Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 13 lip 2025, o 00:25




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 mar 2017, o 19:59 

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 19:48
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Patent Żeglarski
Cześć!

Chciałbym w swojej łódce naprawić dwie rzeczy:

1. Uszkodzona dolna część kadłuba, jak na zdjęciach.

2. Pęknięcie na pokładzie który był malowany poliuretanem Epifanes. Co tutaj mogą wymyślić żeby chociaż nie szło dalej to pęknięcie?

Do naprawy tego pierwszego uszkodzenia kupiłem: żywicę poliestrową, matę szklaną, utwardzacz i topkot.

Czy najpierw powinienem położyć laminat i na to szpachlówkę (posiekana mata wymieszana z żywicą) i na to tokpot? Dobrze kombinuję :) ?

Jak głęboko powinienem zeszlifować powierzchnię tego pierwszego uszkodzenia przed przystąpieniem do prac?

Dzięki za wszystkie rady!


Załączniki:
4.jpg
4.jpg [ 15.96 KiB | Przeglądane 3579 razy ]
3.jpg
3.jpg [ 15.43 KiB | Przeglądane 3579 razy ]
2.jpg
2.jpg [ 12.94 KiB | Przeglądane 3579 razy ]
1.jpg
1.jpg [ 15.09 KiB | Przeglądane 3579 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2017, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Proponuję przeszukać forum.
Temat napraw wielokrotnie był poruszany.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 00:13 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
wartyl napisał(a):
Jak głęboko powinienem zeszlifować powierzchnię tego pierwszego uszkodzenia przed przystąpieniem do prac?
Dzięki za wszystkie rady!
Uszkodzenia należy zeszlifować na głębokość uszkodzenia - nim nie zedrze, nikt nie powie. ;)

Jeśli to tylko rysy na żelkocie to żadna naprawa, przeskrobać, poszpachlować i maźnąć czym tam pasuje, do wyboru - do koloru.

A jak pękło, przyjdzie zeszlifować ukosując to wszerz - na szerokość 10-20x grubości skorupy (używając poliestru lepiej więcej) - więc po pierwsze zobacz czy nie pękło na wylot... (Jakby kto miał wątpliwości :-P )
Jak przypadkiem nie będzie widać od środka, to jedziesz i patrzysz co wyjdzie...
I opukać uszkodzony rejon, by sprawdzić czy laminat wokół nie rozwarstwił się; poznać na słuch.

Pękniętą skorupę (jak na pokładzie) naprawiałbym od środka, gdyż najprościej - choć to byle jak - nalaminować nakładkę na uszkodzony obszar, nie przejmując się wyglądem tego, a od zewnątrz nie ruszając więcej niż zniszczone. IMHO epoksydem, ma znacznie lepszą przyczepność dzięki czemu wybacza błędy - zaś dolaminowanie poliestru wymaga należytej staranności, dobrej powierzchni styku, itd.

Rada - przeczytać: http://almapress.com.pl/zeglarstwo/478- ... natow.html
Lub langłydż http://www.westsystem.com/ss/assets/How ... enance.pdf


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 00:42 

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 19:48
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Patent Żeglarski
Dzięki bardzo za pomoc!

Mam tylko jeszcze pytania trzy :)


1. Na innym forum ktoś doradził mi kupić żywicę poliestrową i matę szklaną.

Najpierw nałożyć szpachlówkę (wymieszana w odpowiednich proporcjach żywica i mata)
Potem laminować i na koniec dać topkot.

Czy jednak ta kolejność na pewno jest prawidłowa? Nie powinno być laminowanie, szpachlówka, topkot a nie szpachlówka, laminowanie, topkot?

2. Przy tym pęknięciu pokładu za bardzo nie mam jak dostać się od środka do tego miejsca. Chyba w grę wchodzi tylko naprawa od zewnątrz. Na zdjęciu jest pokazane to miejsce. Jak ewentualnie mogę próbować się tam dostać od środka?

3. Przy szlifowaniu szlifierką jaki typ tarczy najlepiej do tego kupić??

Jeszcze raz dzięki wielkie za pomoc! Jak na pewno widać z moich postów jestem amatorem w tej dziedzinie - stąd takie zapewne banalne pytania :)

Dodam jeszcze, że jest to mała łódka (3,6 m) która większość czasu stoi w garażu, a nie na wodzie :)


Załączniki:
bea52d53e23f9738e847a6e01f3c1475.jpg
bea52d53e23f9738e847a6e01f3c1475.jpg [ 105.58 KiB | Przeglądane 3521 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 01:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13866
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1627
Otrzymał podziękowań: 2379
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
wartyl napisał(a):
Dodam jeszcze, że jest to mała łódka (3,6 m)

Nie jest to jacht o długości, którą podajesz.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 01:22 

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 19:48
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Patent Żeglarski
Zdjęcie wklejone nie jest zdjęciem mojej łódki. Jest to łódka o podobnej budowie. Wrzuciłem żeby pokazać w którym miejscu jest jedno z uszkodzeń.

Jednak to jest akurat najmniej ważne.

Jeśli ktoś będzie mógł się odnieść do moich 3 pytań to będę​ wdzięczny :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 mar 2017, o 10:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17658
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4522
Otrzymał podziękowań: 4277
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Cytuj:
1. Na innym forum ktoś doradził mi kupić żywicę poliestrową i matę szklaną.

Najpierw nałożyć szpachlówkę (wymieszana w odpowiednich proporcjach żywica i mata)
Potem laminować i na koniec dać topkot.

Ja, na tym forum radzę używać żywicy epoksydowej, która ma lepszą przyczepność i większą wytrzymałość - zwłaszcza w warunkach amatorskich.

Najpierw "otworzyć" pęknięcie metalowym skrobakiem - każdą większą rysę i pęknięcie pogłębić na kształt litery "V".
Następnie bardzo dokładnie wysuszyć, jeśli jest tam jakaś wilgoć.
Potem mniejsze i większe ubytki wypełnić szpachlówką epoksydową o składzie przykładowym, sprawdzonym przeze mnie przy budowie i naprawach:
Epidian E5 + utwardzacz TFF, lub inny np. Z1 też działa + krzemionka koloidalna w celu zagęszczenia do potrzebnej konsystencji (jak nutella, albo inne g*) Proporcje żywica/utwardzacz według instrukcji producenta. Nie rozrabiać na raz więcej niż max 100g żywicy - w praktyce 50g wystarczy na jeden raz.

O ile wystąpiiły poważne uszkodzenia i pęknięcia są "na wylot", to należałoby je najpierw otworzyć, oszlifować krawędzie i łatać powstały w ten sposób otwór:
Od spodu podłożyć i zamocować podkładkę z polietylenową folią, a otwór od zewnątrz stopniowo wypełniać, najpierw szpachlówką epoksydową j.w. Potem laminować żywicą Epidian6011 + utwardzacz TFF przyciętymi na wymiar kilkoma łatkami z cienkiej (np. 120g/m²) tkaniny szklanej (do żywicy epoksydowej) Po utwardzeniu szlifować, szpachlować itd. Na końcu malować np. epifanesem, bo tak było i git.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2017, o 10:26 

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 19:48
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Patent Żeglarski
Kiedy dobrałem się do tego pierwszego uszkodzenia to okazało się, że dziura jest na wylot. Tzn dalej jest warstwa ze styropianu. Czyli zaczynać od laminowania?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2017, o 15:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Z tym styropianem to trochę dupa..
Raz, że nie masz dostępu do miejsca uszkodzenia z obu stron, dwa, ze styropian jest bardzo tanim, ale też bardzo kiepskim wypełnieniem. Styropian potrafi rozpuścić nawet tak niewielka ilość styrenu, jaka "ulatnia się" z laminatu PS (i nieważne, że to stary laminat). Naprawa żywicą pełną styrenu czekającego na odparowanie w bezpośrednim sąsiedztwie styropianu - rozpuści go na pewno. Poza tym styropian z wiekiem staje się coraz bardziej nasiąkliwy i łatwo zagnieżdża się w nim grzybek albo inna zgnilizna... Kiepscy i "oszczędni" budowniczowie używali kiedyś do komór wypornościowych bloków styropianu - ale szczelnie zapakowanego w worki polietylenowe, niemniej był to jedynie tani ersatz...

O ile ten styropian da się wyjąć, to wyjmij koniecznie i zastąp pianką szkutniczą, poliuretanową, o zamkniętych porach (żadne "budowlane"!). Jeśli to niezwiązany z kadłubem blok - to można go zastąpić blokiem jakiejś maksymalnie nienasiąkliwej pianki (pianka PCV, Airex, Herex, w ostateczności i po taniości XPS - polistyren ekstrudowany...).

Podczas wymiany tego nieszczęsnego styropianu powinieneś uzyskać dostęp do uszkodzenia dna z obu stron. A polaminować obejmująca sporą powierzchnię, grubą łatkę, bez przejmowania się jej wyglądem i w naturalnej pozycji łódki będzie zdecydowanie łatwiej, niż naprawiać tylko "z zewnątrz". Łaty od środka nie trzeba szlifować na gładko - wystarczy po wstępnym oszlifowaniu zabezpieczyć przed wilgocią, malując grubo topkotem.

A rady, by do napraw używać żywic epoksydowych weź sobie do serca, bo dobrze Ci radzą. ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2017, o 19:43 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 545
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
malując grubo topkotem.

Tylko nie topcoat. Please.



Za ten post autor cors otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2017, o 18:24 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Zamalować naprawkę najprościej resztką żywicy - której zwykle na koniec roboty kapkę się ma - zagęściwszy ją ciutkę (czymkolwiek bądź) na styl gęstej farby/płynnej szpachlówki/tiksotropowej masy. Coby nie spływała.
A topkot to raz że poliester, dwa - ze styrenem, trzy - tłusty, więc trudniej by było coś na nim, gdyby coś.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 11:39 

Dołączył(a): 19 maja 2013, o 19:48
Posty: 9
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Patent Żeglarski
Poniżej zdjęcia: przed przystąpieniem do działania i zdjęcie już po załataniu i laminowaniu. Mata szklana + zgodnie z zaleceniami żywica epoksydowa.

Teraz będę chciał to ładnie zeszlifować i pomalować na biało. I tutaj już chyba ostatnie pytanie - czym najlepiej malować tego rodzaju laminat z żywicy epoksydowej i maty szklanej?


Załączniki:
IMG_20170402_121338.jpg
IMG_20170402_121338.jpg [ 213.71 KiB | Przeglądane 3151 razy ]
IMG_20170401_111750.jpg
IMG_20170401_111750.jpg [ 177.87 KiB | Przeglądane 3151 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 12:06 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 11:57
Posty: 139
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Podkład epoksydowy, na wierzch poliuretan.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Mam wrażenie że ta naprawa to trochę nie bardzo, laminat położony na nie oczyszczone warstwy. Jakość łaty, hmm.. równe to nie będzie. Przeszlifuj to i zaszpachluj szpachlą epoksydową ( jak ją zrobić napisał Robhosailor). Po zaszpachlowaniu trzeba by to oszlifować i dopiero zabierać się za malowanie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
ninja napisał(a):
Mam wrażenie że ta naprawa to trochę nie bardzo.../cut/...
Podziwiam Cię za tak dyplomatyczną wypowiedź...
Mnie tam się nic nie wydaje - ta "naprawa" to jakiś potworny babol jest - i tyle.

wartyl napisał(a):
czym najlepiej malować tego rodzaju laminat z żywicy epoksydowej i maty szklanej?

Te, "wartyl" - a właściwie po co Ty w ogóle pytasz?
Przecież w odpowiedziach na Twoje poprzednie pytania olałeś wszystko... Tłumaczono Ci, jak komu rozsądnemu, aby używać tkaniny nie maty... żeby najpierw wszystko oszlifować i oczyścić... żeby dociąć łaty z tkaniny do kształtu naprawianego otworu..., żeby naprawiać od wewnątrz, wyp...doliwszy najpierw ten styropian..., etc, etc... A Ty dokładnie wszystko odwrotnie...

Niemniej - skoro pytasz....
Tego rodzaju "laminat", jaki widać na fotce, należy zedrzeć i wyrzucić.
Potem porządnie przygotować otwór uszkodzenia i laminowane powierzchnie.
Potem porządnie naprawić uszkodzenie. Tak:
Obrazek
Potem porządnie szlifować. Tak:
Obrazek
Potem szpachlować i szlifować do gładkiego. Znaczy - porządnie.
A dopiero na koniec - malować. Też porządnie.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: boSmann
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2017, o 21:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Jaromir napisał(a):
ta "naprawa" to jakiś potworny babol jest - i tyle

Dokładnie.
Zrób to porządnie, tak jak Jaromir Ci podpowiada.
Do wałkowania też się przyłóż

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL