Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 cze 2025, o 22:17




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 mar 2011, o 11:56 

Dołączył(a): 28 lis 2010, o 14:08
Posty: 15
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Widzę że chętnych brak. :(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 12:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Prościej (również dla rozpatrywania układu sił) byłoby użyć jednego miecza - tak się to dziś często robi, bo jeden, odpowiednio zamocowany boczny miecz, wystarcza.

Siła na mieczu, jest równa sile od żagla i ma przeciwny zwrot - tak, jak pokazałeś to na dolnym obrazku.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 14:29 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
robhosailor napisał(a):

Siła na mieczu, jest równa sile od żagla i ma przeciwny zwrot - tak, jak pokazałeś to na dolnym obrazku.


Przynajmniej do takiego stanu powinno się dążyć, co spowoduje zminimalizowanie dryfu. Gdy dryf mamy spory, to siłę na mieczu mamy mniejszą o jego kąt (znaczy kąt dryfu).
Tak jak kiedyś pisał Catz powinniśmy uwzględnić jeszcze wiele czynników, np dane o migracji ptaków itp.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 20:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
przemek napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Gdy dryf mamy spory, to siłę na mieczu mamy mniejszą o jego kąt (znaczy kąt dryfu).

Siła- powiadasz - pomniejszona jest o kąt...
A zmianę tej siły to mierzysz w stopniokiloniutonach czy w metroradianokilogramach, hę?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Jaromir napisał(a):
przemek napisał(a):
robhosailor napisał(a):
Gdy dryf mamy spory, to siłę na mieczu mamy mniejszą o jego kąt (znaczy kąt dryfu).

Siła- powiadasz - pomniejszona jest o kąt...
A zmianę tej siły to mierzysz w stopniokiloniutonach czy w metroradianokilogramach, hę?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Cytowanie powyższe (w wykonaniu Jaromira) jest w pierdokilodżulach :-P :lol:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 21:16 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Jaromir napisał(a):
A zmianę tej siły to mierzysz w stopniokiloniutonach czy w metroradianokilogramach, hę?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


To takimi jednostkami mierzy się długości wektorów?? A ja myślałem że linijką można, ale ja to truskawki cukrem posypuje.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 23:14 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
przemek napisał(a):
To takimi jednostkami mierzy się długości wektorów?? A ja myślałem że linijką można
Za mierzenie długości wektora linijką matematycy tłuką po łapach... linijką ;)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 23:35 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
gf napisał(a):
Za mierzenie długości wektora linijką matematycy tłuką po łapach... linijką


Mierzenie linijką wektorów sił, w przypadku żeglującego jachtu jest dużo lepsze niż każda inna algebraiczna metoda :-)
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 00:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
przemek napisał(a):
gf napisał(a):
Za mierzenie długości wektora linijką matematycy tłuką po łapach... linijką


Mierzenie linijką wektorów sił, w przypadku żeglującego jachtu jest dużo lepsze niż każda inna algebraiczna metoda :-)

I upierasz się, że to OK, kiedy piszesz, że zmianę wartości siły można zmierzyć... kątem?
Eeechhh, chyba oślim!

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 01:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13976
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Panowie !
1 kwietnia będzie za kilka dni :lol: :lol:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 04:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Marian Strzelecki napisał(a):
1 kwietnia będzie

a do tego czasu ustalimy, kto jest po polibudzie, a kto po uniwerku :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 15:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13976
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Stara Zientara napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
1 kwietnia będzie

a do tego czasu ustalimy, kto jest po polibudzie, a kto po uniwerku :)


No! są z nami,
jeszcze tacy;
co są po ASP :lol: :lol:
MJS

ps ale Oni się dyplomatycznie nie wypowiadają
co do meritum sprawy.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 20:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Marian Strzelecki napisał(a):
1 kwietnia będzie za kilka dni :lol: :lol:
marian, chyba zjadłeś "0". Nie pierwszy tylko dziesiąty kwietnia służy do awantur, wszak :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13976
Podziękował : 10539
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Maar napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
1 kwietnia będzie za kilka dni :lol: :lol:
marian, chyba zjadłeś "0". Nie pierwszy tylko dziesiąty kwietnia służy do awantur, wszak :-)


Jaka awantura ??
i gdzie ją widzisz?
"Wszak to jest forum dyskusyjne, a nie wyrocznia jakaś..."
że (z pamięci) zacytuję wieszcza naszego. :lol:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 13:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Do soniblacka.
Twoje scany przedstawiające siły działające na łódź i równania momentów tych sił są niepełne i chaotyczne . Nie przyczyniają się do zrozumienia teorii żeglowania - wręcz przeciwnie , powodują niepotrzebne zamieszanie i chaos informacyjny. Klepnięcie zaś pieczątki " podziękowanie " na twojej wypowiedzi czyni ją bardziej wiarygodną -i tym bardziej szkodliwą .
Nie mogę tematu stateczności łodzi nie skorygować. Na rysunku przedstawiłem siły działające na łódź wytrąconą ze stanu równowagi przez napór wiatru Fn. I tak : Fw to siła wyporu , Fc to ciężar łodzi a Sc, Sn, Sw i So to środki : ciężaru , naporu, wyporu i obrotu łodzi.
Łódź wychylona do położenia jak na rysunku będzie w tym położeniu trwać pod jednym warunkiem : suma momentów sił działąjących na nią , względem środka obrotu So musi być równa zero. Napór wiatru maleje - maszt wraca do pionu , napór wiatru rośnie - łódź kładzie się na burtę . Napór rośnie jeszcze bardziej - Sc przechodzi nad Sw i mamy wywrotkę.

*****

Suma momentów sił działajacych na łódź ma mieć wartość zero .
Czyli : (Fn x rn ) + ( Fc x rc ) - ( Fw x rw ) = 0
Jest to równanie momentów sił wzgl. So.
Analizując powyższe równanie i rysunek można wiele zrozumieć z " teorii okrętu ". A wstawiając w równanie jakieś sensowne dane - zrozumieć jeszcze więcej.
Pozdrawiam. Włodek.


Załączniki:
stateczność.jpg
stateczność.jpg [ 48.08 KiB | Przeglądane 2676 razy ]

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 21:57 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Mimo że fizykiem na pewno nie jestem, (o czym świadczy obliczanie prze ze mnie sił w kilo pierdoniutonoamperometrach), a 10 kiwietnia już blisko to trochę jeszcze się poawanturuje.
wlodek napisał(a):
Twoje scany przedstawiające siły działające na łódź i równania momentów tych sił są niepełne i chaotyczne .

Coś mi się wydaje że Twoje też. Środek obrotu kadłuba nie będzie leżał na osi płaszczyzny linii wodnej. Jego położenie bardziej opisuje wysokość metacentryczna. Dodatkowo nie wprowadziłeś żadnych sił, od miecza, parcia wiatru na kadłub, takielunek itp. Dodatkowo uwzględniając załogę, należało by uwzględnić jej opór. jeżeli załoga posiada czapki z daszkiem, to należało by obliczyć siłę nośną powstałą na nich, wszak profil mają dość dobry, a i obrys eliptyczny do dość sprawnych należy, jedynie wydłużenie płata może nie zbyt duże.
Wracając do rysowania wektorków i ich zwrotów. Siła nośna na profilach powstaje prostopadle do kierunku ruchu. Tak więc prawdopodobnie dla miecza będzie to kierunek płynięcia, a dla żagla kierunek wiatru pozornego. Tak wiec dla jakiegokolwiek wrysowywania wektorów sił należało by zacząć od założenia prędkości wiatru rzeczywistego i obliczenia prędkości łodzi (o stopniu wybrania szotów i skręcie żagla nie wspominam). Jacht to też kadłub, a ten stawia poważny opór i wytwarza cześć hydrodynamicznej siły nośnej. Równości sił możemy przyjąć tylko wtedy, gdy łódź stoi w miejscu, lub porusza się ruchem jednostajnym, co w tak niestabilnym układzie jak kajak z żaglem nie wystąpi nigdy (nie bierzemy pod uwagę warunków laboratoryjnych). Tak więc, dodając do tego wszystkiego jeszcze zafalowanie, wspomnianą wcześniej migrację ptaków, itp, swój wywód o mierzeniu wektorów linijką (nawet z zamazanymi cyferkami) uważam za zasadny. Przynajmniej tak mi się wydaje :lol: :lol: :lol:

Pozdrawiam
Przemek

Poprawka. Siła nośna na mieczu będzie prostopadła do dryfu, nie do kierunku pływania.
Jeszcze raz pozdrawiam.
Przemek


Ostatnio edytowano 28 mar 2011, o 23:04 przez przemek, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
przemek napisał(a):
opisuje wysokość metacentryczna

żeby nieco rozluźnić atmosferę....

Kiedyś kursant zapytał mnie, co to jest krzywa metacentryczna. Odpowiedziałem, że znajomość tego pojęcia jest całkiem zbędna na stopień żeglarza i sternika, a na stopień sternika morskiego przydaje się z trudnością.
Kursant upierał się jednak, że mu się to przyda.... Odpowiedziałem na jednym oddechu w tempie zbliżonym do wydawania komend przy zwrocie przez rufę na DZ-cie przy 6B:
- Krzywa metacentryczna jest to krzywa środków krzywizny krzywej środków wyporu.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 22:16 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Stara Zientara napisał(a):
żeby nieco rozluźnić atmosferę....

Według mnie od samego początku jest ona niesłychanie luźna.
Stara Zientara napisał(a):
Krzywa metacentryczna jest to krzywa środków krzywizny krzywej środków wyporu.

No, z takimi tekstami, to powinieneś pomyśleć o zostaniu jurorem np w X-factor, albo Idolu :lol: :lol:
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
przemek napisał(a):
z takimi tekstami,

w szkole mnie tego uczyli ;-P

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 22:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Do Przemka .Swoim poprzednim postem odniosłem się tylko do opisów stanów równowagi łodzi przedstawionych przez soniblacka , bez niepotrzebnego na początku zarzucania wchodzącego w temat " ... sił, od miecza, parcia wiatru na kadłub, takielunek itp. Dodatkowo uwzględniając załogę, należało by uwzględnić jej opór. jeżeli załoga posiada czapki z daszkiem, to należało by obliczyć siłę nośną powstałą na nich, wszak profil mają dość dobry, a i obrys eliptyczny do dość sprawnych należy, jedynie wydłużenie płata może nie zbyt duże...."
Nauki matematyki nie zaczynamy od rachunku różniczkowego a i teorii " okrętu " nie "...
należało by zacząć od założenia prędkości wiatru rzeczywistego i obliczenia prędkości łodzi (o stopniu wybrania szotów i skręcie żagla nie wspominam). Jacht to też kadłub, a ten stawia poważny opór i wytwarza cześć hydrodynamicznej siły nośnej. Równości sił możemy przyjąć tylko wtedy, gdy łódź stoi w miejscu, lub porusza się ruchem jednostajnym, co w tak niestabilnym układzie jak kajak z żaglem nie wystąpi nigdy (nie bierzemy pod uwagę warunków laboratoryjnych)..."
Pozdrawiam . Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2011, o 22:50 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
No jak awantura, to awantura. :lol: Muszę sobie krawat kupić, bo klient w krawacie jest mniej awanturujący się.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2011, o 19:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2010, o 19:29
Posty: 223
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
przemek napisał(a):
No jak awantura, to awantura. :lol: Muszę sobie krawat kupić, bo klient w krawacie jest mniej awanturujący się.
Pozdrawiam
Przemek

Łech ! łech ! łech ! Miło jest dyskutować z ludźmi mającymi poczucie humoru. Pozdrawiam. Włodek

_________________
Pozdrawiam.Włodek

"Porty są do niczego - statki gniją, a ludzie schodzą na psy"
Joseph Conrad


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 52 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 326 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL