Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 cze 2025, o 11:52




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 lis 2010, o 12:39 

Dołączył(a): 1 lis 2010, o 12:17
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam

wiem że temat jest wałkowany za każdym razem kiedy ktoś staje przed koniecznością wymiany lin. Z góry przepraszam za odgrzanie problemu ale sytuacja z linami i ich jakością zmienia się na tyle dynamicznie że postanowiłem zadać Wam konkretne pytanie.

Kupiłem w tym roku Sasankę 620, do wymiany są zarówno fały jak i szaty, lina kotwiczna i cumy. Fał Grota zmechlił się i puszcza pyłek przy każdym dotknięciu a podobno stary wcale nie jest (dwa sezony) Uważam że wina leży po stronie jakości liny i chcę uniknąć takich kłopotów. Polipropylen, poliester.... to dla mnie czary i magia a w sklepach internetowych opisy lin kopiują do wszystkich i wszędzie o każdej linie piszą tak samo.

Jakiej liny użyć na fał, na szot a jakiej na cumy i do kotwicy, na co zwrócić uwagę? Czego unikać...

Pozdrawiam wszystkich forumowiczów
lemoniusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 13:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ahoj.
Polecam Tobie tego producenta,właściciel firmy żegluje i posiada nie małe doświadczenie,nadto uważam,że liny które produkuje stosuje i poleca swoim odbiorcom.
Jego produkcja jest w Gliwicach ,tam też ma sklep żeglarski.

http://www.splot.pl

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 14:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wojciech1968, nie wiem czy zauważyłeś o co pytał kolega @lemoniusz?
Jak z takiego opisu liny ma wywnioskować, co wybrać na fał a co na szot?

Cytaty z linka, który podałeś.
Polipropylenowe: wytrzymałe na rozciąganie, zginanie i skręcanie, pływają na wodzie, są miękkie, odporne na działanie kwasów i zasad. Charakteryzują się brakiem skurczu w wodzie, małą wytrzymałością na wysoką temperaturę i średnią odpornością na ścieranie. Odporne na działanie promieni słonecznych UV.
Zastosowanie: w sportach wodnych i żeglarstwie oraz jako liny olinowania ruchomego żagli małych jachtów, liny cumownicze, holownicze, ratunkowe i robocze.

Poliestrowe: bardzo dobra odporność na promieniowanie słoneczne UV. Przy kontakcie z wodą nie tracą miękkości, elastyczności oraz nie kurczą się. Charakteryzują się małym wydłużeniem, dobrą odpornością na ścieranie, dużą wytrzymałością na rozciąganie, zgniatanie i skręcanie, oraz odporne na wyższą temperaturę. Mają gładki oplot.
Zastosowanie: jako dobra linka w olinowaniu ruchomych żagli małych jachtów, olinowanie miecza lub steru, jako linki pomocnicze, robocze dobre do manewrowania.


Dajesz link do tego sklepu po raz enty i... po raz enty, nic szczególnego on nie wnosi.


A odpowiadając @lemoniuszowi:
Zasada generalna jest taka, że na fały powinno stosować się liny nierozciągliwe a na szoty (w szczególności w łódkach śródlądowych) wygodne do trzymania w dłoni i nie nieślizgającym się oplocie.
Dodatkowo grubość fału determinowana jest szerokością rolki na maszcie a szotów wielkością kabestanów.

Najprościej i najtaniej wyjdzie gdy na fał zastosujesz linę poliestrową a na szoty (wcześniej wymacaną osobiście!) polipropylenową. Zwróć uwagę, żeby nie była śliska i żeby była "miła w dotyku".
Gdybyś chciał przyszaleć, to na fał możesz zastosować kevlar - drogi, ale będziesz mógł użyć wówczas mniejszej średnicy, bo jest wielokrotnie bardziej wytrzymała i wcale się nie rozciąga.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: lemoniusz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Maar już wyjaśniam.
Zamysł mój był może mało czytelny ale oczywisty.
Polecam firmę Splot li wyłącznie dlatego,że Oni są producentem lin,linek,innych sznurków.
Wykazuję w treści,że właściciel firmy żegluje i poleca swoje liny,które stosuje swoim odbiorcom.Nadto firma ta ma również sklep żeglarski.
Właściwym może jest rozwinięcie komentarzy o inne spostrzeżenia lecz w mojej informacji nie zamierzałem się dublować z producentem (Splot) do którego zainteresowany zadzwoni bądź osobiście się wybierze negocjować cenę i na własne oczy/ręce namacać towar.
Sam zainteresowany wyjaśnia,że polipropyleny czy inne poliestry bądź wskazany przez Ciebie kevlar (wynikać może to z wcześniejszej niewiedzy) jest dla niego ... czary mary ... .
Z tego wynika moja może mało wnosząca informacja. :D

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Ostatnio edytowano 1 lis 2010, o 17:37 przez Wojciech, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 17:12 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja z kolei proponuje zapoznanie sie z katalogiem Bakisty, SVB czy innym podobnym.
W kazdym z nich jest rozdzial poswiecony doborowi lin zgodnie z przeznaczeniem,
przeznaczeniem lodki i jej wielkoscia. Od tego warto zaczac :)
Mysle ze bardziej biegli w necie Koledzy podadza przydatne linki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
M@rek katalogi Bakisty,SVB oczywiście lecz wyłącznie jako poglądowe.
Ceny jakie proponują Ci pośrednicy są wielokrotnie wyższe od cen producentów,którzy również prowadzą sprzedaż detaliczną.

ps.małe sprostowanie do komentarza Marka,grubość szotów nie jest zależna od wielkości kabestana lecz wielkości bloków szotowych bądź kip.

Wojciech Port Rybnik

http://www.bakista.pl/index.php?p=8&ste ... &x=17&y=13

http://www.bakista.pl/index.php?p=8&ste ... &x=20&y=13

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: lemoniusz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 18:21 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Jak u ktoregos z naszych producentow znajde taki asortyment jaki mnie interesuje to zaczne moze kupowac u naszych. Na razie jestem za biedny zeby kupowac to co proponuja :)
Co do doboru grubosci szotow to ja dobieram do wielkosci kabestanow ktore mam dobrane odpowiednio do zagli :) Nie wyobrazam sobie sytuacji zeby bloczek szotowy na szynie nie mial duzego zapasu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 20:11 

Dołączył(a): 1 lis 2010, o 12:17
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bardzo wszystkim dziękuje za pomoc!!
Jeśli nie sprawi to kłopotu to prosze o krótki wypowiedzi:
"mam takie liny a takie, są takie a takie, polecam nie polecam"

Jeszcze raz bardzo dziękuje!!!

pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2010, o 20:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
M@rek napisał(a):
Jak u ktoregos z naszych producentow znajde taki asortyment jaki mnie interesuje to zaczne moze kupowac u naszych. Na razie jestem za biedny zeby kupowac to co proponuja :)
Co do doboru grubosci szotow to ja dobieram do wielkosci kabestanow ktore mam dobrane odpowiednio do zagli :) Nie wyobrazam sobie sytuacji zeby bloczek szotowy na szynie nie mial duzego zapasu.


lemoniusz posiada Sasankę 620 ( prawdopodobnie standard ).
Z reguły szoty mają średnicę przekroju 12 mm,to z uwagi na wygodę wybierania żagli i nieuciążliwość dla szotowego.
Kabestany i co za tym idzie bloki szotowe są też standardowe.Nie widzę powodu by zastosować linę o przekroju 14-16 mm i wymieniać kabestany.
Jeśli zaś chodzi o bloczki szotowe,to nie widzę celu stosować bloczków o wymiarze większym jak te do liny o przekroju np.12 mm i duży zapas uważam za niekonieczny (max by swobodnie przechodziła w bloku lina o przekroju 14 mm,czyli 2mm zapas ).
Wspomniałem o katalogach jedynie dla potrzeby porównania ceny lin z cenami producenta.Pozostałe artykuły w tym miejscu nie brałem pod uwagę.

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik


*****

lemoniusz napisał(a):
Bardzo wszystkim dziękuje za pomoc!!
Jeśli nie sprawi to kłopotu to prosze o krótki wypowiedzi:
"mam takie liny a takie, są takie a takie, polecam nie polecam"


W temacie rzeka jak sam wspomniałeś nie jest możliwym by w krótkich wypowiedziach spełnić Twoje oczekiwania.
Nadto zaczniemy się powtarzać bynajmniej w tym wątku.
...liny nie stanowią większego wydatku dla Twojego jachtu i jeżeli już zamierzasz zakupić nowe,wydatek ten w całości wyniesie około 350 zł (na kilka sezonów wystarczy). :)

Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Ostatnio edytowano 3 lis 2010, o 22:03 przez Magister, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem cytowanie.



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: lemoniusz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2010, o 22:30 

Dołączył(a): 1 lis 2010, o 12:17
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
masz sporo racji, wydatek na liny to nie wielki wydatek w stosunku do całej reszty. Poza tym jak się okaże że jakieś liny są nie takie jak bym tego oczekiwał to sam w ciągu sezonu wyrobie własne zdanie i opinie na ich temat.
Moim kolejnym zmartwieniem i chyba trochę ważniejszym jest warstwa antyporostów których jest chyba z 10 ale to temat na nowy post. Najpierw jednak poczytam czy gdzieś nie ma juz odpowiedzi.

Tym czasem bardzo dziękuje za wypowiedzi, dzwoniłem do firmy Splot, są bardzo konkretni i pewnie od nich kupie liny. Nie są najtańsi ale jeśli to ma być gwarancją jakości to niech i tak będzie

pozdrawiam
lemoniusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2010, o 22:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Lemoniusz uratowałeś mnie przed stresem,którego nabyłem się wcześniej. :D

...są tani jeszcze w kraju producenci lin,ale z tego co sobie przypominam specjalizują się do produkcji rolnej,budowlanej,innej.

Powodzenia.Pozdrawiam
Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: lemoniusz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A kevlarowe też produkują ?
Bo potrzebuję 20 m na fał grota .....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 09:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Piotr jestem po gadulcu ze Splotem Gliwice.
Kewlar 6mm mogą mieć dla Ciebie 6,92 zł/mb.(830kg)
odchodzą od kewlaru ze względu na małe zainteresowanie,
bo ponoć włókna na blokach się załamują.
Polecił DYNEME na niemieckich komponentach polietylen...
6mm, w cenie 9zł/mb.(2200kg),8mm 18zł/mb

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 09:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
O tym nie wiedziałem.....
Założyłem , że użyję 6 mm linę kevlarową zamiast poliestru. Do tego mam przystosowane organizery. Muszę zrobić eksperyment czy lina "8" też będzie przechodziła......
Teoretycznie według mądrych powinna być na fał grota ta grubsza...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 10:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Piotr 6mm niemiecka , a słyszałeś chyba...ja niemieckie dobre...
wszystko co niemieckie dobre :wink:

W.P.R.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 10:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja, natu(umlaut)rlich :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Piotrze, z dyneemą (i kevlarem też, ale z dyneemą bardziej) jest trochę inaczej niż z "standardowymi" linami poliestrowymi.
Dyneema jest bardzo śliska. Może być problem z zaknagowaniem fału. Nie wiem jak Ty masz, czy to jest stoper czy zwykła knaga, ale radzę wcześniej sprawdzić, znaczy się "wymacać osobiście" linę.

Najprostsze rozwiązanie, to pójść do sklepu (takiego normalnego analogowego), popatrzeć, wybrać i dopiero po tym - żeby było taniej - zamówić w internecie.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 11:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Mam stoper, więc raczej nie powinno być problemu.
Zainteresowało mnie co innego . Producent rolfoka (miękki sztag), który zamierzam nabyć zaleca wykonanie fału z liny kewlarowej z dołączonym odcinkiem liny poliestrowej do zaknagowania.
Więc domyśliłem się, że kewlarówka jest sztywniejsza - czyli trudniejsza do obłożenia na knadze. Jest za to bardziej wytrzymała.Ale w przypadku fału grota zakładałem, że nie będzie potrzeby knagowania..
Nie przypuszczałem jednak, że może ulegać uszkodzeniu na bloczkach....
To do czego w jest przeznaczona, skoro na jachcie praktycznie wszędzie przechodzi przez jakiś bloczek ?

*****

"Splot" wystawia się na targach , wiec będzie okazja "wymacać" co nieco :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 11:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Wojciech1968 napisał(a):
Piotr jestem po gadulcu ze Splotem Gliwice.
Kewlar 6mm mogą mieć dla Ciebie 6,92 zł/mb.(830kg)
odchodzą od kewlaru ze względu na małe zainteresowanie,
bo ponoć włókna na blokach się załamują.
Polecił DYNEME na niemieckich komponentach polietylen...
6mm, w cenie 9zł/mb.(2200kg),8mm 18zł/mb

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

Gwoli ścisłości: Nie Dynema - tylko Dyneema (to się czyta "dajnima"). To są najbardziej wytrzymałe liny miękkie. Dla porównania - średnica 6 mm: liny sztuczne mają wytrzymałość kilkaset - do 1000 daN, Dyneema - 2200 daN.
Wbrew dość rozpowszechnionemu mniemaniu liny kevlarowe (w odróżnieniu od tkaniny) mają wytrzymałość podobną do poliestrowych czy poliamidowych.
Dyneema - to nazwa handlowa polietylenu o ultra wysokiej masie cząsteczkowej.
(UHMWPE - Ultra high molecular weight polyethylene).
Musiano wymyślić jakąś "ludzką" nazwę, bo nie da się powiedzieć "mam fały z UHMWPE" :lol:

Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski

PS. W tym przypadku - nie polecam Dyneemy. Na sasankę? Przerost formy nad treścią. :wink:


Ostatnio edytowano 8 lis 2010, o 11:22 przez Zbieraj, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
OK !
Czyli rezygnuję z kevlaru na rzecz tychże Dyneema ultrawytrzymałych i mam nadzieję, że mi grot całkiem z nienacka na łeb nie spadnie :D
Pomacam ją sobie w sobotę ...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 11:27 

Dołączył(a): 1 lis 2010, o 12:17
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wiecie co... dziewnie to zabrzmi bo w końcu otworzyłem ten temat ale również dzięki Wam i Waszym wypowiedziom widzę jak łatwo jest się "zapętlić w linach"
Chciałbym w tym miejscu wyłożyć swoją opinię którą jak już wcześniej pisałem zdobyłem i wypracowałem pod Waszym wpływem.

Nie będę kupował na fały i szoty lin za 1,2zł, wydam na nie 3,3zł i mam nadzieje wystarczy to na moje śródlądzie w zupełności dając mi komfort i bezpieczeństwo. Wytrzymałość tych lin jest na tyle duża że nigdy ich nie przeciągnę. Kewlar i to drugie, jest na pewno dobrą liną ale kilka razy droższą. Wytrzyma dłużej może kilka sezonów, ale czy jest tego warta skoro i tak trzeba ją łączyć z linami gorszej jakości.

Na szoty dam 1,2cm - Linki plecione z poliestru ciętego Pes-stapel (Elana) - ze względu na trzymanie
Na fały
dam 8mm - Linki plecione z jedwabiu poliestrowego Pes - ze względu na niską rozciągliwość
Na kotwiczne i cumownicze
dam - Linki plecione z jedwabiu polipropylenowego RPp z rdzeniem - ze względu na dobrą rozciągliwość i nienasiąkliwość

walory tych lin ich nasiąkliwość odporność, "trzymanie w dłoni" rozciągliwość w zupełności wystarczą na moje potrzeby jachtu o 20m2 żagli

:-) przyznam że takiej odpowiedzi oczekiwałem od Szanownego grona, ale nie mniej bardzo dziękuje za naprowadzenie. Mam nadzieje że pracę domową odrobiłem przynajmniej na 4+ :-)

pozdrawiam
lemoniusz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Dzięki Janusz za dobre słowo. :D
Piotr co Ty znowu będziesz macał i to jeszcze w sobotę :lol:
...linkę wystarczy podotykać,kolorek ocenić by pasował do krawata,oj Ty...

W.P.R.

*****

lemoniusz napisał(a):
Wiecie co... dziewnie to zabrzmi bo w końcu otworzyłem ten temat ale również dzięki Wam i Waszym wypowiedziom widzę jak łatwo jest się "zapętlić w linach"
Chciałbym w tym miejscu wyłożyć swoją opinię którą jak już wcześniej pisałem zdobyłem i wypracowałem pod Waszym wpływem.

Nie będę kupował na fały i szoty lin za 1,2zł, wydam na nie 3,3zł i mam nadzieje wystarczy to na moje śródlądzie w zupełności dając mi komfort i bezpieczeństwo. Wytrzymałość tych lin jest na tyle duża że nigdy ich nie przeciągnę. Kewlar i to drugie, jest na pewno dobrą liną ale kilka razy droższą. Wytrzyma dłużej może kilka sezonów, ale czy jest tego warta skoro i tak trzeba ją łączyć z linami gorszej jakości.

Na szoty dam 1,2cm - Linki plecione z poliestru ciętego Pes-stapel (Elana) - ze względu na trzymanie
Na fały
dam 8mm - Linki plecione z jedwabiu poliestrowego Pes - ze względu na niską rozciągliwość
Na kotwiczne i cumownicze
dam - Linki plecione z jedwabiu polipropylenowego RPp z rdzeniem - ze względu na dobrą rozciągliwość i nienasiąkliwość

walory tych lin ich nasiąkliwość odporność, "trzymanie w dłoni" rozciągliwość w zupełności wystarczą na moje potrzeby jachtu o 20m2 żagli

:-) przyznam że takiej odpowiedzi oczekiwałem od Szanownego grona, ale nie mniej bardzo dziękuje za naprowadzenie. Mam nadzieje że pracę domową odrobiłem przynajmniej na 4+ :-)

pozdrawiam
lemoniusz


U mnie masz 10,w skali ocen do 6.
Za chęci w łącznej ocenie.
Tylko tak dalej.
Powodzenia.

W.P.R.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zastanawiałem się nad 10 mm na szoty grot/fok - teoretycznie przy 14,5 m szmaty to wystarczy. Jednak myślę, ze 12 mm szot lepiej leży w dłoni. Zwłaszcza męskiej :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 12:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Piotr K napisał(a):
Zastanawiałem się nad 10 mm na szoty grot/fok - teoretycznie przy 14,5 m szmaty to wystarczy. Jednak myślę, ze 12 mm szot lepiej leży w dłoni. Zwłaszcza męskiej :D

Otóż to! Ja pewnie nie jestem najlepszym doradcą w sprawie "linosasanki", bo już raz się skompromitowałem na SIZ-ie "Pod Dębem", siedząc w kokpicie "Rudej 3" (Sasanka) Grzywiastego i wydając komendę "Juzing rufowy oddaj!". A to podobno była cuma! :lol:
Gdybym miał wybierać liny na pływadło sasankopodobne - kierowałbym się głównie kryteriami: nierozciągliwość (na fały) i "chwytność" (na szoty).
Kupowanie liny, która wytrzymałością przewyższa 10-krotnie siły, jakie mogą w niej wystąpić przy tak małych żaglach jest wyrzucaniem pieniędzy.

Pozdrawiam
Janusz zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jak zwykle Piotrze Twoje myślenie
idzie w dobrym kierunku,
nie wspomnę o skojarzeniach :lol:

Tylko tak dalej

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2010, o 14:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja zrobię lepszy numer. Stoper leży na półce w domu - bo nie jest jescze zamontowany. Zabiorę go ze soba na tergi i przetestuję jek trzyma Dynee-malina :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2010, o 12:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Piotr K napisał(a):
OK !
Czyli rezygnuję z kevlaru na rzecz tychże Dyneema ultrawytrzymałych i mam nadzieję, że mi grot całkiem z nienacka na łeb nie spadnie :D
Pomacam ją sobie w sobotę ...



Piotr i co pomacałeś... :wink:

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2010, o 16:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Obmacałem dużo lin.
I myślę, że pójdę jednak w stronę standardów. Na fał grota 8 poliester/jedwab - sprawdziłem , że przejdzie przez organizery.
Sprawdziłem dyneema 6 w stoperze - trzyma pewnie. Ale lina jest nieco sztywniejsza.
Jednak IMHO grubsza lina jest wygodniejsza przy wybieraniu i tańsza 0 2/3...
Na szoty jednak 12 lepiej leży w dłoni, a różnica w cenie jest minimalna :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 21:37 

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 05:27
Posty: 38
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
lemoniuszu lekcję odrobiłeś dobrze elana na szoty super,jak będziesz kupował linę na kotwicę z rdzeniem musisz uważać często żle się układają,skręcają


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 gru 2010, o 09:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 11:06
Posty: 471
Podziękował : 17
Otrzymał podziękowań: 58
Uprawnienia żeglarskie: st.j
Cytuj:
Gdybym miał wybierać liny na pływadło sasankopodobne - kierowałbym się głównie kryteriami: nierozciągliwość (na fały) i "chwytność" (na szoty).
Kupowanie liny, która wytrzymałością przewyższa 10-krotnie siły, jakie mogą w niej wystąpić przy tak małych żaglach jest wyrzucaniem pieniędzy.
Pozdrawiam
Janusz zbierajewski


Janusz, nie przejmuj się. Z podsumowania dyskusji, jaką dokonał pytający, wynika, że jest tego samego zdania i nie wyrobił sobie tego zdania dopiero teraz.

_________________
Pozdrawiam
Zbigniew Klimczak
http://www.przewodnikzeglarski.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 162 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL