Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 wrz 2025, o 06:01




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3701 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 120, 121, 122, 123, 124
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 wrz 2025, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak, oczywiście masz rację.

Ale standardowy ster w tunelu też nie jest obojętny dla opływu kadłuba.

Na temat tego, które rozwiązanie bardziej trzeba by zbadać w warunkach laboratoryjnych, ster zewnętrzny jest zaprojektowany tak, aby był możliwie jak najmniej inwazyjny, w przypadku tunelu stosuje się własnej roboty wylaminowane elementy mające odchylić opływającą wodę tak aby nie uderzała w tyną krawędź otworu tunelu, ale raczej nikt tego nie testował. Wszyscy mają nadzieję, że to zadziała. :)

Instalacja steru chowanego to już astronomiczne pieniądze i jest to urządzenie dość awaryjne (chodzi o system chowania pędnika). Wymaga też ingerencji w dużą powierzchnię dna i nadaje się przede wszystkim do współczesnych, płaskodennych jachtów.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2025, o 12:50 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1390
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 245
Uprawnienia żeglarskie: kj
Cytuj:
Zaczynam dojrzewać do steru strumieniowego. 11 metrów w ciasnej marinie, jest co kombinować, zwłaszcza jak dmucha. :)

Przymieram się do 2,2 kW, 12V w tunelu 140 mm, jacht waży wprawdzie prawie 7 ton ale w KLW ma niecałe 8 m (7,9) , reszta to nawisy dziobowy i rufowy


Piotrek, daj sobie spokój z tym sterem. Dużo pracy, ingerencja w poszycie kadłuba, instalacja elektryczna. Dla jachtu 34-36 ft to raczej zbędny wydatek.

_________________
Pozdrawiam
Krzyś



Za ten post autor Krzys otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2025, o 11:49 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 424
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 82
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Krzys napisał(a):
Cytuj:
Przymieram się do 2,2 kW, 12V w tunelu 140 mm,


Piotrek, daj sobie spokój z tym sterem.


Słusznie prawi.
2,2kW to maleństwo, które tylko wygeneruje tylko koszty.
Montuj co najmniej 4kW - koszt i nakład pracy podobny, ale do tego adekwatny do wielkości jachtu ciąg.
Opinia z praktyki na własnym - podobne wymiary, nieco większa powierzchnia boczna, longkiler dwumasztowy. Manewrowanie tyłem bez steru strumieniowego było bardzo trudne, szczególnie w związku z długim, zachodzącym bukszprytem. Teraz większość ciasnych manewrów portowych robię na wsteczny, niezależnie od siły wiatru.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 05:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tylko wówczas tunel 185 mm zamiast 140 mm a to dużo zmienia w przypadku konstrukcji takich jak Don Kichot i ogólnie urządzenie zajmuje więcej miejsca. Tunel będzie musiał z tytułu kształtu dna "przesunięty" dalej od dziobu czyli ramię siły obracającej kadłub będzie krótsze i cześć zyskanej mocy się "zgubi". Dodatkowo może się okazać, że żeby zapewnić jego odpowiednią głębokość od linii wodnej w optymalnym miejscu nie da się go po prostu zamontować. O tym, że generuje większe "turbulencje" więc mocniej wpływa na nautykę jachtu nie wspomniawszy. Bo wpływa na to każdy, nie oszukujmy się.
4 kW to także mocniejszy wiec większy (i droższy) akumulator i cena samego urządzenia też jest zdecydowanie większa.
Wszystko się okaże jak jacht stanie na łożu. Wówczas będzie można od zewnątrz wyznaczyć miejsce gdzie powinien zostać wlaminowany tunel (górna krawędź powinna być min. 15 cm poniżej praktycznej inii wodnej) i zobaczyć, w którym miejscu wewnątrz jachtu wówczas wypadnie tunel z silnikiem i znaleźć możliwie blisko miejsce na akumulator. Mam poważne obawy, czy to się da ogarnąć.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 11:32 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1156
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 413
Uprawnienia żeglarskie:
[quote="Kurczak"
...4 kW to także mocniejszy wiec większy (i droższy) akumulator i cena samego urządzenia też jest zdecydowanie większa.
/quote]

Nie chcę się mądrować, ale trudno się powstrzymać od refleksji, że ster aktywny z silnikiem 4 kW wymaga będzie pewnie nie jednego a dwóch sporych akumulatorów w pobliżu, a przewody zasilania pewnie będą musiały mieć przekroje rzędu 100 mm2, albo lepiej.
To wszystko oczywiście niezależnie od rozmiarów maszynerii oraz jej łącznego ciężaru, czyli akumulatorów, ich zamocowania, konstrukcji tunelu i ciężaru samego mechanizmu.

________________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 12:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak jak napisałeś Tomku, takie urządzenia w przypadku Don Kichota zajmuje zbyt dużo miejsca.
Sam ster strumieniowy nie ma służyć do kręcenia bączków w marinie - tylko pomóc w manewrowaniu, nie mam żadnego doświadczenia w jego używaniu. Jednak mądrzejsi ode mnie twierdzą, że 2,2 kW w tunelu 140 mm będzie OK.
Ale może się okazać, że i tego nie da się zamontować z przyczyn technicznych.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 14:41 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 424
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 82
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Dwa aku po 80 Ah wystarcza z nadmiarem. Zużycie prądu w czasie manewrów to przeważnie 30-60 sekund przy poborze ok 300 A, wiec kilka Ah na wyjście-podejście.
Przewody przy 4kW to 70 mm2, nawet jeśli długie. Warto ładować z dedykowanej ładowarki i nie spinać z resztą sieci jachtowej. Można wtedy przemyśleć wersję 24v - mniejsze prądy.
Urok steru to nie kręcenie bączków, bo przy słabym wietrze to da się to zrobić na silniku. Zalety docenisz przy wietrze rzędu 6 Bf i wyżej, w nieosłoniętej marinie. Wtedy potrzeba ciągu.
Pływałem na czarterach 40-50ft z „kręciołkami” zamiast porządnego steru - frustracja. Ale sztuka do oferty była.
Na jachcie 40 ft (stalowy, ok 12 ton) montowałem ster 6kW w wersji 12 v. Aku docelowo 220 Ah, tymczasowo 2x80 Ah.



Za ten post autor Gregor39 otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 18:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Oczywiście masz rację, mocniejszy jest niewątpliwie lepszy ale są ograniczenia.

W tym przypadku dolna krawędź tunelu 18,5 cm byłaby około 35 cm poniżej linii wodnej a jeszcze pod nią potrzeba trochę dna. :)

Trzeba będzie odjechać daleko od dziobu, IMHO przynajmniej z metr żeby takie miejsce znaleźć. I to metr liczony od miejsca, gdzie dziobnica wchodzi do wody czyli około 2 m od dziobu licząc po pokładzie.

140 mm tunel zawsze będzie łatwiej wkomponować i bliżej dziobu.

Choć może się kazać, że też się go nie da sensownie zamontować i zostanie tyko podczepiany albo wcale.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 19:42 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 12:29
Posty: 424
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 82
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Tu pełna zgoda - miejsca poniżej wodnicy nie masz zbyt dużo.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 wrz 2025, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14125
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 2455
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Wszystko się okaże jak jacht stanie na łożu. Wówczas będzie można od zewnątrz wyznaczyć miejsce gdzie powinien zostać wlaminowany tunel (górna krawędź powinna być min. 15 cm poniżej praktycznej inii wodnej) i zobaczyć, w którym miejscu wewnątrz jachtu wówczas wypadnie tunel z silnikiem i znaleźć możliwie blisko miejsce na akumulator. Mam poważne obawy, czy to się da ogarnąć.


Piotr - popatrz na fotkę - i na miejsce montażu - to jest tunel 185 mm - ster 4,5 kW dwu śmigłowy.

Montaż na głębokości ok. trochę więcej niż połowa średnicy tunelu poniżej KLW i płycej nie montuj bo będziesz ciągnął powietrze,

Załącznik:
IMG_9764.JPG
IMG_9764.JPG [ 1.68 MiB | Przeglądane 85 razy ]


Załącznik:
Zdjęcie0148.jpg
Zdjęcie0148.jpg [ 340.36 KiB | Przeglądane 82 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2025, o 15:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14392
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1965
Otrzymał podziękowań: 2055
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Popatrz Włodku na kształt dziobnicy Burego Kocura i Don Kichota. :)

Załącznik:
1-IMG_20220328_131421_8.jpg
1-IMG_20220328_131421_8.jpg [ 149.54 KiB | Przeglądane 38 razy ]


To jest zupełnie inna koncepcja budowy jachtów.

W moim przypadku bezpieczna głębokość montażu tunelu według fachowca, który takich urządzeń zamontował pierdylion - to 15 cm. I to jest słuszna racja, bo Don Kichot waży tylko 7 ton. Ilość wody w zbiorniku ma wpływ na zanurzenie dziobu. Tak jak waga załogi.
Dla Ciebie to jest wielkość pomijalna.

Prosta fizyka archimedejska stanowi, że im dłuższe ramię tym mniejsza siła potrzebna do poruszenia układu. Więc ster strumieniowy powinien być jak najbliżej dziobu. A im większa średnica tunelu tym to ramię w przypadku Don Kichota byłoby krótsze. W końsekwencji może się okazać, że większa moc turbiny nic nie zmieni.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3701 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 120, 121, 122, 123, 124


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 145 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL