Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 16:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 151 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 07:45 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Kilka dni temu dostałem 78s w prezencie. W Warszawie moge pogazać jeżeli jest potrzeba "pomacania" przed zakupem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 10:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
SlaWasII napisał(a):
A może mnie jaki uczony w piśmie powiedzieć coś o tajemniczej tablicy pływów w jaką są wyposażone niektóre modele? Czy może to tylko marketing... znaczy, działa jak pływy w zegarku...


Tablice pływów nie są funkcja GPS-a (w każdym razie nie jest tak w żadnym znanym mi modelu ręcznym Garmina) jako urządzenia tylko właściwością map Garmina. Są podawane dla niektórych portów - to jest osobna mapa z informacjami o pływach do załadowania do GPS-a). Zgadzają sie z innymi źródłami.

Dodam obrazek jak to wygląda ... jeżeli chcesz ;-).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 11:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
zxc napisał(a):
76 csx - ten ma dodatkowo czujnik cisnienia i kompas magnetyczny - oba 'ficzery' zeglarsko praktycznie nieprzydatne).

Mylisz się zdecydowanie, jeśli chodzi o czujnik ciśnienia.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 12:54 

Dołączył(a): 18 sie 2011, o 17:51
Posty: 14
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: młodszy pomoc. 2-go zastępcy 3go oficera
Czy Waszym zdaniem warto dopłacać za S (sensors) przy 76 albo 78?
Różnica w cenie nowego 78 to około 250zł, przy używanym 76 będzie mniejsza. W zamian dostajemy kompas i barometr. Na ile przydają się one w praktyce?

Wyżej w tym wątku pojawiła się opinia, że kompas najlepiej wyłączyć bo jest energochłonny.
Barometr, domyślam się, że pozwala przewidzieć zmiany pogody choć zwykle mamy kilka innych/lepszych źródeł które ją dostarczają. Może trudniej o nie na oceanie i wtedy rola barometru w GPS pewnie rośnie.

Była też opinia "zdecydowanie z S", dlaczego?

Pozdrawiam,
Artur


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 13:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Stara Zientara napisał(a):
zxc napisał(a):
76 csx - ten ma dodatkowo czujnik cisnienia i kompas magnetyczny - oba 'ficzery' zeglarsko praktycznie nieprzydatne).

Mylisz się zdecydowanie, jeśli chodzi o czujnik ciśnienia.


Możesz mieć rację, bo o stosowaniu barometru do bezpośredniego prognozowania pogody na morzu to czytałem tylko, dziecięciem będąc, w serii "Wielcy Żeglarze" ;-). Chętnie przeczytam jak to praktycznie wykorzystać.

... ale, jeżeli ja używam tego samego GPS-a w innych okolicznościach przyrody i po włączeniu w górachy pokazywana wysokość "pływa" w zakresie +-30 m to trochę tracę zaufanie do tego narzędzia jako barografu (w ostanim rejsie poziom Bałtyku zmieniał mi się w zakresie -2 -5, ale nie obserwowalem stale). No ale na morzu termika (w zwiazane z nią loklane zmiany cisnienia) jest slaba a poziom dosyć stabilny - może jest inaczej. Mechaniczny (membranowy) barometr to przynajmnie pokazuje prawdziwą pierwsza pochodną ciśnienia jak się puknie w niego ...

Kompas magnetyczny tamże po prostu kłamie, czasami ostrzegając o tym (poziom trzeba trzymac aby pokazywal dobrze -> to podobno jest poprawione w serii 78/62) ale czasami nie - rozkalibrowany potrafi kłamać o 90 stopni i nie ostrzegać.

pozdrawiam
zxc


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 13:50 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Mam 78s i tam nie trzeba trzymać poziomu. Kompas w trakcie zabawy był bardzo dokładny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 14:02 

Dołączył(a): 23 wrz 2010, o 09:40
Posty: 571
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
zxc napisał(a):
Możesz mieć rację, bo o stosowaniu barometru do bezpośredniego prognozowania pogody na morzu to czytałem tylko, dziecięciem będąc, w serii "Wielcy Żeglarze" . Chętnie przeczytam jak to praktycznie wykorzystać.

Sama wartość ciśnienia, jest niewystarczająca do prognozowania czegokolwiek (choć gwałtowny spadek może pełnić rolę lampki ostrzegawczej), nie mniej, znajomość wartości i tendencji może być bardzo przydatna. Aby z niej korzystać należy jednak posiadać pewną wiedzę. W najproszym zastosowaniu, barometr daje możliwość zweryfikowania wczesniej pobranej prognozy pogody w stodunku do tego co aktualnie zachodzi. Możesz się dzięki temu zorientować, czy nagorsze dopiero przed tobą itp. Taka informacja to czasem klucz do decyzji o zmianie planów. Dla bardziej kompetentnych osobników (lub nawet "bardzo"), rozróżniających subtelne typy cumulusów oraz ich rozwój dobowy, konfrontacja obserwacji z odczytem barometru i wiatromierza, pozwala na określenie zjawisk zachodzących w atmosferze a więc i pozwala pokusić się o jakąś prognozę.
Mam nadzieję, że sam nie będąc wielkim żeglarzem, choć troche rozjaśniłem :)

Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 14:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Barometr w 78s działa dobrze, nie zaobserwowałem problemów. Kompas jest przydatny tylko jeżeli się nie poruszamy, w praktyce oznacza to że przydaje się podczas pieszych wycieczek kiedy zatrzymujemy się i sprawdzamy w którym kierunku trzeba iść.

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 15:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
zxc napisał(a):
... ale, jeżeli ja używam tego samego GPS-a w innych okolicznościach przyrody i po włączeniu w górachy pokazywana wysokość "pływa" w zakresie +-30 m to trochę tracę zaufanie do tego narzędzia jako barografu (w ostanim rejsie poziom Bałtyku zmieniał mi się w zakresie -2 -5, ale nie obserwowalem stale).


Tylko ten problem masz przy każdym ciśnieniowym wysokościomierzu. Problem dość oczywisty, jak chwilę pomyśleć... Bo jak pracuje takie urządzenie? Ano po prostu sprawdza, jak się zmienia ciśnienie i z tego wylicza wysokość, bo zmiana ciśnienia wraz z wysokością jest praktycznie liniowa. Problem wspomnianych przez ciebie "niedokładności" wynika z tego, że żadne tego typu urządzenie nie jest w stanie powiedzieć, a raczej odróżnić - czy zmieniła się wysokość, czy po prostu pogoda (wyż/niż). Jeśli wędrujesz po górach przez cały dzień - nie unikniesz tych niedokładności. Bo pogoda się w tym czasie zmienia, co wpływa na odczytywane przez czujnik ciśnienie.

BTW, dlatego piloci kalibrują wysokościomierze baryczne do obecnego ciśnienia na lotnisku, podanego im przez wieżę - wysokość pasa wszak znają, jak przypiszą do niej daną wartość ciśnienia to mają bardzo dokładny pomiar. Ale w ich przypadku to są minuty, a nie godziny, a i tak (jak to oni zwykle robią) dublują to urządzeniami niezależnymi od ciśnienia :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 17:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Moniia napisał(a):
Jeśli wędrujesz po górach przez cały dzień - nie unikniesz tych niedokładności.

Dokładnie!
Ja mam baro w zegarku. Jest bardzo dokładne. Jeśli chcę mierzyć wysokość, to muszę wklepywać pracowicie, co jakiś czas wysokość odczytaną z pewnego źródła. Na szlakach można spotkać informacje o wysokości na jakiej znajduje się turysta. Po wklepaniu, przez jakiś czas można sprawdzać wysokość - z jakąś tam dokładnością wynikającą ze zmiany pogody.
Spadek ciśnienia na tym samym poziomie o więcej niż 2 atmosfery na godzinę, budzi bojaźń... będzie sztormowo...

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ja mam w 76 sztywno ustawioną wysokość 0 m i GPS wspaniale robi za barograf - mam dokładny wykres zmian ciśnienia przez ostatnie 48 godzin. Z tego można wyciągnąć wiele wniosków (w zasadzie jest to w zakresie programu szkolenia na st.j.).

Natomiast kompas musi być często kalibrowany, np. po każdej zmianie baterii.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 20:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
zxc napisał(a):
Dodam obrazek jak to wygląda ... jeżeli chcesz ;-).

Chcę. :D

Moja leciwa nawigacja samochodowa nie chce się zepsuć. Jak się zepsuje, korci mnie by dołożyć i wziąć jakiegoś ręczniaka. Lubię takie zabawki. Uprzedzę ewentualne rady - to taki kaprys... nie wiem jeszcze czy go zrealizuję. Sie zobaczy. :cool: Informacje o fotoradarach i suszarkach, które znam na pamięć po kilku latach jeżdżenia z Automapą tymi samymi trasami, trochę mnie znudziły. Tu lepsze jest CB-radio. Najważniejsza dla mnie funkcja Automapy, to trafienie do celu. :-P Z tego co widzę, ręczniakiem też się da. A może czegoś nie wiem?

Pytanie dodatkowe: Ile czasu popracują aktywnie akumulatorki, po pełnym naładowaniu?

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Niektóre ręczniaki mają routing samochodowy, np. 76CSx. Ze względu na brak głośnika nie gadają, lecz sygnalizują manewr piknięciem i wyświetleniem komunikatu.

Na bateriach (a właściwie na aku AA 2x2500 mAh) mój wytrzymuje bez podświetlenia do 16 godzin. W samochodzie zasilam go z gniazda zapalniczki, na jachcie z USB laptopa, więc aku służą jako rezerwa i na wyjścia piesze.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Stara Zientara napisał(a):
Niektóre ręczniaki mają routing samochodowy, np. 76CSx.

A da się jakoś wsadzić jakąś bazę ulic i adresów?

Stara Zientara napisał(a):
Na bateriach (a właściwie na aku AA 2x2500 mAh) mój wytrzymuje bez podświetlenia do 16 godzin.

I o to biega. Na szuwarowych czarterach nie zawsze jest zapalniczka, a lubię zapisywać tracki. Czyli cały dzień pływania zapisze. Thx.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 30 wrz 2011, o 21:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Stara Zientara napisał(a):
Natomiast kompas musi być często kalibrowany, np. po każdej zmianie baterii.
Ważniejsze pytanie odnośnie ręczniaka na łódkę jest PO CO? Po co elektroniczny kompas w ręczniaku?
Do namiarów w absolutnej flaucie? No bez przesady!

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 00:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Obiecane obrazki, trochę przyjaźniej to wygłada na PC (Map Source).

-- 1 paź 2011, o 02:05 --

Stara Zientara napisał(a):
Ja mam w 76 sztywno ustawioną wysokość 0 m i GPS wspaniale robi za barograf - mam dokładny wykres zmian ciśnienia przez ostatnie 48 godzin. Z tego można wyciągnąć wiele wniosków (w zasadzie jest to w zakresie programu szkolenia na st.j.).


To bardzo ogólne stwierdzenie ... ale tak praktycznie? Ja rozumiem, że przy żegludze oceanicznej to jest dosyć ważna informacja bo nie ma innej, podobnie aktualnej dla naszego miejsca w czasoprzestrzeni, ale tak pływając po Bałtyku czy Śródziemnym, kiedy codziennie (lub prawie) masz prognozę co jeszcze można wyciągnąć z barogramu czego nie widać za oknem, znaczy bulajem ... poza kolejnym parametrem do weryfikacji, że kolejny raz meteorolodzy dali du.. znaczy pomylili się? Jak filtrujesz dobowe wahania ciśnienia związane z ze zmianą temperatury? Jak filtrujesz zmiany ciśnienia zwiazane z przemieszczaniem się i ze zmianą temperatury ląd/morze (port gorąco/morze chłodno)?

BTW (Moniia i maciek.k) : ja jestem pilotem :)


Załączniki:
Komentarz: Dla wybranego miejsca prognoza w formie wykresu.
IMG_7739.JPG
IMG_7739.JPG [ 232.77 KiB | Przeglądane 6272 razy ]
Komentarz: Na mapie są zaznaczone miejsca (najczęściej porty) dla których jest prognoza pływów
IMG_7738.JPG
IMG_7738.JPG [ 237.82 KiB | Przeglądane 6272 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 07:11 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
zxc napisał(a):
BTW (Moniia i maciek.k) : ja jestem pilotem :)


Ziółku, to ty?

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 07:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Ziółku, dzięki za wykresy.
zxc napisał(a):
Jak filtrujesz zmiany ciśnienia zwiazane z przemieszczaniem się i ze zmianą temperatury ląd/morze (port gorąco/morze chłodno)?

Może wsadzić ręczniaka za pazuchę... tam jest w miarę stała temperatura. :lol:
Mówiąc serio, jaki może być błąd pomiaru wynikający z różnicy temperatur? Moja zabawka, Casio Protrek, rysuje mi gustowny wykresik. Obserwuję go od dwóch lat, temperatura zegarka na nadgarstku jest od ok. 27,0 do 33,0. Po tendencji zmian ciśnienia wiele można wywnioskować. Sama informacja jakie mamy ciśnienie mało mówi. Np. obecnie jest u mnie 994 hPa (jestem na wysokości 230 mnpm czyli trza dodać do tego 12hPa na każde 100m i będzie to co podają w TV).
Dla mnie ciekawsze jest to: ciśnienie od 8 godzin spada ok. 1 hPa na 4 godz. Czyli jest praktycznie stałe. Na niebie zero chmur. Kompletna flauta. Ranek rześki. Słońce świeci. Z pogodą nic ciekawego się dziś nie podzieje...

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 08:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13169
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
zxc napisał(a):
Ja rozumiem, że przy żegludze oceanicznej to jest dosyć ważna informacja bo nie ma innej, podobnie aktualnej dla naszego miejsca w czasoprzestrzeni, ale tak pływając po Bałtyku czy Śródziemnym, kiedy codziennie (lub prawie) masz prognozę co jeszcze można wyciągnąć z barogramu czego nie widać za oknem, znaczy bulajem ... poza kolejnym parametrem do weryfikacji, że kolejny raz meteorolodzy dali du.. znaczy pomylili się?

Przy żegludze oceanicznej też się odbiera prognozy. Cały ten ręczniak jest zbędny, bo na jachcie elektroniki jest masa. Potrzebny jest, gdy ona zawiedzie. A wtedy prognoz też pewnie nie będzie.

Poza tym własny barometr pozwala na określenie lokalnych anomalii, których ogólna prognoza na pół Bałtyku lub Adriatyku nie wyłapie.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 09:02 

Dołączył(a): 27 mar 2008, o 12:38
Posty: 429
Lokalizacja: Tamiza
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: brak
SlaWasII napisał(a):
Ziółku, dzięki za wykresy.


To on :)

_________________
Leszek, s/v Saoirse
http://jachtsaoirse.blogspot.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 09:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
leo828 napisał(a):
To on :)

Pojęcia nie mam... skoro tak twierdzisz...
Poznaliśmy się wczoraj. :D

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 09:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 mar 2010, o 21:57
Posty: 1308
Lokalizacja: Wrocław-no prawie
Podziękował : 204
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: starczają na to, czym pływam
Podłącze się do tematu, czy któryś z tych GPS, można kabelkiem USB podłączyć do kompa, nie do zgrywania danych, ale jako nadajnik widoczny jako COM X, np do programu nawigacyjnego?

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 10:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
doktor napisał(a):
Podłącze się do tematu, czy któryś z tych GPS, można kabelkiem USB podłączyć do kompa, nie do zgrywania danych, ale jako nadajnik widoczny jako COM X, np do programu nawigacyjnego?

-> poprzednia strona wątku

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 20:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Olek napisał(a):
Do tego programik Garmin Spanner 2.1 i mam NMEA przez USB


Niestety spanner nie chodzi na Win 7.

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 20:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Stara Zientara napisał(a):
Przy żegludze oceanicznej też się odbiera prognozy. Cały ten ręczniak jest zbędny, bo na jachcie elektroniki jest masa. Potrzebny jest, gdy ona zawiedzie. A wtedy prognoz też pewnie nie będzie.


Elektroniki jest zwykle dużo ale barografy nie są chyba obecnie bardzo popularne? Żeby użyć czegoś (narzędzia lub metody) w warunkach awaryjnych trzeba zwykle trochę potrenować w warunkach cieplarnianych. Obserwacja prognoz pogody i ich weryfikacja jest dla mnie czymś co robię codziennie, przynajmniej w sezonie, dlatego chętnie 'poszerzę spektrum' o obserwację barogramu. Na razie poza jakimiś tam podstawami teoretycznymi ... to wiem, że praktycznie to nie wiem.

Stara Zientara napisał(a):
Poza tym własny barometr pozwala na określenie lokalnych anomalii, których ogólna prognoza na pół Bałtyku lub Adriatyku nie wyłapie.


No to jest w sumie najciekawsze, jakieś 10 zdaniowe wprowadzenie do tematu (powiedzmy o Adriatyku), byś popełnił? Tak, żeby chociaż słowa kluczowe do gógla były ;-)

pozdrawiam
zxc

PS
Tak, to ja :cool:


Ostatnio edytowano 1 paź 2011, o 21:14 przez zxc, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 21:01 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie rozumiem. Wytłumaczcie pls laikowi jak zmusić by programy nawigacyjne w kopnie widziały mój gps garmin 78s?
Mam kabelek usb. Soft: MaxSea, OpenCPM.
Podłączająć GPSa do usb widzę go w kompie jako dysk zewn. oraz widzę go w MapSource.
W innym sofcie go nie widzę.
Będę wdzięczny za prostą instrukcję jak dla lamera.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 11:18
Posty: 76
Lokalizacja: Śląsk
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
SlaWasII napisał(a):
zxc napisał(a):
Jak filtrujesz zmiany ciśnienia zwiazane z przemieszczaniem się i ze zmianą temperatury ląd/morze (port gorąco/morze chłodno)?

Może wsadzić ręczniaka za pazuchę... tam jest w miarę stała temperatura. :lol:
Mówiąc serio, jaki może być błąd pomiaru wynikający z różnicy temperatur?


Chodziło mi raczej o to, że w ciagu dnia jak rośnie temperatura powietrza to maleje jego ciśnienie (przynajmniej teoretycznie powinno) nad lądem bardziej maleję bo się bardziej ogrzewa a nad morzem mniej (no i bryza morska powstaje ...) ale czy to widać na barogramie? Jak praktycznie 'odjąć' ten efekt od zmian związanych z przemieszczaniem się układów ciśnienia? Ale może :oops: ... ja za bardzo komplikuję?

pozdrawiam
zxc


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
plitkin napisał(a):
Nie rozumiem. Wytłumaczcie pls laikowi jak zmusić by programy nawigacyjne w kopnie widziały mój gps garmin 78s?
Mam kabelek usb. Soft: MaxSea, OpenCPM.
Podłączająć GPSa do usb widzę go w kompie jako dysk zewn. oraz widzę go w MapSource.
W innym sofcie go nie widzę.
Będę wdzięczny za prostą instrukcję jak dla lamera.


W przypadku Garmina na kompie musisz zainstalować taki soft Garmin Spannel,
( http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=1627 ) tworzy on taki wirtualny port i zbiera dane z gpsa i wystawia je softowi nawigacyjnemu - soft ten widzi Spannera jako port com i pobiera z niego dane. Nie działa na Win 7.

Garmin -> USB -> Spanner -> COMx -> ( MaxSea, OpenCPM, inne )

Działa z Oregon 550.

_________________
Pozdrawiam
Tomek



Za ten post autor Banan otrzymał podziękowanie od: plitkin
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 1 paź 2011, o 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
Banan napisał(a):
Niestety spanner nie chodzi na Win 7.

MaxSea tez nie ;) chyba że masz lepszą "vitaminkę" powodującą działanie pod 7

_________________
Olek Kwaśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: reczny gps
PostNapisane: 2 paź 2011, o 09:29 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Spanner nie widzi mojego GPSa. Soft: 2.90, model 78s. Po włączeniu usb na ekranie gpsa tylko symbol usb i nie mogę korzystać z urządzenia dopuki nie odłącze kabelka (wszystkie klawisze nie aktywne).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 151 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL