Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 cze 2025, o 20:18




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 sie 2010, o 20:45 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
Jako nowy na forum witam wszystkich serdecznie i życzę spełnienia marzeń i stopy wody pod kilem. Chylę z powagą czoło przed żeglarzami i szkutnikami, którzy odpowiedzą na moje pytania.
Mam parę pytań technicznych związanych z czterdziestoletnią łódką typu OMEGA o poszyciu plastikowym i wykończeniu pokładu sklejkowym. Podejrzewam, że w oryginalnym wykonaniu stoczniowym.
Jakiej żywicy użyć do napraw poszycia poliester czy epoksyd?
Jak dokonać wymiany i prawidłowego umocowania cenników, które obecnie są sklejkowe pokryte matą i żywicą, czyli całkowicie zalaminowane a zamarzyły mi się wykonane z litego lub klejonego drewna odkryte i lakierowane? Czy mam je po prostu przykleić żywicą czy powinienem je również przykręci wkrętami?
Z żeglarskim pozdrowieniem Janusz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2010, o 21:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Moim zdaniem: laminat (również poliestrowy) i drewno (o ile nie było impregnowane na tłusto!!!) należy naprawiać epoksydem.

Nie rozumiem, o jakie cenniki na Omedze chodzi :shock: ...?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2010, o 21:09 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
Przepraszam to był lapsus oczywiście chodziło mi o denniki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2010, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
ket napisał(a):
oczywiście chodziło mi o denniki.


To IMHO poważna sprawa może być, bo one są konstrukcyjnie ważnymi elementami kadłuba... Moim zdaniem nie bardzo można sobie do dna przykleić nowe denniki nawet z dębiny, a przykręcenie wkrętami przez laminat też nie będzie wystarczająco mocne. Oczywiście laminatowe denniki nie są ładne, ale mocne, bo na większej przestrzeni związane z dnem.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2010, o 21:27 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
A co powiesz na obłożenie drewnem starych wklejonych denników z ich jednoczesnym wklejeniem.
coś w rodzaju U profilu drewnianego kryjącego obecne denniki?
Na pewno będą troszkę grubsze w wyglądzie ale czy będą mocne i zdadzą egzamin?
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 sie 2010, o 22:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Moim zdaniem, o ile łódka leciwa, to najpierw sprawdziłbym, czy stare denniki są OK - sklejka wewnątrz laminatu potrafi butwieć. Jeśli tak, to można z wierzchu założyć atrapę nawet z mahoniu.
Jeśli okaże się, że są do wymiany, to poprosiłbym doświadczonego szkutnika o konsultację. Może trzeba je wyciąć i założyć nowe? Różnie bywa ze starymi łódkami, a to co najważniejsze jest zwykle ukryte...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2010, o 01:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ahoj.
Denniki,wzdłużniki oraz elementy konstrukcyjne w kokpicie Twojego jachtu stanowią integralną część kadłuba,dzięki którym kadłub nie złamie się na fali.
Rozmieszczenie ich przez producenta w miejscach gdzie się obecnie znajdują było dokonane w wyniku odpowiednich pomiarów wytrzymałościowych.Ich kształt oraz materiał,z którego zostały wykonane można na kilka sposobów przebudować,z tym, że po co?!.
Jeżeli ich stan techniczny wymaga remontu to można te elementy wydłutować (wyciąć) lub odpowiednio przygotować do położenia nowej warstwy laminatu(mata szklana,żywica zgodna z bazą czyli rodzajem zastosowanej do budowy kadłuba czy elementów wzmacniających konstrukcje).Możesz te elementy ozdobić wg własnej oceny np dokręcając kształtowniki z dobrego drewna jachtowego do denników,nie do dna.
Następnie na te elementy przychodzi greting drewniany z deski dobrego-ładnego drewna lub podłoga składająca się z kilku elementów wygodnych kształtem i wagą do podnoszenia w celu wybrania wody nalanej do kokpitu.Pozostałe elementy remontujesz na wiele sposobów w zależności od rodzaju materiału zastosowanego już lub wymieniasz na elementy nowej technologi.
Więcej info po uzyskaniu większej ilości danych.

Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2010, o 08:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Wojciech1968 napisał(a):
żywica zgodna z bazą czyli rodzajem zastosowanej do budowy kadłuba czy elementów wzmacniających konstrukcje).


Praktyka wykazuje, że kadłuby z laminatu poliestrowo-szklanego można i należy naprawiać również żywicami epoksydowymi i taniną rowingową, bo te mają lepsze właściwości łączenia się ze starym laminatem niż nowy laminat p/s.

Myślę, że szkutnicy to potwierdzą.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2010, o 10:43 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
Dziękuję serdecznie wszystkim za tak wspaniałe porady!
Więc rozpoczynam powoli remont.
Mam nadzieję że mi się powiedzie.
Będę dalej zwracał się o porady.
Z pozdrowieniami Janusz wraz synem Adrianem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2010, o 14:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Praktyka wykazuje, że kadłuby z laminatu poliestrowo-szklanego można i należy naprawiać również żywicami epoksydowymi i taniną rowingową, bo te mają lepsze właściwości łączenia się ze starym laminatem niż nowy laminat p/s.

Myślę, że szkutnicy to potwierdzą.

Oczywiście,że potwierdzą. :wink:
Z tym,że czy aby na pewno należy naprawiać żywicami epoksydowymi(?!).
Żywice epoksydowe mają lepszą zdolność do przesiąknięcia przez maty szklane i tkaniny rowingowe,ok.(cena około 30zł/1kg,czas żelowania 24godz)
Żywice poliestrowe z mniejszą zdolnością przesiąkliwości przez materiał konstrukcyjny w odpowiedniej technologi nakładania są też niezawodne w remontach.(cena około 9zł/1kg,czas żelowania około 2godz)

Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2010, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Wojciech1968 napisał(a):
Z tym,że czy aby na pewno należy naprawiać żywicami epoksydowymi(?!).
Żywice epoksydowe mają lepszą zdolność do przesiąknięcia przez maty szklane i tkaniny rowingowe,ok.(cena około 30zł/1kg,czas żelowania 24godz)
Żywice poliestrowe z mniejszą zdolnością przesiąkliwości przez materiał konstrukcyjny w odpowiedniej technologi nakładania są też niezawodne w remontach.(cena około 9zł/1kg,czas żelowania około 2godz)


Zaletą żywic poliestrowych jest cena, a epoksydowe mają ich znacznie więcej. Przesiąkliwość i czas żelowania zależy od rodzaju żywicy - jest ich dziś mnóstwo na rynku: Do szpachlowania, do klejenia, do laminowania, do napraw... O ile miałbym remontować stary kadłub, to starałbym się zastosować, to co lepsze i bardziej skuteczne, niż to, co tańsze. :P :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2010, o 20:09 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
Tak jak sobie obiecywałem dziś moja Omega pokazała w całej okazałości poszycie dna.
Pracowało przy niej pięć osób, więc był pełen luz. Wszyscy chcą w przyszłym roku pływać.
Zerwałem listwę odbojową. Czterdziestoletnia powierzchnia obła jest idealna i pięknie dzwoni, bez większych ubytków wystarczy dosłownie parę gram szpachli i wyszlifować powierzchnię. Następnie dać nowy kolorek. Co polecacie na pokrycie żelkot czy farba? Chciałbym pokryć natryskiem a potem wypolerować powierzchnię. Prace prowadzone są pod chmurką. Może udzielicie mi parę rad w tym zakresie? Zaznaczam, że leży mi na sercu wykonanie prac poprawnie, bo ta łódka na to zasługuje! Potem nastąpi całkowita wymiana drewna, mimo że nie wygląda najgorzej. Moi szkutnicy są zafascynowani pracami i zadecydowali zabudowę w szlachetnych gatunkach drewna pomijając zastosowanie sklejki. To nie snobizm tylko wspólna łódka wygrywa na tym polu zdecydowanie. Takimi remontami trenujemy przed większym przedsięwzięciem.
Z pozdrowieniami Janusz z synem Adrianem

*****

Witam ponownie z kilkoma pytaniami.
Jak sprawdzają się produkty firmy OLIVA?
A może jakieś dobre zamienniki w/w OLIVY.
Zamierzam czymś pomalować kadłub plastikowy z zewnątrz natryskowo.
Gdzie nabędę topkot i wypełniacze?
Topkotem zamierzam pokryć wnętrze i uzyskać chropowatość powierzchni.
Proszę o kilka wskazówek.
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2010, o 10:27 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Z tym "pomijaniem" sklejki był bym ostrożny;
Chodzi mianowicie o to, że drewno ma same zalety ale jedną za to dość istotną wadę;
Drewno pęcznieje pod wpływem wilgoci. I nawet najlepiej zalaminowane, po pewnym czasie woda znajdzie sobie do niego dostęp. A pęczniejące drewno "dysponuje" potężną siłą zdolną rozerwać laminat.
Dlatego moim zdaniem, w miejscach nie narażonych na ciągły kontakt z wodą, zastosowanie drewna w celach estetycznych ma sens. Natomiast we wszystkich miejscach w których może gromadzić się woda/wilgoć, rozsądniej było by IMHO zastosować sklejkę /nie pęcznieje/.
Tu chciałbym zaznaczyć, że te informacje pochodzą z podręcznika a nie z własnego doświadczenia. Jednak potwierdzenie tych teorii znalazłem podczas remontu mojej pierwszej łódki.
Wszędzie tam, gdzie elementy drewniane mogły być narażone na styk z wodą, wykonane były ze sklejki. Pomimo, że były oblaminowane.
Andrzej P.



Za ten post autor starypraktyk otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2010, o 11:34 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
Jeśli chodzi o omijanie użycia sklejki w remoncie to miałem na myśli sam dek czyli pokład.
Widział bym tu może klepkę, słomkę, lub tym podobne poszycie a nie sklejkę nawet z pokryciem szlachetnym.
Bardziej nurtują mnie obecnie pytania które wcześniej zadałem.
Nie ukrywam że troszkę oddaliłem się od nowoczesnych technologii.

Jak sprawdzają się produkty firmy OLIVA?
A może jakieś dobre zamienniki w/w OLIVY.
Zamierzam czymś pomalować kadłub plastikowy z zewnątrz natryskowo.
Gdzie nabędę topkot i wypełniacze?
Topkotem zamierzam pokryć wnętrze i uzyskać chropowatość powierzchni.
Proszę o kilka wskazówek.
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 03:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ahoj.
Szukaj w Google Firma Reja.Żywice.topkoty.inne.
Firma Teakpol szukaj Google- pokłady teakowe na zamówienie.
Farby z Oliwy dobre.
Tańsze zamienniki Polifarb Cieszyn -farby poliuretanowe.

Powierzchnie chropowate są trudniejsze do utrzymania czystości i wymagają większej ilości szczotek do czyszczenia. :wink:

Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 12:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie chciałbym się czepiać, ale zwracam uwagę na to, że tekowy pokład będzie sporo cięższy od sklejkowego, a to wiąże się ze zmniejszeniem stateczności - każdy, kto ma trochę pojęcia o "teorii okrętu" wie, że należy unikać powiększania masy powyżej linii wodnej*...

Ja bym zrobił pokład, jak najlżej się uda. :)

EDIT:
___
*) Nie mówiąc już o bezsensownym powiększaniu masy całkowitej.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 13:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
To ja proponuję kompromis (sprawdzony)
Szkutniczą sklejkę z obłogiem teakowym* frezujemy, wypełniamy fugi i mamy lekki klepkowy pokład.
Jak ktoś nie wie to nie odróżni od tradycyjnie robionego pokładu
----
* do nabycia np u Georgusa

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowania - 2: ket, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 14:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Podoba mi się ten pomysł - może, jak będę budował kiedyś coś jeszcze, to go wykorzystam :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: ket
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 17:19 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
I o to mi chodziło. Kto pyta nie błądzi a sam przecież wyciąga wnioski.
Rady super! Jestem wdzięczny.
Janusz i syn Adrian


Ostatnio edytowano 16 sie 2010, o 15:51 przez ket, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 17:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
A tak wygląda pokład zrobiony w opisywanej technologii


Załączniki:
tango.jpg
tango.jpg [ 77.09 KiB | Przeglądane 3794 razy ]

_________________
Zbyszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
boSmann napisał(a):
A tak wygląda pokład zrobiony w opisywanej technologii

...jak sie umi :D , tylko dziwnie wyglądają słoje idące wzdłuż arkusza sklejki/diametralnej jachtu, a inaczej biegną poszczególne klepki :lol:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 17:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
To nie słoje :) tylko smugi ze skanera
W naturze (i na zdjęciu papierowym) dużo lepiej to wygląda.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sie 2010, o 17:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Smugi ze skanera wyszły zgodnie z zasadami perspektywy :lol:

Jasne, że się czepiam i jestem pewien, że w naturze wygląda super. :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sie 2010, o 15:46 

Dołączył(a): 11 sie 2010, o 18:50
Posty: 31
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy.
Co powiecie o topkotach i żelkotach włoskiej produkcji LEDA?
Produkt rozprowadzany przez allegro.
Czy te materiały są dobre - warte polecenia?
Czy może szukać innych co polecacie w tym zakresie?
Ile tego materiału powinienem kupić - malowanie OMEGI wewnątrz.
Nie mogę się doczytać o wydajności litra/kilograma topkotu.
Pozdrawia Janusz.

*****


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: plitkin i 147 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL