Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 8 lip 2025, o 18:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 227 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 13:18 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
M@rek napisał(a):
w tej nowej ksiazce przeczytalem ze maszt ma 43 % wplyw na bezwladnosc lodki. Wiedzialem ze duzo ale nie myslalem ze az tyle.
Drewniane maszty byly dobre wtedy gdy Moitessier budowal " Joshua" i jedynie dlatego ze kasy nie mial.
Dawno temu u Marchaja przeoczyłeś? ;)
Postawmy niebotyczną pałę z czterema salingi (i wantek kupą) na lekki kadłub (z ciężarami skupionymi w środku), a będzie i 60%
Toć we wzorku długość pały jest do kwadratu.

A zaś Joshua jaką bezwładność miał w kadłubie? :)
A jeśli jeszcze wspomnisz że drewno (świerk, sosna zwłaszcza) ma wyższe parametry wytrzymałościowe niż aluminium - w stosunku do wagi - a zwłaszcza odporność na złamanie... a dzięki temu drewniany maszt może jeszcze nieść mniej olinowania... :lol:
Ale na drewniany to trzeba mieć kasę, że ho-ho! :-P



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 3: cine, Marian Strzelecki, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 13:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
no właśnie, tylko niektórzy nie zauważają, że dobrze zrobiony drewniany maszt (a nie słupy telegraficzne z grubsza ociosane) może mieć masę podobną do masztu z aluminium dla tego samego jachtu.

Bardzo podobną...

Poza tym, znów wracamy do wskazywania współczynnika czy różnicy liczbowej bez zastanawiania się nad nią. A z większością ich jest tak, że projektant jest ich świadomy. W związku z tym wziął je pod uwagę gdzieś w projekcie....

Rysiu, to nie Marchaj (wywalony ponoć...). To fizyka...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ps. Rysiu, z mniej olinowania to ostrożnie, bo to zależy od akurat innych czynników.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 13:28 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Byłem kiedyś szczęśliwym właścicielem drewnianego fina z nowym drewnianym maszt em od Blaszki.Bom i maszt dzieło sztuki.Na tym figiel pływał o mi się znakomicie ,super łódka. Parę razy się przesiadłem na finansowanie z maszt em aluminiowym i z niechęcią muszę przyznać,że jednak ten lepiej chodził.

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 13:44 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Moniia napisał(a):
... dobrze zrobiony drewniany maszt (a nie słupy telegraficzne z grubsza ociosane) ...
A to myślisz że sama natura nie robiła dobrze? Poprawiać trzeba? ;) Ba, ona robiła maszt wolnostojący - bo do 'mniej takielunku' :mrgreen:
Czego by nie rzec o odpadowych słupach Moitessiera, nie łamały się.
A ile tamuj poleciało pał z amelinium? :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13989
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ryś napisał(a):
A ile tamuj poleciało pał z amelinium? :rotfl:
i z... epoksydu, węgla kevlaru...

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 14:18 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
a z drewna nie ? zwróćie uwagę jak dość szybko były wymieniane maszty drewniane na omegach

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 14:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
piotr6 napisał(a):
a z drewna nie ? zwróćie uwagę jak dość szybko były wymieniane maszty drewniane na omegach

Skoro wracamy do anegdotycznych przykładów - maszt na Wiedźmie stoi prawie czterdzieści lat i gdyby nie planowana trasa - nie martwiłby mnie

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 14:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ryś napisał(a):
Moniia napisał(a):
... dobrze zrobiony drewniany maszt (a nie słupy telegraficzne z grubsza ociosane) ...
A to myślisz że sama natura nie robiła dobrze? Poprawiać trzeba? ;) Ba, ona robiła maszt wolnostojący - bo do 'mniej takielunku' :mrgreen:
Czego by nie rzec o odpadowych słupach Moitessiera, nie łamały się.
A ile tamuj poleciało pał z amelinium? :rotfl:


Rysiu, porównujesz w tej chwili nieporównywalne. Elastyczność nie ta, obciążenia i ich rozkład też nie te. Nie porównuj rosnących drzew z masztami, bo dojdziesz do absurdalnego wniosku że niektóre trawy to jeszcze lepsze....

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 14:30 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
maszt mam aluminiowy i sprawdzam co roku, trasa nie ma znaczenia,

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 14:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
piotr6 napisał(a):
maszt mam aluminiowy i sprawdzam co roku, trasa nie ma znaczenia,


Piotrze, też sprawdzam.
Ale ze względu na trasę i wiek masztu zastanawiam się, czy nie wymienić (jak zdarzy się mieć za co) bo mam pewne podejrzane miejsca.
Ktore jednakowoż, jako że maszt drewniany, może dać się naprawić i wyremontować bez wymiany masztu

Nad aluminiowym w tym wieku w kontekście trasy tez bym się zastanawiała....

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 17:26 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9033
Podziękował : 4116
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
piotr6 napisał(a):
Byłem kiedyś szczęśliwym właścicielem drewnianego fina z nowym drewnianym maszt em od Blaszki.Bom i maszt dzieło sztuki.Na tym figiel pływał o mi się znakomicie ,super łódka. Parę razy się przesiadłem na finansowanie z maszt em aluminiowym i z niechęcią muszę przyznać,że jednak ten lepiej chodził.


Ja nie na Finnie ale na OK . Dlugo drewniany maszt byl strugany zeby pasowal do zagla.
Po prostu maszt i zagiel to zespol do tego dostosowany do wagi zawodnika :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 17:33 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9033
Podziękował : 4116
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Na Orionie "Dal II" na ktorym zwyciezylismy w MP w 71 r mielismy dobry drewniany maszy klejony pusty w srodku zrobiony przez szkutnikow wszczecinskiej jachtowce. Zmienilismy na spawany ze stopow aluminium bo byl istotnie lzejszy. O ile pisac nie bede bo nie pamietam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 19:28 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Libra miała aluminiowy słup, który niosło 4 mężczyzn.
Teraz ma też aluminiowy. Konstrukcja nowsza o 30 lat, jakość materiału i okuć jest nieporównywalna.
To inna epoka. Waga dla 2 mężczyzn.
Naciąganie sztagów i want już nie na wyczucie. Miernik naciągu był dobrą inwestycją.
Wybiorę się jednak do Szczecina, aby Mistrz zerknął.
Przy odbiorze nowego grota.
Przyznam się, że kombinacja tradycyjnego kształtu kadłuba z nowymi elementami wyposażenia wpływa bardzo pozytywnie na przyjemność pływania.
W zeszłym roku udało mi się zdobyć genuę, prawie nieśmiganą.
Odzyskałem wiarę w ponowne wskazania logu powyżej 6,5 węzła.
Bez gennakera.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16



Za ten post autor Andrzej Kolod otrzymał podziękowania - 5: cine, Colonel, Marian Strzelecki, Moniia, ULTIMA T.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 19:32 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Andrzej Kolod napisał(a):
Odzyskałem wiarę w ponowne wskazania logu powyżej 6,5 węzła


bez łaski, Andrzeju

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 19:37 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9033
Podziękował : 4116
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Moj maszt ma ponad 11 m i bez olinowania podnosze go bez problemow a Pudzianem nie jestem :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2017, o 20:24 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Stoi na 5 T łódce?
:roll:
Z-Spars się nie zgodziło na lżejszy profil. Jakoś to liczą. Powiedzieli Z401 i koniec.
Chciałem Z351.
Pewnie się bali, że płynę na Indyjski, albo cóś w tym stylu.
Tam gdzie się maszty łamią.
No i Yardstick trzeba by było zmienić ze 112 na może 107? :rotfl:
Wystarczy, że poprzednie żagle wyglądają jak przykrótka garderoba.
M@rek, ja jeszcze muszę trochę ołowiu w głębokie zęzy powkładać.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 00:20 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 mar 2015, o 23:16
Posty: 1403
Podziękował : 464
Otrzymał podziękowań: 271
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
piotr6 napisał(a):
a z drewna nie ? zwróćie uwagę jak dość szybko były wymieniane maszty drewniane na omegach

Skoro wracamy do anegdotycznych przykładów - maszt na Wiedźmie stoi prawie czterdzieści lat i gdyby nie planowana trasa - nie martwiłby mnie

A gdzie tu anegdota?
Na Hallbergu rocznik około 64 - tysiąc dziewięćset sześćdziesiąt cztery dla ścisłości - mam oryginalny maszt drewniany i nie mam najmniejszych zastrzeżeń choć to już ponad 50 lat.
I też nie ma potrzeby zatrudniać tragarzy. Dałbym radę gdyby nie wrodzone lenistwo.
Na Dompie już inna liga niestety, ciężki i toporny ale ponad 30 lat też już służy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 07:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
cine napisał(a):
Moniia napisał(a):
piotr6 napisał(a):
a z drewna nie ? zwróćie uwagę jak dość szybko były wymieniane maszty drewniane na omegach

Skoro wracamy do anegdotycznych przykładów - maszt na Wiedźmie stoi prawie czterdzieści lat i gdyby nie planowana trasa - nie martwiłby mnie

A gdzie tu anegdota?
(...).


Dowód (lub przykład) anegdotyczny to nie termin humorystyczny.
To przytaczanie przykładów do udowodnienia tezy niezweryfikowanych, na podstawie np własnego doświadczenia i rozciąganie wniosków na całość.

Cytuj:
Co to właściwie jest ten dowód anegdotyczny? Mówi się o nim w dwóch sytuacjach. Po pierwsze wtedy, kiedy mamy do czynienia z informacją nieprawdziwą, która jest przedstawiana jako najprawdziwsza prawda. Plotki, wyolbrzymienia, fakty, które budzą wątpliwości. Dowód, który nie jest wiarygodny. Druga możliwość jest taka, że mamy do czynienia z informacją prawdziwą, która nie została odpowiednio zweryfikowana. Czyli nie ma odpowiednich badań, nie zostały przeprowadzone eksperymenty potwierdzające (ani zaprzeczające). Często badania prowadzone są byle jak, ich efekty są naginane tak żeby potwierdzić teorie badacza za wszelką cenę. Próba jest niereprezentacyjna, mała, a wnioski są generalizowane na całą populację

Cytat powyżej z blogu o statystyce...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
A może by tak wrócić do głównego tematu wewtym wewontku?
Przy takim kształcie kadłuba to jest dopiero przyjemność pływania: :D
Załącznik:
Przekrój wypasionej sasanki.jpg
Przekrój wypasionej sasanki.jpg [ 288.89 KiB | Przeglądane 5200 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 08:19 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Bbw?
To się sprawdza, ale czasochłonne.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 13:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13989
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zbieraj napisał(a):
A może by tak wrócić do głównego tematu wewtym wewontku?
Przy takim kształcie kadłuba to jest dopiero przyjemność pływania: :D
Załącznik:
Załącznik Przekrój wypasionej sasanki.jpg nie jest już dostępny

A przy takim? ;)
Załącznik:
slave_ship.jpg
slave_ship.jpg [ 160.58 KiB | Przeglądane 5161 razy ]

Bo bywały jeszcze bardziej przyjemne... :-P
Załącznik:
stowage.jpg
stowage.jpg [ 166.19 KiB | Przeglądane 5161 razy ]



MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1223
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 731
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Moniia napisał(a):
no właśnie, tylko niektórzy nie zauważają, że dobrze zrobiony drewniany maszt (a nie słupy telegraficzne z grubsza ociosane) może mieć masę podobną do masztu z aluminium dla tego samego jachtu.

Bardzo podobną...


No właśnie. Jak by nie liczył, drewno (nasza krajowa sosna na ten przykład) ma bardzo przyzwoite parametry wytrzymałościowe w stosunku do masy, dopiero węgiel jest od niego wyraźnie lepszy. Za to drewno ma jedną zasadniczą przewagę nad aluminium: odporność na zmęczenie. Jeżeli nie zbutwieje i nie popęka wzdłużnie, to cykliczna zmiana obciążenia nic mu nie zrobi. Zaś stopy aluminium są akurat na to dość wrażliwe.

A że z drewna robiono kiedyś cięższe maszty, z powodów technologicznych, to inna sprawa. Że fabrycznie wyciągnięty profil alu jest tańszy w masowej produkcji to jeszcze inna sprawa. I że przy swojej taniości jest wystarczający dla większości jachtów, dla których nie warto robić masztu z włókien węglowych.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowania - 3: MarekSCO, Marian Strzelecki, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 19:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
myszek napisał(a):
No właśnie. Jak by nie liczył, drewno (nasza krajowa sosna na ten przykład) ma bardzo przyzwoite parametry wytrzymałościowe w stosunku do masy, dopiero węgiel jest od niego wyraźnie lepszy.

Bardziej kaloryczny :rotfl: :rotfl: :rotfl:
Myszku :)
Powiem tak. Mam do czynienia zarówno z drewnem jak i metalami... A i wytrzymałością przy okazji też...
Mitologię szerzysz tutaj ;)
Kliknąłem podziękowanie pod postem, bo też bym tak chciał, żeby wszystko było proste i takie fajne, że ach! ;)
Aż takie proste to nie jest...
Ta wytrzymałość drewna w jednym kierunku lepsza... A w innym, delikatnie mówiąc - żadna ;)
To drewno też nie takie jednorodne, jak te stopy aluminium ;)
Klasyfikować trudno nawet ;)
Wnioski wysnułeś fajne, ale to bajkopisarstwo jest ;)
Od Twoich spostrzeżeń, do Twoich wniosków... Biez wodki nikak nie dajdiosz ;)
Za szybko byś chciał i zbyt prosto to widzieć - tak insynuuję ;)



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowania - 2: Colonel, ULTIMA T.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17655
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4520
Otrzymał podziękowań: 4275
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Gdzieś porównywaliśmy: sosnowy, pusty w środku maszt do GIS-a (10,2 kg) i podobnej długości profil aluminiowy - wychodziło parę kg różnicy na korzyść aluminiowego, ale zdaje się aluminiowy wymagałby olinowania, a ten drewniany jest wolnonośny: http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=431876#p431876

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Robercie :)
Ale porównywałeś konkretny maszt aluminiowy wykonany ze stopów aluminium - prawda ?
Nie materiał i to co można z niego wykonać...
A to co dostępne w handlu ;)
Wysnułeś wniosek, że drewno ( jako materiał ) lepsze/gorsze od stopów glinu ? ;)
Tu mitologia jest...
Dać Ci około setki przykładów odwrotnych ( z lotniczej techniki ;) ) czy nie muszę ? ;)
Drewno, to baaaardzo szerokie pojęcie...
Drewno sosnowe ("nasza polska sosna") to pojęcie tylko odrobinkę węższe jak samo drewno ;)
Zaś stopy glinu podlegają ścisłej klasyfikacji. Dokładnemu opisowi, normowaniu etc...
Już tutaj widzimy, że to zupełnie inne światy są :)
Włókna węglowe... Bo sądzę, że te miał na myśli Myszek pisząc "węgiel"...
Chyba, że bym się mylił i chodziło o grafit, czy diament ;)
Włókna węglowe to jeszcze bardziej ścisła klasyfikacja i powtarzalność...
Tu widzę "międzygalaktyczny" przeskok.

PS:
Gdybyś pytał z czego wykonuję i będę wykonywał maszty - to oczywiście z drewna ;)



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowanie od: ULTIMA T.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17655
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4520
Otrzymał podziękowań: 4275
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
MarekSCO napisał(a):
Wysnułeś wniosek, że drewno ( jako materiał ) lepsze/gorsze od stopów glinu ? ;)
Nie, zastosowałem drewno z innych powodów: z drewna mogłem samodzielnie wykonać dokładnie to, co chciałem. Aluminiowy musiałbym wybierać z katalogu gotowców. Drewniany wyszedł na pewno sztywniejszy. No i można też spierać się, czy on aby na pewno drewniany, wszak klejony epoksydem z kawałeczków, znaczy kompozyt. :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
Nie, zastosowałem drewno z innych powodów: z drewna mogłem samodzielnie wykonać dokładnie to, co chciałem. Aluminiowy musiałbym wybierać z katalogu gotowców.

O to to... Ja też tak to widzę...
Na przykładzie masztów:
Aluminiowy, z katalogu gotowców - pokazuje mi co ( jakie parametry ) "wystarczy", żeby maszt był masztem...
Zakładam, że producenci niepotrzebnie nie przesadzają z parametrami, skoro tak dokładnie można je wyznaczyć w przypadku stopów aluminium.
Zaś sam, korzystając z drewna, chwili wolnego czasu, i suwaka logarytmicznego otrzymanego w spadku po dziadku... Mogę bez problemu wykonać lepszy...
Ale to nie znaczy, że drewno będzie lepsze/gorsze od aluminium :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 20:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
MarekSCO napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Nie, zastosowałem drewno z innych powodów: z drewna mogłem samodzielnie wykonać dokładnie to, co chciałem. Aluminiowy musiałbym wybierać z katalogu gotowców.

O to to... Ja też tak to widzę...
Na przykładzie masztów:
Aluminiowy, z katalogu gotowców - pokazuje mi co ( jakie parametry ) "wystarczy", żeby maszt był masztem...
Zakładam, że producenci niepotrzebnie nie przesadzają z parametrami, skoro tak dokładnie można je wyznaczyć w przypadku stopów aluminium.
Zaś sam, korzystając z drewna, chwili wolnego czasu, i suwaka logarytmicznego otrzymanego w spadku po dziadku... Mogę bez problemu wykonać lepszy...
Ale to nie znaczy, że drewno będzie lepsze/gorsze od aluminium :)


Przesadzają, bo wyznaczyć je można w ramach wytrzymałości, ale trzeba się jeszcze opierać o dokładne dane. A policzenie obciążeń dynamicznych na małym jachcie na oceanie nie jest takie proste...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 21:02 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Ale to znaczy najpierw ustal do czego lepsze/gorsze i w jakich właściwościach, Marku :)
Jeśli zechcemy porównać dwa profile masztowe, drewno i alu, równie lekkie i równie wytrzymałe na ściskanie/wyboczenie (tak wciąż obliczają) to będą się znacznie różnić tak średnicą (czy przekrojem) jak i grubością ścianki.
Skoro ostatecznie interesuje nas ryzyko złamania, to pomyśl jak te różnice wpłyną nań. ;)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 kwi 2017, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 8150
Podziękował : 6274
Otrzymał podziękowań: 2488
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia :)
Tak. Przesadzają, masz rację. Ale ta przesada sięga kilku procent w stosunku do teoretycznych danych...
Które oczywiście nie zawsze opłaca się uzyskiwać. Czasem taniej jest przesadzić troszeczkę.
Ale tu łatwiej przesadzić zachowując powtarzalność parametrów.
Możesz operować mniejszym błędem podając wynik pomiaru dowolnego parametru, jak przy takim samym wyrobie wykonanym z drewna.
Chociaż, kiedyś rzeczywiście było trochę inaczej...
Tam u Ciebie w tym Albionie całym od osiemnastego ( a może stulecie wcześniej ) wieku
zaczęły pojawiać się przemysłowe plantacje gdzie uprawiano dąb.
I ci "dębowi sadownicy" naprawdę wiele natrudzili się, żeby osiągnąć powtarzalność parametrów swoich roślin ;) Wyniki osiągali w każdym razie całkiem niezłe...

Ryś :) Napisałem wyżej. Masz większą powtarzalność to raz. Każdy parametr możesz określić z mniejszym błędem - to dwa ( w zakresie powtarzalności - statystycznie )
I oczywiście dowolna wytrzymałość stopów glinu będzie większa od dowolnej wytrzymałości gatunków drewna ;)
"dowolnej wytrzymałości" w odniesieniu do:
Ryś napisał(a):
równie lekkie i równie wytrzymałe na ściskanie/wyboczenie (tak wciąż obliczają) to będą się znacznie różnić tak średnicą (czy przekrojem) jak i grubością ścianki.

Ryś napisał(a):
Skoro ostatecznie interesuje nas ryzyko złamania, to pomyśl jak te różnice wpłyną nań.

Zacząłem kiedyś nawet budować paraplan z drewna :lol: serio...
Ale w końcu zbudowałem najpierw spawarkę TiG do aluminium ( prezentowałem w którymś wątku )...
Jestem szalony Ryś, ale nie aż tak...
No i nie aż tak bogaty, żeby rzeczy naprawdę ryzykowne stać mnie było budować z drewna ;)

PS: Ryś :) Zrobiłem kilkaset kilometrów jednego dnia w poszukiwaniu drewna zdatnego do budowy tego wózka paraplanowego ;) Nie stać mnie było na paliwo, żeby doprowadzić projekt do końca :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 227 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL