Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 cze 2025, o 20:37




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 mar 2017, o 18:32 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Skorom już był wspomniał tę nieszczęsnę folię dachowę...
toć gugiel dostarczy :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=v71RTIrDtfs
https://www.youtube.com/watch?v=L1wiVIns9qw



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, Mir, peter
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 14:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Ryś napisał(a):
Skorom już był wspomniał tę nieszczęsnę folię dachowę...
toć gugiel dostarczy :mrgreen:
Na video widać, jak fajnie gnie się bom, co psuje, znaczy pogłębia profil żagla - takie rzeczy są często równie ważne, lub ważniejsze, od tego, czy żagiel z plandeki, czy folii dachowej.
myszek napisał(a):
Robert, znajdziesz coś z innymi rodzajami żagli? :)

Nie mam filmów ale parę fotek, które zrobiłem podczas prób Wojtka B. np. tutaj Wojtek miał trochę za dużo żagla i chwilami wypuszczał wiatr, a dostawał podmuchy powyżej 4 Bft - w tle można zobaczyć parę większych łódek z zarefowanymi żaglami:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

***
Żagielki, zarówno, z folii dachowej, jak i z plandeki, z dużym sukcesem przebadał na własnych, maleńkich łódeczkach, Staszek Skory. Dość powiedzieć, że przepłynął na nich sporo m. in. z Westerplatte do portu Hel przy 6 Bft.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 15:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
robhosailor napisał(a):
Staszek Skory. Dość powiedzieć, że przepłynął na nich sporo m. in. z Westerplatte do portu Hel przy 6 Bft.
Start:
Załącznik:
SA400108-x.JPG
SA400108-x.JPG [ 228.52 KiB | Przeglądane 5320 razy ]

W Helu:
Załącznik:
SA400137-x.JPG
SA400137-x.JPG [ 246.78 KiB | Przeglądane 5320 razy ]

Załącznik:
SA400144-x.JPG
SA400144-x.JPG [ 221.25 KiB | Przeglądane 5320 razy ]

Załącznik:
SA400145-x.JPG
SA400145-x.JPG [ 218.02 KiB | Przeglądane 5320 razy ]


:)

EDIT: Fotki z archiwum Staszka Skorego.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 3: boSmann, Marian Strzelecki, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 16:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
robhosailor napisał(a):
Staszek Skory. Dość powiedzieć, że przepłynął na nich sporo m. in. z Westerplatte do portu Hel przy 6 Bft.
robhosailor napisał(a):
Fotki z archiwum Staszka Skorego.
Widzę, że to maleństwo. Ciekaw jestem ile czasu mu to zajęło?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 16:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13973
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Marian J. napisał(a):
Widzę, że to maleństwo. Ciekaw jestem ile czasu mu to zajęło?

Wymyślenie , budowa , czy przepłynięcie? ;)

Bo wymyślenie to sądzę, że ze dwadzieścia lat.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 17:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2834
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian Strzelecki napisał(a):
przepłynięcie? ;)
Oczywiście przepłynięcie z Westerplatte do portu Hel.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 17:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
Oczywiście przepłynięcie z Westerplatte do portu Hel.
Według zapisu GPS około 5 godzin i 20 minut ze średnią prędkością 2,4 kn

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian J.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 17:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Kiedyś przepłynął z Westerplatte do Pucka w jeden dzień, na któryś SIZ

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 18:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Colonel napisał(a):
Kiedyś przepłynął z Westerplatte do Pucka w jeden dzień, na któryś SIZ
Też mam fotki z tego rejsu, bo mi kiedyś przysłał, żebym sobie używał w sytuacjach, jak ta.

Tak wygląda duża woda z małej, otwartej łódeczki:
Załącznik:
SA401556-x.JPG
SA401556-x.JPG [ 138.88 KiB | Przeglądane 5257 razy ]

Załącznik:
SA401492-x.JPG
SA401492-x.JPG [ 226.92 KiB | Przeglądane 5257 razy ]

A tu już w Pucku:
Załącznik:
(2009.10.10) SIZ z Pucku 005-x.jpg
(2009.10.10) SIZ z Pucku 005-x.jpg [ 358.13 KiB | Przeglądane 5257 razy ]

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 21:09 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1445
Podziękował : 544
Otrzymał podziękowań: 655
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
średnią prędkością 2,4 kn

O to podobnie jak Romuald Koperski wiosłówką bez żagli przez Atlantyk.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13973
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
cors napisał(a):
robhosailor napisał(a):
średnią prędkością 2,4 kn

O to podobnie jak Romuald Koperski wiosłówką bez żagli przez Atlantyk.


Romuald: pasat; z wiatrem; Pianista~6,5m. Rejs wyczynowy; całe lata przygotowywany; team; wsparcie lądowe, sponsorzy itp.
Staszek: Maderka~2,5m; ... (pagaj też miał) :-P ... pytanie czy nie pod wiatr.

-po co porównywać nieporównywalne?

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 mar 2017, o 23:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
robhosailor napisał(a):
Tak wygląda duża woda z małej, otwartej łódeczki

Pierwsza fotografia to ilustracja powiedzenia fale jak domy? Czy tam faktycznie widać budynki? :D

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 mar 2017, o 07:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian Strzelecki napisał(a):
-po co porównywać nieporównywalne?
Żeby popisać się swoją erudycją i nadąć swoje, już wystarczająco nadęte, ego? ;) :mrgreen:
boSmann napisał(a):
Czy tam faktycznie widać budynki?
Za wierzchołkiem fali wystaje chyba Gdynia Tower, Sea Towers, czy jak mu tam?
Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2017, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam, po wczorajszym plywaniu tak mi sie jakos ten topik przypomnial, bo moj zagiel nijakich brytow nie ma i choc tak do polowki uklada sie calkiem fajnie to przy pelnych ... no wlasnie zachowoje sie dziwnie, rejka odwraca sie dluzsza czescia w strone dziobu, bom sie podnosi i wyglada jak kleszcze kraba - ciut niesymetryczne ale bardzo podobne - nie powiem , ciagnie , nawet jak sie sie lamie - popatrzcie zreszta sami

https://www.youtube.com/watch?v=YuMPdIplqTA


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2017, o 23:31 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
kooniu napisał(a):
nawet jak sie sie lamie - popatrzcie zreszta sami


bo odpuszcza wiatr, kiedyś były takie zagle windsurfingowe :D

_________________
pozdrowienia piotr



Za ten post autor piotr6 otrzymał podziękowanie od: kooniu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2017, o 23:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
dzieki za wyjasnienie , wlasnie tak robil, jak przywiewalo mocniej wybrzuszal sie , lamal i wracal do poprzedniej formy jak odpuszczalo :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 14:52 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
piotr6 napisał(a):
sorka filmu nie mogę obejrzec to się nie wypowiem


Przeszedłem właśnie na emeryturę i z nadmiaru zimowego czasu kombinuje nad uszyciem kolejnego żagla ( to będzie już szósty).
Zerknąłem na żagiel lugrowy na zdjęciu i nasunęło mi się pytanie jak jest rozwiązany system lin podczepionych do fału grota.
Pytanie to dla mnie jest o tyle istotne, że zamierzam tym razem uszyć żagiel spoza klasyfikowanych kategorii żagli. Poczytałem ostatnio Marchaja i zainteresowała mnie zmodyfikowana wersja grota bermudzkiego. Modyfikacja dotyczyła części górnej i liku fałowego żagla. W zasadzie cały dół żagla jest klasyczny natomiast lik górny wygląda trochę jak gaflowy. Różnica polega na tym, że gafel nie jest prosty a wygięty jak końcówka skrzydła ptaka. Według autora górne 15% żagla praktycznie nie wnosi niczego do siły ciągu zamiast tego autor proponuje eliptyczne zakończenie. Jak twierdzi dodatkowy uzysk przy zastosowaniu takiego profilu to 30% więcej siły ciągu. Zastanawiam się jak umocować tak uformowany lik do fału. Wyobraźnia podpowiada mi zastosowanie 3 remizek połączonych dodatkowymi linkami do fału grota. Może ktoś widział podobną realizację grota i może podzielić się sensowną koncepcją. Chciałbym w tym nowym żaglu wyeliminować galfa bo to dodatkowy moment przychylający i mocno skomplikuje operowanie żaglem. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.

Pozdrawiam


Załączniki:
Grot (2).jpg
Grot (2).jpg [ 319.54 KiB | Przeglądane 2266 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
"Chciałbym w tym nowym żaglu wyeliminować galfa bo to dodatkowy moment przychylający i mocno skomplikuje operowanie żaglem. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi."

Najprościej pewnie, byłoby zrobić poszerzenie górnej części (głowy) grotżagla, i usztywnienie jej za pomocą odpowiednich, długich na całą szerokość tego poszerzenia, listew. To się stosuję od lat. No i głowa żagla nie musi mieć zakończenia eliptycznego - wystarczy, żeby żagiel otrzymał kształt trapezu, a nie trójkąta:

https://images.app.goo.gl/BTqwC9Xsn83ba6NWA

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:24 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
i usztywnienie jej za pomocą odpowiednich, długich na całą szerokość tego poszerzenia, listew.


Super pomysł, planowałem głowę żagla obszyć wzmacniającymi taśmami. Wykorzystam je do schowania listew.

Dzięki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:36 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
głowa żagla nie musi mieć zakończenia eliptycznego - wystarczy, żeby żagiel otrzymał kształt trapezu


Planowałem kształt taki jaki został zastosowany w myśliwcach "Spitfire" ale wezmę pod uwagę rozwiązanie trapezowe. Na zdjęciach jest czarne zakończenie, które chyba jest podstawa tego trapezu. Jednak według Marchaja cały smaczek leży w zakończeniu eliptycznym, które nie jest stosowane w regatach ze względu na obowiązujące bardzo nieopymalne kształty trójkątne. Zastanawia mnie jak utrzymywana jest w poziomie ta głowa grota ( na zdjęciach jest dosyć spora) i chyba listwa wzmacniająca musi być jakoś mocowana do likszpary. Przy wypełnieniu wiatrem nie ma problemu ale statycznie to ona chyba opada w dół.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:36 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
cjedra napisał(a):
Ryś napisał(a):
piotr6 napisał(a):
sorka filmu nie mogę obejrzec to się nie wypowiem


...Zastanawiam się jak umocować tak uformowany lik do fału. Wyobraźnia podpowiada mi zastosowanie 3 remizek połączonych dodatkowymi linkami do fału grota. Może ktoś widział podobną realizację grota i może podzielić się sensowną koncepcją. Chciałbym w tym nowym żaglu wyeliminować galfa bo to dodatkowy moment przychylający i mocno skomplikuje operowanie żaglem. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.

Pozdrawiam



Zanim zaczniesz robotę - może rzuć okiem, jak to robią Holendrzy na wszelkich barkach, barkasach i najróżniejszych "Aak'ach" (np. Lemsteraak, itp.).

Naturalnie nie chodzi o klasyczne, holenderskie gięte gafle, ale właśnie o takie krótkie końcówki, zastępujące odciętą głowę żagla, może nie bardzo powszechne, ale często spotykane.

Drugi biegun tego samego rozwiązania stanowią głowice żagli regatowych, gdzie górny trójkąt przy głowicy jest odcięty i żagiel kończy sie poziomym, prostym odcinkiem liku.

Naturalnie wybór formy głowy żagla zależy od typu jachtu; jeżeli jest to mniej lub bardziej klasyczna łódź, to naturalnie stosowniejsza będzie forma łukowego lub zbliżonego do łuku zakończenia żagla, powiedzmy, dla uproszczenia "holenderska".

Jeżeli architektura łódki jest nowoczesna lub wprost wyczynowa, to prosta regatowa głowa żagla będzie w pełni odpowiednia.

Jest to ważne, bo poza samą aerodynamiką żagla dobrze będzie zachować odpowiednie relacje żagiel- łódka, aby nie tworzyć sytuacji, kiedy np. kanciaste skrzydło szybowca typu "ABC" będzie miało winglety, jak płat Airbusa.

______________________________________

Pozdrwiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:46 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
tomasz piasecki napisał(a):
Zanim zaczniesz robotę - może rzuć okiem, jak to robią Holendrzy na wszelkich barkach, barkasach i najróżniejszych "Aak'ach" (np. Lemsteraak, itp.).


Dokładnie jest to kształt, który chciałbym uzyskać. Uzyskałem już podpowiedź o zastosowaniu listwy zamiast wygiętego galfa. Pozostaje jeszcze temat linek, które widać na zdjęciu. Pytanie jest jak sensownie rozmieścić remizki i jak to olinowanie poprowadzić aby głowa grota była napięta. Zacznę grzebać po internecie może uda się namierzyć coś sensownego i nie odkrywać ameryki na nowo.

Z tego co wiem to trapezowe zakończenie w żaglach regatowych wynika nie z optymalizacji tylko z konieczności dostosowania się do przepisów obowiązujących w danej klasie ( ale może się mylę)


Załączniki:
LEMSTERAAK.jpg
LEMSTERAAK.jpg [ 294.38 KiB | Przeglądane 2250 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
cjedra napisał(a):
Pytanie jest jak sensownie rozmieścić remizki i jak to olinowanie poprowadzić aby głowa grota była napięta.
Na zdjęciu Lemsteraaka widać wyraźnie, że rozwiązanie jest klasyczne. Jest gardafał przymocowany do gardy gafla i pikfał mocowany ruchomo do prowadnicy biegnącej wzdłuż gafla.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 15:56 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1147
Podziękował : 434
Otrzymał podziękowań: 411
Uprawnienia żeglarskie:
cjedra napisał(a):
Dokładnie jest to kształt, który chciałbym uzyskać. Uzyskałem już podpowiedź o zastosowaniu listwy zamiast wygiętego galfa. Pozostaje jeszcze temat linek, które widać na zdjęciu. Pytanie jest jak sensownie rozmieścić remizki i jak to olinowanie poprowadzić aby głowa grota była napięta...



Ten grot, na pokazanym przez Ciebie zdjęciu Lemsterraak'a, ma u góry normalną liklinę, wprowadzoną w likszparę gafla; natomiast prowadzenie samego gafla to już czysta klasyka, dokładnie tak, jak napisał Wojtek.

_________________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 16:15 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
Jest gardafał przymocowany do gardy gafla i pikfał mocowany ruchomo do prowadnicy biegnącej wzdłuż gafla.

Takie rozwiązanie wymaga 2 fałów bo szerokość galfa jest znaczna. W moim projekcie lik tylny żagla musi się zmieścić w granicach achtersztagu więc nie będzie zbyt duży i być może uda się nim operować za pomocą jednego fału. chcę zredukować długość liku przedniego jedynie o jakieś 15% ( 1-1,2 m). Jak twierdzi Marchaj dodatkowa siła uciągu nie wynika ze zwiększenia powierzchni żagla a jedynie z zastosowanego profilu, który optymalizuje przepływ strug powietrza. Szukam więc czegoś prostego co nie skomplikuje stawiania i zrzucania żagla. Koncepcja pracy ma być dokładnie taka jak w ożeglowaniu bermudzkim, czyli prosta. Być może zaproponowany sposób można jakoś zmodyfikować. Chyba najpierw będę musiał przeprowadzić kilka prób. Może ktoś wpadnie na jeszcze inny sposób, który nie wymagałby dwóch fałów. Dziękuję z podpowiedź i pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 16:29 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
tomasz piasecki napisał(a):
Naturalnie nie chodzi o klasyczne, holenderskie gięte gafle, ale właśnie o takie krótkie końcówki, zastępujące odciętą głowę żagla, może nie bardzo powszechne, ale często spotykane.


Właśnie o takim rozwiązaniu myślę, chcę obciąć 15% wysokości grota i szerszej głowie i nadać jej "ptasi profil". To nie będzie więc typowy gafel ani też rozwiązanie regatowe ( bo ono jest ograniczone normami i nie jest optymalne). Interesuje mnie jak w takim rozwiązaniu pracuje fał i jak rozwiązane są dodatkowe linki które utrzymują ten jednak szerszy profil ( jeszcze tego nie liczyłem ale np. zamiast 12cm będzie to 35 cm). Coś tam podpowiada zdjęcie ale może ktoś ma jakieś inne pomysły. Jestem sceptyczny co do deklarowanych osiągów takiego rozwiązania ale ponieważ mam trochę czasu mogę to spróbować w praktyce.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 16:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17629
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4514
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
To zobacz jeszcze gafle Wharram Wingsail Rig:

https://www.wharram.com/articles/how-we ... ngsail-rig

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2022, o 17:03 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
To zobacz jeszcze gafle Wharram Wingsail Rig:



Dzięki, chyba właśnie o te szczegóły chodzi ale to ciągle są chyba dwa fały
Dołączam wstępne rysunki techniczne projektowanego grota w układzie poziomych brytów.

Pozdrawiam


Załączniki:
Gafl4.jpg
Gafl4.jpg [ 43.51 KiB | Przeglądane 2197 razy ]
Gafl3.jpg
Gafl3.jpg [ 23.76 KiB | Przeglądane 2197 razy ]
Gafl2.jpg
Gafl2.jpg [ 23.86 KiB | Przeglądane 2197 razy ]
Gafl1.jpg
Gafl1.jpg [ 33.85 KiB | Przeglądane 2197 razy ]

Za ten post autor cjedra otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2022, o 15:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13973
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To popatrz jeszcze na najnowocześniejsze rozwiązanie:
Załącznik:
top super maxxxi royal.jpg
top super maxxxi royal.jpg [ 41.13 KiB | Przeglądane 2123 razy ]


Niezależnie od tego uważam, że dobrze robisz zaokrąglając górę, bo takie proste obcinanie jaki stosują dziś najwięksi to takie trochę jak cepem: "górne 15% żagla nie pracuje to je utnijmy" ... znaczy że teraz te "nowe górne" już będzie grzeczne i cacy bo będzie się bało, że utną.. ;-)

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowania - 2: cjedra, mariaciuncia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2022, o 16:38 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To moze zaczerpnac pomysl z analizy rozwoju zagli windsurfingowych zamiast wymyslac kolo na nowo ?



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 182 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL