Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 27 cze 2025, o 00:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Wymieniłem właśnie spalony alternator na nowy, który ma 2x mniejszą średnicę koła pasowego. Czy ma to jakiś negatywny wpływ na cokolwiek, bo nie wiem czy wymieniać kółko na stare?
Dodam jeszcze tylko, że nowy alternator jest silniejszy (75A) - stary miał 35A.


Załączniki:
alternatory1by1.jpg
alternatory1by1.jpg [ 317.33 KiB | Przeglądane 8202 razy ]

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Nie zmieniaj. Koło pasowe to jak zębatki W rowerze lub skrzynią w aucie. Ktoś odpowiednio dopasowal.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 21:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Nicram napisał(a):
Nie zmieniaj. Koło pasowe to jak zębatki W rowerze lub skrzynią w aucie. Ktoś odpowiednio dopasowal.

No właśnie. Stare koło było dopasowane średnicą do średnicy koła pasowego na wale silnika. Nie wiem czy współczesne silniki nie mają mniejszych kół pasowych. Zakładając, że koło alteranatora jest 2x mniejsze, a silnikowe 2x większe, wychodzi mi że prędkość obrotowa wirnika alternatora będzie 4-krotnie większa od przewidzianej przez projektanta alternatora. I to mnie martwi.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Nie potrzebnie Cię to powinno martwić To nie są hiper obroty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
A jak ma ta prędkość obrotowa alternatora na obciążenie silnika (stratę mocy). Przepływałem dzisiaj jedynie od miejsca wodowania na stanowisko cumownicze , ale miałem wrażenie wyczuwalnej straty mocy silnika. Chyba, że to sama zamiana 35A na 75A robi złą robotę dla silnika?

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawonsails napisał(a):
Chyba, że to sama zamiana 35A na 75A robi złą robotę dla silnika?


Oczywiście że tak, obciążenie od alternatora wzrosło ponad dwukrotnie.
Inna sprawa, to czy jak płynąłeś to ładowanie było pełną mocą, tego nie wiem.

A wracając do tematu, to czy nowy alternator nie ma w instrukcji podanych obrotów? Pewnie ma, więc można sprawdzić czy są teraz dobre.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:11 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A jakichś danych technicznych pod kątem obrotów nie dali?
Mógłbyś policzyć...
Kiedyś od Chińczyków na Ali..kupiłem takie proste urządzonko do pomiaru prędkości obrotowej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Nie mam obrotomierza silnika. Z danych wynika, że alternator aktywuje się przy 1830rpm. Mogę sięgnąć jedynie do manuala Volvo Penta po nominalną prędkość obrotową i teoretycznie obliczyć prędkość alternatora. Musze jeszcze tylko zmierzyć średnicę koła pasowego na wale silnika.
EDIT: z instrukcji wynika, że nowy alternator ma 65A. Nie wiem skąd mi się wzięło 75 - sorry. Tak czy inaczej - strata mocy jest znaczna. Jeśli stopień przełożenia przekładni pasowej nie ma znaczenia w tym przypadku, to i nie ma co się rozwodzić nad kółkiem i trzeba wymienić alternator na słabszy :(

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:33 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Jak nie dali to IIRC typowy samochodowy alternator ma z obrotami tak, np.: zaczyna dawać koło 2000 obr/min, normalną (praktycznie) moc koło 5-6 000, maksymalna dopuszczalna 15-18 000 krótkotrwale, a powiedzmy 10 000 na dłużej. I z tego powodu ma na silnik samochodowy przełożenie 1:3. (a na diesle więcej). Stare VP chodzą do 2,300 - 3 000 obr. bodajże.
A oczywiście samochody mają na silniku mniejsze koła pasowe. Oj, mniejsze... Kalkulatorek w dłoń! ;)

Natomiast moc alternatora, ta wytwarzana, jest taka jakiej akurat potrzeba do ładowania aku. I tu zauważmy że aku wyczerpany (naładowany ino do pół) początkowo potrafi przyjąć prąd rzędu tego poł pojemności - czyli powiedzmy: wyczerpane aku 110 łyknie 50A; później już mniej; alternator w praktyce potrafi dostarczać tyle (3/4 maksymalnej mocy spoko) - i to się przekłada na pi razy jednego konia mechanicznego.
Jeden konik żaden kłopot - natomiast jeśli alternator zjada to już na jałowych obrotach to istotnie, kłopot być może. Co sugeruje sprawdzić owo przełożenie :)
Nie zmieniaj na słabszy, wystarczy zmienić tylko kółko.



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: rawonsails
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A co do obciążenia silnika, to rachunek jest prosty.
Moc znamionowa na wyjściu alternatora: 14,4*75 = 936 watów.
Sprawność alternatora, zakładając optymistycznie - 0,8. Czyli na wale alternatora mamy 936/0,8 = 1170 W.
Sprawność przekładni pasowej, zakładając mocno optymistycznie - 0,9.
Czyli na kole zamachowym mamy 1170/0,9 = 1300 W.
Przeliczając to na KM uzyskamy około 1,8 KM. Jeżeli silnik ma moc 10 KM (nie wiem jaki masz) to zabierasz mu prawie 20% mocy.
Dlatego wstawiając duży alternator do małego silnika warto rzecz przeliczyć.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Z obserwacji wnoszę, że alternator aktywuje się przy obrotach jałowych. Kontrolka ładowania gaśnie, podczas gdy kontrolka dynastartera wymaga dołożenia obrotów.
Akumulator ładowany był tydzień wcześniej do pełna (dzisiaj na zaciskach było 12.7V). Przy działającym silniku na biegu jałowym zmierzyłem 14.5V. Prąd zmierzony cęgami to 0.3A. Wnioskuję, że ładowanie nie szło pełną parą. A jednak mocy brakowało wyraźnie.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 22:59 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A uważasz jaką moc generuje motorek na obrotach jałowych? Znaj proporcjum, mociumpanie :-P
Alternator, a i sam pasek, zużyje oczywiście więcej niż wytworzy. W momencie gdy silnik wytwarza 0,1 KM w porywach - każda różnica jest znacząca ;)
Co to za moto, bo sklerosis?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 23:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Ryś napisał(a):
A uważasz jaką moc generuje motorek na obrotach jałowych? Znaj proporcjum, mociumpanie :-P
Co to za moto, bo sklerosis?

Volvo Penta MD6A (10KM - 40 lat temu jak opuszczał fabrykę)
Stratę mocy czułem powożąc, czyli już nieco wyżej od obrotów jałowych. Zwiększanie obrotów podczas płynięcia zwiększało jedynie poziom hałasu i zasłony dymnej, z minimalnym wzrostem prędkości.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 23:11 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
No to zmień to kółko alternatorowi, zanim ukręci się biedactwo na amen :mrgreen:
Jest też możliwość - bo nie wiem czy masz w instalacji przewidziane - by alternator nie wzbudzał się na jałowych, ( a już zwłaszcza na czas rozruchu :roll: ) są na to gadżety, w stylu przekaźnik sterowany z obrotów, ciśnienia oleju, czy czegoś bądź. Ale najprościej przełożeniem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2017, o 23:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
W poniedziałek będę na łódce to pokombinuję z kółkiem. Dzięki wszystkim za chęć niesienia pomocy :)

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 11:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Informacyjnie, dla śledzących wątek...

Odkręciłem kółka z obu alternatorów, ale ich bezpośrednia zamiana nie była możliwa. W starym kole, konieczna jest przeróbka otworu pod wałek, w czym pomoże mi kolega z klubu.
Przełożenie przekładni pasowej dla starego koła wyniesie około 1:2.2 i dla obrotów jałowych silnika ~700rpm, alternator osiągnie ~1500rpm. Ponieważ wzbudza się dopiero przy 1800rpm, powinno być chyba lepiej. A jak wyjdzie - zobaczymy.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 12:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2012, o 08:33
Posty: 1897
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 150
Otrzymał podziękowań: 280
Uprawnienia żeglarskie: wszystkie potrzebne
Czyli myliłem się?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 13:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawonsails napisał(a):
Przełożenie przekładni pasowej dla starego koła wyniesie około 1:2.2 i dla obrotów jałowych silnika ~700rpm, alternator osiągnie ~1500rpm. Ponieważ wzbudza się dopiero przy 1800rpm, powinno być chyba lepiej. A jak wyjdzie - zobaczymy.


To mam pytanie do bardziej niż ja oświeconych silnikowo, jak w tej sytuacji zachowa się alarm braku ładowania? Czy jest ten alarm na tyle cwany, że będzie wiedział, że na biegu jałowym ładowania nie ma być i to jest ok. Czyli nie będzie świecił i/lub wył.
Pewnie bardziej skomplikowane układy taką sytuację przewidują, ale przy prostych i starych silnikach, to nie wiem jak to działa.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
waliant napisał(a):
o mam pytanie do bardziej niż ja oświeconych silnikowo, jak w tej sytuacji zachowa się alarm braku ładowania?

Nie wiem o jakim alarmie piszesz. Ale u mnie mam podłączoną kontrolkę ładowania, która gaśnie po wzbudzeniu alternatora. Przy małym kółku gaśnie od razu (na obrotach jałowych silnika).

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 13:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
rawonsails napisał(a):
Nie wiem o jakim alarmie piszesz


Ja mam kontrolkę i wyjca.
Hmm, co prawda może wyje tylko przy braku ciśnienia oleju, a przy braku ładowania tylko świeci, ale tego nie wiem, te sytuacje jak dotąd zawsze występują razem.

W sumie moje pytanie ma sens tylko jeżeli brak ładowania włącza brzęczyk. Jeżeli tylko kontrolkę, to nie ma problemu, niech sobie świeci gdy silnik jest na jałowych obrotach i nie ładuje.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 13:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 782
Podziękował : 155
Otrzymał podziękowań: 368
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ryś napisał(a):
Stare VP chodzą do 2,300 - 3 000 obr. bodajże.


Maksymalne obroty MD6A to 2300 obr/min.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 13:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
waliant napisał(a):
Hmm, co prawda może wyje tylko przy braku ciśnienia oleju, a przy braku ładowania tylko świeci, ale tego nie wiem, te sytuacje jak dotąd zawsze występują razem.

U mnie kontrolka ładowania podpięta jest pod alternator (terminal D+ jeśli dobrze pamiętam) i nie ma powiązania z ciśnieniem oleju. Do czujnika ciśnienia mam oddzielną kontrolkę.
Ale faktycznie - przypominam sobie "wyjce" z czarterowych jachtów. Ale wyły chyba tylko przy włączonej stacyjce i unieruchomionym silniku.

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 13:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12538
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja też mam osobne kontroli do oleju i do ładowania. Wyjec jest jeden ;)
Tak jak pisałem, moje pytanie jest, ekhem, mało sensowne. Musiałbym sprawdzić, czy alarm wyje tylko przy braku ładownia, a jakoś nie było takiej okazji.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2017, o 22:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2015, o 13:34
Posty: 549
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 231
Otrzymał podziękowań: 226
Uprawnienia żeglarskie: JSM,SRC
Chyba się udało. Stare kółko nadziane na wałek i zakręcone w rytmie diesla. Łódka nie traci na mocy i jak przecinak daje radę do 6kn :) Dzięki wszystkim za pomoc.


Załączniki:
alternator.jpg
alternator.jpg [ 361.4 KiB | Przeglądane 7956 razy ]

_________________
Rafał
http://rawonsails.blogspot.com/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL