Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 12:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 08:52 

Dołączył(a): 28 mar 2010, o 15:30
Posty: 49
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam brać żeglarską,
wziąłem się za odświeżenie kadłuba mojego Astera. zmatowiłem burty, generalnie robota odbywa się powyżej linii wody (poniżej jest już zrobione) Nie zdzieram farb aż do gołego ale mam chęć położenia antyosmozy. Czy tak można robić, że nie kładę jej na goły laminat tylko na przygotowane poprzednie warstwy lakiernicze? Czy macvie namiar na tańsze farby jachtowe?
Druga sprawa dotyczy wyboru lakieru naiwerzchniowego (podkreślam wszystko jest powyżej linii wody) czy można zastosować do polakierowania kadłuba i pokładu lakieru samochodowego lub takiego , którym lakieruje się naczepy tirów. Są to lakiery dwuskładnikowe ale znacznie tańsze od jachtowych, podobno niektóre szkutnie takimi właśnie lakierami malują jachty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 09:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Plastuś napisał(a):
Witam brać żeglarską,
wziąłem się za odświeżenie kadłuba mojego Astera. zmatowiłem burty, generalnie robota odbywa się powyżej linii wody (poniżej jest już zrobione) Nie zdzieram farb aż do gołego ale mam chęć położenia antyosmozy. Czy tak można robić, że nie kładę jej na goły laminat tylko na przygotowane poprzednie warstwy lakiernicze?.

A. Nie za bardzo ma sens kłaść antyosmozę powyżej linii wodnej...
B. Jeszcze mniej ma sens kłaśc ją na poprzednie warstwy lakieru...

Plastuś napisał(a):
Czy macvie namiar na tańsze farby jachtowe?

Taniej już było...
Spróbuj jednak u producenta, właśnie uruchomili sklep:
https://oliva.com.pl/index.php?modul=sk ... ang=polish
(strasznie coś im strona sklepu muli...)

Plastuś napisał(a):
Druga sprawa dotyczy wyboru lakieru naiwerzchniowego (podkreślam wszystko jest powyżej linii wody) czy można zastosować do polakierowania kadłuba i pokładu lakieru samochodowego lub takiego , którym lakieruje się naczepy tirów. Są to lakiery dwuskładnikowe ale znacznie tańsze od jachtowych, podobno niektóre szkutnie takimi właśnie lakierami malują jachty.

Hmmm - może na śródlądzie to starcza, słyszałem jednak o stosowaniu lakierów samochodowych głównie niepochlebne opinie...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 09:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak jak napisał Jaromir, farba antyosmozowa ma zabezpieczać laminat przed zjawiskiem osmozy. Zadanie swoje spełni wtedy gdy leży bezpośrednio na nim, a nie na kilku warstwach starego lakieru. Przynajmniej tak twierdzą fachowcy....
Jacht powyżej lini wodnej można polakierować czymkolwiek , nawet olejną.
Jednak farby jachtowe są specjalnie przygotowywane do celu, któremu mają służyć.
A nie od dzisiaj wiadomo, że jak coś jest do wszystkiego - to jest do ........ :lol:
Ja korzystam z lakierów epoksydowych Olivy (z serii Marina) i atryporostu (VSE).
Cena jest do przyjęcia.....
Nestety żeglarstwo to drogi sport :roll:
W dwóch kartonach, które stoją za moimi plecami mam nowych i nie zamontowanych szpejów na jakieś 5 tys zł...... :roll:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2011, o 19:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17666
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4281
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Piotr K napisał(a):
Jacht powyżej lini wodnej można polakierować czymkolwiek , nawet olejną.
Jednak farby jachtowe są specjalnie przygotowywane do celu, któremu mają służyć.
A nie od dzisiaj wiadomo, że jak coś jest do wszystkiego - to jest do ........ :lol:
Ja korzystam z lakierów epoksydowych Olivy (z serii Marina) i atryporostu (VSE).
Cena jest do przyjęcia.....
Nestety żeglarstwo to drogi sport :roll:
W dwóch kartonach, które stoją za moimi plecami mam nowych i nie zamontowanych szpejów na jakieś 5 tys zł...... :roll:
Cała moja łódka kosztowała mniej... (zdaje się, że niecałe 30 cm krótsza od Twojej)
Żeglarstwo drogie zwykle jest, ale być nie musi.
Są jachty, na których trzeba użyć najwyższej jakości farb, lakierów itd.
Są łodzie, które z założenia (i to nawet w USA) maluje się np. farbą do elewacji (mocna i trwała, a tania, jak barszcz).
To sprawa osobistych preferencji, sposobu na życie itd. Nie ma jednej drogi - w żeglarstwie również.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: przemek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2011, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Owszem Robert, tyle, że nas nie stać na półśrodki. Puszka zwykłej emali ftalowej też kosztuje kilkadziesiąt złotych.....
Spodziewamy się, że łódka będzie służyła nam latami i dlatego IMHO nie stać nas na erzatzowe materiały....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2011, o 05:24 

Dołączył(a): 28 mar 2010, o 15:30
Posty: 49
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
pytam o tą antyosmozę ponieważ podczas zdzierania warstwy wierzchniej lakieru znalazły się miejsca gdzie usunąłem także antyosmozę (wnioskuję z jej koloru i ilości warstw że jest to antyosmoza) Cała ta akcja z malowanie zaś wyniknęła z tego że na butrach powyżej linii wody oraz w znaczniej mierze na pokłądzie występowała osmoza. Objawiało się to występowaniem (pustych) pęcherzyków na lakierze. Nie były one jednak głębsze niż do tej farby którą podejrzewam o bycie antyosmozową. Gdyby jej jednak nie było prawdopodobnie woda dotarłaby do laminatu. Mylę się czy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2011, o 06:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
IMHO to nie jest osmoza. Ta atakuje laminat, a nie farby...
Najprawdopodobniej poprzedni właściciel położył na sobie "gryzące się" farby lub źle przygotował podłoże przed malowaniem....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2011, o 06:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Plastuś napisał(a):
Cała ta akcja z malowanie zaś wyniknęła z tego że na butrach powyżej linii wody oraz w znaczniej mierze na pokłądzie występowała osmoza. Objawiało się to występowaniem (pustych) pęcherzyków na lakierze. Nie były one jednak głębsze niż do tej farby którą podejrzewam o bycie antyosmozową. Gdyby jej jednak nie było prawdopodobnie woda dotarłaby do laminatu. Mylę się czy?

Tak na pierwszy rzut oka chyba się mylisz. Co w tym akurat przypadku jest dobrą dla Ciebie wiadomością. Bo czymś innym jest zabezpieczanie jachtu przed osmozą a czymś zupełnie innym zdiagnozowanie problemu o którym piszesz.
Co do zasady osmoza jest to wnikanie wody w kadłub. Takie wnikanie następuje najintensywniej pod linią wody, gdzie kadłub jest moczony i to pod pewnym ciśnieniem.

Pęcherze nad linią wody o których piszesz, są wynikiem zjawiska zwanego hydrolizą i ma niewiele wspólnego z osmozą. Zjawisko to powstaje na skutek reakcji chemicznej pomiędzy poszczególnymi rodzajami farb nakładanych na kadłub.
Zjawisko to może nastąpić pomiędzy kadłubem i żelkotem - to jest ten gorszy przypadek, lub pomiędzy warstwami nad żelkotem, co jest lżejszą formą tej przypadłości.

Piszesz, że pęcherze są puste. Przyjrzyj się bliżej, choć myślę, że jest już za późno, gdyż jak piszesz zeskrobałeś wszystko. Wynikiem hydrolizy jest ciecz pachnąca trochę jak ocet. Jeżeli te pęcherze były od dawna, być może ciecz już się ulotniła.

Przyczyna takiego zjawiska leży tylko i wyłącznie po stronie materiałów które był użyte do nakładania kolejnych warstw. Materiały te wchodzą w reakcję której wynikiem jest hydroliza.
Należy się upewnić, czy to czym chcesz malować, może być kładzione na to, czym kadłub jest już pomalowany, lub na żelkot, którym pokryty jest kadłub. Jeżeli tego nie zrobisz narażasz się na ponowne szlifowanie kadłuba (za rok, czy dwa).
Są preparaty które mogą być użyte jako grunt, jeżeli nie wiesz co jest na kadłubie. Proponuję, żebyś omówił Twój przypadek z przedstawicielem producenta, który powinien zalecić Ci właściwe postępowanie. Szukanie najtańszych materiałów, bez takiej konsultacji, może kosztować Cię wielokrotnie drożej, w porównaniu z zastosowaniem właściwych materiałów.
Zjawisko hydrolizy uwidacznia się szczególnie po dłuższym postoju jachtu na lądzie w okresie lata, gdy jest nagrzewany słońcem. Zimowanie jachtu na lądzie pozostaje bez wpływu na to zjawisko.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2011, o 21:11 

Dołączył(a): 28 mar 2010, o 15:30
Posty: 49
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Wygląda na to że masz rację Jeanneau. Dzięki wszystkim za wypowiedzi. Trzymajcie się szotów w zbliżającym się sezonie!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 kwi 2011, o 11:06 

Dołączył(a): 27 sie 2010, o 18:50
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Podepnę się pod temat.

Mam Pozytywa 5 którego kadłub jest 10 letni (tzn. 8 lat stał pod przykryciem na stojaku i pływał 2 ostatnie sezony).
Chcę go pomalować poniżej linii wodnej. Żelkot nie jest zniszczony, choć występują miejscami mikropęcherze.

Kupiłem antifouling Nautixa i chce się zapytać czy walnąć go od razu na ten żelkot, czy pierw zastosować jakiś podkład czy farbę antyosmozową, jako pierwsze malowanie.

Prosiłbym również o propozycje dotyczące ww. farb. Do pomalowania mam ok 8 m2.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL