Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 cze 2025, o 23:13




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 sty 2011, o 17:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
no i fakt, nie zrozumieliśmy się. Ja się nie czepiałam mnożenia wyporności przez GZ bo to prawidłowe i zdaję sobie sprawę, że chodziło Ci o zilustrowanie skali. Mnie chodziło o wstawianie w Twoim wzorze tak dziwacznych wymiarów... jako wyporności.

Dokładniej, bo wg tego co napisałeś (zwracam uwagę: napisałeś, a nie wiesz, nie podważam że wiesz) położenie środka wyporu wzięło się z powietrza. Ja pokazałam ścieżkę do znalezienia tego położenia (przy małych kątach przechyłu! ale jako ilustracja do tego wątku wystarczy). W tym sensie ramię GZ jest tu wyliczane (drugi wzór na załączonym rysunku, iloczyn GM i sin kąta przechyłu) a nie wykreślone jak zdajesz się sugerować.

Co do tego ramienia w Twoim wzorze, przyznaję, nie zrozumieliśmy się. Podałeś prawidłowo. Nie chodziło mi o to, że nie wchodzi do obliczeń, nie zgadzało mi się co innego (podstawiłam sobie wg zmienionego układu współrzednych i tyle. Wielkość mi się nie zgadzała. Zdarza się, odszczekuję) Oczywiście dotyczy to też odległości GZ (czym jest) - w tym zdaniu tak samo chodziło mi o Twój przykład a nie o negowanie, że jest to odległość w osi poprzecznej od środka wyporu. Fatalnie sformułowałam, fakt, przyznaję.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2011, o 19:09 

Dołączył(a): 2 sie 2006, o 17:30
Posty: 198
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
Moniia napisał(a):
no i fakt, nie zrozumieliśmy się. Ja się nie czepiałam mnożenia wyporności przez GZ bo to prawidłowe i zdaję sobie sprawę, że chodziło Ci o zilustrowanie skali. Mnie chodziło o wstawianie w Twoim wzorze tak dziwacznych wymiarów... jako wyporności.


Tu się pewnie jakaś pomyłka wdała, ale domyślam się o co chodzi. Siła wyporności i siła masy jednostki mają przecież taką samą wartość i działają na takim samym ramieniu (GZ), są tylko przeciwnie skierowane więc m*g*GZ = D*g*GZ, gdzie D to wyporność, czyli objętość wyporności x gęstość wody. Czyli moment tworzony na oba sposoby ma nie tylko taką samą wartość ale i taki sam znak.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 sty 2011, o 17:36 

Dołączył(a): 10 sty 2010, o 11:31
Posty: 117
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Uff.... Juz spokojniej !
A oto praktyczna ilustracja przdmiotowej dyskusji o statecznosci i o przewadze momentow prostujacych nad przechylajacymi- lub czasem odwrotnie.
Jak widac udzial projektanta ( bo to ON ) wybitnie prostuje problemy.
No prosze nawet jakas madrosc mi wyszla :).
A nawiasem mowiac ta lodz ma prawie 5 m dlugosci i 1.5 szerokosci ,burta 50 cm i jedna osoba robi--rach ciach-- i plyniemy dalej.
Jak Robhosailor juz napisal -dobra utka

Zdjecia ze strony Michaela Storera- inne zdjecia tam, tez ciekawe-chyba przestepstwa nie popelniam zamieszczajac.Moze moderator zadecyduje.
http://www.flickr.com/photos/boatmik/se ... 516743453/
Tomek


Załączniki:
379094201_351218b942.jpg
379094201_351218b942.jpg [ 14.18 KiB | Przeglądane 1487 razy ]
379094088_cd249d96fc.jpg
379094088_cd249d96fc.jpg [ 10.39 KiB | Przeglądane 960 razy ]
379093185_34e0405823.jpg
379093185_34e0405823.jpg [ 9.11 KiB | Przeglądane 960 razy ]
379093112_59cc08fd17.jpg
379093112_59cc08fd17.jpg [ 8.76 KiB | Przeglądane 960 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2011, o 00:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
orawiak napisał(a):
Uff...
A nawiasem mowiac ta lodz ma prawie 5 m dlugosci i 1.5 szerokosci , burta 50 cm i jedna osoba robi--rach ciach-- i plyniemy dalej.
Jak Robhosailor juz napisal -dobra utka
Tomek


Witajcie
Nie udało mi się przebrnąć przez te wszystkie przeliczanki -
ale:

powiększmy tą łódkę 3 lub 4x:
Lc=20m
bc=5,5m
wb=2m
S~~= 8m
+ 4 osoby załogi

To daje coś około największych żelazek
pływających w regatach po oceanach
Typu Puma, Boss czy podobne:
A ile ona mają żagla? ~~= 32m2
czy 320m2

ps
I jaki ptok by musiał siąść, aby to...


Ja miałem kiedyś taką maxymę :
Załoga bez śniadania = lżejszy jacht;
ale po śniadaniu lepiej steruje;
a po obiedzie lepiej balastuje:
decyzja należy do Ciebie.


ps
Patrząc na tryndy kadłubowe
najnowszych żelazek;
zastanawiam się kiedy
(kształty) przejdą całkiem na kanciaste
wtedy to My im pokażemy :lol:
nawet bez molestowania sklejki.

...pozdrówko
zwłaszcza
dla Moni i Tomka W. :roll:
MJS


Załączniki:
Foncia sklejkowa.jpg
Foncia sklejkowa.jpg [ 62.63 KiB | Przeglądane 1431 razy ]
Ericsson III 4.jpg
Ericsson III 4.jpg [ 56.48 KiB | Przeglądane 1431 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 sty 2011, o 17:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Marian Strzelecki napisał(a):
ps
Patrząc na tryndy kadłubowe
najnowszych żelazek;
zastanawiam się kiedy
(kształty) przejdą całkiem na kanciaste
wtedy to My im pokażemy :lol:
nawet bez molestowania sklejki.


Etam, przesadzasz, Dix właśnie Mini nieco zaokrąglił w ostatniej wersji - choć z drugiej strony, wypłaszczył dno (kwestia na który kawałek się patrzy :) )

Marian Strzelecki napisał(a):
...pozdrówko
zwłaszcza
dla Moni i Tomka W. :roll:
MJS


Dziękuję

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2011, o 04:10 

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 22:25
Posty: 41
Lokalizacja: Tomaszów
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tutaj jest fajna tabelka, ze wspomnianej już wcześniej książki "Principles of yacht design".
Można się zorientować jak zmieniają się relacje poszczególnych parametrów przy przeskalowywaniu.

Całkiem przydatna rzecz. Mamy na oku fajną łódkę, ale jest dłuższa niż np nasz garaż gdzie chcielibyśmy ją trzymać.

Jeśli chcielibyśmy mieć łódkę o porównywalnych własnościach, trzeba byłoby przeskalować ją wg tych współczynników. I one są faktycznie niezłe. Kilka podstawowych parametrów po przeskalowaniu, dalej się trzymało kupy, jak je kiedyś przeliczyłem.

Jedyną rzeczą której się przeskalować nie da, to lepkości wody i związanej z tym liczby Reynoldsa, ale jeśli nie jest to wodolot, to nie należy histeryzować, aż tak właściwości nie zmieni..

Wydłużanie łódki istniejącej, w kilku znanych przypadkach byłoby nawet uzasadnione, ale bez dokładnego przeliczenia wszystkiego od początku, faktycznie można się naciąć straszliwie.


Załączniki:
tabela przeliczeniowa.jpg
tabela przeliczeniowa.jpg [ 218.71 KiB | Przeglądane 1346 razy ]

_________________
http://skotboats.blogspot.com/
"Everything must be made as simple as possible. But not simpler."
— Albert Einstein

Za ten post autor Gar4field otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2011, o 14:25 

Dołączył(a): 23 lis 2010, o 23:26
Posty: 319
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: ...
marek48100 napisał(a):
Nie jestem dobry z teorii, ale dam wam przykład. Łódka zaprojektowana przez inżyniera z praktyką po prostu nie pływała. Właściwie pływała, ale bez rewelacji. Prototyp został przecięty w połowie, nadstawiono dziesięć centymetrów, rozchylono lekko burty wstawiając kliny. Wszystko to zrobiono na wyczucie i łódka okazała się rewelacją. Miałem przyjemność pracować przy niej i żeglować na niej, a żeglowała świetnie.
Nie wszystko można wyliczyć!!!!
Marek


Jaki to inżynier i jaka praktyka? Wszysko da sie wyliczyć, tylko jeszcze trzeba wiedzieć co sie chce uzyskać. Ten inżynier coś tam sobie wyliczył i uzyskał. Tylko nie wiedział czego powinien szukać w tych liczbach. Tak ja to widzę. Miał praktykę w projektowaniu potraktowanym jako liczenie, ale nie jako uzyskiwanie odpowiednich zachowań konstrukcji. Są rózne oblicza praktyki. Czy ten konstruktor kiedyś pływał na swojej konstrukcji? Czy zainteresował się tym czy wolałby żeby ta konstrukcja pływała lepiej i co to w ogóle oznacza dla jego wyliczanych wykresików i współczynników i czego w ogóle oczekiwałby odbiorca?


Ostatnio edytowano 19 sty 2011, o 14:51 przez User319, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2011, o 14:48 

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 22:25
Posty: 41
Lokalizacja: Tomaszów
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cytuj:
Ten inżynier coś tam sobie wyliczył i uzyskał. Tylko nie wiedział czego powinien szukać w tych liczbach. Tak ja to widzę. Miał praktykę w projektowaniu potraktowanym jako liczenie, ale nie jako uzyskiwanie odpowiednich zachowań konstrukcji.
Cytuj:


Święte słowa, policzyć to wielu przypadkach nic trudnego. To nie jest przecież wiedza jakaś tajemna.
Kluczowym jest wiedzieć co się chce uzyskać.
Nawet jeśli czegoś się nie da numerycznie policzyć (sam nie jestem zwolennikiem takich obliczeń) to w sukurs przychodzi 4 tys lat histrorii budowy łodzi i statystyka, w oparciu o łodzie, "powszechnie uznane za dobre".
Problem jest zgranie wszystkich czasami sprzecznych relacji w całość. Jak dwie rzeczy pasują, trzecia nie pasuje i tak w koło Macieju.

_________________
http://skotboats.blogspot.com/
"Everything must be made as simple as possible. But not simpler."
— Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2011, o 14:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17633
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Gar4field napisał(a):
w sukurs przychodzi 4 tys lat histrorii budowy łodzi i statystyka, w oparciu o łodzie, "powszechnie uznane za dobre".
Problem jest zgranie wszystkich czasami sprzecznych relacji w całość. Jak dwie rzeczy pasują, trzecia nie pasuje i tak w koło Macieju.


:) Cała w tym sztuka właśnie - połączenie tych sprzecznych relacji w całość.
Sztuka projektowania, we wszystkich dziedzinach chyba, na tym polega. :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sty 2011, o 15:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1219
Podziękował : 67
Otrzymał podziękowań: 728
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Gar4field napisał(a):
Tutaj jest fajna tabelka, ze wspomnianej już wcześniej książki "Principles of yacht design".


O, fajna tabelka. Warto zwrócić uwagę, że autor postuluje w niej skalowanie szerokości i zanurzenia w innej proporcji niż długości. Myśmy się tu zafiksowali na geometryczne zmniejszenie o tyle samo w każdą stronę, a tymczasem dużo sensowniej jest robić to właśnie tak jak w tabelce. Wykładnik 0.7 jest, jak sądzę, empiryczny - efekt wieków doświadczeń :)

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 189 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL