Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 17:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 27 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 18:54 

Dołączył(a): 28 mar 2010, o 15:30
Posty: 49
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam, jak w temacie, zastanawiam się czy odpływ ze zlewu na jachcie zrobic nad czy poniżej linii wody? Macie jakieś doświadczenia w temacie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 20:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Nad czy pod, to estetyka, ważne by był zawór przy odpływie.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 20:28 

Dołączył(a): 28 mar 2010, o 15:30
Posty: 49
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
zawór?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Odpływ nad wodą, bo pod wodą mogą być problemy z odpływem, który jest grawitacyjny. Zawór niekoniecznie, ale koniecznie, gdy w przechyle odpływ będzie powyżej zlewu.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Cape napisał(a):
Odpływ nad wodą,
Wówczas na burcie ma się śliczny zaciek z glutów i innych resztek jedzenia, błeee.

Różnica prędkości odpływu wody ze zlewu nie wynika z miejsca (nad/pod linią wodną) umieszczenia odpływu.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 20:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Wówczas na burcie ma się śliczny zaciek z glutów i innych resztek jedzenia, błeee

Fakt
Maar napisał(a):
Różnica prędkości odpływu wody ze zlewu nie wynika z miejsca (nad/pod linią wodną)

Wynika, bo ciśnienie wynikające ze słupa wody ze zlewu musi pokonać ciśnienie słupa wody ponad odpływem. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się odpływ tuż poniżej lustra wody.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Cape napisał(a):
Wynika, bo ciśnienie wynikające ze słupa wody ze zlewu musi pokonać ciśnienie słupa wody ponad odpływem. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się odpływ tuż poniżej lustra wody.

Chyba raczej poziom wody w odpływie, będzie na równi z poziomem morza/jeziora, niezależnie ile wody wlejemy do odpływu...
...a kwestie stosowania zaworów przy odpływach, regulują wymogi firm ubezpieczeniowych typu Germanischer Lloyd.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 21:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Cape napisał(a):
Wynika, bo ciśnienie wynikające ze słupa wody ze zlewu musi pokonać ciśnienie słupa wody ponad odpływem.
Nie wynika, a o ciśnieniu nie rozumiem, coś Ci się pokitrasiło.

Cape napisał(a):
Optymalnym rozwiązaniem wydaje się odpływ tuż poniżej lustra wody.
Tak. Jest estetycznie i rura odpływowa zarasta na niewielkim odcinku. Zawór wówczas jest bezwzględnie konieczny.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jeżeli odpływ jest pod linią wody, to ciśnienie wody od odpływu do lustra wody utrudnia odpływ wody ze zlewu. Bo odpływ ze zlewu jest grawitacyjny, żadnych pomp nie ma. Na wypasionych Sasankach typu Bawaria odpływ jest zawsze powyżej lustra wody.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Cape napisał(a):
Jeżeli odpływ jest pod linią wody, to ciśnienie wody od odpływu do lustra wody utrudnia odpływ wody ze zlewu.
Krzysiek, wsadź pionowo do wody dwie rury. Jedna o długości 1000 a druga 1 metr. Wlewaj do nich od góry wodę. O różnicach napisz na forum :-)

Cape napisał(a):
Na wypasionych Sasankach typu Bawaria odpływ jest zawsze powyżej lustra wody.
Bo to jest bezpieczniejsze rozwiązanie, ale ma wady pt. syf na burcie.

Przypuszczam, że @Plastuś pyta o instalację na śródlądowej łódce. Zdecydowanie częściej stosowane jest na Mazurach rozwiązanie "poniżej poziomu wody"

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Cape napisał(a):
Odpływ nad wodą, bo pod wodą mogą być problemy z odpływem, który jest grawitacyjny. Zawór niekoniecznie, ale koniecznie, gdy w przechyle odpływ będzie powyżej zlewu.

Odpływ poniżej linii wody, ze względów estetycznych...
I na tyle nisko, by zachować różnicę poziomów przy jachcie przechylonym sporo na przeciwną niż odpływ burtę..
I zawór - jak na każdym przejściu burtowym. Ze zdrowego rozsądku albo ze względu na wymagania klasyfikacyjne / ubezpieczeniowe - co kto wybiera :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 kwi 2011, o 22:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
dodam jeszcze, że jeśli możliwe (z innych względów może być niewykonalne) to warto coby ten zlew znajdował się jak najbliżej diametralnej jachtu. Niby oczywiste, to samo o czym Jaromir pisze, ale już pływałam na takich, na których zlewu dało się używać na jednym halsie (zlew praktycznie na burcie, niska - stosunkowo - wolna burta...)

Na Mazurach to jakby mniej istotna kwestia, ale na morzu potrafi być wku...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 09:38 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
A ja poproszę o wyjaśnienie, co to ma być za zawór?!
Właśnie jestem na etapie przygotowywania "odwodnienia" mojego kokpitu i nigdzie nie spotkałem przykładu owego zaworu.
Chodzi mi o to, czy wystarczy zwykły zawór przelotowy / uruchamiany ręcznie / czy może są jakieś zawory "specjalne" - działające np. na zasadzie zaworu w dętce.
Dźwięczny będę za podpowiedź,
Jędrek P.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 10:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Zwykły kulowy, ale kwasoodporny, nakręcony na przejście burtowe.
Załącznik:
zawor_kulowy.jpg
zawor_kulowy.jpg [ 17.83 KiB | Przeglądane 5497 razy ]

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: starypraktyk
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 10:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
lj78 napisał(a):
Zwykły kulowy, ale kwasoodporny, nakręcony na przejście burtowe.


Kiedyś kwestionowano zawory kulowe, podczas przeglądów PRS. Że niby mniejsza wytrzymałość i łatwa możliwość zablokowania przez przedmiot w świetle zaworu...I jeszcze niebezpieczeństwo przypadkowego zamknięcia...

Dziś przeglądów ni ma, a jakość zaworów jakby wyższa...
Jak do kogo przemawiają dawne argumenty nadregulatorów - to alternatywą są ponoć zasuwy (znaczy też zawór, ale działający inaczej).

BTW - ostatnio na przystani słyszałem o pękających zimą (na lądzie!) zaworach kulowych z nierdzewki - ponoć zwłaszcza takich okazyjnie kupionych "made in ChRL"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 10:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jaromir napisał(a):
ostatnio na przystani słyszałem o pękających zimą (na lądzie!) zaworach kulowych z nierdzewki
Mi na działce tak właśnie zrobił :-(

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maar napisał(a):
Jaromir napisał(a):
ostatnio na przystani słyszałem o pękających zimą (na lądzie!) zaworach kulowych z nierdzewki
Mi na działce tak właśnie zrobił :-(

Ale te co słyszałem to w spływach z kokpitu były, a nie "na działce"... :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 11:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jaromir napisał(a):
Ale te co słyszałem to w spływach z kokpitu były, a nie "na działce"...
Ale ten na działce jest bardzo podobnie zainstalowany. Na pionowej rurze z której została wcześniej spuszczona woda :-(

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 11:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Maar napisał(a):
z której została wcześniej spuszczona wod

Może trzeba było nie spuszczać?
Jaromir napisał(a):
słyszałem o pękających zimą (na lądzie!) zaworach kulowych z nierdzewki

alternatywa dla nierdzewki -> http://aqua-sport.sote.pl/zawor-wody-1- ... 44099.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 16:19 

Dołączył(a): 7 lis 2009, o 18:03
Posty: 558
Podziękował : 68
Otrzymał podziękowań: 38
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
To ja zakładam najzwyklejszy a\20 zł/szt.
Ponieważ mam tak umiejscowione, że wymiana / jak by co / nie nastręcza trudnosci
więc nie będę ryzykował. Jesli nawet co rok jeden wymienię, koszt będzie niewielki.
W każdym bądź razie - wielkie dzięki. :D
Jędrek P.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 18:28 

Dołączył(a): 5 gru 2009, o 21:40
Posty: 1382
Podziękował : 173
Otrzymał podziękowań: 472
Uprawnienia żeglarskie: jachtowy sternik morski, m.s.morski.
Odpływy zakładam tuż nad linią wodną i wtedy śladu brudu nie ma. Zawsze razem z zaworami metalowymi. Wymieniałem kilkakrotnie pęknięte zawory ale zawsze gdy ktoś spuścił wodę z instalacji i zamknął zawór, resztka wody zniszczyła zawór. Zawory i krany Zostawiajcie otwarte to nie będzie niespodzianek na wiosnę. Plastikowe kiedyś zakładałem ale ich główne zastosowanie to chyba jachty aluminiowe i stalowe bo wtedy nie ma problemu z korozją okolic zaworów.
Jacht Viva 700 przy dużym przechyle na prawą burtę może nabierać wody przez zlew wc bo jest blisko burty i nisko a nie wiem czy jest to jedyny taki przypadek. Przy bardzo silnych wiatrach zamykam zawory w odpływach gdyż jeśli jacht by się wywrócił będzie przez nie uciekało powietrze z wnętrza i zmaleje ewentualna poduszka powietrzna\ dotychy to jachtów mazurskich\.

_________________
Kto ma statki ten ma wydatki.
Pozdrawiam Michał aka Szkodnik
Usługi szkutnicze


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 19:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
szkodnik napisał(a):
Odpływy zakładam tuż nad linią wodną .... przy dużym przechyle na prawą burtę może nabierać wody przez zlew wc bo jest blisko burty i nisko a nie wiem czy jest to jedyny taki przypadek.


Na mojej łódce wszystkie odpływy są pod linią wody. Miejsce usytuowania odpływu pozostaje bez znaczenia na fakt, że łódka przy przechyle bierze wodę.
Jak dmucha zawory trzeba zamykać i kingstony ustawiać w pozycji "closed", to będzie sucho.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 kwi 2011, o 21:11 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
W większości jachtów produkowanych po 2005 zawory są plastikowe. Na przykład takie http://dropplant.com.pl/katalog/zawkul.htm
albo z wyższej półki
http://www.randex.fr/plastic_marine_valves/index.html
Zawory kulowe metalowe zostawia się zimą tylko częściowo otwarte. Całkowicie otwarty zawór pęknie rozerwany kulą - nie wiem dlaczego, ale tak radzą fachowcy - faktycznie nie pękały te otwarte do połowy.
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2011, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
"Całkowicie otwarty zawór pęknie rozerwany kulą - nie wiem dlaczego, ale tak radzą fachowcy - faktycznie nie pękały te otwarte do połowy."

A co pozostaje wewnątrz zaworu całkowicie otwartego ?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2011, o 19:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
Cytuj:
"Całkowicie otwarty zawór pęknie rozerwany kulą - nie wiem dlaczego, ale tak radzą fachowcy - faktycznie nie pękały te otwarte do połowy."


A co pozostaje wewnątrz zaworu całkowicie otwartego ?

Ponoć warstwy plastiku i metalu ściśle przylegające i o tak rożnej rozszerzalności, że może "penc".
Anyway - nie wiem jak częściowo otwarte, ale te całkiem otwarte czasem pękają...

PS - Kocurku, czy nawet na forum musisz chrzanić cytowanie?
Myślałem, że przy prostej odpowiedzi tego nie da się zrobić... :lol:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 kwi 2011, o 19:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Te zawory to dziwne są :D
Wy mówicie o pękających a ja ostatnio spotkałem się z takim co sam się naprawił po zimie. To dziwo jest na zewnątrz a w zimie pozostawał całkiem otwarty.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 kwi 2011, o 21:07 

Dołączył(a): 28 mar 2010, o 15:30
Posty: 49
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Dziękuję za wszystkie wypowiedzi. Decyzja zapadła będzie pod linią wody i oczywiście założę zawór. O tym zaworze to przyznaję nie myślałem do tej pory. Także raz jeszcze wielkie DZIĘKUJĘ.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 27 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL