Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 cze 2025, o 20:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 lis 2010, o 18:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
zawsze uważałem, że najlepiej dywersyfikować źródła zasilania i dla mojej (wymarzonej - przyszłej) łódki rozpatrywałem kombinację: alternator - agregat - wiatrak - solar
ostatnio zacząłem się ponownie zastanawiać nad rozwiązaniami dostarczania energii na łódkę szczególnie solar-wiatrak i nie jestem juz tak pewien swojej tezy o skuteczności takiego rozwiązania.
Niewątpliwie plusem wiatraka jest praca całą dobę (o ile wieje), natomiast hałas i cena nie są jego mocną stroną, jeśli chodzi o wydajność trudno mi coś na ten temat powiedzieć
Solar natomiast nie halasuje, łatwiej znaleźć miejsce zamontowania go, choć ma większe gabaryty, no i w nocy nie generuje prądu...

jakie są Wasze opinie i doświadczenia w tej materii??


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2010, o 18:39 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Solar na pewno bardziej przyda się na południu niż na Islandii, więc rejon pływania również weź pod uwagę :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2010, o 18:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
słusznie, dzięki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2010, o 20:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Rożnica zasadnicza to moc.
Mam na jachcie solar (28 W) i jest to jedynie źródło wspomagające utrzymanie baterii w dobrej kondycji. Pobór prądu jest dużo większy przy normalnej żegludze dziennej (autopilot, nawigacja, lodówka, instrumenty,pompy wody), w nocy dochodzą światła nawigacyjne. Jeżeli zliczysz dobowy pobór prądu, to żaden panel nie jest w stanie skompensować ubytku w ciągu kilku godzin nasłoneczniania.
Turbina, to już zupełnie inna bajka, tutaj możesz dysponować znacznymi mocami. Różnica - jak już wiesz - to cena i hałas.
Wszystko zależy od tego co chcesz osiągnąć, oraz od tego jakie urządzenia będą ten prąd konsumować.
Jeżeli planujesz np. zainstalować odsalarkę, to myśleć możesz tylko o generatorze.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2010, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Można też kupić zamiast wiatraka hydrogenerator np. taki:
http://www.boost-energy.com/ampair/shop.asp?ProductID=-961105161
Moc porównywalna a brak furkotu nad głową.

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2010, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Kolos napisał(a):
zamiast wiatraka hydrogenerator

100 W to dużo więcej niż panel i dożo mniej niż wiatrak.
Hydrogenerator jest w stanie utrzymywać akumulatory w stanie pełnego naładowania, ale tylko w trakcie żeglugi. Nie jest tani i pojawią się problemy montażowe (mocowanie, przejście kablem).

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 07:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Także możliwość urwania podczas podchodzenia do brzegu czy wpłynięcia na mieliznę. Dlatego jest to IMHO rozwiązanie raczej dla jachtów morskich niż śródlądowych...
Ale propozycja sama w sobie jest interesująca.
A jeszcze jeśli działałaby dwufunkcyjnie - jako silnik pomocniczy lub generator prądu byłaby montowana na pawęży - jak zwykłe silniki byłoby super..... :D
Ale widziałem już oferty silników pomocniczych - elektrycznych do montażu na stałe pod dnem jachtów ....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 09:55 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Z wielkim zaciekawieniem śledzę tą dyskusje jako że samemu będę miał w przyszłym roku ten problem. Noszę się bowiem z zamiarem zakupu panelu i zastanawiam się jak duży być powinien.
Znaczy - chodzi oczywiście o moc, nie o wymiary.
Wnioski jakie wyciągnąłem z dotychczasowych dywagacji raczej ponurymi mi się jawią.
Znaczy, - żeglarstwo na ustawicznym kompromisie polega / albo furkot i prąd - lodówka radio..../
albo cisza i przy świeczce.....przy ciepłym/brrrr!/ piwku.
Z rozpoznania na allegro wyliczyłem, że na moim kutrze na szpardeku uda mi się zabudować dwa panele po 30W. Razem więc będzie to jakieś 50W /10 na straty/ czyli 70Ah baterię powinien co 48 godzin w miarę uzupełniać.
Oczywiście obliczenia te robię na szybko i bez kalkulatora niemniej w przybliżeniu powinny się z
rzeczywistością sprawdzić. Najwyżej co jakiś czas miast zimnego piwa, - ciepłe wino sobie chlapnę.
Pozdrawiam,
Jędrek P.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 10:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
starypraktyk napisał(a):
50W /10 na straty/ czyli 70Ah baterię powinien co 48 godzin w miarę uzupełniać.

Pojemność akumulatora nie ma większego znaczenia. Musisz podliczyć pobór prądu. Moc urządzeń i czas poboru. Wówczas wyjdzie Ci czy 50 W na panelu będzie dosyć, czy nie.
48 godzin słońca to może być równie dobrze tydzień. Sprawność ogniwa spada wraz z ilością i grubością chmur na niebie, czyli na południu będzie sprawdzało się lepiej niż na Bałtyku.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 14:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Jeanneau napisał(a):
Nie jest tani (hydrogenerator) i pojawią się problemy montażowe (mocowanie, przejście kablem).

A nie można go przyczepić do dodatkowego pantografu?

A wiatrakiem można być w łeb zdzielony niczym Gutek, no i nie wiem jak to będzie na małych łódkach z siłą hamującą w ostrych kursach...

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
SlaWasII napisał(a):
A wiatrakiem można być w łeb zdzielony

Na małych łódkach, można być w łeb zdzielonym, nawet statecznikiem samosteru wiatrowego :lol: (znam takie przypadki).

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Samoster wiatrowy na małej łódce? Toż to rozpusta :lol:
A raz w łeb - to kara za wygodnictwo :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
Jeanneau napisał(a):
Rożnica zasadnicza to moc.
...
Turbina, to już zupełnie inna bajka, tutaj możesz dysponować znacznymi mocami. Różnica - jak już wiesz - to cena i hałas.


Kolejne pytanie zatem, bo przejrzałem allegro i inne strony z tego typu ofertami...

i znalazłem wiatrak jachtowy o mocy 120W przy 12Kn (ponad 3000 PLN), gdy za 200W solara (2000 PLN) więc nie wiem, czy gra warta świeczki... oczywiście panel 200W to potężny kawał konstrukcji, raczej trudy do upchnięcia na małym jachcie...
niemniej zastanawiam się o jakich mocach mówisz, bo być może faktycznie warto pomyśleć o wiatraku... póki co przy tym co znalazłem, raczej skłaniam się ku ciszy żeglugi niezakłóconej furczeniem wiatraka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 19:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
kusza napisał(a):
oczywiście panel 200W to potężny kawał konstrukcji, raczej trudy do upchnięcia na małym jachcie...

No i to jest właściwie odpowiedz.
Jeżeli zadowolisz się mocą ok. 30W to oczywiście panel.
Przy większych mocach pozostaje wybór: turbina wiatrowa lub generator.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 19:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2006, o 20:35
Posty: 844
Lokalizacja: Ruda Śląska
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 47
rozmawiałem z kolegą na ten temat, on ma zamontowany solar 80W i jest zadowolony, a o generatorze nie chce słyszeć (aktualnie siedzi na Kanarach, więc słońca mu pewnie nie brakuje). ja rozważałem 50-60W panel i będę musiał w swoim czasie policzyć na ile procent się to zbilansuje...
a propos mógłbym prosić (wiem, że gdzieś już był) o wzór na przeliczanie Ah na W :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 21:28 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jeanneau napisał(a):
Listwa (taśma) to tanie, dobre i wodoodporne źródło światła LED. Jest ich sporo do wyboru.
Czy te taśmy mają już wbudowaną jakąś regulację prądu? Podłącza się je po prostu pod 12 V?
kusza napisał(a):
oczywiście panel 200W to potężny kawał konstrukcji, raczej trudy do upchnięcia na małym jachcie...
Pamiętaj, że 200 W to pewnie moc maksymalna. Dla Polski orientacyjnie przyjmuje się 1500 godzin słonecznych w roku, czyli średnio ok. 4 dziennie. Latem z pewnością więcej. Instalacja w taki sposób, żeby był odpowiednio nachylony i obracał się za słońcem raczej nie wchodzi w grę. Spodziewałbym się, że prędzej ktoś lub coś (bom, reczniki, liny, żagle ) będą go zasłaniać :)
kusza napisał(a):
a propos mógłbym prosić (wiem, że gdzieś już był) o wzór na przeliczanie Ah na W
W sposób przybliżony jedynie, bo amperogodziny to coś jakby pojemność (choć nie do końca) akumulatora, a waty to moc pobierana/oddawana.

Jeżeli znasz moc urządzenia P w watach i napięcie U w swojej instalacji (w okolicach 12 - 14 V), to pobierany lub oddawany prąd I = P / U w amperach. Jeżeli teraz ten obliczony prąd przemnożysz przez czas, to dostajesz wynik w amperogodzinach.

Przykład: Światła nawigacyjne mają łącznie moc 40 W. Załóżmy, że napięcie w instalacji wynosi ok. 13 V, co daje prąd 40 / 13 ~ 3 amperów. Jeżeli będą świecić 8 godzin na dobę, to zeżrą 3*8 = 24 Ah.

_________________
www.samoster.org.pl



Za ten post autor gf otrzymał podziękowanie od: kusza
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lis 2010, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Piotr K napisał(a):
Samoster wiatrowy na małej łódce? Toż to rozpusta :lol:
A co wielkość łódki ma do samosteru? Chyba tylko to, że na małej jest mniejsza załoga i więcej czasu spędza się przy rumplu/kole.

Na zdjęciu zaledwie dziewięciometrowa Lady S (jeszcze w wersji armatorskiej z portem macierzystym w Wiedniu).


Załączniki:
Komentarz: Samoster wiatrowy na małej łódce.
wiatrowy.jpg
wiatrowy.jpg [ 52.15 KiB | Przeglądane 37246 razy ]

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2010, o 07:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Kwestia w kwestii co ktoś rozumie pod pojęciem "mała łódka".
Dla mnie 9 - metrowa - to duża łódka :D
Bo 4 metry większa od mojej...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2010, o 08:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Piotr K napisał(a):
Kwestia w kwestii co ktoś rozumie pod pojęciem "mała łódka".
Dla mnie 9 - metrowa - to duża łódka :D
Dziewięciometrowa duża?
Hmmm, szkoda że nie słyszałeś jakie w czasie ostatniego mazurskiego SIZu, siedzący przy stoliku, zamyślony (sic!) Zbieraj zadał pytanie, gdy zobaczył, że ludzie się szykują do regat. "Oni to na tych odbijaczach z maszcikami będą się ścigać?" :-) :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2010, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
No cóż, W przypadku Zbieraja przyzwyczajenie drugą naturą :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
SlaWasII napisał(a):
A wiatrakiem można być w łeb zdzielony niczym Gutek, no i nie wiem jak to będzie na małych łódkach z siłą hamującą w ostrych kursach...


No to zobaczcie co znalazłem :)
http://www.youtube.com/watch?v=czs6MXQGop4

Wymyślili dwa lata temu. Zafiksowali się na zastosowanie w energetyce, jakieś setki pontonów z wielkimi generatorami... a przecież dokładnie takie ustrojstwo, jakie prezentują, można byłoby od ręki zamontować na jachcie i czerpać energię z jego kołysania na falach.
I jeszcze mniej by kiwało, co dla niektórych ma znaczenie...

Ot, ciekawostka.

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Stary wynalazek - efekt żyroskopowy.
Na oko, prądu dawałoby to niewiele więcej niż dynamo w starym rowerze ale interesująco to wygląda. Jakby umieścić toto w zęzie to nawet bardzo by nie przeszkadzało. Jednak oprócz zmniejszenia kołysania, utrudniłoby zwroty... obie "zalety" oddziaływałyby na łódkę wprost proporcjonalnie do ilości wyprodukowanej energii - czyli prawie nic... ;)

PS
Tak się zastanawiam, jakby to umieścić na topie masztu... choć jeśli to efekt żyroskopowy to zależy od kąta wychylenia, więc można umieścić gdziekolwiek.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Ostatnio edytowano 21 lis 2010, o 20:41 przez Wąski, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Maar napisał(a):
Piotr K napisał(a):
Samoster wiatrowy na małej łódce? Toż to rozpusta :lol:
A co wielkość łódki ma do samosteru? Chyba tylko to, że na małej jest mniejsza załoga i więcej czasu spędza się przy rumplu/kole.

Na zdjęciu zaledwie dziewięciometrowa/.../

Tomek Piasecki testował kiedyś samoster wiatrowy (własnej konstrukcji, wzorowany chyba na samosterach Gibb'a - z poziomą osią statecznika) na swoim HOBO o długości 4,9 m (i do tego na śródlądziu!) - właśnie niedawno opowiadał mi o tym, że wielokrotnie statecznik klepał go po głowie. :D

Koniec OT :lol:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 lis 2010, o 22:41 

Dołączył(a): 28 lis 2010, o 22:32
Posty: 35
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: sternim jachtowy
jestem nowy więc witam wszystkich.Przymierzam się do samodzielnej budowy jachtu i szukam sposobu na zasilanie.Pomyślałem o turbinach wiatrowych VAWT czyli pionowej osi obrotu .są zdecydowanie cichsze od wiatraków no raczej nie walą załogi po głowie.Nie muszą się też ustawiać do wiatru i starują nawet przy bardzo słabym wietrze.nie trzeba ich też zatrzymywać przy nawet bardzo silnym wietrze.Mogą mieć nieco mniejszą sprawność od tych tradycyjnych ale nie jest to chyba istotna różnica.
http://www.rms.com.pl/turbiny_wiatrowe_ ... obrotu/271

co o tym sądzicie.
a tak a propos : co myślicie o kadłubie z siatkobetonu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2011, o 01:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jeanneau napisał(a):
Hydrogenerator jest w stanie utrzymywać akumulatory w stanie pełnego naładowania, ale tylko w trakcie żeglugi.

Zbigniew "Gutek" Gutkowski na pokładzie Operon Racing posiada generator wodny tego samego producenta, co Brad Van Liew. "Hydrogeneratory to przyszłość" - mówi Gutek. "To nieprawdopodobne urządzenie. Nie muszę używać silnika, hydrogenerator daje tyle energii, ile potrzebuję. To czysta, cicha energia. Jestem naprawdę zaskoczony tym, jak skuteczne jest to urządzenie. To rozwiązanie przyszłości. Pokazujemy światu, że można w każdej sytuacji posługiwać się energią ze źródeł odnawialnych." Jednak aby korzystać z energii wytwarzanej przez hydrogenerator, jacht musi poruszać się ze stałą prędkością około 8 węzłów. Jeżeli płynie wolniej, zaczyna się kłopot. Ale na pokładzie Operon Racing są baterie, które w pełni naładowane to ok. 600 amperogodzin zasilania. Wystarcza to na 12 godzin maksymalnego poboru prądu, którego zużycie przy wszystkich włączonych urządzeniach wynosi ok. 25 amperów.

Sukces hydrogeneratorów, jak widać na przykładzie Gutka i Brada, jest pewny. W trakcie pierwszego etapu z La Rochelle do Cape Town brytyjski skiper Chris Stanmore-Major, którego jedynym źródłem energii odnawialnej są baterie słoneczne, zużył 150 litrów paliwa, a Brad Van Liew zaledwie 20. To absolutna rewolucja energetyczna w żeglarstwie regatowym.
Źródło: http://www.velux5oceans.com

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2011, o 08:29 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Na jakiej zasadzie działa hydrogenerator? Miał ktoś w praktyce?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 kwi 2011, o 10:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Nie wiem na jakiej działa, ale wiem, że Gutek ma zainstalowaną nowość Watt&Sea.
Cytuj:
http://www.wattandsea.com/hydrogenerateur_en.php


Zapewne nie jest to zwykła mechaniczna prądnica, bo powodowałaby znaczne straty szybkości a producent zapewnia, że nie powoduje. Może w końcu wymyślili perpetuum mobile? :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2011, o 00:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Maar napisał(a):
Może w końcu wymyślili perpetuum mobile? :-)

Znaczne straty szybkości = mała sprawność. Widać zbliżamy się do granicy perpetuum mobile, ale nigdy 100% sprawności raczej nie osiągniemy. O przekroczeniu, póki co, mowy nie ma. Jeszcze się taki Einstein nie narodził. Kto wie, może XXI wiek go będzie miał...?!

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2011, o 08:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 01:22
Posty: 1212
Podziękował : 263
Otrzymał podziękowań: 367
Uprawnienia żeglarskie: sterownik azjatycki
Maar napisał(a):
Nie wiem na jakiej działa, ale wiem, że Gutek ma zainstalowaną nowość Watt&Sea.


Zasada działania się nie zmieniła od czasów Faradaya bodajże. Chłopaki z Watt&Sea dopracowali się jednak konstrukcji o zmiennym skoku łopatek wirnika, podpięli to pod elektronikę optymalizującą skok łopatek i obroty turbiny w zależności od prędkości wody opływającej wirnik i mamy "nową jakość" :)

Z "Veluxa":
Dwóch zawodników używa rewolucyjnego wynalazku, jakim są hydrogeneratory. To dodatkowy wysięgnik, na którym obraca się niewielka turbina zanurzona w wodzie. Przetwarza ruch jachtu w wodzie na energię elektryczną. Koncepcja nie jest nowa, ale dotychczas generatory wodne wytwarzały zbyt duży opór i spowalniały jachty. Nie nadawały się więc dla jachtów regatowych, ale to się właśnie zmienia.

"Hydrogenerator na Le Pingouin został zaprojektowany przez francuską firmę Watt & Sea" - mówi Brad van Liew. "Stworzyli urządzenie o minimalnych oporach. Wirnik dopasowuje swoje obroty automatycznie, więc dodatkowo redukuje opory. Komputer na jachcie wylicza optymalny kąt ustawienia łopatek, aby dostarczać jak najwięcej energii przy jak najmniejszych oporach. To wciąż technologia w sferze testów. Ja jestem pierwszym, który testuje to urządzenie. Miałem nadzieję, że uda się okrążyć świat bez włączania silnika, ale to okazało się niemożliwe. Według mnie w trakcie dwóch najbliższych lat te urządzenia będą na jachtach regatowych sprawą powszechną".

_________________
Pozdrawiam,
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 kwi 2011, o 16:37 

Dołączył(a): 14 mar 2006, o 17:50
Posty: 441
Lokalizacja: Katowice
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 0
SlaWasII napisał(a):
Widać zbliżamy się do granicy perpetuum mobile


Do takiej granicy to jeszcze mamy daleko bo przecież żeby ten generator działał to jacht musi płynąć z jakąś prędkością więc jakaś energia jest mu zapodawana a perpetum mobile ma działać bez podawania zewnętrznej energii.
A co do tematu to w sumie jest to ciekawe rozwiązanie bo ani nie zajmuje miejsca ani nie hałasuje prawie same zalety :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 311 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL