Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 paź 2025, o 21:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3712 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 120, 121, 122, 123, 124
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 wrz 2025, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak, oczywiście masz rację.

Ale standardowy ster w tunelu też nie jest obojętny dla opływu kadłuba.

Na temat tego, które rozwiązanie bardziej trzeba by zbadać w warunkach laboratoryjnych, ster zewnętrzny jest zaprojektowany tak, aby był możliwie jak najmniej inwazyjny, w przypadku tunelu stosuje się własnej roboty wylaminowane elementy mające odchylić opływającą wodę tak aby nie uderzała w tyną krawędź otworu tunelu, ale raczej nikt tego nie testował. Wszyscy mają nadzieję, że to zadziała. :)

Instalacja steru chowanego to już astronomiczne pieniądze i jest to urządzenie dość awaryjne (chodzi o system chowania pędnika). Wymaga też ingerencji w dużą powierzchnię dna i nadaje się przede wszystkim do współczesnych, płaskodennych jachtów.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 12:50 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1390
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 245
Uprawnienia żeglarskie: kj
Cytuj:
Zaczynam dojrzewać do steru strumieniowego. 11 metrów w ciasnej marinie, jest co kombinować, zwłaszcza jak dmucha. :)

Przymieram się do 2,2 kW, 12V w tunelu 140 mm, jacht waży wprawdzie prawie 7 ton ale w KLW ma niecałe 8 m (7,9) , reszta to nawisy dziobowy i rufowy


Piotrek, daj sobie spokój z tym sterem. Dużo pracy, ingerencja w poszycie kadłuba, instalacja elektryczna. Dla jachtu 34-36 ft to raczej zbędny wydatek.

_________________
Pozdrawiam
Krzyś



Za ten post autor Krzys otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2025, o 11:49 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 424
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 82
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Krzys napisał(a):
Cytuj:
Przymieram się do 2,2 kW, 12V w tunelu 140 mm,


Piotrek, daj sobie spokój z tym sterem.


Słusznie prawi.
2,2kW to maleństwo, które tylko wygeneruje tylko koszty.
Montuj co najmniej 4kW - koszt i nakład pracy podobny, ale do tego adekwatny do wielkości jachtu ciąg.
Opinia z praktyki na własnym - podobne wymiary, nieco większa powierzchnia boczna, longkiler dwumasztowy. Manewrowanie tyłem bez steru strumieniowego było bardzo trudne, szczególnie w związku z długim, zachodzącym bukszprytem. Teraz większość ciasnych manewrów portowych robię na wsteczny, niezależnie od siły wiatru.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 05:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tylko wówczas tunel 185 mm zamiast 140 mm a to dużo zmienia w przypadku konstrukcji takich jak Don Kichot i ogólnie urządzenie zajmuje więcej miejsca. Tunel będzie musiał z tytułu kształtu dna "przesunięty" dalej od dziobu czyli ramię siły obracającej kadłub będzie krótsze i cześć zyskanej mocy się "zgubi". Dodatkowo może się okazać, że żeby zapewnić jego odpowiednią głębokość od linii wodnej w optymalnym miejscu nie da się go po prostu zamontować. O tym, że generuje większe "turbulencje" więc mocniej wpływa na nautykę jachtu nie wspomniawszy. Bo wpływa na to każdy, nie oszukujmy się.
4 kW to także mocniejszy wiec większy (i droższy) akumulator i cena samego urządzenia też jest zdecydowanie większa.
Wszystko się okaże jak jacht stanie na łożu. Wówczas będzie można od zewnątrz wyznaczyć miejsce gdzie powinien zostać wlaminowany tunel (górna krawędź powinna być min. 15 cm poniżej praktycznej inii wodnej) i zobaczyć, w którym miejscu wewnątrz jachtu wówczas wypadnie tunel z silnikiem i znaleźć możliwie blisko miejsce na akumulator. Mam poważne obawy, czy to się da ogarnąć.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 11:32 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1159
Podziękował : 442
Otrzymał podziękowań: 417
Uprawnienia żeglarskie:
[quote="Kurczak"
...4 kW to także mocniejszy wiec większy (i droższy) akumulator i cena samego urządzenia też jest zdecydowanie większa.
/quote]

Nie chcę się mądrować, ale trudno się powstrzymać od refleksji, że ster aktywny z silnikiem 4 kW wymaga będzie pewnie nie jednego a dwóch sporych akumulatorów w pobliżu, a przewody zasilania pewnie będą musiały mieć przekroje rzędu 100 mm2, albo lepiej.
To wszystko oczywiście niezależnie od rozmiarów maszynerii oraz jej łącznego ciężaru, czyli akumulatorów, ich zamocowania, konstrukcji tunelu i ciężaru samego mechanizmu.

________________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak jak napisałeś Tomku, takie urządzenia w przypadku Don Kichota zajmuje zbyt dużo miejsca.
Sam ster strumieniowy nie ma służyć do kręcenia bączków w marinie - tylko pomóc w manewrowaniu, nie mam żadnego doświadczenia w jego używaniu. Jednak mądrzejsi ode mnie twierdzą, że 2,2 kW w tunelu 140 mm będzie OK.
Ale może się okazać, że i tego nie da się zamontować z przyczyn technicznych.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 14:41 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 424
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 82
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Dwa aku po 80 Ah wystarcza z nadmiarem. Zużycie prądu w czasie manewrów to przeważnie 30-60 sekund przy poborze ok 300 A, wiec kilka Ah na wyjście-podejście.
Przewody przy 4kW to 70 mm2, nawet jeśli długie. Warto ładować z dedykowanej ładowarki i nie spinać z resztą sieci jachtowej. Można wtedy przemyśleć wersję 24v - mniejsze prądy.
Urok steru to nie kręcenie bączków, bo przy słabym wietrze to da się to zrobić na silniku. Zalety docenisz przy wietrze rzędu 6 Bf i wyżej, w nieosłoniętej marinie. Wtedy potrzeba ciągu.
Pływałem na czarterach 40-50ft z „kręciołkami” zamiast porządnego steru - frustracja. Ale sztuka do oferty była.
Na jachcie 40 ft (stalowy, ok 12 ton) montowałem ster 6kW w wersji 12 v. Aku docelowo 220 Ah, tymczasowo 2x80 Ah.



Za ten post autor Gregor39 otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 18:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Oczywiście masz rację, mocniejszy jest niewątpliwie lepszy ale są ograniczenia.

W tym przypadku dolna krawędź tunelu 18,5 cm byłaby około 35 cm poniżej linii wodnej a jeszcze pod nią potrzeba trochę dna. :)

Trzeba będzie odjechać daleko od dziobu, IMHO przynajmniej z metr żeby takie miejsce znaleźć. I to metr liczony od miejsca, gdzie dziobnica wchodzi do wody czyli około 2 m od dziobu licząc po pokładzie.

140 mm tunel zawsze będzie łatwiej wkomponować i bliżej dziobu.

Choć może się kazać, że też się go nie da sensownie zamontować i zostanie tyko podczepiany albo wcale.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 19:42 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 424
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 82
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Tu pełna zgoda - miejsca poniżej wodnicy nie masz zbyt dużo.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14131
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 358
Otrzymał podziękowań: 2455
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Wszystko się okaże jak jacht stanie na łożu. Wówczas będzie można od zewnątrz wyznaczyć miejsce gdzie powinien zostać wlaminowany tunel (górna krawędź powinna być min. 15 cm poniżej praktycznej inii wodnej) i zobaczyć, w którym miejscu wewnątrz jachtu wówczas wypadnie tunel z silnikiem i znaleźć możliwie blisko miejsce na akumulator. Mam poważne obawy, czy to się da ogarnąć.


Piotr - popatrz na fotkę - i na miejsce montażu - to jest tunel 185 mm - ster 4,5 kW dwu śmigłowy.

Montaż na głębokości ok. trochę więcej niż połowa średnicy tunelu poniżej KLW i płycej nie montuj bo będziesz ciągnął powietrze,

Załącznik:
IMG_9764.JPG
IMG_9764.JPG [ 1.68 MiB | Przeglądane 414 razy ]


Załącznik:
Zdjęcie0148.jpg
Zdjęcie0148.jpg [ 340.36 KiB | Przeglądane 411 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 15:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Popatrz Włodku na kształt dziobnicy Burego Kocura i Don Kichota. :)

Załącznik:
1-IMG_20220328_131421_8.jpg
1-IMG_20220328_131421_8.jpg [ 149.54 KiB | Przeglądane 372 razy ]


To jest zupełnie inna koncepcja budowy jachtów.

W moim przypadku bezpieczna głębokość montażu tunelu według fachowca, który takich urządzeń zamontował pierdylion - to 15 cm. I to jest słuszna racja, bo Don Kichot waży tylko 7 ton. Ilość wody w zbiorniku ma wpływ na zanurzenie dziobu. Tak jak waga załogi.
Dla Ciebie to jest wielkość pomijalna.

Prosta fizyka archimedejska stanowi, że im dłuższe ramię tym mniejsza siła potrzebna do poruszenia układu. Więc ster strumieniowy powinien być jak najbliżej dziobu. A im większa średnica tunelu tym to ramię w przypadku Don Kichota byłoby krótsze. W końsekwencji może się okazać, że większa moc turbiny nic nie zmieni.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 paź 2025, o 09:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Czas pomyśleć nad terminem wyjęcia Don Kichota z wody.

Miało to nastąpić w miniony łikend, bo jutro planowo miałem lecieć do Bergen na "Oceana B" a chciałem, żeby wcześniej jacht już stał na łożu. Niestety jacht utknął na Svalbardzie i plany się posypały.

Nie ma wiec pośpiechu, druga połowa miesiąca ma być ciepła, wiec poczekam dwa tygodnie.

Jakie plany na jesień/wiosnę.

- wymiana stoperów na współczesne i kabestanu na samoknagujący. Chodzi o te urządzenia zamontowane na dachu kabiny, po lewej stronie od zejściówki, które służą m. in. do obsługi szotów grota. Po modyfikacji będą służyły także do obsługi rollgrota,
- ewentualny montaż steru strumieniowego,
- położenie masztu i montaż rolera,

Silnik + napęd:

- demontaż wymiennika i wymiana wydmuchanej uszczelki pod kolektorem wydechowym,
- wymiana uszczelniaczy w pompie wtryskowej i przekładni.
- wymiana cieknącej pompy cieczy chłodzącej obiegu wewnętrznego

Elektronika:

Montaż głośnika radiostacji na kolumnie sterowej, montaż okablowania i gniazd do przełączania mikrofonu między nawigacyjną a kolumną sterową.

Więc trochę pracy się szykuje. :)

Maszt najchętniej zabrałbym do domu i spokojnie sobie przy nim pracował, ale będzie kłopot z transportem w tą i z powrotem. :-(

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 07:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
No i jeszcze jedna ważna rzecz do ogarnięcia. Wentylacja komory silnika.
W Konsulach 37 silniki są montowane centralnie, niczym w sportowych samochodach. :)
Ale nie zawsze to co w sportowych samochodach jest dobre sprawdzi się na jachcie.
W tym przypadku plus dodatni jest taki, że ciężki silnik nie obciąża rufy a śruba jest daleko od płetwy sterowej.
Plus ujemny jest taki, że wszystkie opary i ciepło z pracującego starego klekota dostają się do kabiny, bo jacht nigdy nie miał komory silnika wentylowanej.
Po czasie wiem już dlaczego. Magistrali nie da się wyprowadzićna ściankę albo dach kabiny, żeby komora wietrzyła się grawitacyjnie, jedynie na burtę a to nie jest dobry pomysł. Jedynym w moim pojęciu dobry pomysł to doprowadzenie magistrali do pawęży i montaż tego typu wylotu:

https://allegro.pl/oferta/wentylator-ka ... HwQAvD_BwE

Niestety wentylacja musi być wówczas wymuszona, działająca podczas pracy silnika.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 09:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14131
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 358
Otrzymał podziękowań: 2455
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
W tym przypadku plus dodatni jest taki, że ciężki silnik nie obciąża rufy a śruba jest daleko od płetwy sterowej.


Jak dla mnie taka oddalona śruba od pletwy steru to raczej minus - mnie osobiście zdecydowanie lepiej się manewruje jachtem, który ma śrubę tuż przed sterem - odrzut wody ze śruba padający na płetwę zdecydowanie pomaga przy manewrach.

Obecnie mam śrubę jakieś 3 metry przed pletwą i dlatego w manewrach w ciasnych portach tak bardzo przydaje się ster strumieniowy.

Kurczak napisał(a):
Plus ujemny jest taki, że wszystkie opary i ciepło z pracującego starego klekota dostają się do kabiny, bo jacht nigdy nie miał komory silnika wentylowanej.


To załóż wentylację wymuszoną elektrycznie - zrobilem tak u siebie i jestem z tego bardzo zadowolony.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 11:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
W moim przypadku śruba jest dożo bliżej, ale nie przy samej płetwie.

Teoretycznie można wyjść rurą (cirka fi 70 mm) bezpośrednio z komory silnikowej przez blat kuchenny i dalej pionowo do góry do ścianki kabiny powyżej półpokładu lub do dachu kabiny, ale w praktyce średnio mi się to rozwiązanie podoba.

Załącznik:
1-20210730_143647_001.jpg
1-20210730_143647_001.jpg [ 153.42 KiB | Przeglądane 208 razy ]


Można też z drugiej strony ale wówczas rura będzie ingerowała w oparcie siedziska w messie.

Dlatego najbardziej nieinwazyjne IMHO rozwiązanie to poprowadzenie magistrali za szafkami w kuchni, wzdłuż bakist w hundkoi i bakisty rufowej aż do pawęży lub burty w miejscu, które się nie moczy przy płynieciu w przechyle. Tyle, że to przynajmniej 3 metry rury.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 16:07 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1159
Podziękował : 442
Otrzymał podziękowań: 417
Uprawnienia żeglarskie:
Kurczak napisał(a):
...W Konsulach 37 silniki są montowane centralnie, niczym w sportowych samochodach. :)
Ale nie zawsze to co w sportowych samochodach jest dobre sprawdzi się na jachcie...
...wszystkie opary i ciepło z pracującego starego klekota dostają się do kabiny, bo jacht nigdy nie miał komory silnika wentylowanej...
...Niestety wentylacja musi być wówczas wymuszona, działająca podczas pracy silnika.


Jest oczywiste że zamknięty w stosunkowo ciasnej obudowie, silnik spalinowy wymaga wentylacji mechanicznej i to dobrej. Przypuszczam, że na Twoim, blisko 40 stopowym jachcie, silnik ma pewnie nie mniej niż jakieś 30 - 40 KM i nieźle grzeje wszystko wokół siebie.

Na mojej łódce - 28 stóp, silnik 12 KM - zrobiłem wentylację mechaniczną, nawiewno - wyciągową, z dwoma wentylatorami osiowymi. Wentylator wywiewny zasysa powietrze z zęzy pod silnikiem, a wentylator nawiewny tłoczy je do komory silnika na wysokości filtra powietrza. Wyloty przewodów znajdują się na pokładzie achterpiku i mogą być, w razie cięższej pogody, zamykane wywietrznikami grzybkowymi.
Przewody wentylacyjne o średnicy 3"/76 mm są typowe.

Ponieważ wentylatory grzybkowe są bardzo narażone na uszkodzenia, zostały osłonięte kratkami ochronnymi,wykonanymi z prętów stalowych fi 6 mm. Wentylatory osiowe Seaflo 12 V, 5 A, wydajność ok. 150 m3/h, wykonanie nieiskrzące. Przewody odporne na podciśnienie, średnica 76 mm. Prędkość powietrza, zmierzona w zamontowanym, kompletnym rurociągu wyciągowym, wynosiła ok. 5 m/s. Wentylatory są sterowane indywidualnie, wyłącznikami na tablicy rozdzielczej.

Mam nadzieję, że system okaże się sprawny; przy okazji - doprowadziłem odpowietrzenie zbiornika paliwa do skrzynki przyłączeniowej wentylatora wywiewnego, ale dopiero próby na wodzie pokażą, czy to doby pomysł.

________________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Owszem jest ciepło i jest gęsta atmosfera. :rotfl:

Czuć to szczególnie teraz, gdy przez wydmuchaną uszczelkę do komory silnikowej a w konsekwencji do kabiny dostaje się jakaś ilość spalin z diesla.

U mnie nie ma jak zamontować grzybków na achterdeku, bo praktycznie całą jego powierzchnię zajmuje pokrywa bakisty. Zostaje wiec albo burta w rufowej części kadłuba albo pawęż.

Jestem przekonany, że wentylator wywiewny jest niezbędny, co do nawiewnego nie jestem przekonany. Montowałbym czerpnię jednak możliwie wysoko. IMHO opary wraz z ciepłym powietrzem idą raczej do góry niż do zęzy.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 18:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12669
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1776
Otrzymał podziękowań: 4277
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
tomasz piasecki napisał(a):
Na mojej łódce - 28 stóp, silnik 12 KM

O rany, aż tak duży silnik...

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2025, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14131
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 358
Otrzymał podziękowań: 2455
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
O rany, aż tak duży silnik...


nie przesadzasz z tym zdziwieniem ?

Na jachtach 30 stóp montuje się silniki 30 konne i jest ok.

Tak miałem w poprzednim jachcie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 paź 2025, o 08:29 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1159
Podziękował : 442
Otrzymał podziękowań: 417
Uprawnienia żeglarskie:
waliant napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
Na mojej łódce - 28 stóp, silnik 12 KM

O rany, aż tak duży silnik...


Fakt, Tomku, jest to Farymann A 30M ("M" bo "marine"), kawał maszyny o mocy całych 12 koni SAE, czyli 10 koni DIN.
Mały, ale gustowny, a łódka ma 3 tony :D

________________________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 paź 2025, o 10:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1458
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 608
Otrzymał podziękowań: 477
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
Piotrek przyznaj się: szukasz argumentu, żeby kupić 50ft?



Za ten post autor sirapacz otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 paź 2025, o 16:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14403
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1967
Otrzymał podziękowań: 2056
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
W życiu nigdy, słowo harcerza ! :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3712 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 120, 121, 122, 123, 124


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: MarekSCO i 67 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL