Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 4 lip 2025, o 22:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 sty 2017, o 23:00 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Czesc wszystkim!

Zrobilem sobie akumulator z ogniw 18650 li-ion 55Ah faktycznej zmierzonej pojemnosci
przy stalym obciazeniu 40W czyli 3A (da sie wydusic do 63Ah do granicy bespiecznego rozladowania)
Hurraaa! do niedawna niestety
napiecie w pelni naladowanego to 16,8 bez obciazenia pod obciazeniem przez piewsze minuty powyrzej 16V w zaleznosci od obciazenia nawet do godziny.
1 problem :
radio Nasa sx 35 DSC napiecie 13,6 V +/- 15% tolerancji daje gorna granice 16V
autopilot Raymarine 1000 napiecie max 16V
chartploter do 17V wiec nie ma problemu
ale co na to inne instrumenty w instrukcji jest napisane 12V
urzyc jakiegos stabilizatora czy podlaczyc besposrednio i liczyc na drapane ze sie nic nie spali?
2. problem
Czym to ladowac?
alternator daje 14,4V to zdecydowanie za malo potrzeba 16,8 55A
jakis specjalny regulator ale jaki nie moge nic znalesc
Kupilem ladowarke ImaxRC X350 + zasilacz sieciowy 350W(jest to ladowarka modelarska laduje wszystko co tylko max prad ladowania 15A) no to sobie mysle swietnie naladuje w ciagu 5 godzin do fula i wszystko gra. w dodatku mozna ladowac z innego akumulatora ktory ma powyzej 11V (czyli idea jedna ladowarka jak siec podlaczona to ladujemy z sieci jak silnik to z innego akumulatora)
Blad nic nie gra.
To ze trzeba wlaczyc manualnie za kazdym razem "laduj" to najmniejszy problem.
Otuz ladowarka ma zabespieczenia 200 minut i limit do 15Ah pojemnosci czyli co godzine trzeba wcisnac "laduj" i tak przez 5 godzin jesli akumulator bedzie rozladowany.
regulator solara i tak musze wymienic i tu nastepny problem jaki wybrac zeby nie wchodzil w kolizje z ladowarka tez nie wiadomo jaka.
Wedlug mnie narozsadniej by bylo jedna ladowarke z mozliwoscia podlaczenie kilku zrudel napiecia PV + alternator + siec 230v lub zasilacz z sieci 12 czy 24v bez ruznicy
tez nie umiem nic takiego znalesc

Nie wiem co bedzie jak jeszcze wiatrak doloze :shock:

Moze ktos juz cos takiego cwiczyl lub ma jakies pomysly bo mi sie juz koncza

kazda sugestia lub pomysl moze sie przydac bo szkoda nie wykorzystac a zbieraja sie juz ogniwa na nastepna bateryjke i sa durze szanse ze w przyszlym roku o ile uda mi sie to jakos sensownie wdrozyc i bedzie zdawalo egzamin - przejsc calkiem na li-ion.
bo to bardzo ciekawy magazyn energi i wcale nie trzeba "dostac spadku od wujka z ameryki"

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 05:16 

Dołączył(a): 10 lip 2016, o 23:55
Posty: 249
Podziękował : 179
Otrzymał podziękowań: 62
Uprawnienia żeglarskie: jsm, miż
Jeśli jesteś deczko oblatany, to nie problem dobrać transformator i banalny prostownik (2 lub 4 diody, choćby układ Graetza.

Primów używam, żebyś zrozumiał.

Po pierwsze primo, to polskie forum i należy używać polskich znaków, jakbyś nie wiedział: ą, ę, ć, ś i inne takie. Możesz kopiować, pozwalam.
yy
Po drugie primo, skoro logujesz się na poważne, tematyczne forum, to kup se słownik orto, albo inny edytor, twoje orty to żenada.



Za ten post autor mnemo otrzymał podziękowanie od: bratanek65
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 09:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Szukaj takich cudów :)
http://multisort.pl/product/Ladowarka%3 ... ml?mn_cl=1


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 12:13 
*** Ban ***

Dołączył(a): 18 lip 2015, o 11:08
Posty: 649
Podziękował : 280
Otrzymał podziękowań: 125
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie?
Ejdzej napisał(a):

Rodzaj złącza wyjściowego: USB :lol:

_________________
"W wielu ludziach krąży po cichu robak szaleństwa."
Waldemar Łysiak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 13:33 

Dołączył(a): 10 lip 2016, o 23:55
Posty: 249
Podziękował : 179
Otrzymał podziękowań: 62
Uprawnienia żeglarskie: jsm, miż
Ja rozumię, rze morzna się czasem ciachnąć, ale tak to miałbyś chopie i rence i nogi opciahane.

bratanek65 napisał(a):
Ejdzej napisał(a):
Szukaj takich cudów :)
http://multisort.pl/product/Ladowarka%3 ... ml?mn_cl=1


No i tanioszka! :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 13:59 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Troche postaram sie przybilzyc problematyke
Akumulator li-ion wymaga szczegulnej troski, ma inne napiecia, inny sposub ladowania i inne zabespieczenia niz te ktore powszechnie urzywamy i do ktorych jest cala masa gotowych rozwiazan, urzadzen, usprawnien itp
Troche tak jak ja w kwesti tych "pierwsze i drugie primo" potrzebujemy troche tolerancji wyrozumialosci i nowego spojrzenia na problematyke :mrgreen:

grzechem by bylo nie wykorzystac wysokowydajnego o dlugiej zywotnosci akumulatora
temat jest walkowany na forach ludzi od camperow ale jak dotad nikt nic konkertnego nie wymyslil a czekac az ktos cos .... to nie bardzo chce bo jeszcze sie zestarzeje razem z bateryjka ;)

Mysle ze temat jest warty uwagi i moze sie bardzo przydac spolecznosci zeglarskiej ...
Tak jak zarowki w technologi LED calkowicie wyparly te wolframowe
Tak zapewne akumulatory w technologi litowo- xxx wypra olowiowo kwasowe

Moje zalozenia dla instalacji akumulatora na jachcie:
1. Ladowanie z alternatora w jak najkrotszym mozliwym czasie
2. Ladowanie z sieci energetycznej w jak najkrotszym mozliwym czasie
3. Ladowanie z PV
4. Ladowanie z wiatraka
5. Ladowanie z innego akumulatora
6. mozliwosc podlaczenia innego zrudla niz wymienione wyzej
7. Ladowanie ze wszystkich mozliwych zrudel rownoczesnie
8. Pojemnosc wystarczajaca na przynajmniej 24 godziny nieprzerwanej zeglugi bez ladowania
9. prostota i bezobslugowosc systemu ladowania

i teraz kolejno co juz wiem:
1. nie ma takich gotowych urzdzen lub ja nie znalazlem
2. tu mozna zaadoptowac cos z dzialu ladowarek modelarskich np. cos takiego
http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=203
plus zasilacz np. http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&path=40&product_id=180 lub jakis inny 1000w to akurat idzie znalesc gotowe
inna kwestia to czy instalacja na keji to wytrzyma (zakladajac ze wytrzyma to by rozwiazalo problem 2. i 5. mozliwe ze tez zalozenie 1. o ile mozna podlaczyc alternator bezposrednio do ladowarki) i tego ostatniego wlasnie nie wiem
Nie wiem rowniez jak rozwiazac pkt 3., 4. , 6. , 7.
potrzebny byl by jakis prosty uklad udajacy rozladowany akumulator na wejsciu co by inne regulatory ladowania nie glupialy i dawaly maksymalny prad a na wyjsciu np 13,8V a na dodatek zeby mozna bylo kilka takich ukladow wpiac besposrednio do wejscia w/w ladowarki czyli udajacych zwykly zasilacz pradu stalego. A z tego co wiem to mozna je laczyc rownolegle.
Taki pomysl ale zupelnie nie wiem jak by mozna bylo go ugrysc.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 14:11 

Dołączył(a): 10 lip 2016, o 23:55
Posty: 249
Podziękował : 179
Otrzymał podziękowań: 62
Uprawnienia żeglarskie: jsm, miż
Szkoda, że w problematyce zabrakło wiedzy o słowniku ortograficznym.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 14:23 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
Szkoda, że w problematyce zabrakło wiedzy o słowniku ortograficznym.


czy to jet az tak wielki problem
ma to sie nijak to problemow technicznych o ktorych pisze
zapewne masz wiedze o wiele wieksza niz ja w kwesti pisowni i byc moze w kwestiach technicznych rowniez wiec jak bys mogl pomuc w tych drugich bylbym bardzo wdzieczny bo w tych pierwszych to juz nic nie pomoze wiec prosze o wyrozuialosc, tolerancje , przymruzenie oka czy cos ....
to jest dosc powazny problem techniczny i nie ma gotowych rozwiazan lub ja nie znalazlem a przegladam rozne fora od 2 miesiecy na okolo tego tematu bezskutecznie jak dotad.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
mnemo napisał(a):
Szkoda, że w problematyce zabrakło wiedzy o słowniku ortograficznym.
Wiedzy o słowniku wyrazów obcych też brakuje.

Jedyna prawidłowa odpowiedź na pytanie postawione w tytule brzmi:

Nie da się, bo żaden sąd nie zgodzi się na adopcję akumulatora. :roll:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, sailhorse
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 19:14 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
mnemo napisał(a):
Szkoda, że w problematyce zabrakło wiedzy o słowniku ortograficznym.
Wiedzy o słowniku wyrazów obcych też brakuje.

Jedyna prawidłowa odpowiedź na pytanie postawione w tytule brzmi:

Nie da się, bo żaden sąd nie zgodzi się na adopcję akumulatora. :roll:


Cytuj:
Tytuł: akumulator li-ion jak go zaadoptowac w instalacji


Cytuj:
zaadaptować «przystosować coś do nowych potrzeb»

zrodlo cytatu
http://sjp.pwn.pl/sjp/zaadaptowac;2541618.html

wiec DA sie zaadoptowac ten akumulator do moich potrzeb tylko jeszcze nie wiem jak ale na pewno znajde jakies rozwiazanie z pomoca osob 3 bo jak widac problem mnie troche na ten moment przerasta.

osoba ktora odsyla mnie do slownika ortograficznego napisala
Cytuj:
Ja rozumię, rze morzna się czasem ciachnąć, ale tak to miałbyś chopie i rence i nogi opciahane.

mamy tu 6 bledow ortograficznych i 1 stylistyczny.

Czy sznowny Pan (...) bylby tak uprzejmy i nie zasmiecal watku bzdurami nie na temat z tytulu? (trzecia osoba lidzby pierwszej) -dla mnie przerost formy nad trescia. fujj !

Jestem pewien ze rozwiazanie problemu li-ion moze przysluzyc sie nie jednemu czytelnikowi tego forum.

... wiec nie zachowujcie sie jak zwykle trolle, jesli problem techniczny przerasta wasze zdolnosci intelektualne to zachowajcie milczenie. Dalsze impertynencje z pewnoscia nie beda w stanie podniesc Waszego "ego". Z takimi problemami to odsylam na forum socjologiczno - psychologiczne.
Wiecej szacunku dla czytelnikow tego forum i milosnikow zeglarstwa

Jesli natomiast macie odpowiednia wiedze lub pomysly rozwiazania tego problemu technicznego to bardzo chetnie skorzystam.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
jarras37 napisał(a):
wiec DA sie zaadoptowac


zaadoptować
zaadaptować
to są dwa różne wyrazy o zupełnie innym znaczeniu.
Tak dla porządku mówię. Tak, jedna literka robi różnicę. Dużą.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 20:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
jarras37 :)
Jakąś tam wiedzę posiadam pewnie... Czy odpowiednią ? Pies to wie chyba...
W każdym razie używam akumulatorów, ładuję je i rozładowuję :lol: Te Litowo - jonowe też...
Problem jest jednak w tym, że Tobie śni się podróż "w poprzek standardów" ;)
Mi się to też kiedyś przyśniło.
Ale żeby sen przeistoczyć w rzeczywistość, to już trzeba coś robić w tym kierunku.
Trzeba jakoś próbować ogarnąć sprawę...
Ze swojej strony mogę Cię zapewnić, że nic ale to dokładnie nic nie wygląda tak, jak sobie to wyobrażasz.
Za dużo słów trzeba wyklikać z klawiatury, na samo to, żeby sprowadzić Twoje rozumowanie na właściwą drogę.
Problem widzę w tym, że Ty naprawdę chcesz zaadoptować ten akumulator...
Ale to najmniejszy problem w tym wszystkim...

Żebyś nie mówił mi, że nie mam szacunku dla czytelników tego forum i miłośników żeglarstwa...
Spróbuję Ci pomóc, ale warunki będą naprawdę trudne. Po prostu nie wiem, czy warto klikać w klawiszki... Nie wiem, czy za kilka setek wyklikanych znaków nie powiesz mi, że
masz na ten temat inne, dawno skonkretyzowane, zdanie...
No to pajechali.
Pierwsze pytanie:
1.Dlaczego takie napięcie wybrałeś dla swojego akumulatora ?
2. Co o tym zadecydowało ? Ile ogniw zastosowałeś ?
3. Czy przewidziałeś ładowanie akumulatora w innej konfiguracji niż rozładowywanie ?
( Przykładowo kontrolujemy prąd ładowania oddzielnie dla każdego ogniwa )
Na początek ( albo na koniec - wcale się nie obrażę, jak olejesz moj post i chęć pomocy ) chyba wszystko ;)



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 20:59 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
1.Dlaczego takie napięcie wybrałeś dla swojego akumulatora ?

poniewaz jest on zbudowany z ogniw li-ion 18650 w zakresie napiec 2,5V - 4,2V
W konfiguracji 3S daje 7,5V do 12,6V
W konfiguracji 4S daje 10V do 16,8V
uznalem (nie wiem czy slusznie ze latwiej bedzie obnizyc napiecie w razie czego niz je podwyzszac)
Cytuj:
2. Co o tym zadecydowało ? Ile ogniw zastosowałeś ?

Zdecydowala ilosc posiadanych ogniw w danym momencie. Kazde z osobna sprawdzilem oraz zmierzylem pojemnosc tak podzielilem aby kazda jak gdyby cela miala ta sama pojemnosc i rowno sie rozladowywala i ladowala.
Zmierzylem pojemnosc calego pakietu przy roznych obciazeniach i ladowaniach bez balansowania. (wyglada na razie dobrze , nic sie nie rozjezdza)
Cytuj:
3. Czy przewidziałeś ładowanie akumulatora w innej konfiguracji niż rozładowywanie ?

Tak rozwarzalem taka mozliwosc.
przy pomocy np. 4x modul ladujacy XL4005 5A CC CV
https://pl.aliexpress.com/store/product/5A-CC-CV-XL4005-Step-down-Buck-Power-Supply-Module-Lithium-Charger-for-arduino/2174074_32663595322.html?detailNewVersion=&categoryId=200004373
i nadal dopuszczam taka mozliwosc lub kazda inna dajaca efektywne ladowanie.
Cytuj:
Na początek ( albo na koniec - wcale się nie obrażę, jak olejesz moj post i chęć pomocy ) chyba wszystko ;)

Jak bym smial!
- piszesz do zeczy i pytasz na temat w dodatku chcesz pomoc.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2017, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czytałeś to:
http://ep.com.pl/artykuly/10299-Akumulatory_litowe.html
( Jeśli nie, to przeczytaj... Jeśli tak, to przeczytaj na wszelki wypadek jeszcze raz )
Zwróć szczególną uwagę na charakterystyki ładowania...

Jak mierzyłeś pojemność. Opisz proszę w szczegółach :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2017, o 00:51 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
czytalem wczesniej z dwa razy i przczytalem jeszcze raz jak prosiles.

Kilka pierwszych ogniw ladowalem przerobionym powerbankiem trwalo to 12 lub wiecej godzin. ladowal do napiecia 4.17V +/- 1V
Zakupilem ladowarke IMaxRC X350
http://www.imaxrc.com/x350.html
do tego zasilacz sieciowy 350W dedykowany do tej ladowarki
zrobilem koszyczek z wyprowadzeniem przewodow do balansera z dwoma wyjsciami 2s i 4s. Jako ze ladowarka nie obsluguje pojedynczego ogniwa. (dziwne ale tak jest i nie wiem czemu) ladowalem z balanserem po 4 lub 2 ogniwa do pelna pradem 2A dla 4s i 1A dla 2s
i tu znow niespodzianka pomimo ze ladowarka podczas ladowania zmniejszla amperaz po osiagnieci 4,21V ktoregokolwiek ogniwa to po zakonczonym ladowaniu wszystkie ogniwa mialy napiecie 4,10V +/- 0,01V
Nastepnie rozladowywalem dla 2s pradem 0,5A , dla 4s 1A
Po rozladowaniu zapisywalem na kazdy ogniwie pojemnosc z dokladnoscia do jednego miejsca po przecinku np. 1,3Ah
staralem sie dobierac w jednym cyklu ogniwa pochodzace z tego samego zrudla lub tej samej firmy i pojemnosci fabrycznej
jesli prad rozladowania poszczegulnych ogniw mocno sie roznil to na ogniwie nie rozladowanym do konca zapisywalem np 1,3+ Ah po czym dobieralem w pary te z plusem i caly cykl powtarzalem
te ogniwa o znanej pojemnosci i teoretycznie takiej samej ladowalem do pelna. Sprawdzalem czy mniej wiecej tyle samo wlazlo pradu co wylazlo (zadko sie zgadzalo dokladnie) po czym wlaczalem program magazyn i po czesciowym rozladowaniu odkladalem do innych o tej samej pojemnosci.
zrobilem pudelko na 4s10p do kazdej celi 10s dobralem ogniwa o rownej pojemnosci lacznej czyli np. 4 x po 13Ah i zabawa od poczatku -naladowac do pelna (prad ladowania 10A), rozladowac (prad rozladowywania 5A), zapisac, naladowac do pelna, zapisac, rozladowac do 3,7V czyli magazyn
i tak jeszce 2 razy z pozostalymi ogniwami z kupeczek.
polutowalem po 30 ogniw na cele razem do kupy zlozylem w pakiet 4s31p (bo dolozylem po jednym tez li-ion tyle ze pryzmatyczne) dolutowalem zlacze do balansera i znow naladowalem calosc pradem 15A , rozladowalem pradem 6A, dwie cele okazaly sie byc zdecydowanie slabsze dolutowalem dwa plaskie do tych slabszych cel (france sie zagrzaly ale nie jakos tragicznie miedzy 40 a 50 stopni)( wiem wiem poplynely dosc duze prady) wiec ilosciowo ogniw na celach jest nie rowno. rozladowalem pakiet do konca i wyszlo ze w sumie wylazlo z nich prawie 64Ah. naladowalem calosc bez balansowania wlazlo 56Ah ale za to napiecia na poszczegulnych celach sie bardziej wyrownaly 3 cele po 4,08V jedna 4,09V.
Nie doladowywalem programem "balance". Pewnie by wlazly te brakujace Ah.
Pomyslalem ze starczy tego katowanie (laduj - rozladuj) reszta wyjdzie w praniu.
Wszystkie ogniwa pochodza z bateri od elektronarzedzi i laptopow
zdecydowana wiekszosc to INR18650- cos tam ICR18650- cos tam oras SE US18650 cos tam.
mieszkanko dla ogniw planuje zrobic z tworzywa o nazwie foamalux ma byc wodoszczelne z zabespieczeniem cisnieniowym we wieczku i z BMS w srodku np. takim
https://pl.aliexpress.com/item/Free-shipping-4-series-4S-3-7V-14-8V-lithium-battery-protection-board-40A-working-current/32627788384.html?spm=2114.010208.3.34.rwhJOd&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_10501_10503_10000032_119_10000025_10000029_430_10000028_10060_10062_10056_10055_10000062_10054_10059_10099_10000022_10000012_10103_10000015_10102_10096_10000018_10000019_10000056_10000059_10052_10053_10107_10050_10106_10051_10000053_10000007_10000050_10084_10118_10083_10000047_10080_10082_10081_10110_10111_10112_10113_10114_10115_10000041_10000044_10078_10079_10000038_429_10073_10000035_10121-10503_10501,searchweb201603_2,afswitch_1,single_sort_1_default&btsid=dde18577-e580-4935-88b8-2f2f93cd4cc5
Nie spodziewam sie jakiejs dlugowiecznosci po tej mojej bateryjce.
Jak wszystko pujdzie dobrze i bedzie dobry system ladowania i urzytkowania to zakupie nowe ogniwa i zbuduje nowa pojemniejsza lub dwie.
Na ten sezon maja byc 3 baterie 1-rozruchowa, 2-nawigacja (radio, chatploter, autopilot, instrumenty, swiatla nawigacyjne), 3-hotel (lodowka webasto pompa wody oswietlenie kabinowe)

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2017, o 12:45 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
jarras37 napisał(a):
...Na ten sezon maja byc 3 baterie 1-rozruchowa, 2-nawigacja (radio, chatploter, autopilot, instrumenty, swiatla nawigacyjne), 3-hotel (lodowka webasto pompa wody oswietlenie kabinowe)


A nie lepiej zrobić normalnie - to znaczy bateria rozruchowa oraz bateria domowa, z ewentualnym typowym przełącznikiem 1, 2, 1+2, pozwalającym w razie czego sprząc te akumulatory na rozruch awaryjny ?

Określenie "bateria domowa" wcale nie znaczy że ma to być jeden akumulator, możesz połączyć tyle, na ile miejsce, alternator i portfel pozwalają.

_____________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2017, o 19:20 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
A nie lepiej zrobić normalnie - to znaczy bateria rozruchowa oraz bateria domowa, z ewentualnym typowym przełącznikiem 1, 2, 1+2, pozwalającym w razie czego sprząc te akumulatory na rozruch awaryjny ?

Tak mam dotychczas i nadal tak zostanie poniekad
Bateria rozruchowa 80Ah po jednym sezonie utracila 25% pojemnosci (zmierzylem) ma niecale 60Ah.
Bateria domowe 115Ah ma teraz tylko 20Ah wiec idzie na smietnik (kupe nowa przed sezonem). (i tu nie wiem jeszcze jak duza kupic)
Wiec to pozostanie raczej po staremu.
Problem w tym ze zrobilem sobie baterie w innym standarcie, ktora nie pasuje tak poprostu do instalacji jak mniemam.
55Ah to troche za malo dla baterii domowej. Na baterie rozruchowa w tej technologi li-ion tez sie specjalnie nie nadaje (ciagniecie z niej takich pradow moglo by byc niebespieczne). Z li-FePO4 nie byloby tyle zachodu ale moja niestety taka nie jest.

Mam sobie bateryjke ktora prawie wcale sie nierozladowuje jak nie jest urzywana, wazy znacznie mniej niz tradycyjna, jest znacznie mniejsza i moze krecic nia w kolko czyi przechyly i bujanie jej nie szkodzi. Kazda Ah pojemnosci jest do 100% do wykorzystania w przeciwenstwie do tradycyjnej. (mozna by powiedziec ze niemal idealna)
Tyle ze to nic nie znaczy kiedy nie mozna jej urzyc tak poprostu.
Nie wolno jej polaczyc besposrednio ze standartowym akumulatorem czili 1+2
dlateg ze wtedy w bardzo krotkim czasie li-ion rozladuje sie prawie do zera a olowiowa bedzie przezarta jak niemowle co mu sie ulewa i sie dlawi. Grozi to uszkodzeniem obu akumulatorow lub/i pozarem.

Rozwazalem urzyc mojej nowej bateryjki jako awaryjne zrodlo zasilania co by moglo byc najprostrzym rozwiazaniem (Taki przerosniety powerbank).

Docelowo chce przejsc calkowicie na baterie w technologi litowo - xxx.
Wiec rozsadniej byloby znalesc jakis dobry i nie za kosmiczna cene sposob na to aby go zaadaptować w instalacji jachtowej.
Przypuszczam ze za jakis czas wszyscy bedziemy zmuszeni do takiej zmiany
Dlatego ten temat na tym forum.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sty 2017, o 19:52 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
jarras37 napisał(a):
Przypuszczam ze za jakis czas wszyscy bedziemy zmuszeni do takiej zmiany
Dlatego ten temat na tym forum.
Ideałem, IMHO, na jacht jest kadmowo-niklowa. Niestety, uczepili się tego kadmu w ramach "unijnych ekologii" i właściwie sprzedaż tradycyjnych baterii tego typu (kiedyś mówilim "kolejowe") jest niemal niemożliwa.
Zaletą jest wszystkoodporność (także na bylejakie ładowanie) i bezawaryjność. Kiedyś Boeing zmienił lotnicze Ni-Cd na Li-ion i ... było wesoło ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2017, o 07:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
jarras37 napisał(a):
Troche postaram sie przybilzyc problematyke
Akumulator li-ion wymaga szczegulnej troski, ma inne napiecia, inny sposub ladowania i inne zabespieczenia niz te ktore powszechnie urzywamy i do ktorych jest cala masa gotowych rozwiazan, urzadzen, usprawnien itp
(...).


Pomijając błędy, od których rzeczywiście oczy bolą... Akumulator li-ion nie ma innego napięcia, jak go odpowiednio przygotujesz. Standardowa cela li-ion (liFePO4 dokladnie) w pełni naładowana ma napięcie 3.2v - cztery standardowe cele dają baterię o napięciu nominalnym 12.8v, pod obciążeniem odpowiednio 3/12 v. Pomijam, że można kupić standardowe baterie 12v :)
Optymalny prąd ładowania to połowa jednogodzinnego prądu - w przypadku baterii 100Ah to 50A. W połączeniu z faktem, że można je bezpiecznie rozładować do zera, przechowywać w tym stanie a także ładować na szybko prądami jednogodzinnymi to naprawdę warte rozważenia na jacht.
Co do napięcia ładowania - PIERWSZE ŁADOWANIE ma MAKSYMALNE NAPIĘCIE 16v (mowa o baterii nominalnie 12v) kolejne MAX. 15v. Nie oznacza to, że musimy takim prądem ładować - nie, po prostu powyżej tego napięcia uszkodzimy baterię. Nieodwracalnie.

Ładowarki do lifepo4 najlepiej kupić dobrej klasy morskie - zdecydowana większość ma obecnie program dla baterii lifepo4.

A co do dostawcy elementów baterii o dużych pojemnościach, obsługującym całą Europę polecam:

https://www.ev-power.eu

Robią to od lat i służą radą.

Ps. Pierwotnie Wiedzma (jeszcze wtedy gdy miała być katem - znaczy lata temu) miała mieć baterie lifepo4. Głównie ze względu na oszczędności na ciężarze (a są gigantyczne, cały długi post im poświęciłam na ówczesnym Wiedźmowym blogu). Obecna Wiedzma nie jest tak czuła na drobne detale w masie elementów więc zwykłe AGM jej wystarczą, sporo tańsze.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2017, o 14:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 603
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
potrzebujesz:
ładowarki z kontrolą ładowania z aliexpress w ilości odpowiadającej ilości ogniw
Układu łądującego (w zależności jak chcesz to rozwiązać) albo przetwornicy na 5V (łączysz kabelkami równolegle te płytki) albo z przetwornicy o wyższym napięciu (łączysz szeregowo do odpowiedniego napięcia) - zależy co będzie je ładować. Pojedyncza ładowareczka ma napięcie wejściowe 4,5-5,5V.

To ci zapewni osobne ładowanie każdego ogniwa. Alternatywnie możesz wziąć coś takiego:
układ ładujący 4s
i ogniwa połączyć po 2-3 sztuki równolegle.

układy te POWINNY mieć zabezpieczenie przed za niskim napięciem, ale nie miałem czasu jeszcze sprawdzić czy mają.



Za ten post autor sirapacz otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 sty 2017, o 22:09 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
To nie takie proste niestety w moim przypadku

Jescze raz przepraszam za moja pisownie
Gdybym chcial przejsc na zasilanie li-xxx z mysla zakupu zestawu bateri+? ladowarka
nie meczyl bym waszych oczu (nie bylo by tematu). zamowil bym w jakies renomowanej firmie albo zwyczajnie poszedl do marketu lub lokalnego sprzedawcy i zakupil odpowiedniej pojemnosci akumulatory LiFePO4 + ladowarke. (Lubie zobaczyc i pomacac co kupuje. :D )

Niestety na moje nieszczescie i poniekad Wasze tez, zrobilem sobie Baterie z ogniw li-ion.
LiFePO4 napiecie nominalne 3,2 jednego ogniwa, 4 x 3,2V = 12,8V 90% pojemnosci niemal stale napiecie urzytkowe (bombastycznie)
Graniczne napiecie bateri 4S to 8V - 14,4 (moze sie nieznacznie roznic w zaleznosci od zastosowanych ogniw) czyli nie groznie dla odbiornikow 12V instalacji
Ladowarek sieciowych do LiFePO4 cale mnostwo, wybierac - przebierac
Na marginesie ladowanie takiej baterii standartowym alternatorem silnikowym u wiekszosci producentow pozbawia nas prawa do reklamacji jak sie co z.... . (jako ciekawostka, pare tysiecy w bloto).
Li-ion czyli te co sobie mam w ilosci do dzisiaj 132 szt (srednia pojemnosc 1,3Ah)
napiecie nominalne 3,7V jednego ogniwa, 3 x 3,7V = 11,1V
napicia graniczne to 3S to 7,5V - 12,6V
Niestety to troche za malo. Lodowka przestaje dzialc ponizej 11,8V vebasto ponizej 11,5V.
Natomiast 4S to, 4 x 3,7V = 14,8V Calkiem OK.
Napiecia graniczne to 10,0V - 16,8V to juz nie az tak bardzo OK (jest to powyrzej tolerancji radia, autopilota, i pewnie czegos jeszcze).
Problem za wysokiego napiecia dla tych bardziej wrazliwych urzadzen, rowiaze za pomoca stabilizatora/stabilizatorow napiecia 12V (jest tego mnostwo za rozsadna cene)
Problem ladowania , zabespieczenia przed nadmiernym rozladowaniem - naladowaniem dzieki tej dyskusji mozna uznac za rozwiazany.
Jeszcze nie wiem jakiej dokladnie uzyje ladowarki/modolow ladujacych oraz BMS-a/BMS-ow
Na ten moment ta ladowarka wydaje sie byc najlepsza https://www.ev-power.eu/Chargers-6V-to-36V/Charger-IC4010D.html znaleziona dzieki Moniia

Dalej pozostaje problem jak podlaczyc zasilacz sieciowy, alternator, solar i inne zrodla energi odnawialnej do tej ladowarki.
Ladowarka potrzebuje napiecia na wejsciu od 9V - 50V (swietnie! Taka tolerancja)
Wszystko rownolegle?
Nie wydaje mi sie.
Teoretycznie to jesli zasilacz sieciowy bedzie dostarczal napiecie 13,8 lub wyzsze to regulator solara bedzie myslal ze akumulator jest naladowany i 100W bedzie sie marnowac. To samo w przypadku dostaczenia pradu z alternatora.
Jezeli zadne napiecie z nikad nie pojawi sie na wejsciu ladowarki regulator solara to on tez nie bedzie ladowal bo uzna ze mamy zepsuty akumulator.
W kosekwencji solar razem z regulatorem do niczego sie nie nada.
Potrzebne jest takie magiczne pudelko do ktorego moglibysmy podlaczyc Panel/panele Voltaniczne, alternator, zasilacz sieciowy, wiatrak, i cokolwiek nam sie wymysli na wejscie. a w srodku pudeleczka aktualnie dostarczane prady sie dodadza i na wyjsciu pojawi sie stale napiecie np. 12V od powiedzmy 10mA do 150A.
Nie jakis tam przelacznik reczny czy elektroniczny, tylko taki "sumator-dodawacz"
Nikt czegos takiego nie produkuje. wydaje mi sie ze nie bylo by to az tak skomlikowane czy niemozliwe. (chyba ze sa takie zeczy a ja nie umiem znalesc).

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2017, o 09:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 603
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
jarras37 napisał(a):
To nie takie proste niestety w moim przypadku


Niestety na moje nieszczescie i poniekad Wasze tez, zrobilem sobie Baterie z ogniw li-ion.
eee tam - źle na tym nie wyjdziesz.
Cytuj:

Li-ion czyli te co sobie mam w ilosci do dzisiaj 132 szt (srednia pojemnosc 1,3Ah)
napiecie nominalne 3,7V jednego ogniwa, 3 x 3,7V = 11,1V
napicia graniczne to 3S to 7,5V - 12,6V
Niestety to troche za malo. Lodowka przestaje dzialc ponizej 11,8V vebasto ponizej 11,5V.
Natomiast 4S to, 4 x 3,7V = 14,8V Calkiem OK.
Napiecia graniczne to 10,0V - 16,8V to juz nie az tak bardzo OK (jest to powyrzej tolerancji radia, autopilota, i pewnie czegos jeszcze).

Ale nie wiem czemu się upierasz, by wszystko zasilać bezposrednio z ogniw. W przypadku akumulatorów ołowiowych jest to logiczne, ale w przypadku ogniw tego typu musisz użyć stabilizatora napięcia. Oświetlenie LEDowe poszczute 16V gdy są liczone na 12V (a w przypadku chińczyków podkręcone jeszcze) owszem będzie działać, ale dość szybko zacznie się robić ciemno :) nie z powodu baterii a zniszczenia struktur półprzewodnikowych w ledach (stopniowo świecą coraz ciemniej).
Cytuj:
Problem za wysokiego napiecia dla tych bardziej wrazliwych urzadzen, rowiaze za pomoca stabilizatora/stabilizatorow napiecia 12V (jest tego mnostwo za rozsadna cene)
Lepiej jeden stabilizator jako element baterii ogniw
Cytuj:

Dalej pozostaje problem jak podlaczyc zasilacz sieciowy, alternator, solar i inne zrodla energi odnawialnej do tej ladowarki.
Ladowarka potrzebuje napiecia na wejsciu od 9V - 50V (swietnie! Taka tolerancja)
Wszystko rownolegle?
Nie wydaje mi sie.
Jeśli potencjały będą bardzo zbliżone - wręcz równe to możesz spokojnie równolegle. Można też zrobić prosty układ na zasadzie zwykłego przekaźnika który będzie odcinał ci panel od zasilania w momencie pojawienia się napięcia na alternatorze wyższego niż akumulator rozruchowy w spoczynku. Ba! Możesz też zrobić solar i alternator do rozrychowego jako bufor i w momencie, gdy napięcie będzie >13V podłączać ładowarkę od hotelu
Cytuj:

Potrzebne jest takie magiczne pudelko do ktorego moglibysmy podlaczyc Panel/panele Voltaniczne, alternator, zasilacz sieciowy, wiatrak, i cokolwiek nam sie wymysli na wejscie.
mówisz o akumulatorze ołowiowym:) Sam pociągnie sobie z tego źródła, które zaoferuje mu wyższe napięcie.

Przy wszystkich tych rozważaniach teoretycznych pamiętaj o jednej bardzo bardzo ważnej sprawie. Wszelkie przetwornice napięcia (szczególnie od chinoli prosto z aliexpress) licz jako potencjalne źródła zapłonu. Pamiętaj, by dosłownie wszędzie upychać w obwody twojej baterii bezpieczniki szybkie. Ogniwa ładowane generują sporo ciepła i jak będziesz je upakowywać to uwzględnij jakieś szczeliny by powietrze mogło je chłodzić.



Za ten post autor sirapacz otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2017, o 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Powolutku... Nie ma pośpiechu...
"Wszystko można, co nie można, tolka ticha i ostorożna " jak powiadają mądrzy ludzie ;)
Zauważyłeś już pierwszą ważną rzecz:
jarras37 napisał(a):
Ladowarka potrzebuje napiecia na wejsciu od 9V - 50V (swietnie! Taka tolerancja)

Bardzo ważną. I dobrze do tego podszedłeś...
Mamy urządzenie, które daje na wyjściu stałe napięcie ( odpowiednio do wymaganego standardu ) zaś na wejściu zadowoli się prawie wszystkim ;)
Dokładnie dzięki temu możesz eksploatować fotoogniwa, czy wiatraki...
Bo przecież ani słoneczko ani wiaterek nie wieje wszędzie z tą samą siłą ;)
Ale to dopiero pierwsze przybliżenie niestety...
Jak się przez chwilę zastanowisz, to szybko dojdziesz do wniosku, że "odwrócenie" takiej ładowarki da Ci to, czego tak naprawdę potrzebujesz ;)
Zasilasz koromysło z akumulatora a ono na wyjściu oferuje stałe napięcie...
Przeanalizuj szybciutko to co napisałem i powiedz czego brakuje :)
sirapacz napisał(a):
Przy wszystkich tych rozważaniach teoretycznych pamiętaj o jednej bardzo bardzo ważnej sprawie. Wszelkie przetwornice napięcia (szczególnie od chinoli prosto z aliexpress) licz jako potencjalne źródła zapłonu.

Ani przez chwilę nie myśl, że sirapacz chociaż trochę przesadza !
Ani przez moment :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lut 2017, o 13:18 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
Jak się przez chwilę zastanowisz, to szybko dojdziesz do wniosku, że "odwrócenie" takiej ładowarki da Ci to, czego tak naprawdę potrzebujesz ;)
Zasilasz koromysło z akumulatora a ono na wyjściu oferuje stałe napięcie...
Przeanalizuj szybciutko to co napisałem i powiedz czego brakuje :)


Poza rozwaznym urzytkowaniem to NICZEGO :roll:

Nie potrzebuje dodatkowego stabilizatora ani BMS dla li-ion (to juz jest i to bardzo dobrej jakosci w "Koromyslo".

Nie potrzebuje nawet przelacznika co by odwracal to to cudo. Wystraczy w zaleznosci od potrzeb wlaczyc odpowiedni program "Laduj" lub "Rozladuj" i ladowarka sie sama odwruci zapewniajac znakomita ochrone li-ion w obie strony.

Co prawda "marzy mi sie" pelna automatyka ;)

Pytanie tylko: -jakie napiecie odda z powrotem i czy nie bedzie za duzych strat przy rozladowywaniu? (niedoczytalem lub nie ogarniam).

Cytuj:
sirapacz napisał(a):
Cytuj:
Przy wszystkich tych rozważaniach teoretycznych pamiętaj o jednej bardzo bardzo ważnej sprawie. Wszelkie przetwornice napięcia (szczególnie od chinoli prosto z aliexpress) licz jako potencjalne źródła zapłonu.


Ani przez chwilę nie myśl, że sirapacz chociaż trochę przesadza !
Ani przez moment :)


Jakos zupelnie nie mam zaufania w kwesti jakosci do naszych skosnookich przyjaciul :evil:

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lut 2017, o 23:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Li-iony fajna sprawa, ale raczej w modelach RC i telefonach. ;) Dziewczyna mi marudzi po co w domu dwie duże ceramiczne donice w dodatku bez kwiatów, a ja po prostu muszę mieć miejsce do ładowania akumulatorów do modeli. :lol:
Tak na szybko zalety:
-mała masa i duża gęstość energii, fajnie bo zajmują mniej miejsca
-szybkie ładowanie
-możliwość głębokiego rozładowania
wady
-konieczność stosowania specjalnych łądowarek
-ryzyko pożaru w sytuacji zwarcia uszkodzenia celi

To drugie jakoś odstrasza mnie od stosowania Li-ionów na jachtach.Ale do odważnych świat należy. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2017, o 00:37 

Dołączył(a): 13 mar 2016, o 20:43
Posty: 84
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Cytuj:
-ryzyko pożaru w sytuacji zwarcia uszkodzenia celi

To drugie jakoś odstrasza mnie od stosowania Li-ionów na jachtach.Ale do odważnych świat należy. ;)


Nie demonizowal bym tego specjalnie. Technologia troszke sie zmienila w zabespieczeniach takich ogniw na lepsze-efektywniejsze. Wszystkie ogniwa ktore zastosowalem to li- ion.
Li-po te popularne w modelarstwie sa z grupy najwekszego ryzyka i jest najwiecej odnotowanych przypadkow.
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?209187-Complete-Guide-to-Lithium-Polymer-Batteries-and-LiPo-Failure-Reports

Nie natknolem sie jeszcze nigdzie na doniesienie ze jakis akumulator od wkretarki czy innego elektronarzedzia sie zapalil czy wybuchl.
Pewnie sie zdarzylo.
Mi osobiscie kiedys wybuchl zwykly samochodowy akumulator kwasowo olowiowy. rozerwalo go na kawalki.
Zaden ale to zaden akumulator nie jest glupotoodporny.

_________________
Wybaczcie proszę moja pisownie. Taka przypadłość.
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2017, o 01:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Elektronarzędzia to najczęściej akumulatory NiMH. Li-pole faktycznie są jeszcze bardziej zapalne. Wiadomo idioto odporna to nawet cegła nie jest. Na jachcie jednak ryzyko zwarcia akumulatora jest jednak większe niż w aucie czy wkrętarce używanej w domu. Po prostu radzę być ostrożnym z takim akumulatorem i podejść do niego jak do potencjalnego źródła zapłonu. ;)
Z ciekawości jakie cele zastosowałeś? Jakieś profesjonalne, czy coś pokroju Turnigy/HK??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2017, o 09:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 603
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
jarras37 napisał(a):
Nie potrzebuje dodatkowego stabilizatora ani BMS dla li-ion


Potrzebujesz, tylko o tym jeszcze nie wiesz:)
Ogniwa liion są bardzo wrażliwe na rozładowanie poniżej dopuszczalnego minimum. Tracą wtedy gwałtownie pojemność (coś jak z ołowiowym zostawionym z napięciem 1V na miesiąc). Mając baterię z takich ogniw połączonych równolegle i szeregowo będziesz miał je nierównomiernie rozładowywane i nie ma siły - na niektórych bez zabezpieczeń zejdziesz pewnie do 2V podczas gdy inne będą miały jeszcze 3,5V.

Stabilizator może nie jest niezbędny w normalnych warunkacj ale w twoch już owszem. Poganianie elektroniki za wysokim napięciem nie jest wskazane, bo nikt nie da ci gwarancji aż tak dużej tolerancji napieć. Bezpiecznie przyjmij, że cała elektronika 12V działa dobrze do 14,5V. Powyżej to loteria. Jednym z nominałów napięcia kondensatorów jest 16V - jak na wejściu będziesz miał taki kondensator i będzie poganiany napięciem wyższym, to się zwyczajnie rozsypie po zapewne krótkim czasie. Nie robiłem testów ale pewnie spuchnie ci szybciej.
Mozesz się też bawić w stabilizator do każdego urządzenia, ale wg mnie to już jest rzeźba (to miałoby sens ale tylko jakbyś chciał zrobić instalację 24/48V na jachcie by przeciągać duże moce z akumulatorów). Kolejna sprawa - do ogniw czy przedziału akumulatorowego masz zwykle dobry dostęp. Jak będzie dym to wiesz, gdzie lecieć z gaśnicą. Jak będziesz miał przetwornice rozsypane w zabudowie po całej łódce to jak zobaczysz dym to nie będziesz wiedział skąd to i zanim rozbebeszysz ścianę to już będzie po ptokach. To oczywiście wariant ekstremalny i małoprawdopodobny (jeśli zastosujesz bezpieczniki) - ale nie wykluczony.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2017, o 11:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
sirapacz napisał(a):
rozsypie po zapewne krótkim czasie. Nie robiłem testów ale pewnie spuchnie ci szybciej.
Mozesz się też bawić w stabilizator do każdego urządzenia, ale wg mnie to już jest rzeźba (to miałoby sens ale tylko jakbyś chciał zrobić instalację 24/48V na jachcie by przeciągać duże moce z akumulatorów).

Ale On tam nie za bardzo będzie miał inne wyjście, jak zechce kupować gotowe przetwornice na ali...

jarras37 :)
No to teraz spróbuj spojrzeć na rzecz w ten sposób.
1. Ustaliliśmy już, że istnieją urządzenia, które, zasilane w szerokim przedziale napięć, stabilizują napięcie ( to na wyjściu urządzenia ) bardzo precyzyjnie na zadanym poziomie...
Nazwijmy je sobie inwerterami... Dla ułatwienia komunikacji ( każda inna nazwa też będzie dobra ;) )
2. Ustaliliśmy już, ze istnieją algorytmy ( sposoby ) ładowania ( optymalnego ładowania ) ogniw Li-jon... Algorytmy proponowane przez producentów ogniw.
3. Ustaliliśmy, że istnieją ładowarki budowane w oparciu o inwertery...
No to teraz spróbujmy to "połączyć" i zobaczmy co wychodzi ;)
Zacznijmy od idei samego inwertera. Oto mamy zwykły transformator, który napięcie nam podniesie lub obniży w zależności od przekładni ( stosunku ilości zwojów )...
Tyle, że transformator będzie pracował tylko zasilany napięciem przemiennym. A tutaj mamy stałe...
Czyli co ? Czyli musimy ze stałego najpierw zrobić przemienne.
I dokładnie tak rzecz się odbywa. Inwerter najpierw przetwarza napięcie stałe na przemienne a potem za pomocą klasycznego transformatora ( w ogólności klasycznego elementu indukcyjnego ) podwyższa ( lub obniża ) napięcie... By na koniec znów go wyprostować...
I tu powolutku zaczynają się schody. Wydzielmy sobie ( myślowo ) z inwertera układ odpowiadający za przetwarzanie napięcia stałego na zmienne i nazwijmy umownie np
falownikiem ( każda inna nazwa, jaką zaproponujesz - też będzie dobra )...
Cały myk polega na tym, ze to właśnie falownik jest najbardziej wrażliwym punktem "spektaklu" a jednocześnie to od jego możliwości zależy sprawność przetwarzania całego inwertera.
Najważniejsze, że daje on możliwość bardzo precyzyjnego przetwarzania prądu stałego na przemienny. Możemy np na bieżąco regulować częstotliwość zmian prądu przemiennego zasilającego transformator na wyjściu falownika...
Co nam to daje... Ano wiedząc, że reaktancja ( rezystancja czynna ) uzwojenia transformatora jest proporcjonalna do częstotliwości płynącego przez nie prądu - możemy regulować napięcie wyjściowe transformatora...
Dalej... Falownik umożliwia regulację nie tylko częstotliwości prądu, ale też wypełnienia przebiegu ( stosunku czasu trwania impulsu do okresu przebiegu ) co też przekłada się na napięcie wyjściowe...
Widzimy już, że mamy co najmniej dwa różne parametry, za pomocą których możemy
wpływać na napięcie wyjściowe inwertera...
I tutaj tkwi właśnie tajemnica tego szerokiego zakresu napięcia stabilizacji.
Dalej...
Żeby to wszystko zechciało działać musimy mieć jeszcze coś, co będzie zawiadywało całym stabilizatorem ( inwerterem ).
Możemy zbudować prosty układ, który będzie sobie mierzył napięcie na wyjściu, pobierany prąd i temperaturę urządzenia ( moc traconą na urządzeniu ) i zawiadywał tymi parametrami regulacji ( lub tylko jednym z nich )...
Osiągniemy wtedy dużo... Ale niestety... Można o wiele więcej...
Można zbudować bardziej skomplikowany układ mikroprocesorowy, który da już o wiele większe możliwości regulacji. W szczególności rzecz sprowadzi się do tego, ze można ten sam inwerter za pomocą sterownika mikroprocesorowego zoptymalizować do wykonywania konkretnych zadań.
Czyli z tego samego inwertera możemy znacznie więcej "wycisnąć" ale kosztem jego uniwersalności.
I tutaj tak naprawdę pojawia się Twój problem.
Bierzemy ładowarkę, która ma mnóstwo funkcji, ale akurat nie tych, które potrzebujesz ;)
Ale - gdyby uprościć konstrukcję takiej ładowarki ( przykładowej ) to ona nadal nie spełni
Twoich wymogów, bo po prostu ulegnie uszkodzeniu na skutek przeciążenia..
Tak się konstruuje układy impulsowe z wykorzystaniem mikroprocesorów, żeby w pełni
wykorzystać możliwości elementów do realizacji zakładanego ( konkretnego - opisanego całą listą parametrów ) celu.
Taki sam inwerter pozbawiony choćby jednego drobnego elementu oprogramowania mikroprocesora - ulegnie uszkodzeniu...
Nie wiem na ile zilustrowałem, ale wieczorem postaram się do tego wrócić i dokończyć :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2017, o 15:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sty 2012, o 00:14
Posty: 708
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Morski Trzymacz Rumpla
Jakby ta instalacja miała być prosta i tania w budowie to pewnie bym ją zrobił tak. Stabilizator można by też zrobić w domu nawet na LM7812 i radiatorze, oczywiście musiało by ich być z 10.
https://zapodaj.net/f3148ac8763b4.jpg.html

Pytanie czy to proste i sensowne rozwiązanie??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Wrona i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL