Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 18:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 sie 2011, o 15:32 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Carlo napisał(a):
O foku ja pisałem a nie Ty. To Ty czytaj ze zrozumieniem.


Ale w kontekst Twojej wypowiedzi o foku sugeruje, że ja kogoś namawiam do pływania z łopoczącym fokiem.
A co z grotem, nie możesz znaleźć takich moich twierdzeń jak to sugerowałeś parę postów wyżej?

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 15:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
Przecież Ci zacytowałem.

Moja wypowiedz nie sugeruje tego o co jej zarzucasz, co najwyżej nie rozumiesz tego co napisałem. Czytaj spokojnie i się nadmiernie nie podniecaj, to tylko rozmowa a nie walka o ostatnią kobietę na ziemi :lol:

Moja wypowiedź sugeruje że na foku w przeciwieństwie do grota można płynąc prawidłowo wybranym i nie trzeba się stresować, dzięki czemu można uniknąć Twojego "pół-łopotu" grota.

Po za tym płynięcie na samym foku jest bezpieczniejsze niż na grocie. Spróbuj przy silniejszym wietrze niż 5B. Daje możliwość szybkiego i skutecznego stanięcia w dryf, zrzucenia/zrolowania żagla, pływania w każdym kursie, bezpiecznych zwrotów i mniejszych przechyłów.

Pytanie zasadnicze. Czy w pół-łopocie żagiel łopocze czy nie? Jak tak to znaczy że jest to łopot, jak nie łopocze to znaczy że to nie jest łopot tylko procujący żagiel. Co autor miał na myśli?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 15:55 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Carlo napisał(a):
Moja wypowiedź sugeruje że na foku w przeciwieństwie do grota można płynąc prawidłowo wybranym i nie trzeba się stresować, dzięki czemu można uniknąć Twojego "pół-łopotu" grota.

Po za tym płynięcie na samym foku jest bezpieczniejsze niż na grocie. Spróbuj przy silniejszym wietrze niż 5B. Daje możliwość szybkiego i skutecznego stanięcia w dryf, zrzucenia/zrolowania żagla, pływania w każdym kursie, bezpiecznych zwrotów i mniejszych przechyłów.

Pytanie zasadnicze. Czy w pół-łopocie żagiel łopocze czy nie? Jak tak to znaczy że jest to łopot, jak nie łopocze to znaczy że to nie jest łopot tylko procujący żagiel. Co autor miał na myśli?

OK teraz wyjaśniłeś. Jeżeli rekreacyjnie też często pływam na samym foku. Bezstresowo tak jak wspominałeś. Ale ostatnio lubię wycisnąć ile się da z tego co oferuje mi jacht. I w tym kontekście pływania bez utraty szybkości formułowałem swoje wypowiedzi.

Natomiast na tematowe pytanie co robić w szkwale w bajdewindzie przyjąłem, że pytający ma postawione foka i grot.

Jeśli chodzi o moją interpretację półłopotu. To stan chwilowego wyluzowania grota na przyjęcie szkwału kiedy zaczyna łopotać lik wolny grota. Z reguły wystarcza do wybalastowania jachtu. Jeżeli nie wyraźnie pisałem o redukcji żagli zaczynając od grota.
I dalej na samym foku rekreacja bezstresowa. ;)
A moja praca grotem polega na szukaniu prędkości jachtu uwzględniając możliwość wybalastowania jachtu, również w szkwałach.

OK wyjaśnione nie ma sprawy.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 16:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
No tak to się zgodzę. IMHO ważne że jest to napisane, bo ktoś zaczynający mógłby dojść do wniosku że najbezpieczniej na grocie i zrobić sobie kuku. Teraz wszystko ok :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 16:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Colonel napisał(a):
(..... )Nie wolno, jeśli chcemy poważnej analizy, wyłączać do dyskusji tylko jednego elementu (...... )

Zgadzam sie z caloscia wypowiedzi, a z cytowanym wyzej zdaniem najbardziej. :D
meping napisał(a):
Zrozumienie tego zagadnienia wymaga zrozumienia zagadnień statyki na poziomie I semestru PW (MEIL) i odrobiny wyobraźni przestrzennej. Tylko tyle i aż tyle... ;->

Bez przesady, mechanika to najprostszy dzial fizyki! ;)
O czym chcialem napisac: Narozrabial, jak zawsze, Marian, mowiac lapidarnie o oporze czolowym. Tlumaczy to wszystko pieknie! Para sil powodujaca moment obrotowy i zrozumie to kazdy uczen podstawowki. Nie pasowalo mi, bo gdzie pozostale sily? Przy ich uwzglednieniu nijak nie potrafilem tego narysowac tak, zeby to funkcjonowalo jak przy wczorajszym eksperymencie na wodzie. W dodatku opor czolowy, podobnie jak wypor, w przechyle przesuwa sie tez na zawietrzna w stosunku do osi symetrii jachtu. Znacznie mniej niz srodek zagla, ale jednak. Dla zanurzonej czesci kadluba praktycznie pozostaje w miejscu
Napisales o "narysowaniu ze SBO przesuwa sie na nawietrzna" - graficznie pewnie i tak, ale w realu?
Otoz kil (miecz), glowny producent SBO, traci w przechyle swoja powierzchnie efektywna ( przy 45° o polowe, a nawet wiecej, bo zwieksza sie tez opor indukowany ) na korzysc wzrostu udzialu kadluba.
Zmiejsza sie wiec na kilu skladowa oporu bocznego, natomiast skladowa oporu czolowego pozostaje stala – musi to nie tylko zmiejszyc wartosc ich wypadkowej, ale i kierunek jej dzialania...Bedzie nadal produkowala moment obrotowy, ale mniejszy niz para sila o przeciwnych zwrotach i identycznych kierunkach i jest to dla nas dobre!
Kil i kadlub musimy rozpatrywac jako calosc: czesciowa dezercja kilu, zwieksza procentowy udzial kadluba w fabrykowaniu SBO, zreszta tym chetniej, ze przechyl zmienia os symetrii czesci zanurzonej i to korzystnie dla nas w tym przypadku, bo nadal chcemy, by nam ostrzylo pod samym sztakslem.
Kil przestaje wiec byc quasimonopolistyczna, waska „osia obrotu“( jak os wimpla ) wymagajaca precyzyjnego wywazenia jachtu – jacht staje sie bardziej „klockiem“ trudniejszym do wyprowadzenia z rownowagi.
Tylko sumujac powyzsze elementy znajduje odpowiedz, dlaczego wczoraj nam czasem ostrzylo, raz lepiej, raz gorzej...
Oczywiscie, przekonanie, ze samo odsuniecie sily napedowej zagla od sily oporu czolowego kadluba w praktyce wystarczy! ;)
Bede wdzieczny za opisy wlasnych doswiadczen w tej materii!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 17:11 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Kiedyś ćwiczyłem na Phili 880. W ostym bajdewindzie wchodząc w głęboki przechył bez luzowania żagli. Ster na kontrze i tak nie dawał rady bo przy szerokie rufie praktycznie wychodził z wody.
Wyraźnie czułem jak ŚO wyprzedza i okrąża punkt przyłożenia siły oporu czołowego. I nie było na to rady.

Jacht stawał w linii wiatru, albo nawet zakręcił bączka przechodząc linię wiatru.

Ale gdy widząc nadchodzący szkwał lekko na chwilę wyluzowałem grota już było OK. Po szkwale podebrałem grota do optimum i tak w kółko. W silniejszym wietrze i zafalowaniu trochę mokra żegluga, ;) ale sporo frajdy.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pough napisał(a):
Kiedyś ćwiczyłem na Phili 880. W ostym bajdewindzie wchodząc w głęboki przechył bez luzowania żagli. (.... )Ale gdy widząc nadchodzący szkwał lekko na chwilę wyluzowałem grota już było OK. Po szkwale podebrałem grota do optimum i tak w kółko. W silniejszym wietrze i zafalowaniu trochę mokra żegluga, ;) ale sporo frajdy.

Sprecyzuje: chodzi mi wylacznie o plywanie na ostrym pod samym zaglem przednim i ewentualna nawietrznosc w takiej konfiguracji.
Akurat w tej w tej materii doswiadczenia mi brakuje ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 17:28 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Catz napisał(a):
pough napisał(a):
Kiedyś ćwiczyłem na Phili 880. W ostym bajdewindzie wchodząc w głęboki przechył bez luzowania żagli. (.... )Ale gdy widząc nadchodzący szkwał lekko na chwilę wyluzowałem grota już było OK. Po szkwale podebrałem grota do optimum i tak w kółko. W silniejszym wietrze i zafalowaniu trochę mokra żegluga, ;) ale sporo frajdy.

Sprecyzuje: chodzi mi wylacznie o plywanie na ostrym pod samym zaglem przednim i ewentualna nawietrznosc w takiej konfiguracji.
Akurat w tej w tej materii doswiadczenia mi brakuje ;)
Catz

No tak zapomniałem, że sam fok. Pływając na samym foku. Im mniejszy fok tym mniejsza nawietrzność. W tym roku Nautinerem 30 przeszedłem cały Niegocin na samym foku idąc na wiatr i powiem szczerze nie odczuwałem nawietrzności nawet w przechyle. Wiała solidna 4 ze szkwałami do 5. Ale tam fok jest wąsko prowadzony.
Natomiast Rhodosem z dość dużą genuą nawietrzność była odczuwalna, ale łatwa do skontrowania. Lekkie odpuszczenie szota pogłębiało żagiel przesuwając ŚO do przodu i nawietrzność była do opanowania.

PS. Choć teoretycznie płaskie żagle na silne wiatry lepsze to wyraźnie przy ostrym bajdewindzie w wybraną mocno gienią nawietrzność odczuwałem.

PS2: Dodam jeszcze, że gdy jacht płynie z większą prędkością prawie zawsze podnoszę miecz (w przypadku obrotowego) czasami nawet do połowy. Przesuwam ŚBO do tyłu. I tak było w wyżej opisanych przypadkach. Może ta informacja zmieni coś w Twoich analizach. Ale wydaje mi się ważna.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough



Za ten post autor pough otrzymał podziękowanie od: Catz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pough napisał(a):
No tak zapomniałem, że sam fok. Pływając na samym foku. Im mniejszy fok tym mniejsza nawietrzność. W tym roku Nautinerem 30 (.....) Natomiast Rhodosem z dość dużą genuą nawietrzność była odczuwalna, ale łatwa do skontrowania.

Znalazlem Nautinera 30 - pionowy dziob chyba sporo tlumaczy....w sensie, ze w ogole sie dalo! :D
Nie znalazlem Rhodosa. Moze ma jakis numer, liczbe ? Jesli znajdziesz chwile czasu....
pough napisał(a):
PS2: Dodam jeszcze, że gdy jacht płynie z większą prędkością prawie zawsze podnoszę miecz (w przypadku obrotowego) czasami nawet do połowy. Przesuwam ŚBO do tyłu. I tak było w wyżej opisanych przypadkach. Może ta informacja zmieni coś w Twoich analizach. Ale wydaje mi się ważna.

Bo tez i jest hiperwazna! :D
Pogmatwa jeszcze bardziej wszystko, ale moze i potwierdzi moj pomysl o tym, co nazwalem wyzej "czesciowa dezercja" miecza ( kilu ) i transferem wplywow na kadlub????
Prawde mowiac, podczas moich "eksperymentow" mialem taki pomysl ( podniesc kil ) - calosc odbyla sie jednak przypadkowo, na cudzej lodce, ad hoc i bez metodologii... no i zeby ten kil podniesc, trzeba sie strasznie nameczyc. ;)
Serdeczne dzieki!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 20:04 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Catz napisał(a):
...Nie znalazlem Rhodosa. Moze ma jakis numer, liczbe ? Jesli znajdziesz chwile czasu....

Rhodos 940
poniżej zdjęcie z tego lata. Ten jest z fokiem. Na poprzednim, którym pływałem była spora genua. Jak znajdę fotkę zamieszczę, ale muszę w CD pogrzebać. Fotki z tego roku mam na kompie. ;)


Załączniki:
DSCF1891res.JPG
DSCF1891res.JPG [ 105.71 KiB | Przeglądane 5409 razy ]

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pough napisał(a):
poniżej zdjęcie z tego lata. Ten jest z fokiem. Na poprzednim, którym pływałem była spora genua. Jak znajdę fotkę zamieszczę, ale muszę w CD pogrzebać. Fotki z tego roku mam na kompie. ;)

Jeszcze raz dzieki!
940...w ten sposob znalazlem linki, wiec nie trac czasu na grzebanie!
A jesli czasu masz nadmiar, to przygotuj sie na ciezki zarzut, ze to, co nazwales: "Przesuwaniem ŚBO do tyłu" jest, byc moze, tylko intuicyjnym zwaleniem wiekszosci roboty na cierpliwy kadlub :D ;)
Catz Intuicyjny ( do momentu w ktorym intuicja kloci sie z logika - i odwrotnie ;) )

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 20:39 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Catz napisał(a):
Jeszcze raz dzieki!
940...w ten sposob znalazlem linki, wiec nie trac czasu na grzebanie!
A jesli czasu masz nadmiar, to przygotuj sie na ciezki zarzut, ze to, co nazwales: "Przesuwaniem ŚBO do tyłu" jest, byc moze, tylko intuicyjnym zwaleniem wiekszosci roboty na cierpliwy kadlub :D ;)

He, he. Być może. Ale powiem Ci, że ostatnio pływam z GPS i staram się osiągnąć jak największe prędkości eksperymentując trymem żagli i ustawieniem miecza.
Przy wietrze 4B na Rhodosie (tym obecnym z fokiem) w bajdewindzie podniesienie miecza do połowy daje mi zwiększony dryf o mniej więcej jeden stopień i przyrost prędkości o niecałe 0,4knt.
Także jest o co walczyć.
Natomiast nie robiłem eksperymentu z genuą odnośnie nawietrzności w bajdewindzie z pełnym mieczem i pól mieczem. Po prostu jakoś w moim odczuciu jacht lepiej się zachowuje przy zredukowanym mieczu przy większej prędkości w bajdewindzie. ;)

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pough napisał(a):
Po prostu jakoś w moim odczuciu jacht lepiej się zachowuje (....)

Tez tak mam... i pewnie wiekszosc z nas.
Tyle, ze czasem odruchy naturalne objawiaja sie jako jaskrawa sprzecznosc miedzy logika i intuicja i taki stan rzeczy irytuje mnie cholernie, bo tez i swiadczy to o lukach i brakach, co bywa bolesne i tym bolesniejsze, ze narysowalem i zbudowalem kilka lodek.
Tak jest i tym razem i stad moje pisaniny.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 23:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
pough napisał(a):
Im mniejszy fok tym mniejsza nawietrzność. W tym roku Nautinerem 30 przeszedłem cały Niegocin na samym foku idąc na wiatr i powiem szczerze nie odczuwałem nawietrzności nawet w przechyle.
Ciepło. ciepło :D
pough napisał(a):
Natomiast Rhodosem z dość dużą genuą nawietrzność była odczuwalna,
Gorąco. gorąco... :lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2011, o 23:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Zbieraj napisał(a):
Gorąco. gorąco... :lol: :lol: :lol:

Nawet na lodowisku bez ryb?
Bo ze wszyscy sikaja w basenie, to wiadomo..... :D
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 08:13 

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 21:36
Posty: 492
Lokalizacja: Warszawa-Wawer
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 57
Uprawnienia żeglarskie: wolny człowiek
Catz napisał(a):
Otoz kil (miecz), glowny producent SBO, traci w przechyle swoja powierzchnie efektywna ( przy 45° o polowe, a nawet wiecej, bo zwieksza sie tez opor indukowany ) na korzysc wzrostu udzialu kadluba.


Tak z kronikarskiego obowiązku: przy 45st przechyłu kil / miecz traci niespełna 30% efektywnej powierzchni, dokładniej 1-cos45, czyli 1-((sqrt2)/2) czyli 1-0,707106..... :-P. Połowę traci w przechyle 60 st gdzie cosinus wynosi właśnie 1/2. Ergo, przy "normalnych" kątach przechyłu, powiedzmy do 20stopni traci bardzo niewiele, gdyż cosinus 20 stopni to 0,9396, czyli w takim przechyle traci 6,0004%!!!!!

Pozdrawiam
meping - trygonometrycznie :-D

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Chajęcki "meping"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 08:53 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
IMHO jest jeszcze jedna składowa.
Prędkość przepływającej wokół miecza wody.
Im większa prędkość tym chyba efektywniejsze działanie miecza/kila.
Także sprawność miecza można tracić na przechyle, ale zyskuje się na prędkości opływającej wokół niego wody.

I kto to wszystko policzy? :roll:

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 10:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
meping napisał(a):
traci niespełna 30% efektywnej powierzchni

Co to jest efektywna powierzchnia? Czy to z rysunków w dawnych podręcznikach?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
meping napisał(a):
Tak z kronikarskiego obowiązku: przy 45st przechyłu kil / miecz traci niespełna 30% efektywnej powierzchni,


Slusznie.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Ostatnio edytowano 4 sie 2011, o 19:00 przez Cypis, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiono cytowanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 15:21 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Zbieraj napisał(a):
pough napisał(a):
Im mniejszy fok tym mniejsza nawietrzność. W tym roku Nautinerem 30 przeszedłem cały Niegocin na samym foku idąc na wiatr i powiem szczerze nie odczuwałem nawietrzności nawet w przechyle.
Ciepło. ciepło :D
pough napisał(a):
Natomiast Rhodosem z dość dużą genuą nawietrzność była odczuwalna,
Gorąco. gorąco... :lol: :lol: :lol:

Nie mogłeś zbieraj od razu powiedzieć, że łódka z samą genuą jest mniej nawietrzna niż z fokiem i bardziej niż grotem i fokiem oraz samym grotem? I nie ma tu znaczenia miejsce knagowania szota tylko ŚO?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Ostatnio edytowano 3 sie 2011, o 16:32 przez AndRand, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
AndRand napisał(a):
Nie mogłeś zbieraj od razu powiedzieć, że łódka za samą jest mniej nawietrzna niż z fokiem i bardziej niż grotem i fokiem oraz samym grotem? I nie ma tu znaczenia miejsce knagowania szota tylko ŚO?

Możesz przetłumaczyć na jeden z języków europejskich?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 17:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Colonel napisał(a):
Możesz przetłumaczyć na jeden z języków europejskich?

Sen Toplama olamazdı, bir zamanlar aynı genin tekne rüzgar mühürler daha az ve bir ucu ve mühür ve ucu daha fazla olduğunu söyledi? Ben Shota tek yer knagowania not ortalaması önemli değil?

;)

Jakby co, Zbieraj w tym języku to Toplamak... :lol: :lol: :lol:

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 18:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
SlaWasII napisał(a):
Sen Toplama olamazdı, bir zamanlar aynı genin tekne rüzgar mühürler daha az ve bir ucu ve mühür ve ucu daha fazla olduğunu söyledi? Ben Shota tek yer knagowania not ortalaması önemli değil?
Dzięki, Sławku Numerowany. Wreszcie zrozumiałem, co AndRand napisał:
Nie można było gromadzenie, gdy statek tego samego genu, a nieco mniej wiatru i uszczelki uszczelki i powiedział, że więcej niż wskazówka? Shota nie jest jedynym miejscem I knagowania GPA ważne jest? :lol:

Pozdrawiam
Toplamak (dawniej Zbieraj)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Nie wmówisz mi, że język z Azji Mniejszej jest europejski

AndRAnd, dzieki za edycję, teraz jest zrozumiałe...

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 18:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
AndRand napisał(a):
Nie mogłeś zbieraj od razu powiedzieć, że łódka z samą genuą jest mniej nawietrzna niż z fokiem i bardziej niż grotem i fokiem oraz samym grotem?

Nie mogłem , bo nigdy nie rozważałem tego problemu, no ale Ty cały czas polemizujesz z poglądami, których nigdy nie wygłaszałem

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2011, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

*****

Googiel i jego translator jest Wielki! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2011, o 00:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10551
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Zbieraj napisał(a):
Gorąco. gorąco... :lol: :lol:



Wziął ja Laysana i narysował mu duużą genuę
I co wyszło ?
sami popatrzcie :lol:

Laysana;
bo wiem że dobrze zachowuje się na słabych
i silnych wiatrach, zwłaszcza wersja z bocznymi kilami.
A i w szkwałach nie za bardzo ostrzy - bo ma wąską rufkę :D

Podejrzewam że tak samo jest we wszystkich przypadkach
Zbierajowej teorii: ot co.
genua w ogóle nie zmienia środka ożaglowania:
dlatego poważniejsi projektanci liczą tylko trójkąt przedni i grota.
Natomiast genua i grot w bajdewindzie tak sie gryzą ze sobą że już dawno zarzucono takie żagle na rzecz brzuchatych genakerów na wytyku co by sobie nie przeszkadzały.

MJS
ps
a ciekawe czy i na wstecznym pod wiatr z taką gienią
poszło by też dobrze :lol: :lol:


Załączniki:
1laysannn.jpg
1laysannn.jpg [ 23.69 KiB | Przeglądane 5021 razy ]
Laysan z genułą.JPG
Laysan z genułą.JPG [ 68.03 KiB | Przeglądane 5021 razy ]

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2011, o 07:33 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Marian. Też o tym zapominałem, ale rozważania były o samotnej gieni. Bez grota.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2011, o 07:57 

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 21:36
Posty: 492
Lokalizacja: Warszawa-Wawer
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 57
Uprawnienia żeglarskie: wolny człowiek
Marian Strzelecki napisał(a):
Natomiast genua i grot w bajdewindzie tak sie gryzą ze sobą że już dawno zarzucono takie żagle na rzecz brzuchatych genakerów na wytyku co by sobie nie przeszkadzały.


Coś Ci się chyba pomerdało - genaker jest żaglem pełnowiatrowym i w bajdewindzie nie zastąpi gieni. W bajdewindzie zresztą nie jest wielką filozofią nakłonić do współpracy gienię i grota, natomiast na pełnych owszem, ciężkie to bywa i tam genakery wszelkiego rodzaju świetnie się spisują :-)

Pozdrawiam
meping

_________________
Pozdrawiam
Krzysztof Chajęcki "meping"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2011, o 08:54 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Zbieraj napisał(a):
AndRand napisał(a):
Nie mogłeś zbieraj od razu powiedzieć, że łódka z samą genuą jest mniej nawietrzna niż z fokiem i bardziej niż grotem i fokiem oraz samym grotem?

Nie mogłem , bo nigdy nie rozważałem tego problemu, no ale Ty cały czas polemizujesz z poglądami, których nigdy nie wygłaszałem

Jesteś autorem teorii o wpływie miejsca zaknagowania szota na moment obracający łódką.
Jakoś nie znalazła zwolenników, bo jest sprzeczna z fizyką. A na mnie teorie sprzeczne z fizyką nie robią wrażenia, choćby nie wiem jak były głośne.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 90 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL