Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 23:50




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 mar 2011, o 20:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Witam
Oglądałem dzisiaj jacht w którym nie było dostępu do zęzy gdyż została zalana siatkobetonem czy to normalne ,że zęzy się zalewa bądź laminuje ?? oprócz tego uwagę przykuła rysa która znajduje się wkoło balastu. Po doskrobaniu się do białej powłoki rysa jest ledwo widoczna. Niżej przesyłam zdjęcia. Proszę mi poradzić co to może oznaczać. Właściciel mówi ,że taki już kupił dobrze mu się sprawował i w nic nie walnął.
Pozdrawiam


Załączniki:
Komentarz: po lekkim zeskrobaniu
P3270058a.JPG
P3270058a.JPG [ 341.27 KiB | Przeglądane 2317 razy ]
Komentarz: podłoga od środka
P3270055a.JPG
P3270055a.JPG [ 191.32 KiB | Przeglądane 2317 razy ]
P3180028a.JPG
P3180028a.JPG [ 317.37 KiB | Przeglądane 2317 razy ]
P3180026a.JPG
P3180026a.JPG [ 307.63 KiB | Przeglądane 2317 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jesli biegnie na tej samej wysokości wokół całej płetwy kilowej, może oznaczać że płetwa była betonowana oddzielnie. Stosunkowo często się to robi, ale jest to błędem, powinno betonować się jednym ciągiem z kadłubem (z zewnątrz, wewnętrzną warstwę siatek przesyca się często "w drugim rzucie" - w zależności od wybranej metody). Takie betonowanie (najpierw kil a potem cała reszta, coby "ułatwić sobie") może prowadzić do osłabienia konstrukcji (bez specjalnych wysiłków - choć dość prostych - nowa zaprawa nie zwiąże dobrze do wyschniętego betonu)

Jeśli możesz podrapać bardziej, to podrap wokół wzdłuż całej rysy. Zobaczysz wtedy, czy jest to jak wyżej kwestia betonowania i głęboka rysa "na przełaj" między kilem a kadłubem czy może po prostu powierzchniowa (występują często i póki minimalne nie trzeba się zbytnio przejmować).

Pocieszę Cię, że ewentualna naprawa wbrew utartym opiniom jest dość prosta (jeśli to po prostu głęboka rysa) - to jakby Cię ona niepokoiła za bardzo. Pracochłonna, tak, jak wszystko z siatkobetonem. Ale technicznie dość nieskomplikowana.

Postaraj się raczej dowiedzieć, jakie zbrojenie ma ta jednostka.. To rzecz znacznie bardziej istotna - przede wszystkim czy jest oparte na ramach? Często robiono małe jednostki "na kopycie" i wtedy wszystko zależy od tego jak dobrze zaprojektowana a potem wykonana była jednostka. Kadłub, gdzie zbrojenie było układane na ramach (wykonanych także z prętów zbrojenia) jest generalnie dużo sztywniejszy. Obecnie dwie firmy wg moich informacji (na świecie) robią jachty siatkobetonowe na kopycie - bo po prostu to umieją, mają technologię opracowaną i wypróbowaną przez kilkadziesiąt lat. Pozostałe (z tych nielicznych które nadal robią siatkobetonowe jachty) robią na ramach.

Co do betonowania zęzy - owszem. Idę o zakład, że znajduje się tam dodatkowy balast wg projektu :) Nie powinieneś się tym przejmować, zabezpiecza Cię to także przed przykrymi konsekwencjami mało prawdopodobnych (jeśli poprawnie wykonana) uszkodzeń w okolicach połączenia kadłuba z płetwą kilową. Po prostu nie ma którędy powstać przeciek, a trochę balastu i tak Ci zostaje :D

*****

ps. zerknęłam jeszcze na zdjęcia i zastanawia mnie kolorek do którego się doskrobałeś. Może być jeszcze tak, że przy betonowaniu używano metalowych narzędzi (pac itd.) Bardzo niemiłe efekty to powoduje, "wyciągając" wodę z zaprawy i powodując powstanie cienkiej skorupy na powierzchni, która prawie uniemożliwa porządne położenie jakichkolwiek farb na tym. Pozytywna strona to ta, że jakkolwiek zaburza to strukturę całej zaprawy (część bardziej sucha, część mniej, co zmienia jej wytrzymałość) to rysa na 80% jest w tym wypadku powierzchniowa. Tymi efektami wytrzymałościowymi nie przejmowałabym się zbytnio, jak rozumiem jednostka pływa od jakiegoś czasu więc nie są znaczące.

Negatywna strona to ta, że jakbyś chciał to naprawiać porządnie to to długa bardzo robota. Pytanie, czy konieczna.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
sęk w tym ,że nie jest to jacht wykonany z betonu, kadłub jest z laminatu, natomiast zęza w okolicach kila jest zalana siatkobetonem tak ,że nie ma dostępu do jakichkolwiek mocowań kila. Jednostka nazywa się Topas 20 i jest to jacht z roku 1980 ze stoczni niemieckiej. Nie mam dostępu do żadnych projektów tego jachtu a właściciel też nie posiada dokumentacji technicznej. Nie jestem pewien bo mogę się mylić, ale rysa to ślad po przywaleniu o jakiś kamień a beton to po prostu jakieś wzmocnienie, nie wiem nie jestem szkutnikiem. Tutaj link gdzie umieściłem zdjęcia jachtu z zewnątrz kiedy jeszcze nie wiedziałem co to za jednostka. viewtopic.php?f=5&t=7545


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
to zwykły beton w takim razie, a nie siatkobeton (który jest betonem zbrojonym siatką stalową)

A na laminatowych to się nie znam :) ale w tym wypadku darowałabym sobie. Średnio widzę sens ładowania w zęzę betonu w takiej jednostce, ergo coś z nim dziwnego się działo. A na pewno sporo cięższy niż konstruktor przewidział... (Topas waży 700 kg, 1m3 betonu 2,4 tony.. a ile jest go w tej zęzie? niech będzie 0,1 m3, to jest ćwierć tony ekstra)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Moniia napisał(a):

a ile jest go w tej zęzie? niech będzie 0,1 m3, to jest ćwierć tony ekstra)


Trudno oszacować ile go tam jest, znajduje się w przestrzeni w okolicach kila jakieś 10 cm (pi razy oko) na tyle ,że w pomieszczeniu od wejścia do masztu jest płaska podłoga, ale jak oglądałem zdjęcia jachtu na wodzie to tak jak idzie czerwona farba to tyle wynosi zanurzenie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
eder555 napisał(a):
czerwona farba to tyle wynosi zanurzenie

Jak dołożyli balastu to i wodnicę mogli przemalować więc co z tego :?:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 23:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2010, o 12:52
Posty: 37
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Na zdjęciu zaznaczyłem czarną linią ile tego betonu w jachcie się znajduje, generalnie w przestrzeni nad kilem jest go najwięcej, w koi dziobowej go w ogóle nie ma.


Załączniki:
20110313_004beton.JPG
20110313_004beton.JPG [ 189.26 KiB | Przeglądane 2138 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL