Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 cze 2025, o 22:13




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 maja 2011, o 14:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Witam,

czy możecie poradzić w następującej kwestii:

1. Instaluję właśnie podwięzi wantowe do mej Sportiny 595. Na razie wygląda to tak, że do pod podwięzią jest płaskownik 3-jka wygięta pod kątem prostym skręcona na 4 śruby z podwięzia, a drugą przyprostokątną na 2 śruby do belki konstrukcyjnej łączącej kadłub z pokładem. Pytanie jest następujące, czy jeżeli pod pozostałą część płaskownika na burcie, poniżej belki podłożę dębowy klin (ok 4 cm grubości), przykleję go do laminatu na burcie, oblaminuję do bury porządnie i na 4 śruby złapię do tego płaskownik, to będzie to wystarczająco mocne?
Wiem, że najlepiej by było dziabnąć to jeszcze przez burtę, ale tego chcę uniknąć ze względów estetycznych:)

Pozdrawiam i liczę na Waszą pomoc

Kuba Gajewski

ps. belka jest skręcona z burtą i pokładem oraz zalaminowana więc mocna, a klin opiera się o belkę i będzie się o nią zapierał gdy wanta zapracuje i siła pociągnie w górę.


Załączniki:
podwiez.jpg
podwiez.jpg [ 36.32 KiB | Przeglądane 3360 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 14:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Coś mi się to wydaje zupełnie niepodobne do tego, co Andrzej Skrzat tam w Sportinie 595 zaprojektował, ani do tego, co się praktykuje w większości laminatowych konstrukcji.

Po pierwsze wstawianie elementów drewnianych konstrukcyjnych do laminatowego kadłuba wydaje się być dyskusyjne - ewentualne gnicie spowodowane nawet niewielkim rozszczelnieniem i penetracją wody, to tylko jedna z wad.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 14:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Niepodobne jest, bo mam inny maszt i podwięzi wypadają w innym miejscu. Dokonałem też innych przeróbek, niekoniecznie zgodnie z planami (które posiadam). Belka była już od nowości i jest dębowa więc nie będzie dramatu z penetracją. Klin też chcę dać dębowy.

Da radę czy nie? :-?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Piszesz "płaskownik", "płaskownik wygięty pod kątem prostym" (czyli kątownik), rysujesz kątownik. Strasznie mnie to ogłupiło :)

A mocne to to będzie bardzo bardzo, dopóki drewno nie zgnije.

Zalaminowane drewno i jednocześnie otwory przez burtę czy pokład w tym samym miejscu -- to jest b. zły pomysł.

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl



Za ten post autor Cypis otrzymał podziękowanie od: zeglarskaprzygoda.pl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 15:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Cypis napisał(a):
A mocne to to będzie bardzo bardzo, dopóki drewno nie zgnije.

Zalaminowane drewno i jednocześnie otwory przez burtę czy pokład w tym samym miejscu -- to jest b. zły pomysł.
To właśnie miałem na myśli...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 15:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Ok, to rozumiem, jakieś lepsze rozwiązanie? Albo z doświadczenia? Sika primer i na to sikaflex jako element mocujący klin da radę?

Klin też zaimpregnuję gruntem epoxydowym do drewna Hempla

Kupiłem płaskownik i tej wersji się trzymam :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Kupiłem płaskownik i tej wersji się trzymam :D
OK, dążysz do "rozprowadzenia" sił od want po jak największej powierzchni, słusznie. Tu: po powierzchni burty. Ile odsunięte są podwięzi od krawędzi pokładu? Jakiej grubości jest sam laminat pokładu? To drewno w "narożniku" pokład/burta -- jeśli dobrze zrozumiałem -- już jest i jest zalaminowane?

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 16:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Podwięź wyszła na miejscu słupka relingu, na jego podstawce myślę, że to około 6 cm. Nie zakładam relingów więc jest ok.

Laminat w tym miejscu jest gruby ok 2-3 cm (zwęża się w kierunku osi jachtu dają wrażenie poziomu na pochyłym pokładzie)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 17:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Laminat w tym miejscu jest gruby ok 2-3 cm


Mało prawdopodobne, zweryfikuj to miejsce, siły powinny być przekazane częściowo na burty.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Laminat w tym miejscu jest gruby ok 2-3 cm (zwęża się w kierunku osi jachtu dają wrażenie poziomu na pochyłym pokładzie)
TRZY CENTYMETRY?? Jesteś pewien?

To pokład przeciwodłamkowy czy już główny pokład pancerny? ;)

*****
mariaciuncia napisał(a):
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Laminat w tym miejscu jest gruby ok 2-3 cm
Mało prawdopodobne, zweryfikuj to miejsce, siły powinny być przekazane częściowo na burty.
Te siły zawsze są końcowo przekazywane na burty, zastanawiamy się, którędy to zrobić :)

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Jest dolaminowana podpórka pod słupek - wysoka. Może ma 1-2 cm, bo jak pisałem zwęża się. W każdym razie tak czy siak jest to pogrubienie w celu wzmocnienia. Oceniam na oko , z pamięci siedząc w pracy przed kompem:)

Proszę o uwagi odnośnie czy kleić klin do burty na sika, przykręcić do tego płasko/kątownik:) i styknie, czy wiercić koniecznie w burtach na wylot.

Siły już idą na burtę, bo kątownik jest skręcony z belką konstrukcyjną. Ale potrzeba jeszcze to wzmocnić i usztywnić na pozostałej powierzchni.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 18:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Proszę o uwagi odnośnie czy kleić klin do burty na sika, przykręcić do tego płasko/kątownik:) i styknie, czy wiercić koniecznie w burtach na wylot.
Chcesz uzyskać wytrzymałość zamocowania potrzebną podwięziom przez przyklejenie ich na sikaflex??? Wytrzymałość zamocowania podwięzi powinna być taka, aby można było za nie podnieść cały, załadowany jacht, przynajmniej tak się szacuje dla jachtów morskich.

Moim zdaniem należy wlaminować odpowiednie wzmocnienia np. ze stali kwasoodpornej (żeby nie wygniły) w pokładzie i w burcie i pomiędzy nimi wstawić odpowiednie wzmocnienie przenoszące obciążenie z pokładu na burtę. Znajdę chwilę, to naszkicuję. Drewno w tm miejscu, na jachcie laminatowym, jest do doopy.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Nie upieram się przy sikaflexie. Są lepsze kleje dwuskładnikowe, które są mocne niezwykle i sklejonych elementów nie da się rozerwać - sikaflex możemy potraktować jako skrót myślowy:) jak adidas o butach sportowych


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Nie upieram się przy sikaflexie. Są lepsze kleje dwuskładnikowe, które są mocne niezwykle i sklejonych elementów nie da się rozerwać - sikaflex możemy potraktować jako skrót myślowy:) jak adidas o butach sportowych
IMHO nie powinno się dawać kleju tam, gdzie pracuje na rozerwanie, jak w tym wypadku. Zaraz naszkicuję, o co biega.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
zeglarskaprzygoda.pl napisał(a):
Proszę o uwagi odnośnie czy kleić klin do burty na sika, przykręcić do tego płasko/kątownik:) i styknie, czy wiercić koniecznie w burtach na wylot.
W żadnym wypadku nie wierć burt! A z tego, co napisałeś (wymiary i grubości, istniejąca już zalaminowana "belka", podwieź raptem 6 cm od burty), dla lekkiej Sportiny... wygląda mi na to, że sam płaskownik wystarczy. PŁASKOWNIK, nawet nie kątownik.

Jeśli jednak kątownik i jeszcze przykręcisz go do już istniejącej "belki"...

Siką to możesz całość próbować uszczelnić, ale nie rozpatruj wytrzymałościowo.

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 19:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Moim zdaniem należy zrobić coś w ten deseń (załącznik)
Załącznik:
Podwiez01.jpg
Podwiez01.jpg [ 56.99 KiB | Przeglądane 3211 razy ]

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2011, o 19:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
Panowie!
Zatem jestem w punkcie wyjścia, bo koncepcja z olaniem dodatkowego wzmocnienia to mój plan, a wersja robhosailor'a to opcja, którą proponuje mi mój brat.
Spieramy się o to od tygodnia:)

Wersja z oblaminowaniem miała być kompromisowa, ale już wiem, że jest bida z laminowaniem dechy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 09:44 

Dołączył(a): 6 sty 2009, o 18:48
Posty: 89
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 9
Witam. Osobiście podoba mi się podwięź wantowa zrobiona przez p. Sobusiaka na Focusie 800. Widać tylko kawałek a reszta jest ukryta pewnie w formie jakiegoś pajączka (krzyżaka) i przylaminowana do burty. Na targach na innym jachcie dowiedziałem się że podwięź przylaminowywują (?) matą 300 gr x 4 warstwy. Według mnie można zrobić z kwasiaka ale też chyba ? można zrobić ze zwykłej St. Przecież w środku nie ma styczności z wodą a po drugie to żywica takiego pajączka zakrywa. Pomalować farbą poliuretanową i powinno być OK. Wstawiam też drugie zdjęcie jak to wygląda z zewnątrz. Pozdrawiam

*****

robhosailor napisał(a):
Moim zdaniem należy zrobić coś w ten deseń


Pewnie że można tylko w tym wypadku trzeba jedna dziurawić burty. A nie każdemu to się podoba. Mi na przykład nie :-P 3 zdjęcie


Załączniki:
Podwięź.jpg
Podwięź.jpg [ 83.53 KiB | Przeglądane 3150 razy ]
Podwięź wantowa zewnętrzna.jpg
Podwięź wantowa zewnętrzna.jpg [ 91.31 KiB | Przeglądane 3150 razy ]
Podwięź od środka.jpg
Podwięź od środka.jpg [ 52.65 KiB | Przeglądane 3150 razy ]

_________________
Mors Bałtycki


Ostatnio edytowano 8 maja 2011, o 10:38 przez zygusik, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 10:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zygusik napisał(a):
tylko w tym wypadku trzeba jedna dziurawić burty. A nie każdemu to się podoba. Mi na przykład nie :-P
A te dwie dolne śruby, na najniższym zdjęciu, to w czym są, jak nie w burcie?
Aaaa... może to tylko łby śrub przyklejone do burty na sikaflex bez wiercenia otworów??? :-P

To i tak niezły przykład dla @zeglarskaprzygoda.pl - podwiezie stalowe na laminacie, a drewna tam nie ma!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 10:16 

Dołączył(a): 6 sty 2009, o 18:48
Posty: 89
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 9
robhosailor napisał(a):
A te dwie dolne śruby, na najniższym zdjęciu, to w czym są, jak nie w burcie?

zygusik napisał(a):
Pewnie że można tylko w tym wypadku trzeba jedna dziurawić burty. A nie każdemu to się podoba. Mi na przykład nie


Właśnie napisałem prześmiewco :-P że to mi się NIE PODOBA. Ochyda :-x

_________________
Mors Bałtycki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 10:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zygusik napisał(a):
Ochyda :-x
Ohyda (jeśli już) :-P
A poważnie, to uważam, że jeśli coś prawidłowo spełnia swoje zadanie techniczne, to nie jest ohydne - w żadnym wypadku.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 10:28 

Dołączył(a): 6 sty 2009, o 18:48
Posty: 89
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 9
robhosailor napisał(a):
Ohyda (jeśli już)


A kiedyś byłem dobry z ortografii.
Zastanawiam się jakiego dużego trzeba pajączka i o jakim mniej więcej kształcie zrobić poniżej tego co widać na 1 zdjęciu. Z drugiej strony dobrze byłoby gdyby wanta kolumnowa była podczepiona do podwięzi w osi pięty masztu. Czyli podwięź z 2 zdjęcia raczej odpada. Ułatwiłoby to złożenie masztu. Dotyczy do Focusa 730.

*****

robhosailor napisał(a):
coś prawidłowo spełnia swoje zadanie techniczne, to nie jest ohydne

Ale estetyka a w szczególności w żeglarstwie jest mile widziana. Nie lubię widoku niechlujnych jachtów.

_________________
Mors Bałtycki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 10:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17630
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4270
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
zygusik napisał(a):
robhosailor napisał(a):
coś prawidłowo spełnia swoje zadanie techniczne, to nie jest ohydne

Ale estetyka a w szczególności w żeglarstwie jest mile widziana. Nie lubię widoku niechlujnych jachtów.
Jedno drugiemu nie przeczy.
W procesie budowy jachtu, taką stalową podwięź można wlaminować i zakotwić w kadłubie tak, że nic nie widać na zewnątrz. Widziałem też podwięzie mocowane do konstrukcyjnych, sklejkowych grodzi - bywały maskowane i nie, czyli uwidocznione, polerowaną stalą kwasoodporną z dopasowanymi śrubami. Jeśli się tego nie zrobiło w procesie budowy, tylko wstawiło jakąś belkę tam, gdzie jej być nie powinno (co już jest ohydne, bo bez sensu) to trzeba przenieść obciążenia na burty w dostępny, ale w pewny wytrzymałościowo sposób. Łby śrub można dobrać, aby były najmniej widoczne.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2011, o 13:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 kwi 2010, o 22:58
Posty: 130
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: kj
U mnie te patenty odpadają ze względu na wspomnianą belkę która idzie wzdłuż pokładu tuż przy burcie.
Ja też nie jestem miłośnikiem wiercenia w burtach dlatego wrzuciłem ten post.

Mniej więcej wiem już co zrobić. Dzięki wszystkim za dotychczasowe opinie. Czekam na więcej jeśli czacha dymi dalej:)

Miłej niedzieli wszystkim odpoczywającym, ja od rana laminuję!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 321 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL