie z Wami a posiadanie AIS niechaj nie uśpi waszej czujności :wink:


Howgh!

A gwoli uzupełnienia - w opisie uproszczonym prędkość mówi nam bardzo dużo. Jak Jaromir sam przyznał, to co jest w opisie może radośnie odbiegać od faktów. Natomiast jeśli coś zasuwa 20 w prosto na mnie to będę spiep... byle w odpowiednią stronę :) jeśli zaś prędkość wynosi zero to wiem że muszę tylko uważać żeby na to nie wjechać. I tyle. Nie traktuję informacji z AIS (w sensie opisów) aby uważać to za wiarygodną informację o "stanie faktycznym" zwłaszcza w świetle pierwszeństwa i tak dalej.

[Private opinion mode on:]
Ale ja jestem zachowawcza i uważam że wszystko co płynie to wróg :) (jest większe, szybsze i bardziej ociężałe w manewrach niż ja). Cóż, podchodzę do tego jak do autobusów w Warszawie - nie staram się udowadniać im, że to ja mam pierwszeństwo :twisted:
[off]

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 12:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Moniia napisał(a):
nie staram się udowadniać im, że to ja mam pierwszeństwo
Starać się udowodnić cokolwiek to jedno, a przejść z Dover do Cale czy gdziekolwiek jeździć w poprzek zatłoczonych systemów rozgraniczenia to drugie.
AIS pozwala m.in. ocenić czy się zdąży przejść czy lepiej poczekać.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 13:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Jaromir napisał(a):
przy okazji różnica w
stos. do Raconów nawigacyjnych.


a co to jest? i jak to się niby z tego korzysta? i do czego?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 14:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Maar napisał(a):
AIS pozwala m.in. ocenić czy się zdąży przejść czy lepiej poczekać.

Faktyczne przy przejściu w poprzek pasów ruchu jest b. dobry.
Zdarzało się, że niektóre jednostki wykazywały predkość np 60 węzłów. Jednak z obrazu na kompie wynikało, że idą ok 6. Wniosek - pewnie źle zaprogramowali AIS-a. Takie błędy zdarzały się tylko przy małych jednostkach.

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 14:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Maciek - szybkości się nie programuje w AIS. Jest brana z logu lub z GPSa. Być może była sytuacja, że statek był na granicy zasięgu i odbierałeś informacje od niego z przekłamaniami (nie wiem, czy w protokole aisowym jest, czy nie ma jakiejś kontroli transmisji, chociażby tak prostej jak w Navtex) lub np. było gigantyczne zafalowanie i "chwilowa" prędkość anteny GPS umieszczonej na wysokim maszcie tak się "prezentowała".

Tak czy siak, prędkości (oraz kursu) się do nadajnika AIS ręcznie nie wprowadza.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
fakt, przy torach może być bardzo wygodne.. Zwłaszcza przy takich autostradach.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 15:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Maar napisał(a):
AIS pozwala m.in. ocenić czy się zdąży przejść czy lepiej poczekać.


Nooooo mi pozwala ocenić, czy już muszę pogonić cumowników na pirs i czy statek już dochodzi do obrotnicy:-))))

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3 ... 1240146473

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 17:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Katrine napisał(a):
Jaromir napisał(a):
przy okazji różnica w
stos. do Raconów nawigacyjnych.


a co to jest? i jak to się niby z tego korzysta? i do czego?

Z grubsza to jest to:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Racon
Tamże napisano do czego służy.
Niektórzy wiedzą jak się korzysta, nie tylko na "niby"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 17:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Macieq napisał(a):
Maar napisał(a):
AIS pozwala m.in. ocenić czy się zdąży przejść czy lepiej poczekać.

Faktyczne przy przejściu w poprzek pasów ruchu jest b. dobry.
Zdarzało się, że niektóre jednostki wykazywały predkość np 60 węzłów. Jednak z obrazu na kompie wynikało, że idą ok 6. Wniosek - pewnie źle zaprogramowali AIS-a. Takie błędy zdarzały się tylko przy małych jednostkach.


- Prędkości w nadajnikach AIS nie programuje się. Podobnie jak kursu, "headingu" i prędkości kątowej (obrotowej). To transmisja danych ze statkowych systemów nawigacyjnych, najczęściej używa się żyrokompasu i GPS.
- Raz na życie urządzenia AIS (na ogół) programuje się MMSI oraz położenie i wysokość anteny na statku (jak koromysło ma 240x40metrów to ma to spore znaczenie gdzie sobie stoi antena od AIS). Można odebrać te dane - co daje pojęcie o wielkości przeciwnika...
- Na bieżąco programuje się (w typie A) jedynie rodzaj statku (np wozi towary niebezpieczne lub nie...), status nawigacyjny, zanurzenie, destynację, ETA i liczbę ludzi na burcie.

Tak sobie myślę - czy na pewno nie pochrzanił Ci się jakiś obraz i dane "targetu" pochodzące od ARPA z danymi odebranymi z AIS statku?
Taka pomyłka tłumaczyłoby 60 węzłów, ARPA potrafi przy mniejszych, często gubionych echach takie bzdury wyświetlić.
Pomyłka "miedzy systemami" (znaczy AIS i ARPA) jest niestety całkiem możliwa, zwłaszcza gdy obraz z ARPA, AIS i radaru wrzuci się "nowomodnie" na jeden mikro-ekranik z mapą w tle... :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Maar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 18:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jareczku - mój guru :-) A nie wiesz czy transmisja AIS ma jakąś kontrolę poprawności odebranego sygnału?

Próbowałem wygooglać ale mój angielski nie tęgi i się nie dopatrzyłem :-(

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 18:22 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
Pomyłka "miedzy systemami" (znaczy AIS i ARPA) jest niestety całkiem możliwa, zwłaszcza gdy obraz z ARPA, AIS i radaru wrzuci się "nowomodnie" na jeden mikro-ekranik z mapą w tle... :roll:

Pewnie miałeś okazję widzieć, więc zapytam: powiedzmy, że mam na ekraniku mapę, AIS, radar + ARPA. Czy to jest jakoś inteligentnie zintegrowane, że statek widziany i przez AIS, i radar, i śledzony przez arpę jest pokazany jako jeden obiekt z dostępnymi informacjami uzyskanymi przez wszystkie te systemy łącznie? Czy mogę odczytać osobno prędkość obliczoną przez ARPA i tą przesłaną AISem? Czy graficznie tam pojawia się jeden symbol jednostki czy też osobno znaczek AISowy, echo radaru, diamencik ARPY?

_________________
www.samoster.org.pl


Ostatnio edytowano 28 lip 2010, o 18:50 przez gf, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lip 2010, o 18:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Maar napisał(a):
Tak czy siak, prędkości (oraz kursu) się do nadajnika AIS ręcznie nie wprowadza.

Tyle to wiem :evil:
Chodziło mi o zaprogramowanie sposobu prezentowania danych - czy z miejscem po przecinku np. Bo mylne dane, o których wspominałem robiły wrażenie, jak by należało je podzielić przez 10.

_________________
pozdrawiam
skiera


Ostatnio edytowano 28 lip 2010, o 18:52 przez Macieq, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL