Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 maja 2024, o 16:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 lut 2013, o 14:44 

Dołączył(a): 12 kwi 2010, o 22:02
Posty: 911
Podziękował : 261
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
pough napisał(a):
Jak nie ma siły to jak ma trzymać?

bo on nie trzymie siłom, ale sposobem.

_________________
Pozdrawiam - Maryla
http://www.emerytnafali.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 14:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
Zbieraj napisał(a):
rudekolek napisał(a):
Rolling hitch
Po prostu stoper. Bardzo przydatny do podwieszania buchty na pionowej lub prawie pionowej wancie stalowej. Jeśli kiepsko trzyma (może się to zdarzyć na pionowej, z natury bardziej śliskiej strunówce) okręcamy koniec liny 2 razy dookoła strunówki, ale "luźno", tzn. aby po tych 2 obrotach lina była 20 cm wyżej i tam robimy taki sam węzeł jeszcze raz. Nie ma siły, musi trzymać! :evil:


Dzięki za podpowiedź.
Używam lub zdarzyło mi się użyć stopera do:
1. Do zamortyzowania łańcucha kotwicznego, żeby nie hałasował po nocy np.
2. Zaklinowanego szota lub fału na kabestanie.
3. Wybierania kabestanem mooringu przy silnym wietrze od dziobu, ostatnio wkręconego nieszczęśliwie w ster strumieniowy luźną stroną za knagą, obyło się bez cięcia.

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 15:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
koma5 napisał(a):
bo on nie trzymie siłom, ale sposobem.
I godnościom osobistom. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 15:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Zbieraj napisał(a):
okręcamy koniec liny 2 razy dookoła strunówki, ale "luźno", tzn. aby po tych 2 obrotach lina była 20 cm wyżej i tam robimy taki sam węzeł jeszcze raz


Poproszę bardziej łopatologicznie na przykładzie załączonego obrazka;)

Te dwa luźne okrążenia, to w którym momencie ?
PO zawiązaniu węzła ?
PRZED ? Czy zamiast ? :D

Załącznik:
rolling hitcher.jpg
rolling hitcher.jpg [ 6.93 KiB | Przeglądane 7653 razy ]


I czy lewy fragment niebieskiej liny (ten pracujący - na którym wisi powiedzmy buchta) jest OK, czy też węzeł powinien być zawiązany "odwrotnie" ?
Bo patrząc na obrazek mam wrażenie, że ciągnięcie za lewy odcinek liny w dół będzię powodowało rozluźnienie węzła, a ciągnięcie w górę - jego zaciskanie. :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 15:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
cantos napisał(a):
jest OK, czy też węzeł powinien być zawiązany "odwrotnie" ?
Bo patrząc na obrazek mam wrażenie, że ciągnięcie za lewy odcinek liny w dół będzię powodowało rozluźnienie węzła, a ciągnięcie w górę - jego zaciskanie. :roll:


Jest prawidłowo. Czasem trzeba zrobić większą liczbę oplotów jeśli się zsuwa, tych dolnych na tym rysunku.

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 16:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Łopatologia:
1. Ten górny koniec, na zdjęciu - z prawej, powinien być znacznie dłuższy.
2. Końcem tym owijasz linę pionową tak, żeby linka, po pełnym obrocie wokół pionowej znów znalazła się z prawej, ale o 10 cm wyżej.
3. Robisz jeszcze jeden taki obrót. Linka będzie o 20 cm powyżej węzła.
4. Robisz w tym miejscu węzeł identyczny, jak ten pierwszy.
5. Prawdopodobnie linka na odcinku miedzy węzłami będzie luźna. Bierzesz górny węzeł w dwa palce i przesuwasz go do góry, ile się da.

Uwagi:
1. Te 10 cm jest wielkością umowną. Możesz zrobić górny węzeł o 30 czy 40 cm wyżej, albo robić 3 obroty miedzy węzłami. Chodzi tylko o zasadę.
2. Zaletą takiego węzła jest to, że bez obciążenia możesz go swobodnie przesuwać w górę lub w dół, trzymając rekami za oba supły. Powtarzam - bez obciążenia. To znaczy - jeśli już tam podwiesiłeś buchtę, ale okazało się, że za nisko, jedną ręką unieś buchtę, a drugą przesuń węzeł do góry.
3. Praca węzła polega na tym, że koniec linki (na zdjęciu - dolny), dzięki temu, że jest oddalony od liny pionowej, wykrzywia cały węzeł i zwiększa w ten sposób i zacisk, i tarcie.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 16:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Zbieraj napisał(a):
Łopatologia:
1. Ten górny koniec, na zdjęciu - z prawej, powinien być znacznie dłuższy.
2. Końcem tym owijasz linę pionową tak, żeby linka, po pełnym obrocie wokół pionowej znów znalazła się z prawej, ale o 10 cm wyżej.
3. Robisz jeszcze jeden taki obrót. Linka będzie o 20 cm powyżej węzła.
4. Robisz w tym miejscu węzeł identyczny, jak ten pierwszy.
5. Prawdopodobnie linka na odcinku miedzy węzłami będzie luźna. Bierzesz górny węzeł w dwa palce i przesuwasz go do góry, ile się da.

Uwagi:
1. Te 10 cm jest wielkością umowną. Możesz zrobić górny węzeł o 30 czy 40 cm wyżej, albo robić 3 obroty miedzy węzłami. Chodzi tylko o zasadę.
2. Zaletą takiego węzła jest to, że bez obciążenia możesz go swobodnie przesuwać w górę lub w dół, trzymając rekami za oba supły. Powtarzam - bez obciążenia. To znaczy - jeśli już tam podwiesiłeś buchtę, ale okazało się, że za nisko, jedną ręką unieś buchtę, a drugą przesuń węzeł do góry.
3. Praca węzła polega na tym, że koniec linki (na zdjęciu - dolny), dzięki temu, że jest oddalony od liny pionowej, wykrzywia cały węzeł i zwiększa w ten sposób i zacisk, i tarcie.


Dopisuję: Tak samo (choć na ogół drugi węzeł jest niepotrzebny, bo na linach miękkich jest znacznie większe tarcie) robisz stoper np. na fale, kiedy ci się zakleszczył w kabestanie.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 16:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
Zbieraj napisał(a):
Dopisuję: Tak samo (choć na ogół drugi węzeł jest niepotrzebny, bo na linach miękkich jest znacznie większe tarcie) robisz stoper np. na fale, kiedy ci się zakleszczył w kabestanie.

Przykład zastosowania na zakleszczonym szocie:

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.



Za ten post autor rudekolek otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Zbieraj
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lut 2013, o 16:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
O, właśnie! Zwróć uwagę na 22 sekundę. Facet robi to, o czym pisałem. Przesuwa drugi (w sensie kolejności wiązania) węzeł, żeby zlikwidować luz między węzłami.

Rudekolek, dzięki za ilustrację mojej łopatologii :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lut 2013, o 18:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12984
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2922
Otrzymał podziękowań: 2595
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
rudekolek napisał(a):
3. Wyblinka (odbijacze)
Nie bardzo - lubi się zacisnąć albo rozwiązać.
Ja do odbijaczy stosuję żeglarski z pętelką zamiast dwóch półsztyków.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: rudekolek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 lut 2013, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
Stara Zientara napisał(a):
rudekolek napisał(a):
3. Wyblinka (odbijacze)
Nie bardzo - lubi się zacisnąć albo rozwiązać.
.

Oj lubi się rozwiązać głównie taka zabezpieczona z pętelką pozostawiona na noc. Dlatego na portowo warto zawiązać półsztyki zamiast pętelki, albo przynajmniej wywlec pętelkę. Zaleta wyblinki jest taka że, łatwo podczas manewru można regulować wysokość odbijacza i szybko go zdjąć w celu uratowania innej części jachtu.

Stosując węzeł żeglarski do odbijaczy pozbywamy się jednego do nauczenia, pozostaje tylko 6. :D

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2013, o 16:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
rudekolek napisał(a):
taka zabezpieczona z pętelką Dlatego


Miałem nadzieję ,że taka wyblinka jakoś się nazywa. Bo jak to brzmi : zawiąż wyblinkę z pętelką. Całkowicie nie profesjonalnie. Autorytet skipera upada.
Może by coś wymyśleć.
Prosty z pętelką to refowy , bo do refowania.
Może więc wyblinka z pętelką to odbijaczowy ?

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2013, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Nie mam tego problemu. Za użycie wyblinki na moim jachcie jestem skłonny przeciągać pod kilem. A ponieważ jestem leniwy, a przeciąganie to ciężka praca,to wciągam zamiast przeciągać. Na krótką listę!

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2013, o 19:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
Colonel napisał(a):
Nie mam tego problemu. Za użycie wyblinki na moim jachcie jestem skłonny przeciągać pod kilem. A ponieważ jestem leniwy, a przeciąganie to ciężka praca,to wciągam zamiast przeciągać. Na krótką listę!


No to muszę definitywnie zaprzestać używania tego węzła :lol:. Trudno co robić.

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2013, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Albo możesz ze mna nie pływać:D

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lut 2013, o 20:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 maja 2009, o 13:15
Posty: 249
Podziękował : 78
Otrzymał podziękowań: 37
Uprawnienia żeglarskie: szyper łodzi rekreacyjnych
Colonel napisał(a):
Albo możesz ze mna nie pływać:D


"Prawo człowieka wolnego" :D

_________________
Pozdrawiam,
rudekolek

"Ty mnie chroń od lądu, a ja Ciebie ochronię przed morzem" - rzekła łódź do swego kapitana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lut 2013, o 09:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Wyblinka albo "Tequila", tertium non datur?

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2013, o 11:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2011, o 08:07
Posty: 580
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 93
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: kj
Colonel napisał(a):
Nie mam tego problemu. Za użycie wyblinki na moim jachcie jestem skłonny przeciągać pod kilem. A ponieważ jestem leniwy, a przeciąganie to ciężka praca,to wciągam zamiast przeciągać. Na krótką listę!

A mogę zapytać dlaczego? Dlaczego, aż tak ostro akcentujesz to 'wyblinkom - nie!' ? :)

_________________
Piotr "Kefas" Gryko


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2013, o 12:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Napisalem powyżej...

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2013, o 16:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2011, o 08:07
Posty: 580
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 93
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: kj
Colonel napisał(a):
Wyblinka lubi się zacisnąć,szczególnie na namoczonej linie, a węzeł powinien się łatwo wiązać i być łatwo rozwiązywany na życzenie ale pewnie trzymający. Po za tym mam trudność w rozwiązaniu jej "po omacku", na dotyk.

Rozumiem, że o to chodzi?

Przeoczyłem ten wpis, może dlatego, że problem wydał mi się wyolbrzymiony. Nigdy nie miałem takich problemów. Może dlatego, że używam wyblinki tam gdzie wiem, że nie będę miał z nią problemów? ;)

Ale, żeby pod kilem przeciągąć? :D

_________________
Piotr "Kefas" Gryko


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lut 2013, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Albo na krótka liste wciagnąć!

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL