Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 12 sie 2025, o 20:01




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3684 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 123  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 mar 2021, o 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
no na jednym maszcie. Co nie oznacza, że na tej samej wysokości....

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2021, o 11:56 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Ponieważ jakość sygnału VHF i zasięg w komunikacji analogowej (mowa) są
decydujące i trudniejsze do utrzymania na dobrym poziomie w porównaniu
z sygnałem digitalnym (AIS) uznałem za istotniejsze posługiwanie się
anteną VHF jako główną i zapasową.

Splitter pozwoli mi na korzystanie z komunikacji na kanale 16 bez ograniczeń jakości
sygnału przy nadto wystarczającej jakości digitalnego sygnału AIS-a.

Gdybym miał zamiar wozić 2 zapasowe anteny zainstalowane na stałe,
to w dalszym ciągu były by to anteny dopasowane do Vhf-ki a nie do AISa.
Rysunek również z informacji Digital Yacht.


Załączniki:
E6941330-C971-4805-BABF-7E33038CE551.png
E6941330-C971-4805-BABF-7E33038CE551.png [ 375.05 KiB | Przeglądane 2373 razy ]

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2021, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
ale my nie mówimy tutaj o antenach zapasowych. Tylko o unikaniu splittera i ODDZiELNYCH antenach dla tych oddzielnych urządzeń

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 mar 2021, o 16:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Montowanie dwóch anten na maszcie slupa jest IMHO bez sensu. Nawet jeśli jedna będzie nad drugą.
I nie chodzi o sam montaż anten, ale także instalacji antenowej...

Gdybym nie miał doświadczenia ze spliterem, dałbym się przekonać. Teraz już nie. To dobre i wygodne rozwiązanie, z którego w każdej chwili mając antenę awaryjną można zrezygnować.

Montaż anteny dedykowanej do AIS ma sens wówczas, gdy jest do dyspozycji antena awaryjna na pasmo radiowe. Albowiem, ponieważ AIS działa z anteny radiowej odwrotnie nie bałdzo, nie bałdzo. :D

Mówimy więc już o 3 antenach i 3 instalacjach antenowych. Co za dużo to i pies nie zeżre. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 08:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4913
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 885
Otrzymał podziękowań: 1946
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
o unikaniu splittera i ODDZiELNYCH antenach dla tych oddzielnych urządzeń
Kurczak napisał(a):
Montowanie dwóch anten na maszcie slupa jest IMHO bez sensu. Nawet jeśli jedna będzie nad drugą.
I nie chodzi o sam montaż anten, ale także instalacji antenowej...

Gdybym nie miał doświadczenia ze spliterem, dałbym się przekonać.
Andrzej Kolod napisał(a):
Splitter pozwoli mi na korzystanie z komunikacji na kanale 16 bez ograniczeń jakości
sygnału przy nadto wystarczającej jakości digitalnego sygnału AIS-a.


Ciekawa dyskusja.
Aby móc świadomie decydować czy splitter czy dwie anteny, IMHO trzeba wiedzieć jak dokładnie działa splitter oraz czy mówimy o odbiorniku AIS czy o nadajniku/odbiorniku.

Nie wiem na 100% jak (tak naprawdę) działa nowoczesny splitter, ale wydaje mi się, że nie może on jednocześnie "puszczać" nadawania z jednego urządzenia i odbioru na inne. Jak rozumiem każdy splitter podczas nadawania z VHF "blokuje" AIS (zarówno nadawanie jak i odbiór) - bo VHF ma pierwszeństwo przed AIS.

przypadek 1: VHF - nasłuch, AIS - nasłuch
zakładam, że oba urządzenia mogą równocześnie odbierać sygnał z anteny - wszystko OK.
Brak różnic obu rozwiązań.

przypadek 2: VHF - nadawanie, AIS - nadawanie
Zachodzi nadawanie VHF, AIS jest "zablokowany" przez splitter. Pytanie czy AIS "wie" że został zablokowany i ponowi transmisję po zwolnieniu PTT? Obawiam się - że nie.
Możliwość nienadania sekwencji AIS

przypadek 3. VHF - nasłuch, AIS - nadawanie.
Nadawanie sekwencji AIS oczywiście ma miejsce, chyba też następuje przerwa (nieodczuwalna z powodu długości transmisji rzędu 26,6 milisekundy) w odbiorze VHF.
Praktycznie - brak różnic obu rozwiązań.

przypadek 4. VHF - nadawanie, AIS - nasłuch.
Odbiór sekwencji AIS - zablokowany, "idzie" priorytetowa transmisja z VHF.
Możliwość nieodebrania sekwencji AIS.

Te przypadki nałożyć trzeba na tabelkę tabelkę częstości nadawania komunikatów:
Załącznik:
AISy-czestosc-nadawania_.jpg
AISy-czestosc-nadawania_.jpg [ 63.51 KiB | Przeglądane 2245 razy ]
i wyobrazić sobie odbiór/nadawanie AIS podczas prowadzonej na VHF korespondencji.

Żeby skomplikować - jeśli mamy AIS klasy A (lub B+) to co się stanie gdy w "wynegocjowanej" (SOTDMA) szczelinie czasowej na nadawanie AIS - nasz splitter zablokuje transmisję? Czy splitter "poinformuje" AIS, aby nie nadawał, lub że transmisji nie "wypuścił"?

Aby nie komplikować - pomińmy nadawanie/odbiór na obu kanałach AIS - "A"(87B) i "B"(88B) - bo to tylko zmniejsza prawdopodobieństwo, ale nie rozwiązuje problemu.

Tutaj chyba to nie do końca tak, że splitter "działa" bądź "nie działa" z praktycznych obserwacji... Albo dokładne badania (przy różnym natężeniu tłoku w eterze i różnych sekwencjach nadawania i odbioru VHF) - albo zrozumienie teorii działania układu...

PS. Chyba że jest odwrotnie i splitter odcina nadawanie VHF (na 1/37 sekundy) i wypuszcza sekwencję z AIS. Miałoby to sens i zapewniło nadanie własnego komunikatu AIS zawsze, a ok. 27 milisekundowa przerwa powinna być niesłyszalna na fonii (ale co z DSC?, przecież splitter "nie wie" czy nadajemy fonią czy DSC... :-( ).
Tak czy siak - problem nieodebrania obcych sekwencji AIS - pozostałby aktualny.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 30 mar 2021, o 09:19 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 2 razy


Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowania - 2: Kurczak, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 09:18 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1389
Podziękował : 102
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: kj
Kurczak montuj spliter + antena awaryjna na bramce i nie przejmuj się krytyką. W zeszłym sezonie pomierzyłem reflektometrem cyfrowym instalacje antenową, ze spliterem jest nieco mniejsza wartość mocy emitowanej. Innych niegodności nie zauważyłem ( spliter em-trak).
Jeżeli nie masz jeszcze AISa to możesz kupić zintegorwany AIS ze spliterem
https://amperflex.com/pl/ais/290-ais-b923.html

Wojtek wyciąg z instrukcji splitera em-traka 300
Operation of the AIS antenna splitter is automatic and requires no user intervention. During operation the antenna splitter will share signals received at your VHF antenna with both the AIS transceiver and the VHF radio. When either the AIS transceiver or VHF radio transmits, the AIS antenna splitter will automatically sense the transmission and route the signal to the antenna. In the event that both the VHF radio and AIS transceiver are transmitting at the same time, the AIS antenna splitter will give priority to the VHF radio

_________________
Pozdrawiam
Krzyś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4913
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 885
Otrzymał podziękowań: 1946
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Krzys napisał(a):
Wojtek wyciąg z instrukcji splitera em-traka 300
Instrukcje producenta - co naturalne - zawsze podkreślają i uwypuklają zalety i pomniejszają (lub pomijają) wady oferowanego rozwiązania... :roll:

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 12:02 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1636
Podziękował : 273
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Przyjmując, że przodujący producenci elektroniki jachtowej wiedzą co konstruują
i nie są już na etapie małych elektromechanicznych przekaźników z ery
centrali telefonicznej ostatnich lat PRL-u, można skoncentrować się nad zbudowaniem sieci
poszerzającej opcje a nie powielające stare „zabobony”.
Gdy fały pozrywają kable w maszcie, gdy maszt zostanie złamany, gdy ptaki, „sznurki”, żyłki
zerwą anteny z masztu wówczas warto mieć coś nadawczo-odbiorczego w innym miejscu,
na przykład na koszu rufowym.
Gdy problemem stanie się jakość głosu i zrozumienie tekstu na kanale 16 na odległość 6 mil przy wspaniałej jakości informacji digitalnej o pozycji statku w odległości o dziwo większej niż widzące się anteny, to zaczniemy się zastanawiać nad doborem anteny mającej zadowolić w sytuacji kryzysowej, antenie zapasowej.

Wszystko jest związane z jakimś kompromisem.
Podejmując decyzję o wydaniu kilku złotych, dorzuceniu ciężaru na pokład czy maszt,
staram się zadać sobie pytanie czy warto, jakie są priorytety.
Cieszę się, gdy na rynku znajdę gotowe, sprawdzone rozwiązania.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 12:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4913
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 885
Otrzymał podziękowań: 1946
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Andrzej Kolod napisał(a):
anteny dopasowane do Vhf-ki a nie do AISa


[...] it is worth reviewing which frequencies are used by AIS and VHF radios. While most AIS users are aware that AIS uses two frequencies to send and receive AIS messages (161.975 & 162.025 MHz), there are actually two additional transmit-only channels (156.775 & 156.825 MHz) used by Class B SOTDMA and Class A transponders for long range message 27 AIS broadcasts intended for reception by AIS satellites and other long range receiving stations. In addition, AIS transponders listen for digital management messages on the DSC channel 70 (156.525 MHz). Standard VHF radio channels range from 156.050 MHz to 157.425 MHz. For example, VHF channel 16 uses 156.800 MHz. [...]
(Class "B SOTDMA" = "B plus")
Częstotliwość 156,775 i 156,825 - to kanały 75 i 76 leżące bezpośrednio "przy" kanale 16 - po 25 kHz w górę i w dół... więc nadawanie na nich przez antenę zestrojoną do kanału 16 - będzie doskonałe! :cool:

Ale oczywiście, tak jak piszesz
Andrzej Kolod napisał(a):
Wszystko jest związane z jakimś kompromisem.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 16:27 

Dołączył(a): 17 paź 2011, o 21:07
Posty: 56
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mając obawy czy urządzenia nie bedą na siebie wpływać zawsze można poszukać couplera (kierunkowego)na dane pasmo i problem z głowy.


Ostatnio edytowano 30 mar 2021, o 16:38 przez kemot, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Krzys napisał(a):
Kurczak montuj spliter + antena awaryjna na bramce i nie przejmuj się krytyką.


Tak zrobię. :)

Będą dwie anteny: na maszcie i awaryjna na koszu rufowym. Instalacje ogarnę tak, aby awaryjnie można było przepiąć przewody antenowe przy spliterze lub z jego pominięciem podłączyć do anteny awaryjnej tylko radio.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 17:26 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
Pytanie zasadnicze. Jak daleko sięga Twoja strefa zainteresowania innymi statkami? 3? 5? 15 mil?
Jeżeli nie masz zamiaru nadawać swojego sygnału AIS maszt wykorzystaj do ukaefki a rufę do aisa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 19:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12613
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jachty i kutry też warto widzieć, a te mają słabe sygnały ais-owe i szybko znikają z zasięgu.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
No, ale jak na mój gust to dla jachtu (V = ca 5 knotów) 3 mile to wystarczająca odległość.

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 19:36 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
AIKI napisał(a):
No, ale jak na mój gust to dla jachtu (V = ca 5 knotów) 3 mile to wystarczająca odległość.

Gdy założymy, że antena jest zamocowana na wysokości 4m to widnokrąg mamy w odległości 2,08x2=4,16 Mm. [Nm dla młodszych]. Pamiętając o ugięciu fal horyzont radiowy będzie oscylował w okolicy 4x4/3=~5,5Mm. Przy sumarycznej prędkości 10w mamy pół godziny na reakcję.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 19:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
To przecież nie tak mało - nie wyobrażam sobie płynięcia pod żaglami na autopilocie bez obecności kogoś na pokładzie...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 19:56 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
AIKI napisał(a):
To przecież nie tak mało - nie wyobrażam sobie płynięcia pod żaglami na autopilocie bez obecności kogoś na pokładzie...

Noc, deszcz, zaparowane okulary... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 20:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Suhur Mash-ha napisał(a):
AIKI napisał(a):
To przecież nie tak mało - nie wyobrażam sobie płynięcia pod żaglami na autopilocie bez obecności kogoś na pokładzie...

Noc, deszcz, zaparowane okulary... ;)

I sygnał z AIS...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 20:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12613
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wiem, że moje zdanie w tej kwestii jest niepopularne, ale po roku doświadczeń przenoszę antenę radiową na rurę na rufie (gdzie była cały czas do zeszłego roku) a nową antenę ais-ową - na maszt. Wolę lepiej widzieć małe jednostki (chodzi głównie i dość nietypowo o jachty w regatach, ale przy okazji inne małe) niż mieć maksymalnie duży zasięg radia.
Była już o tym dyskusja. Nie upieram się przy swoim rozwiązaniu, po prostu podaję je jako alternatywę i inne spojrzenie na temat.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 20:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Tomku, a ja antenę mimo wymiany VHF zostawiam na rufie!
A jak bede miał AIS, to antena pójdzie na maszt.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 mar 2021, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12613
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Colonel napisał(a):
a ja antenę mimo wymiany VHF zostawiam na rufie!
A jak bede miał AIS, to antena pójdzie na maszt.

Czyli mamy podobną opinię na podział i umieszczenie anten.
Oczywiście mam tak, że radio i ais są obok siebie, więc zamiana anten w razie „W” nie jest żadnym problemem.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 05:44 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
waliant napisał(a):
Była już o tym dyskusja. Nie upieram się przy swoim rozwiązaniu, po prostu podaję je jako alternatywę i inne spojrzenie na temat.

Przy pełnej świadomości, że są tacy co nie nadają sygnału AIS.
Piszę to bo mam obawy, że AIS staje się następnym urządzeniem "odbierającym" rozum.



Za ten post autor Suhur Mash-ha otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 07:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12613
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Suhur Mash-ha napisał(a):
Piszę to bo mam obawy, że AIS staje się następnym urządzeniem "odbierającym" rozum.

Tak to bywa, zresztą w ogóle to dotyczy elektroniki.
Ja może uniknę utraty rozumu, bo ploter/ais jest w kabinie i z kokpitu nie jest widoczny. ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4913
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 885
Otrzymał podziękowań: 1946
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
przypadek 1: VHF - nasłuch, AIS - nasłuch
zakładam, że oba urządzenia mogą równocześnie odbierać sygnał z anteny - wszystko OK.
Brak różnic obu rozwiązań.

przypadek 2: VHF - nadawanie, AIS - nadawanie
Zachodzi nadawanie VHF, AIS jest "zablokowany" przez splitter. Pytanie czy AIS "wie" że został zablokowany i ponowi transmisję po zwolnieniu PTT? Obawiam się - że nie.
Możliwość nienadania sekwencji AIS

przypadek 3. VHF - nasłuch, AIS - nadawanie.
Nadawanie sekwencji AIS oczywiście ma miejsce, chyba też następuje przerwa (nieodczuwalna z powodu długości transmisji rzędu 26,6 milisekundy) w odbiorze VHF.
Praktycznie - brak różnic obu rozwiązań.

przypadek 4. VHF - nadawanie, AIS - nasłuch.
Odbiór sekwencji AIS - zablokowany, "idzie" priorytetowa transmisja z VHF.
Możliwość nieodebrania sekwencji AIS.


Na PW otrzymałem informację, że istnieją urządzenia zwane handlowo "splitterami", które potrafią jednocześnie
a) nadawać VHF i słuchać AIS
b) nadawać AIS i słuchać VHF
a nawet
c) jednocześnie nadawać VHF i AIS
(wszystko to przy użyciu jednej anteny).
Jeżeli tak rzeczywiście jest - to mój wywód jest bez sensu, a brać należy pod uwagę (jako minus "splittera") jedynie tłumienie sygnałów (splitter + złącza).

Nie wiem czy to prawda, chętnie przeprowadziłbym praktyczny eksperyment (ale nie dysponuję sprzętem):
1. nadajemy na VHF przez jakiś czas, rejestrując w tym czasie sekwencje z AIS (czy są jakiekolwiek)
2. na b) nie mam pomysłu :-(
3. nadajemy na VHF przez jakiś czas, a na innym odbiorniku AIS (inny jacht?) sprawdzamy czy w tym czasie były sekwencje z naszego AIS (wspomagamy się tabelką z częstością nadawania - najwygodniej byłoby mieć motorówkę > 23 w. z AIS klasy co najmniej "B plus")

Gdyby ktoś takowy eksperyment przeprowadził - proszę o relację.

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 15:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Owszem, tyle takie urządzenia są drogie, kosztują minimum 1000 zł. To, które polecał Szymek, i które kupię kosztuje 1200 zł.

Ja dwa sezony używałem innego i nowy właściciel Dulci będzie z niego zadowolony.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 17:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Kurczak napisał(a):
Owszem, tyle takie urządzenia są drogie, kosztują minimum 1000 zł. To, które polecał Szymek, i które kupię kosztuje 1200 zł.

Hymmm - to aż taka wielka różnica?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 17:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14373
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1960
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie, ale to dobry spliter sprzedawany przez znaną , polską firmę. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Suhur Mash-ha napisał(a):
AIKI napisał(a):
No, ale jak na mój gust to dla jachtu (V = ca 5 knotów) 3 mile to wystarczająca odległość.

Gdy założymy, że antena jest zamocowana na wysokości 4m to widnokrąg mamy w odległości 2,08x2=4,16 Mm. [Nm dla młodszych]. Pamiętając o ugięciu fal horyzont radiowy będzie oscylował w okolicy 4x4/3=~5,5Mm. Przy sumarycznej prędkości 10w mamy pół godziny na reakcję.


well... nie wiem, jak liczysz tą sumaryczną prędkość ale ostatnio jak sprawdzałam to kontenerowce jakby nieco szybsze są... nie mówiąc o promach. 20 w to bardziej realistyczne założenie, a 30w też nie będzie przesadą.

To teraz zastanów się, ile trwa zrobienie kawy...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

AIKI napisał(a):
To przecież nie tak mało - nie wyobrażam sobie płynięcia pod żaglami na autopilocie bez obecności kogoś na pokładzie...


A ja jak najbardziej. Zwłaszcza 200 mil od najbliższego brzegu...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: Andrzej Kolod
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12613
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1773
Otrzymał podziękowań: 4269
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
jak liczysz tą sumaryczną prędkość ale ostatnio jak sprawdzałam to kontenerowce jakby nieco szybsze są... nie mówiąc o promach. 20 w to bardziej realistyczne założenie, a 30w też nie będzie przesadą.

Jedna osoba pisze o jachtach i małych jednostkach, druga o najszybszych kontenerowcach - do bani taka rozmowa.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: wsl85
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 mar 2021, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
waliant napisał(a):
Moniia napisał(a):
jak liczysz tą sumaryczną prędkość ale ostatnio jak sprawdzałam to kontenerowce jakby nieco szybsze są... nie mówiąc o promach. 20 w to bardziej realistyczne założenie, a 30w też nie będzie przesadą.

Jedna osoba pisze o jachtach i małych jednostkach, druga o najszybszych kontenerowcach - do bani taka rozmowa.


Wiesz, ja jestem na jachcie. Liczenie, że wokół mnie będą same jachty to jakby samo do bani jest....

Pomijając fakt, że następny jacht będzie w stanie sam osiągać 15w. Wystarczy, że drugi podobny spotkam, nawet wolnego kontenerowca nie potrzeba.

a czy akurat najszybsze....

Załącznik:
Screenshot 2021-03-31 22.11.21.jpg
Screenshot 2021-03-31 22.11.21.jpg [ 263.9 KiB | Przeglądane 1800 razy ]


Załącznik:
Speed-1-724x1024.jpg
Speed-1-724x1024.jpg [ 69.47 KiB | Przeglądane 1800 razy ]


https://www.marineinsight.com/guideline ... ip-at-sea/

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Ostatnio edytowano 31 mar 2021, o 22:15 przez Moniia, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3684 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 123  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 229 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL