Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 cze 2025, o 20:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 lis 2010, o 04:34 

Dołączył(a): 20 lis 2010, o 03:27
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam wszystkich serdecznie,

Jestem studentem Politechniki Wrocławskiej, a tytuł tego wątku mniej więcej odpowiada tematowi mojej pracy magisterskiej. Nie jestem tuzem żeglarstwa, w szczególności morskiego, a chciałbym podejść do zagadnienia dość poważnie dlatego zwracam się do Was - forumowicze z prośbą o porady/dyskusję odnośnie zagadnień takich jak:

1) najlepsza jednostka na tego typu system:
- zależy mi na możliwie dużej powierzchni "rufowej"
- najlepiej z ożaglowaniem, które nie zacieniałoby kokpitu
- możliwie niewielkie wychyły (ważny jest stabilny kąt nachylenia --> może dwa kadłuby?)
- możliwie obiektywna ocena minimalnej mocy silnika przeznaczonego do prostych manewrów np. w porcie (i jak to się ma do masy jachtu).

2) jak zachowuje się jacht na pełnym morzu:
- jak długo utrzymuje się kurs
- na ile stabilny wychył
- fale jak duże/jak często (pomińmy sztormy) - znowu chodzi o przechyły.

3) Sugestie odnośnie:
- położenia paneli
- rozkładu paneli
- zapotrzebowania na energię (ile i na co przede wszystkim)
- ewentualnego stelażu (skrzydło, rama, ramię, maszt...)

Ponieważ praca jest póki co teoretyczna nie oszczędzamy na niczym...

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
pvmgr napisał(a):

1) najlepsza jednostka na tego typu system:
- zależy mi na możliwie dużej powierzchni "rufowej"
- najlepiej z ożaglowaniem, które nie zacieniałoby kokpitu
- możliwie niewielkie wychyły (ważny jest stabilny kąt nachylenia --> może dwa kadłuby?)


Moim zdaniem te warunki najlepiej spełnia pływająca wyspa z sztucznymi palmami :D

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 10:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Piszesz w temacie "autonomiczny",w treści "tego typu system", ale... co to jest autonomiczny system zasilania? Autonomię od czego on ma posiadać?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Myślę , że chodzi mu o "autonomiczny" w sensie niezależny od innych żródeł zasilania, czyli inaczej samowystarczalny energetycznie.
Czyli ilość energii produkowanej ze żródeł "odnawialnych" jest równa lub większa energii pobieranej z uwzględnieniem energii zmagazynowanej w bateriach/akumulatorach....
Kwestia , czy obejmuje to także napęd pomocniczy......
Bo pełna autonomiczność - to tylko u Kapitana Nemo :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 12:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1217
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 727
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Piotr K napisał(a):
Myślę , że chodzi mu o "autonomiczny" w sensie niezależny od innych żródeł zasilania, czyli inaczej samowystarczalny energetycznie.
Czyli ilość energii produkowanej ze żródeł "odnawialnych" jest równa lub większa energii pobieranej z uwzględnieniem energii zmagazynowanej w bateriach/akumulatorach....
Kwestia , czy obejmuje to także napęd pomocniczy......


No właśnie, chyba coś inicjator wątku zabrał się do rzeczy od... no, od końca.
Bo na ogół najpierw mamy jacht i zapotrzebowanie na energię, a potem szukamy sposobów na jego zaspokojenie.

Czyli zacznijmy od założeń, i to takich podstawowych, czyli wielkość jachtu, akwen i inne wymagania (Czy konieczne jest ogrzewanie? Czy lodówka? Czy ciepła woda?... Czy radar? Ile elektroniki?) Post sugeruje, że silnik do manewrów portowych uwzględniamy, ale i na morzu przydaje się silnik, i to nieraz o większej mocy. Uwzględniamy czy nie?

To daje zapotrzebowanie na energię dla danej wielkości jachtu.
Jak zrobić bilans tej energii, to już niech się lepsi specjaliści wypowiedzą, ja używam świeczek :)

Akwen i sposób żeglugi daje nam pojęcie o potencjalnych źródłach energii: znamy przeciętną siłę wiatru, nasłonecznienie, prędkość ruchu, zafalowanie. Możemy także znać rozrzut statystyczny tych wielkości.

Na tej podstawie dopiero można zabrać się do konkretnego rozwiązania systemu, i dopiero na tym etapie będą potrzebne takie informacje jak rozporządzalna powierzchnia, możliwość postawienia stojaka itp.

Piotr K napisał(a):
Bo pełna autonomiczność - to tylko u Kapitana Nemo :lol:

[/quote]

Znaczy, sugerujesz wysyłanie nurka po surowce energetyczne na morskie dno? To byłoby coś :D

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 15:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dokładnie. Bilans energetyczny to nie jest problem, gdy się ma potrzebne dane....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 22:08 

Dołączył(a): 20 lis 2010, o 03:27
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Piotr K napisał(a):
Dokładnie. Bilans energetyczny to nie jest problem, gdy się ma potrzebne dane....


Nie zgodzę się... Wygodnie można oszacować dzienne zapotrzebowanie na energię, ale do w miarę precyzyjnych szacunków uzysku z modułu fotowoltaicznego potrzeba znacznie większej ilość danych, w dodatku uśrednionych w czasie.

Co do kwestii "zaczynania od końca" - system zasilania ma być, ale na czym nikt mi nie powiedział. Ma być jednostka dalekomorska i tyle. Liczyłem przede wszystkim na wskazówki jaki mógłby być to jacht... I jeśli już ktoś coś zaproponuje, to co jest konieczne (ma być zasilane) na takowym jachcie.

Ponieważ zastosowane zostaną z pewnością ogniwa wysoko sprawne (n>15%) o sumarycznej powierzchni kilku metrów kwadratowych, można tutaj mówić o mocach kilku kWp (w idealnych warunkach pogodowych). Dla zgrubnie przyjętych założeń można szacować zatem kilka kWh/dzień magazynowania.

Jeśli chodzi o mocniejsze silniki elektryczne - rozładują akumulatory w kilkadziesiąt minut... Nie wiem na ile warto rozważać takie rozwiązanie.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lis 2010, o 22:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Może ja mam za niskie wymagania, ale jeżeli wiem że ploter, ukfka, radar, światła nawigacyjne, pełna iluminacja pod pokładem, odsalarka itp itd dadzą mi optymistycznie 12 godzin życia akumulatorów to zaczynam oszczędzać (chyba że nie muszę bo wiem że w porcie będę za 8). Ważne żebym miał osobne zasilanie do silnika, ale to standard, jak bardzo będę potrzebował prądu do go sobie odpalam. Przy dużym zapotrzebowaniu na prąd w praktyce stosuje się agregaty a nie panele słoneczne. Dlaczego? Pewnie liczy się skuteczność i pewność wygenerowania tego prądu. Do tego dochodzi cena paneli.

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 18:49 

Dołączył(a): 20 lis 2010, o 03:27
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Prawdopodobnie podobnej powierzchni ogniw i układu akumulatorów nie spotka się nigdzie (prawie) na morzu. Postaram się uwzględnić obciążenie dzienne wymienionych aplikacji. Poza tym wkrótce podam konkretniejsze liczby (póki co walczę z albedo wody). Co do cen paneli - są coraz niższe. Moda rzecz jasna też ma tu znaczenie, tzw. green energy robi furorę na świecie, również w żeglarstwie, co można łatwo stwierdzić poszukując projektów prototypowych jednostek, takich jak Posejdon (ogniwa umieszczone na żaglach), czy Volitian (ogniwa na ruchomych "skrzydłach"). Co prawda ekonomia (wydajność/cena) wciąż nie jest najlepsza, ale niewątpliwie jest to pewien trend (być może stały.)

Jeśli chodzi np. o ogrzewanie - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby uwzględnić dualny model ogniwo/kolektor termiczny, co może być nawet korzystne, ponieważ układ termo-przewodzący będzie utrzymywał stałą (nie za wysoką) temperaturę ogniwa (co jest in+).

Myślałem również o konkretnym modelu - http://jachty-zaglowe.pl/bavaria-51-ocean.html. Bawaria 51 Ocean ma sporą rufę (miejsce dla paneli), co ze względu na zasilanie silnika prądu stałego ma kluczowe znaczenie (krótkie przewody). Jak oceniacie taki wybór?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
pvmgr napisał(a):
Bawaria 51 Ocean ma sporą rufę (miejsce dla paneli), co ze względu na zasilanie silnika prądu stałego ma kluczowe znaczenie (krótkie przewody). Jak oceniacie taki wybór?

Super wybór, pod warunkiem, ze ten silnik (jeżeli ma napędzać ten jacht) będzie miał minimum 80 KW

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Cienko to widzę... Jedyne co mi się wydaje sensowne, to ropa do napędu i ogrzewania, prąd ze słoneczka do reszty. A autonomia tej reszty się skończy, gdy się zachmurzy, a akumulatory wyczerpią. Generator na ropę musi pozostać. Tego nawet Nemo nie przeskoczy. Prędzej Kolumb - jego warto spytać. Nie miał prądu ani ropy, a do Ameryki dopłynął... Ale dziś takich twardzieli ze świecą szukać.
Tak więc będzie go (tego prądu) brakowało. Szczególnie zimą w kierunku na Spitsbergen. ;)

PS
Doświadczenia morskiego mam niewiele. Piszę jako jakiś tam elektryk z wykształcenia.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 22:13 

Dołączył(a): 20 lis 2010, o 03:27
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Długotrwałe zachmurzenie oczywiście dobije cały system. Jak już będzie szacunkowa powierzchnia paneli p-v i dzienne zapotrzebowanie na energię, będzie można powiedzieć ile dni pociągnie na załadowanych akumulatorach (już teraz muszę założyć, że w przypadku nie korzystania silnika będzie to minimum 4dni). Generalnie muszę uzupełnić programową bazę meteo, bo nie uśrednię. Jest sporo roboty.

Co do pory roku - ogniwa będą ustawiane pod kątem maksymalnie skutecznym dla zimowych miesięcy (dla letnich odchylenie od kąta optymalnego nie przekłada się na tak duże straty). Poza tym warunki pracy ogniw poprawią się (niska temperatura), a w dobrej instalacji termicznej woda powinna rozgrzewać do 22*C (dla mrozów -15*C). Poza tym dzień polarny daje radę... :P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
O silniku elektrycznym na jachcie morskim zapomnij.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 22:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
SlaWasII napisał(a):
Prędzej Kolumb - jego warto spytać. Nie miał prądu ani ropy, a do Ameryki dopłynął... Ale dziś takich twardzieli ze świecą szukać.

Wbrew pozorom jest takich jeszcze sporo i na ogol nie biora sie za twardzieli... :wink:
Catz Ze świecą

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 23:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Cape napisał(a):
O silniku elektrycznym na jachcie morskim zapomnij.
Twardziele typu Kolumb preferowali prysznic napędzany siłą grawitacji, ale we współczesnym, beztwardzielowym świecie to silniki elektryczne są raczej w użyciu :-) O zenzie, kambuzie, młynku w kingstonie i innych miejscach, w których można spotkać silniki elektryczne na jachtach nie wspomnę.

pvmgr napisał(a):
ogniwa będą ustawiane pod kątem maksymalnie skutecznym dla zimowych miesięcy (dla letnich odchylenie od kąta optymalnego nie przekłada się na tak duże straty).
Pamiętaj, że optymalne ustawienie ogniw może kolidować z faktem, że jacht żaglowy napędzany jest siłą wiatru. Nie wiem co tam sobie wymyśliłeś, ale dodatkowa powierzchnia oporu bocznego stawianemu wiatrowi może zniechęcić nawet największych fanatyków zielonej energii do żeglowania.
Poza tym panele w innej niż "leżące płasko" konfiguracji, zostaną zapewne zdjęte przez fale.

Cytuj:
Poza tym warunki pracy ogniw poprawią się (niska temperatura), a w dobrej instalacji termicznej woda powinna rozgrzewać do 22*C (dla mrozów -15*C).
Dla mrozów -15°C wodę możesz grzać poprzez burtę (burta będzie jedną ze ścian zbiornika).

Czy nie lepiej byłoby tę autonomiczność osiągnąć poprzez dywersyfikację źródeł energii? Wiatr, energia fal, propeler zanurzony w wodzie i oczywiście panele słoneczne też.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 23:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Maar napisał(a):
Czy nie lepiej byłoby tę autonomiczność osiągnąć poprzez dywersyfikację źródeł energii? Wiatr, energia fal, propeler zanurzony w wodzie i oczywiście panele słoneczne też.

I diesel...I jeszcze generator benzynowy na holu. :D
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 23:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Dlaczego na holu? ;-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 23:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Maar napisał(a):
Dlaczego na holu? ;-)

Zeby troche miejsca do zycia na lodce zostalo i zeby ciszej bylo.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2010, o 23:54 

Dołączył(a): 20 lis 2010, o 03:27
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Maar napisał(a):
Pamiętaj, że optymalne ustawienie ogniw może kolidować z faktem, że jacht żaglowy napędzany jest siłą wiatru. Nie wiem co tam sobie wymyśliłeś, ale dodatkowa powierzchnia oporu bocznego stawianemu wiatrowi może zniechęcić nawet największych fanatyków zielonej energii do żeglowania.
Poza tym panele w innej niż "leżące płasko" konfiguracji, zostaną zapewne zdjęte przez fale.


Celna uwaga. Rozważam różne sposoby zamocowania, niestety układ zbliżony do prostopadłego ogranicza sprawności dla pewnych szerokości geograficznych i miesięcy jesienno-zimowych. Panele "na sztywno" wbite w pokład są zabezpieczone przed falami/wiatrem. Może jakiś porządny stelaż...


Maar napisał(a):
Czy nie lepiej byłoby tę autonomiczność osiągnąć poprzez dywersyfikację źródeł energii? Wiatr, energia fal, propeler zanurzony w wodzie i oczywiście panele słoneczne też.


Oczywiście w podsumowaniu pracy uwzględnię takie rozwiązania... Jednak clue są rozważania na temat autonomii układu zasilanego energią słoneczną. Przegląd jest robiony na potrzeby instytutu fotowoltaiki wemif (PWR).

Pozdrawiam i dziękuję...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 00:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Ponieważ projekt jest czysto teoretyczny (tak przynajmniej po Twoich postach wnioskuję) to rozważ użycie większego jachtu. Większa łódź wcale nie potrzebuje większej ilości energii elektrycznej a będziesz miał więcej miejsca na swoje panele (i zresztą na inne pomysły/źródła też).

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 00:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Catz napisał(a):
SlaWasII napisał(a):
Prędzej Kolumb - jego warto spytać. Nie miał prądu ani ropy, a do Ameryki dopłynął... Ale dziś takich twardzieli ze świecą szukać.

Wbrew pozorom jest takich jeszcze sporo i na ogol nie biora sie za twardzieli... :wink:
Catz Ze świecą

No tak, zapomniałem o Gutku (nawiasem mówiąc, nieźle oberwał śmigłem ze źródła zielonej energii).

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 00:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
I o Rudzie Krautschneiderze i o wielu, wielu innych :-)

ps. Ktoś coś wie co z Rudą?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 09:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
to silniki elektryczne są raczej w użyciu O zenzie, kambuzie, młynku w kingstonie i innych miejscach, w których można spotkać silniki elektryczne na jachtach nie wspomnę

Doskonale wiesz, że chodziło mi o napęd jachtu, bo takie pomysły ma autor wątku.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 10:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja też tak zrozumiałem. Skoro jacht ma być w pełni "autonomiczny" to także względem zasilania silnika pomocniczego.
Co w praktyce sprowadza się do konieczności zainstalowania napędu elektrycznego.
Jednak ze względu na pobierany prąd IMHO jest to nierealne. Chyba, że źródłem energii do zasilania jachtu będzie mini reaktor jądrowy :lol:
Do tego jeszcze układ odsalania wody morskiej, lodówka/zamrażarka i konkretne zapasy żywnosci - dlatego gabaryty jachtu muszą być znaczne. Więc i silnik mocniejszy. I tu kółko się zamyka...
Więc albo trzeba dookreślić jaki zakres "autonomiczności" interesuje pvmgr ...
Albo stwierdzić , ze projekt przy obecnym stanie techniki jest nierealny, albo ekonomicznie nieuzasadniony

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 12:05 

Dołączył(a): 20 lis 2010, o 03:27
Posty: 6
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Piotr K napisał(a):
(...)Więc albo trzeba dookreślić jaki zakres "autonomiczności" interesuje pvmgr ... Albo stwierdzić , ze projekt przy obecnym stanie techniki jest nierealny, albo ekonomicznie nieuzasadniony


Jego realność mam zamiar ocenić. Aktualnie jest z PEWNOŚCIĄ ekonomicznie nieuzasadniony (jeśli walczyć o pełną autonomię). To nie jest projekt użytkowy.

Silnik dużej mocy ze wstępnych kalkulacji nie wchodzi w grę (chyba, że średnio używać się go będzie 15-20min dziennie). Oczywiście można futurystycznie (ogromne koszty) założyć technologię wielowarstwowych ogniw (GaAs, GaInAs, Ge) o sprawności ponad 30% i stelaż o powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych i wtedy powinno uciągnąć 3-4 godzinny dziennie.Najprawdopodobniej jednak silnik "podstawowy" odpada z bilansu. W grę wchodzi cała elektronika, oświetlenie, ogrzewanie wody oraz silniki elektryczne (pompy, fały, kotwica, wspomaganie koła sterowego) ew. lodówka, TV.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 22:54 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Cape napisał(a):
Maar napisał(a):
to silniki elektryczne są raczej w użyciu O zenzie, kambuzie, młynku w kingstonie i innych miejscach, w których można spotkać silniki elektryczne na jachtach nie wspomnę

Doskonale wiesz, że chodziło mi o napęd jachtu, bo takie pomysły ma autor wątku.


Mowisz, masz :)

http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleAdve ... nr=9028609

Dodam jeszcze ze pokazaly sie napedy hybrydowe ktorym fachowcy wroza wielka przyszlosc.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lis 2010, o 23:06 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie demonizowalbym ilosci potrzebnej energii niezbednej dla morskiego jachtu. Oczywiscie odbiorniki pradu mozna mnozyc w nieskonczonosc ale mozna je mocno ograniczyc :)
Ja bym zaczal od okreslenia rodzaju i wielkosci jednostki ( wielokadlubowiec 12-14 m ?)
a potem okreslil niezbedne odbiorniki pradu( swiatla nawigacyjne, oswietlenie, elektronika )
zrobil bilans i do tego dobral panele sloneczne, generator wiatrowy, hydrogenerator itp.

Po ubieglorocznym ARC byl fajny artykol o tym jak problem energii rozwiazywali rozni uczestnicy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 12:02 

Dołączył(a): 18 lis 2009, o 18:59
Posty: 17
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Propozycja jachtu autonomicznego nie tylko z systemem zasilania.
link : http://technologie.gazeta.pl/internet/1 ... konca.html

_________________
--
ed


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 12:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 17:01
Posty: 3022
Lokalizacja: Frankfurt am Main
Podziękował : 121
Otrzymał podziękowań: 73
Uprawnienia żeglarskie: inny kapitan, inny też niż myślicie
edlew ci co śledzą forum od 5 dni o tym już wiedzą. W HP jest topik :wink:

_________________
VR - Helix_zegluj
app - Pozdrawiam
Ex: Braniewo, Jaromin, Szczecinek, Krynica, Poznan, Gołdap, Krakow, Wola Batorska, Wrocław, Antoniniek, Poznan, Frankfurt am Main ... BOCAL island



Za ten post autor Helix otrzymał podziękowanie od: edlew
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2011, o 12:15 

Dołączył(a): 18 lis 2009, o 18:59
Posty: 17
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
helixwroclaw2005 napisał(a):
edlew ci co śledzą forum od 5 dni o tym już wiedzą. W HP jest topik :wink:


ok nie śledziłem dokładnie forum.

_________________
--
ed


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 314 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL