Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 13:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 mar 2011, o 09:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Skoro Robert w innym wątku podpuścił mnie do kolejnej budowy :D.

Pomyślałem, że dobrze było by zamieści jakieś informacje na temat drewna stosowanego w naszym małych projektach.

To, co znalazłem w internecie mniej więcej odpowiada tekstowi z książki "Żeglarzu zrób to sam" Krajewskiego.

Wieczorem wrzucę jeszcze tekst z "Sam zbuduj łódź" Plucińskiego.

A oto, co znalazłem na necie:


Cytuj:
Dąb - jest najmocniejszym i najtrwalszym drewnem krajowym. Jest to drewno o dużej odporności na gnicie, twarde, dość łupliwe, łatwo pękające wzdłuż słojów, ale bardzo trwałe i mocne. Barwa twardzieli jest kremowożółta. Część bielasta w ogóle nie nadaje się do zastosowania i należy ją przy obróbce usuwać. Dębinę należy stosować na dziobnice, stępki, martwe kile, denniki, wręgi, tylnice, kątnice itp. elementy. Drewno to daje się łatwo giąć i zachowuje nadany kształt po uprzednim działaniu pary, wrzątku lub sklejeniu kilku warstw na szablonie.

Wiąz - drewno nieco miększe od dębiny, niełupliwe, o dużej spoistości włókien. Twardziel jest koloru szarobrunatnego, jasnobrązowego lub nawet czekoladowobrązowego w zależności od rodzaju wiązu. Drewno to nadaje się również na wymienione wyżej elementy szkieletu.

Jesion - również jak dwa poprzednie to gatunek liściasty, ale mało odporny na gnicie. Jest nieco lżejszy od dębiny, równie twardy, stosunkowo łatwy w obróbce, bardzo elastyczny. Można stosować tylko drewno twardzielowe, którego barwa jest jasnokremowa. Drewno to można stosować tylko na elementy nie mające stałego kontaktu z wodą, jak wiosła, rumple, salingi, niekiedy wręgi.

Sosna - jest drewnem stosunkowo miękkim, elastycznym, słoistym, łatwym w obróbce, odpornym na gnicie. Kolor ma jasnożółty, a do zastosowania nadaje się zarówno twardziel, jak i biel. Drewno to można stosować na klepki pokładu i poszycia, wszystkie elementy wzdłużne, a także na maszty i inne drzewce.

Modrzew - najlepszy gatunek spośród drzew iglastych. Nieco tylko cięższy od sosny, ale wytrzymałością zbliżony do dębiny. Jest elastyczny, wyjątkowo odporny na działanie wody, łatwy w obróbce, dość twardy i słoisty. Niemal całkowicie pozbawiony wad występujących w innych gatunkach. Drewno to ma kolor czerwonawy, wykorzystywać można zarówno twardziel, jak i biel. Może być stosowany na wszystkie części kadłuba i pokładu.

Świerk - jest najlepszym drewnem do budowy masztów i innych drzewc. Nie jest drewno zbyt trwałe i nie powinno być stosowane do innych części jachtu. Świerk na maszt powinien być dość wąskosłoisty, całkowicie bezsęczny, o jak najrówniejszym układzie słoi. Jest to drewno elastyczne, bardzo łatwe w obróbce, koloru białego, z żółtawym odcieniem. Do użycia nadaje się biel, i twardziel.

Jodła - drewno umiarkowanie lekkie, miękkie, o średnich właściwościach mechanicznych, łupliwe, skłonne do pękania i paczenia. Jego zastosowanie podobne jak drewna świerkowego.

Tek - rodzaj dębu egzotycznego, najlepszy ze spotykanych w kraju materiałów szkutniczych. Jest trwały, mocny, całkowicie odporny na wodę, gnicie i szkodniki, dość ciężki, twardy, trudno obrabialny, niełupliwy, prawie pozbawiony wad organicznych i mechanicznych. Kolor brązowy. Ze względu na dużą zawartość żywicy nadaje się na klepki pokładowe. Przed klejeniem drewno musi być odtłuszczone.

Mahoń - nazwa obejmująca wiele gatunków drewna. Jedne z nich nadają się doskonale do celów szkutniczych, inne nie nadają się zupełnie. Takim szkutniczym gatunkiem jest mahoń afrykański. Jest on stosunkowo lekki, łatwy w obróbce, bezsłoisty, dość miękki. Ma kolor brązowoczerwony lub jasnobrązowy z odcieniem różowym. Nadaje się doskonale na poszycie. Z klejonego warstwowo mahoniu można wykonywać również stępki, tylnice, dziobnice, nie należy natomiast stosować go na wręgi. Ze względu na piękny kolor często używany jest do wykańczania wnętrz.


Bezpośredni link to:
http://dyd.pol.lublin.pl/users/kanski/drewno.htm

Najbardziej zastanawia mnie modrzew, bo w moim wątku o budowie canoe w wersji SOF jeden z forumowiczów odradzał mi ten materiał zresztą miałem z nim same kłopoty, ale mogło to być związane ze złym wymiarem listwy, oraz dużej suchości materiału.

Proszę o komentarze i własne uwagi, co do różnych gatunków drewna. :D

Dobrze by było żeby ten wątek przerodził się w coś rodzaju encyklopedii na temat różnych gatunków drewna i jego zastosowania w szkutnictwie razem z uwagami i opiniami.

Mnie osobiście najbardziej interesuje drewno na konstrukcje szkieletowe do pokrycia płótnem.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Ostatnio edytowano 25 mar 2011, o 09:24 przez mbober1, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 09:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
mbober1 napisał(a):
Mahoń - nazwa obejmująca wiele gatunków drewna. Jedne z nich nadają się doskonale do celów szkutniczych, inne nie nadają się zupełnie. Takim szkutniczym gatunkiem jest mahoń afrykański. Jest on stosunkowo lekki, łatwy w obróbce, bezsłoisty, dość miękki. Ma kolor brązowoczerwony lub jasnobrązowy z odcieniem różowym. Nadaje się doskonale na poszycie. Z klejonego warstwowo mahoniu można wykonywać również stępki, tylnice, dziobnice, nie należy natomiast stosować go na wręgi. Ze względu na piękny kolor często używany jest do wykańczania wnętrz.


Fajny opis...Przy okazji czym lakierować interesujący mnie mahoń na elementach zewnętrznych jachtu DZ ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 17:10 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Drobna uwaga
modrzew - jest dobrym materiałem lecz pod wpływem zmian wilgotności łatwo się wypacza (piszę to z własnego doświadczenia i nie należy tego traktować jako pewnik)
mahoń - jest kilka gatunków, bardzo przyjemny w obróbce, w zależności od gatunku od czerwonego po brązowy, należy lakierować lakierami "miękkimi"
Marek

*****

po co kombinujesz jak sosna i tak jest najlepsza j łatwo dostępna?

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 19:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
marek48100 napisał(a):
po co kombinujesz jak sosna i tak jest najlepsza j łatwo dostępna?


Bo lubię:D

A tak na poważenie. Zgadza się, że sosna jest dobrym rozwiązaniem.

Ale z rozmów z stolarzem, który mi obrabiał listwy dowiedziałem się, że świerk w szczególności ten z odbarwieniami lepiej się gnie niż sosna.

Poza tym poru osobą, mogą się przydać np. takie informacje jak twoje :D

W książce Plucińskiego podobne informacje, jak powyższe.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 19:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
marek48100 napisał(a):
mahoń - jest kilka gatunków, bardzo przyjemny w obróbce, w zależności od gatunku od czerwonego po brązowy, należy lakierować lakierami "miękkimi"

Marek czy znasz nazwę tych lakierów ?

Jedna z firm "Spinex" wysłała mi ofertę ...

Cytuj:
Do zabezpieczenia elementów drewnianych polecamy zestaw Owatrol D1 oraz D2 . D1 jak olej do zabezpieczenia od wewnątrz, D2 jako twarda nie pękająca powłoka zewnętrzna.


Ty zaś polecasz "miękkie"...

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 21:32 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Nie jestem fachowcem, ale pod pojęciem lakierów "miękkich" uznajemy wszystkie lakiery na bazie pokosu i olejów - stosowane przy drewnie pracującym. Lakiery "twarde' to takie na bazie poliuretanów itp. Odporne, ale ... no właśnie "twarde!" Za mało robię w drewnie by uczciwie polecić jakiś lakier. Ostatnio przy łodzi mahoniowej pracowałem dwa lata temu i używaliśmy fantastycznego lakieru importowanego z USA, którego receptura pochodzi z 1852 roku (podobno ;) ) Jeżeli chcesz odszukam nazwę, ale ostrzegam że nie cały litr kosztował prawie 50 euro :-(
Marek


Załączniki:
27.JPG
27.JPG [ 423.15 KiB | Przeglądane 11398 razy ]

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 21:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
marek48100 napisał(a):
Jeżeli chcesz odszukam nazwę, ale ostrzegam że nie cały litr kosztował prawie 50 euro :-(

Znajdź proszę nazwę.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 22:06 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
OK poszperam w zapiskach
Marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 mar 2011, o 23:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Może tego używaliście?
http://www.coelan.com/ce8cba46a30ee0caf ... index.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 18:24 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Zabiłeś mi Wojtku klina. Przejrzałem chyba wszystkie szpargały i nie znalazłem nazwy lakieru. Napisałem do kolegów, z którymi pracowałem przy łodzi i może oni mają lepszą pamięć niż ja
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Używałem lakierów poliuretanowych Polren i Uretolux .
Z tym, że jakość powłoki lakierowej w czasie wymagała naprawy.
Obecnie zakupiłem jacht DZ, na którym elementy drewniane wykonane są z mahoniu i szkoda mi już tej co rok roboty przy szlifowaniu starej powłoki oraz ponoszeniu kosztów na zakup niższej jakości lakierów.
Chciałbym zastosować lakier bynajmniej, który wytrzyma kilka sezonów i odpowiednio zabezpieczy mahoń.

Marku jeszcze mam trochę czasu na zakup lakieru zanim wyszlifujemy DZ.
Dzięki za już. ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 20:02 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Sam do tańszych łódek używam farb Polren, natomiast do Uretolouxu nie mam zbytniego zaufania. Do lakierowania elementów drewnianych które aktualnie robię kupiłem Lakier Jachtowy. Nawet na koło sterowe na puszce :D
Dawniej nie było problemu bo było dwa rodzaje farb. Jedna do d.... , a druga z motylkiem :lol:
Marek

*****

Jest odpowiedź AWL®SPAR CLASSIC SPAR VARNISH M3131 z tego co pamiętam to kosztuje 280zł
za puszkę 0,75l
a puszka nie starcza na 1m2 malowania raczej 2 puszki na m2 bo zalecają
14-15 warstw.
To z pewnością najdroższy lakier na świecie. Produkowany w USA

Firma www.awlgrip.com
I co tu na to ;)
Marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl



Za ten post autor marek48100 otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 20:29
Posty: 165
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 18
Uprawnienia żeglarskie: 24m :)
marek48100 napisał(a):
Do lakierowania elementów drewnianych które aktualnie robię kupiłem Lakier Jachtowy. Nawet na koło sterowe na puszce :D

I jak się sprawdza? Kiedyś kolega lakierował łódkę wędkarską tym lakierem i bardzo odradzał - poodchodził mu po roku. Z tego co pamiętam, to był dwa razy droższy niż podobnej jakości lakier "niejachtowy".

_________________
pozdrawiam
Kamil Brozio


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Oj...tańszych nie było... ;)

http://www.merrittsupply.com/AWLGRIP-Aw ... P5702.aspx

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2011, o 21:24 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Taki chciał właściciel łodzi.
"Nasz klient - nasz pan"
Marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 09:09 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
marek48100 napisał(a):
Firma http://www.awlgrip.com
I co tu na to ;)

Dobra firma to i cena dobra... ale jest jeszcze kilka dobrych lakierów poza tym.
A tak swoją drogą to rozmawiałem kiedyś z przedstawicielem awlgrip,a na temat ich lakierów bezbarwnych,było to akurat w momencie kiedy zaczęli produkować ten lakier o którym piszesz.Powiedział że ich lakiery dwuskładnikowe dają bardzo odporną i twardą powłokę ale do zastosowania bezpośrednio na drewno nie zbyt dobrze się nadają bo są za mało elastyczne,i dla tego właśnie wprowadzili klasyczny lakier olejny.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Ostatnio edytowano 27 mar 2011, o 09:24 przez peter, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 09:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
peter napisał(a):
Powiedział że ich lakiery dwuskładnikowe dają bardzo odporną i twardą powłokę ale do zastosowania bezpośrednio na drewno się nie zbyt dobrze nadają bo są za mało elastyczne,i dla tego właśnie wprowadzili klasyczny lakier olejny.



Dzięki za info.
Oszczędziłeś mi wydatków... ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10550
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
kamiljazz napisał(a):
marek48100 napisał(a):
Do lakierowania elementów drewnianych które aktualnie robię kupiłem Lakier Jachtowy. Nawet na koło sterowe na puszce :D

I jak się sprawdza? Kiedyś kolega lakierował łódkę wędkarską tym lakierem i bardzo odradzał - poodchodził mu po roku. Z tego co pamiętam, to był dwa razy droższy niż podobnej jakości lakier "niejachtowy".


A próbowaliście tego? (Alkipolak Łodziowy)
http://www.yumakreczko.com.pl/produkty. ... af6eda523b
ja; całego Finna mahoniowego (już z 6 warstw) polakierowałem, (przez 2 sezony)
i bardzo jestem zadowolony.
Fakt ze matowiłem za każdym razem i że jeszcze nie wodowałem łódki, ale na mojego nosa to jest bardzo rzetelny tradycyjny lakier - taki jak kiedyś był motylek (albo lepszy).
MJS

ps.
dodam że przedtem Finn stracił 5kg starych farb i żywic;
oraz przyjął ponad 3,5 litra oleju lnianego z terpentyną (wg. "s.y. Dockan")


Załączniki:
PICT4741m.jpg
PICT4741m.jpg [ 56.56 KiB | Przeglądane 10989 razy ]
finn 09 mat 2.JPG
finn 09 mat 2.JPG [ 88.04 KiB | Przeglądane 10989 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Marian Strzelecki napisał(a):
(wg. "s.y. Dockan")


Marianie co to jest ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 22:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
A to: http://www.sychut.com/dockan/konserwacja.html ;)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl



Za ten post autor Magister otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2011, o 23:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Może komuś się przyda
http://www.classicmarineservice.fi/produkter.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 12:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Witam

Dołączam się do pytania.
Tylko mnie interesuje jaką wybrać sklejkę przy metodzie szycia i klejenia.

SOSNA- najbardziej dostępna i tania. Czy dobra w tej metodzie? Nie wiem.
BRZOZA- sklejkę tę używa do budowy łódek HOBBO.NET. Nawet nie pokrywa matą szklaną a jedynie impregnuje żywicą. Też jest dostępna i tania.
MERANTI- wadą jest cena, ale duża odporność na gnicie mokre i suche.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 16:53 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:09
Posty: 27
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
peter napisał(a):
Powiedział że ich lakiery dwuskładnikowe dają bardzo odporną i twardą powłokę ale do zastosowania bezpośrednio na drewno nie zbyt dobrze się nadają bo są za mało elastyczne,i dla tego właśnie wprowadzili klasyczny lakier olejny.

Każdy producent chwali swoje lakiery :-)
ja używałem i używam lakierów Renner ,
dwuskładnikowe musza być i to koniecznie, ale żeby było OK z drzewem
na łodzi, należy użyć całego zestawu aby drewno było odporne i polakierowane
i tak, do tego potrzeba izolant (taki odgrzybiacz antyplesniacz), podklad i dopiero lakier,
każdy z tych składników na oddzielny i inny katalizator (utwardzacz), drewno musi
być odpowiednio przygotowane i może być wtedy eksploatowane na niemal w wodzie
tak robione łódki powinny wytrzymać dłużej w warunkach wszędobylskiej wilgoci :-)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
stibur napisał(a):
BRZOZA- sklejkę tę używa do budowy łódek HOBBO.NET. Nawet nie pokrywa matą szklaną a jedynie impregnuje żywicą. Też jest dostępna i tania.
MERANTI- wadą jest cena, ale duża odporność na gnicie mokre i suche.


"wadą jest cena" - no nie wiem, porównaj tu:
http://www.sklejki.pl/p31654,sklejka-6-mm-1250x2500-wodoodporna-33-brzoza.html
z tym
http://www.sklejki.pl/p31107,sklejka-5-5-mm-1220x2440-wodoodporna-23-meranti.html

...wychodzi na coś kompletnie odwrotnego, niż to co napisałeś...

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 19:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
stibur napisał(a):
Tylko mnie interesuje jaką wybrać sklejkę przy metodzie szycia i klejenia.
/.../
BRZOZA- sklejkę tę używa do budowy łódek HOBBO.NET. Nawet nie pokrywa matą szklaną a jedynie impregnuje żywicą. Też jest dostępna i tania.

Sklejki brzozowej użyłem przy budowie swojej BETH - była najbardziej dostępna i najtańsza w najbliższych składach, ale musiałem ją kupić w dwóch różnych składach, ponieważ potrzebowałem dwóch grubości (4 i 6 mm) i wyłącznie arkuszy o wzdłużnych słojach, a nasi producenci lubią robić sklejkę ze słojami w poprzek arkusza, która ma nieco inne własności fizyczne. Miałem to szczęście, że obie strony arkuszy były gładkie i szlifowane (klasa 1/1 ...?).

Sklejka brzozowa jest bardzo dobra w obróbce i mocna, więc do technologii szycia i klejenia, jak najbardziej odpowiednia, należy tylko pamiętać o tym, że jest o przynajmniej 30% cięższa od sklejki okoume, więc jeżeli masa gotowego kadłuba była przez projektanta szacowana dla sklejki okoume, to należy się spodziewać, że kadłub ze sklejki brzozowej będzie cięższy - tak miałem właśnie z BETH, dla której projektant podaje masę pustego kadłuba około 32 kg, a mój waży pewnie z 50 kg (jak go w końcu zważę, to będę wiedział na pewno).

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: stibur
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 20:02 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
robhosailor napisał(a):
dwóch grubości (4 i 6 mm) i wyłącznie arkuszy o wzdłużnych słojach, a nasi producenci lubią robić sklejkę ze słojami w poprzek arkusza


Zabawne, ale ja szukałem kiedyś uparcie sklejki 4mm, ze słojami w poprzek, ale nie udało mi się znaleźć i kupiłem arkusze wzdłużne, co wymagało zmiany technologi. Miałem wtedy całkowicie odmienne zdanie niż Ty, o tym co robią producenci.
Pewnie dużo zależy, od tego co zamówią sprzedawcy.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 20:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemek napisał(a):
szukałem kiedyś uparcie sklejki 4mm, ze słojami w poprzek, ale nie udało mi się znaleźć i kupiłem arkusze wzdłużne, co wymagało zmiany technologi. Miałem wtedy całkowicie odmienne zdanie niż Ty, o tym co robią producenci.
Pewnie dużo zależy, od tego co zamówią sprzedawcy.
Rozmawiałem o tym ze sprzedawcami. Powiedzieli mi, że producenci robią serie (dosyć długie, bo to duże zakłady) arkuszy w poprzek i serie arkuszy wzdłuż słojów i wtedy w hurtowniach są albo takie, albo takie.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 21:02 

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 13:15
Posty: 44
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 25
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: Nieważne czy mam. Ważne że żegluję.
Wojciech1968 napisał(a):
czym lakierować interesujący mnie mahoń na elementach zewnętrznych jachtu DZ ?

Ja do remontu mojega Ramblera stosowałem Hempla. http://www.farbydojachtow.pl/hempel-list.html

_________________
Berni_bn



Za ten post autor Berni_bn otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2011, o 21:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Berni_bn napisał(a):
Ja do remontu mojega Ramblera stosowałem Hempla.


O :) . Ten dziś mi proponowano bym kupił, który bo jest ich kilka typów ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2011, o 21:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
No dobra temat tu zjechał totalnie na jakieś farby :D

Pokost i wystarczy :D.

A teraz jedno pytanie jak to jest z Modrzewiem??

Nadaje się na konstrukcje szkieletu w technologii SOF czy nie bardzo. Moje doświadczenia mówią, że jest do kitu, ale może miałem złe wymiary listwy??. Z drugiej strony w moim wątku o budowie Little Chiff'a jeden z forumowiczów również mi odradzał to drewno a w "Żeglarzu zrób to sam" stoi jak byk, że jest Ok i nawet lepszy od sosny.

To jak to jest w końcu???

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 30 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL