Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 16:07




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 79 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lis 2013, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Żeby nie było że komuś wzbraniam, lub odradzam :), ale po co na sailforum roztrząsać takie problemy? Większość żeglarzy doskonale radzi sobie z takim sprzetem jakim dysponuje aktualnie, a w przyszłości będzie tylko łatwiej bo technologia zap... jak oszlała i wszystko jest coraz łatwiejsze prostsze bardziej niezawodne itd. Uważam że sztuczne problemy
- czy pozostanie jeden format map cyfrowych? A jakie to ma znaczenie dla bezpieczeństwa żeglugi i skąd możemy wiedzieć. A jakby kilka lat temu ktoś zapytał: czy Nokia zmonopolizuje rynek telefonów komórkowych? Jak zostanie jeden format - to sie będziemy martwić.
- co musimy a co powinniśmy wiedzieć o nowych mapach?
Nic nie musimy a im wieięcej będziemy wiedzieli - tym lepiej dla naszego dobrego samopoczucia, a jak będziemy potrzebowali - to się dowiemy o takich mapach z jakimi bedziemi mieli do czynienia
- jak jest percepcja....
to mi przypomina anegdotkę kiedy znajomy doktor z krakowskiej AWF zniesmaczony po udziale w obronie prac magisterskichrzekł: "dacie wiarę - koleś po licznych ankietach i badaniach odkrył, że jak chłop jest wysoki i silny , to pchnie kulą dalej niż niski i słaby"... No to jaką "będziemy mieli percepcję"? :)
- syndrom play station - cóż to aż cóż (dwa życia cy cóś?)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
zgodnie z prawem pozostają tylko mapy papierowe plus dodatkowo to co lubisz.

... Badelek z colą??? Nie trzeba było :roll:

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2013, o 07:25 
dudeusz75 napisał(a):
wystarczyło podać link do wątku który jest rozwinięciem Twojej enigmatycznej, jak dla mnie, wypowiedzi:


Dedeuszu, czy ja wyglądam na Ducha Świętego? Wystarczyło zapytać jeśli coś CIEBIE zainteresowało. Ja uważałem, że mówienie po raz 3 tego co jest w innych wątkach jest rzeczą zbędną. Zatem, proszę, powstrzymaj się od osobistych wycieczek i pytaj.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2013, o 08:30 
SIRK napisał(a):
Dziwny format pozycji, jeżeli to maja być stopnie to opisałeś cześć południowego Pacyfiku który nie jest jeszcze pokryty mapami ENC, w każdym razie jeżeli wybierasz się na Rapa Nui to zgodnie z prawem pozostają tylko mapy papierowe plus dodatkowo to co lubisz.

Czy to ma być jakiś test czy prowokacja?

pozdrowienia,
Krzysztof


Krzysztofie, format współrzędnych jest całkiem normalny (nawet całkiem zgodny z tym co podaje w NMEA GPS dla ECDIS i ECS). Masz jednak rację co do malusieńkiej prowokacji...
Stawiając tezę, że "ENC (Electronic Navigational Charts) są tylko jedne", zgadywałem że masz na myśli oficjalne komórki S57 produkowane przez poszczególne Biura Hydrograficzne państw.

Współrzędne które podałem rzeczywiście dotyczyły obszaru Pacyfiku na zachód od południowych wybrzeży Chile (jak zapewne domyśliłeś się - nie był to obszar przypadkowy)

Jednak ENC to nie tylko Biura Hydrograficzne. Jest wiele firm produkujących swoje ENC. IHO (International Hydrograpfic Organization), aby wspomóc dostępność i dystrybucję map wskazuje obecnie na dwa ośrodki dystrybucji ENC: PRIMAR oraz ic-ENC; tzw. RENC (Regional ENC Coordination Centers). Każdy może założyć RENC. Ważne, że musi to być organiazacja non-profit.

PRIMAR to organizacja założona przez rządy państw: Brazylii, Kanady, Chorwacji, Azja Wschodniej, Danii, Estonii, Indii, Finlandii, Włoch, Francji, Japonii, Gruzji, Korei, Grecji, Malakki i Cieśniny Singapuru, Iranu, Ukrainy, Łotwy, USA, Litwy, Mozambiku, Norwegii, Polski, Rosji, Szwecji... i IC-ENC.

IC_ENC tworzą tzw VARy (Value Added Resellers): ChartCo, ChartWorld, Datema, Jeppesen, Maris, Navtor, Primar i ... Admiralty

W obecnym stanie prawnym IHO dopuszcza stosowanie innych ENC, na obszarach gdzie jest brak pokrycia przez ENC biur hydrograficznych. Zatem, w podanym obszarze można zastosować komórki CM93 Jeppesena czy Admiralty... co wykazała Monia.

Dla Dedeusza ;) więcej na: http://www.iho.int/srv1/index.php?option=com_content&view=article&id=332&Itemid=408


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2013, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Podziękowałem Monii za przykładną lekcje pokory.

Tylko winni się tłumaczą dlatego spróbuje się trochę wytłumaczyć.
Używałem programu DATEMA Chartplanner holenderskiego dystrybutora, niestety nie aktualizowałem ostatnio tego programu i to jest prawdopodobnie przyczyna pomyłki, „mea culpa”

Moniia, posiadam polski paszport i pływam najczęściej pod biało-czerwona, także obowiązuje mnie prawo polskie. Prawo to tworzone jest na wzór prawa międzynarodowego, no może trochę zbyt rygorystycznie ale jednak i to nie jest moja wina.

Jacek bardzo dokładnie nam wyjaśnił niuanse, za co także dziękuje ale chyba nie wszystko się zgadza.

Mapy wektorowe C-Map formatu CM93-3 chociaż swoim zasięgiem pokrywają prawie cały świat i są uznane za jedne z najlepszych map cyfrowych nie mają statusu „mapy oficjalnej” . Niestety nie posiadają one autoryzacji żadnego państwa nadbrzeżnego chociaż są zgodne z formatem IHO S-57 wersji 3.1

Do „Jeppesena” mam sentyment także będę odwoływał się do informacji zawartych na jego oficjalnej stronie, zakładam że są aktualne i prawnie obowiązujące.

Proszę zwrócić uwagę, iż jedynie przy opisie tych serwisów gdzie oferuje się „oficjalne mapy ENC” podaje się informacje o spełnianiu wymogów IMO odnośnie „paper less navigation”

Opisując serwis Jeppesen Professional + w którym oferuje się mapy wektorowe własnego formatu i własnej produkcji, mówi się jedynie o „aid to navigation only”
Podaje się także, że na akwenach gdzie nie występują ENC mogą być one z powodzeniem wykorzystywane pod warunkiem posiadania map papierowych.
Nawet w swoim poradniku o E-navigation określa się własne mapy wektorowe terminem non-ENC chart.

Osobiście preferuje taką skróconą definicje map ENC, mapy wektorowe spełniające dwa warunki;
-prawny, być autoryzowane przez administracje danego państwa nadbrzeżnego
-techniczny, być zgodne z wymaganiami IHO

Nie musza one być produkowane przez państwo nadbrzeżne wystarczy, że dane państwo autoryzuje producenta. Ale jak mamy interpretować ten warunek przy mapach otwartych akwenów bez linii brzegowej? Zakładam, że w tym wypadku obowiązuje jedynie prawo rynku/tradycji. Admiralicja Brytyjska wykorzystała taką sytuacje opracowując oficjalne mapy ENC na dotychczasowych „białych plamach”

Moniia nie podała żadnego substytutu mapy ENC, jest to jak najbardziej „IMO approval ENC” zwróćmy uwagę na numeracje tych map, GBxxxxxx

Na Atlantyku nawet „generalki” zawierające linie brzegowa zostały opracowane przez UKHO jako ENC i posiadają one numeracje brytyjską.

Jak to jest możliwe? – prawdopodobnie uzyskali zgodę państwa nadbrzeżnego , dlaczego Jeppesen tak nie postąpił? – nie wiem i nie rozumie.

Co do drugiego warunku to jest on niepodważalny, żadne inne formaty map wektorowych lub mapy rastrowe nie mogą być uznane za „IMO approval” dlatego są one określane jako „aid to navigation only” i nie mogą one także zastąpić map papierowych.

Oczywiście tak mówi prawo i prawo to dopuszcza czasowe zwolnienia które obecnie trąca swoja moc.

ENC nie jest synonimem dowolnej mapy elektronicznej, wręcz przeciwnie jest to mapa o restrykcyjnie określonych parametrach technicznych oraz wyraźnie określonej sytuacji prawnej i autoryzacyjnej.

Generalnie to dla nas żeglarzy może nie jest to wszystko takie ważne, przynajmniej na chwile obecną i nie ma o co kopii kruszyć.

Jednak nadal intryguje mnie pytanie jak ukształtuję się rynek na przykład za dwa lata. Określa się, że od 2016 roku ponad 60proc. komercyjnej floty będzie musiało być wyposażone w ECDIS z mapami ENC i proces ten będzie nadal postępował.

Zapewne segment jednostek zwolnionych z tego obowiązku nadal będzie spory pytanie tylko jak na taka sytuacje zareaguje „niewidzialna ręka rynku”.
Zwróćmy uwagę w jakie mapy i publikacje klasyczne zaopatrywaliśmy się i jak popularne były publikacje dedykowane wyłącznie dla żeglarzy?

ps
Przykład Sajmona z Nokia uważam za trochę nietrafiony, do rozmów służbowych nikt nam nie narzucał posługiwania sie „symbianem” i całe szczęście.

A o „PlayStation Sydrome” postaram się napisać w następnym poście jeżeli oczywiście tylko kogoś to interesuje. Przyznam się, że bardziej zajmuje mnie „różnica w percepcji” przy planowaniu/monitorowaniu podroży na 10calowym ekranie, pod wpływem konstruktywnej krytyki jednego z kolegów wybrałem tylko jedna opcje.

Pozdrowienia,
Krzysztof

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof



Za ten post autor SIRK otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2013, o 14:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 paź 2011, o 18:24
Posty: 3405
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 256
Otrzymał podziękowań: 1141
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Achaaaa!!! :D

_________________
Tomek Sosin - +48 724 334 721
... jakby było lepiej - to by sie nie dało wytrzymać!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2013, o 14:13 
SIRK napisał(a):
Osobiście preferuje taką skróconą definicje map ENC, mapy wektorowe spełniające dwa warunki;
-prawny, być autoryzowane przez administracje danego państwa nadbrzeżnego
-techniczny, być zgodne z wymaganiami IHO


Krzysztofie, oczywiście możemy na potrzeby dyskusji preferować Twoją definicję ENC. Moja znajomość angielskiego nie jest najlepsza, ale osobiście preferuję wyjaśnienie Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) w tej kwestii:

"The electronic chart is a relatively new technology that provides significant benefits in terms of navigation safety and improved operational efficiency. More than simply a computer display, an electronic chart is a real-time navigation system that integrates a variety of information that is displayed and interpreted by the Mariner. It is an automated decision aid capable of continuously determining a vessel's position in relation to land, charted objects, aids-to-navigation, and unseen hazards. The electronic chart represents an entirely new approach to maritime navigation.
There are two basic types of electronic charts. Those that comply with the International Maritime Organization (IMO) requirements for vessels, known as the Electronic Chart Display and Information System (ECDIS), and all other types of electronic charts, regarded generically as, Electronic Chart Systems (ECS).
"

Zatem za Google Translator:
Mapy elektroniczne są stosunkowo nową technologią, która zapewnia znaczne korzyści w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i poprawę efektywności operacyjnej. Na ekranie komputera, elektroniczna mapa pokazuje w czasie rzeczywistym sytuację nawigacyjną statku, która integruje różne informacje, które są wyświetlane i interpretowane przez marynarza. Jest to zautomatyzowana pomoc decyzji stale określającym pozycję statku w odniesieniu do gruntów, na mapach obiekty, AIDS-to-nawigacja i niewidoczne niebezpieczeństwo. Elektroniczny wykres przedstawia zupełnie nowe podejście do nawigacji morskiej.
Istnieją dwa podstawowe typy map elektronicznych. Te, które są zgodne z Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) wymagań w odniesieniu do statków, zwany elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS) oraz wszystkich innych rodzajów map elektronicznych, uważanych powszechnie jako, elektroniczne systemy Chart (ECS).


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2013, o 18:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
SIRK napisał(a):
Podziękowałem Monii za przykładną lekcje pokory.

Tylko winni się tłumaczą dlatego spróbuje się trochę wytłumaczyć.
(...)



No i z takim fajnie sie dyskutuje, a i czegoś można sie z tłumaczeń zawsze dowiedzieć :)

SIRK napisał(a):
Moniia, posiadam polski paszport i pływam najczęściej pod biało-czerwona, także obowiązuje mnie prawo polskie. Prawo to tworzone jest na wzór prawa międzynarodowego, no może trochę zbyt rygorystycznie ale jednak i to nie jest moja wina.


Ja rozumiem, dlatego zapytałam. Bo w większej niz mniejszej czesci krajów swiata jachty pływające dla przyjemności (przynajmniej do pewnej wielkości) nie maja obowiązku posiadania takiej czy innej mapy lub pomocy nawigacyjnych. Mają obowiązek prowadzenia bezpiecznej nawigacji, a czy to zrobią z wykorzystaniem ENC, papieru czy tubylca nawigujacego wg gwiazd to wsio ryba.
Btw, o ile mi wiadomo, to akurat polski jacht tez sie w to łapie... Jeśli sie mylę, to proszę o przywołanie AKTUALNEGO przepisu wymagającego od jednostki przyjemnosciowej wyposażenia w papierową mapę lub jakies pomoce nawigacyjne..

SIRK napisał(a):
(...)
Moniia nie podała żadnego substytutu mapy ENC, jest to jak najbardziej „IMO approval ENC” zwróćmy uwagę na numeracje tych map, GBxxxxxx

Na Atlantyku nawet „generalki” zawierające linie brzegowa zostały opracowane przez UKHO jako ENC i posiadają one numeracje brytyjską.

Jak to jest możliwe? – prawdopodobnie uzyskali zgodę państwa nadbrzeżnego , dlaczego Jeppesen tak nie postąpił? – nie wiem i nie rozumie.

(...)

Jest to możliwe głownie ze względu na światowy zasięg map (papierowych) Admiralicji. Ponieważ marynarki całego swiata znały i korzystały z tych map, nie było problemu gdy UKHO zaczęło wydawać mapy w wersji ENC. Bądź co bądź Admiralicja pozostaje jednym z niewielu (dwóch?) wydawców map obejmujących cały świat. Korzyści z tego dla rynku są raczej spore, nawet pomijając stronę językową...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 00:14 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Moniia napisał(a):
Bo w większej niz mniejszej czesci krajów swiata jachty pływające dla przyjemności (przynajmniej do pewnej wielkości) nie maja obowiązku posiadania takiej czy innej mapy lub pomocy nawigacyjnych. Mają obowiązek prowadzenia bezpiecznej nawigacji, a czy to zrobią z wykorzystaniem ENC, papieru czy tubylca nawigujacego wg gwiazd to wsio ryba.
Btw, o ile mi wiadomo, to akurat polski jacht tez sie w to łapie... Jeśli sie mylę, to proszę o przywołanie AKTUALNEGO przepisu wymagającego od jednostki przyjemnosciowej wyposażenia w papierową mapę lub jakies pomoce nawigacyjne..
Moniiu, aż tak normalnie w kraju między Odrą a Bugiem jeszcze nie jest. Na polskich jachtach obowiązuje obecnie http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20120000326
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 28 lutego 2012 r.
w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie


Załącznik nr 1
WYPOSAŻENIE JACHTU MORSKIEGO O DŁUGOŚCI DO 24 M
(...)
Mapy morskie i żeglarskie oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe – na zamierzoną trasę rejsu edycje muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.

Załącznik nr 2
WYPOSAŻENIE JACHTU MORSKIEGO O DŁUGOŚCI CO NAJMNIEJ 24 M
(...)
Każdy jacht powinien posiadać na pokładzie mapy oraz publikacje nawigacyjne do planowania oraz monitorowania pozycji jachtu w każdym momencie podróży. Wymagania te może wypełnić elektroniczny system zobrazowania i informacji (ECDIS), pod warunkiem uprawiania żeglugi na akwenach objętych uznanymi wektorowymi mapami elektronicznymi, posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.
Publikacje nawigacyjne oraz mapy morskie, wymienione w punktach 11–14 i 17, powinny być uaktualniane na dany rejon żeglugi.


I jak to rozumieć? "Macie mieć mapę papierową (i możecie sobie wtedy korzystać z elektronicznej), albo macie mieć dwa plotery i dwie mapy elektroniczne"??

Przy okazji przejrzyj sobie pozostałe wymagania.



Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 09:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
_jp_ napisał(a):
(...)

I jak to rozumieć? "Macie mieć mapę papierową (i możecie sobie wtedy korzystać z elektronicznej), albo macie mieć dwa plotery i dwie mapy elektroniczne"??

Przy okazji przejrzyj sobie pozostałe wymagania.

Dokładnie tak. Przy czym pamiętaj, że zdublowanie systemu (jeśli ma mieć jakikolwiek sens) dotyczy nie tylko plotera. Większość takich awarii to zasilanie na małych jednostkach...

Po co mam przeglądać pozostałe? Żeby wpaść w czarną rozpacz i głęboką depresję? (Na oko to to samo, tylko w innych epokach ;) ). Czy żeby mieć lepsza motywację do wypełnienia papierkologii Home Office?

Edit:
I prosiłam o coś co obowiązuje. Musiałam sprawdzić tekst, dlatego edit - to co powyżej interesuje tylko jachty powyżej 15 lub poniżej które dobrowolnie proszą o inspekcję.

NIE DOTYCZY (Rozdział 1):
Cytuj:

3) jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji;

Zawsze uważałam, ze dobrowolne występowanie o kartę bezpieczeństwa to objaw daleko posuniętego masochizmu jest.
W każdym razie potwierdza to to, co pamiętałam, do 15 m w Polsce jednostki przyjemnosciowe nie mają ścisłego wymogu używania takich a nie innych pomocy nawigacyjnych.
Ps. Podziękowałam za rozjasnienie i przypomnienie.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 11:59 
_jp_ napisał(a):
I jak to rozumieć? "Macie mieć mapę papierową (i możecie sobie wtedy korzystać z elektronicznej), albo macie mieć dwa plotery i dwie mapy elektroniczne"??

Dokładnie nie. ;) (oko do Monii)

Moim zdaniem z przytoczonego przepisu (załóżmy że tylko dla jachtów do 24 m) literalnie wynika, że:

1. Musisz mieć tylko 1 komplet aktualnych map papierowych, lub
2. 1x ECS/ECDIS z aktualnymi mapami elektronicznymi i 1 komplet aktualnych map papierowych, lub
3. 2x ECS/ECDIS z aktualnymi mapami elektronicznymi.

A to oznacza, że punkt 2... wyczerpije znamiona punktu 1 .. więc ECS/ECDIS tylko dla ułatwienia ;)

Zatem pozostaje nam pkt 1 i pkt 3

Uważam, że słowem kluczem jest słowo "aktualne". O ile się znam, aktualne mogą być zawsze mapy oficjalne (S57/S63/CM93Pro...patrz kilka postów wcześniej). Zważywszy że S57 są dostępne tylko dla USA np: (http://www.nauticalcharts.noaa.gov/ENCO ... line.html#), żeglarzowi pozostaje jedynie posiadać dwa notebooki, 2 tablety, 2 komputery, dwa zasilania... z oprogramowaniem wyświetlającym S63, CM93Pro, Admiralty). Zatem... plotery chyba być nie mogą, bo nie znam żadnego wyświetlającego mapy zgodne z S52. Wszystkie inne, nie są aktualizowane co tydzień (tu mogę się mylić za co od razu przepraszam ;) (oko do StarejZientary)) .

Suma... sumarum.. Pozostaje zatem ręcznie aktualizować mapy papierowe lub korzystać z programów obsługujących mapy S63 lub innych obsługujących mapy aktualizowane w trybie tygodniowym.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 12:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Jacku, dlatego napisałam, że aby miało jakiś sens. Literalnie dwa plotery byłyby wystarczające, ale wciąż do zakwestionowania (definicja słowa system sie kłania). Niech mnie ktoś poprawi, ale przepis chyba żywcem jest przeniesiony z dużych statków, gdzie (jeszcze raz, moze sie mylę) - oznacza jednak systemy w miarę niezależne... Coś podłączone do tego samego źrodła prądu mało niezależne jest.*

Ok, pomijam całkowicie sensowność instalowania dwóch niezależnych systemów nawigacji elektronicznej na jachcie o LOA 15 m ;)

*gdybym chciała (a nie chce) instalować na Wiedzmie system nawigacyjny oparty WYŁĄCZNIE o elektronikę - zainstalowalabym dwa komputery ze zdublowanymi gpsami, każdy podłączony do innej baterii akumulatorów. Jeden do używanej na bieżąco, a drugi rezerwowy do baterii akumulatorów wykorzystywanej tylko jako backup nawigacji i świateł. Znaczy, tak jak silnikowa - ładowana zawsze ze wszystkimi, ale nie używana do niczego innego.
Koszt nie byłby wielki, tani toughbook z tym samym oprogramowaniem (licencja obejmuje 5 komputerów) i zestaw map...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 16:59 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Moniia - przepraszam za niedokładne wskazanie przepisu, ale większość jachtów w PL spełnia definicję "komercyjnych", więc muszą mieć KB nawet gdy LOA<15m. A tym samym powinny spełniać wymagania ministra zawarte w tym rozporządzeniu. Wiadomo jednak, że mało życiowymi przepisami mało kto się przejmuje. W tym roku płynęliśmy polskim jachtem z grupy "tych większych" (24 m i powyżej), więc zgodnie z rozporządzeniem powinien być wyposażony nieomal jak statek pasażerski. Było... no, może 2/3 tego, co wymieniono w rozporządzeniu. Co ciekawe, kilka dni przed naszym rejsem jacht dostał nową śliczną KB - więc chyba ktoś z UM-u go oglądał? Ale zgodności wyposażenia z rozporządzeniem nie sprawdzał, bo ja wyciągałem niektóre elementy obowiązkowego wyposażenia z takich zakamarków, gdzie sądząc po warstwie kurzu, od paru miesięcy nikt nie zaglądał. Mapy (papierowe i elektroniczna) "aktualne" oczywiście nie były ;)
I tak to w Polsce wygląda: zadowoleni z siebie urzędnicy wydają przepisy oderwane od rzeczywistości, narodek ma takie nieżyciowe przepisy w głębokim "poważaniu", a urzędnicy od kontroli udają, że tego nie widzą i życie toczy się dalej. :-?

JacekBol napisał(a):
Uważam, że słowem kluczem jest słowo "aktualne". O ile się znam, aktualne mogą być zawsze mapy oficjalne (S57/S63/CM93Pro...patrz kilka postów wcześniej). Zważywszy że S57 są dostępne tylko dla USA np: (http://www.nauticalcharts.noaa.gov/ENCO ... line.html#), żeglarzowi pozostaje jedynie posiadać dwa notebooki, 2 tablety, 2 komputery, dwa zasilania... z oprogramowaniem wyświetlającym S63, CM93Pro, Admiralty). Zatem... plotery chyba być nie mogą, bo nie znam żadnego wyświetlającego mapy zgodne z S52. Wszystkie inne, nie są aktualizowane co tydzień (tu mogę się mylić za co od razu przepraszam ;) (oko do StarejZientary)) .

Suma... sumarum.. Pozostaje zatem ręcznie aktualizować mapy papierowe lub korzystać z programów obsługujących mapy S63 lub innych obsługujących mapy aktualizowane w trybie tygodniowym.
O, i tu dotknąłeś chyba sedna tego tematu: popularne mapy "żeglarskie" papierowe i elektroniczne są popularne, bo tanie. Ale nie są aktualne. Profesjonalne wydawnictwa i oprogramowanie nawigacyjne można aktualizować co tydzień, ale jest to drogie (a w wersji papierowej jeszcze czasochłonne). I to powinno się wiedzieć o "e-nawigacji".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 12:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
_jp_ napisał(a):
większość jachtów w PL spełnia definicję "komercyjnych",
Nie spełniają, bo nie wożą pasażerów. Tylko właściciele na własną prośbę rejestrują je jako komercyjne.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
_jp_ napisał(a):
Moniia - przepraszam za niedokładne wskazanie przepisu, ale większość jachtów w PL spełnia definicję "komercyjnych", więc muszą mieć KB nawet gdy LOA<15m. (...)".

A z tym bym polimeryzowala i to nie z powodu przytoczonego przez Wojtka...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2013, o 12:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
JacekBol napisał(a):
Krzysztofie, oczywiście możemy na potrzeby dyskusji preferować Twoją definicję ENC. Moja znajomość angielskiego nie jest najlepsza, ale osobiście preferuję wyjaśnienie Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) w tej kwestii:


Jeżeli wolisz definicje źródłową to bardzo proszę,

2.2 Electronic navigational chart (ENC) means the database, standardized as to content, structure and format, issued for use with ECDIS on the authority of government-authorized hydrographic offices. The ENC contains all the chart information necessary for safe navigation, and may contain supplementary information in addition to that contained in the paper chart (e.g. sailing directions) which may be considered
necessary for safe navigation.

Jest to oficjalna definicja IMO użyta po raz pierwszy w 1995roku i zapisana w rezolucji A.817(19), oczywiście jest ona aktualna i prawnie obowiązująca, możesz sprawdzić na przykład tu.

http://www.ecdis-info.com/media/imo-res ... 17-19-.pdf

Nie wiem czy w polskim obiegu prawnym jest oficjalne tłumaczenie dlatego nadal uważam, że przytoczona wcześniej „skrócona definicja” jest wystarczająca.

Jacek tak naprawdę to chyba nie ma miedzy nami różnicy. Ty udowadniasz jakie mapy wektorowe są obecnie uznawane przez IHO. Ja natomiast twierdze, że tylko ENC może zastąpić mapę papierowa a proces tworzenia tej mapy jest bardzo rygorystycznie określony przez IMO oraz IHO.

Ale proszę nie upraszczaj tak i nie wrzucaj do jednego worka formatów S-xx i CM93Pro (Jeppesen podaje CM93-3) a już całkowicie nie rozumie dlaczego dodałeś „Admiralty” - taki format nie istnieje.

Moniia przepraszam, oczywiście UKHO istnieje i ma się dobrze, obecnie zaczyna rozprowadzać ENC w najnowszym formacie S-63 1.1 chwaląc się najwyższą jakością serwisu AVCS. Należy jednak pamiętać, że to są nadal takie same ENC tworzone przez państwa nadbrzeżne, jedynie poprawiono „szyfrowanie” aby piratom komputerowym życie utrudnić.

Jeśli chodzi o ECDIS i ECS to pamiętajmy, że to nie są tożsame urządzenia. ECS aby stać się ECDIS musi spełniać bardzo wygórowane wymagania. ECS jest określane jako „aid to navigation” i nie posiada prawnej definicji oraz najważniejsze nie kwalifikuje się do „paperless navigation”.
Prawne umocowanie posiada tylko „komputer nawigacyjny” legitymujący się certyfikatem IEC potwierdzonym przez odpowiednie towarzystwo klasyfikacyjne honorowane przez państwo bandery.

Oczywiście to wszystko dotyczy „zawodowców” ale jako, że sytuacja jest dynamiczna to właśnie jestem bardzo ciekawy jak to będzie wyglądało np. za dwa/cztery/sześć lat. Należy pamiętać że państwo bandery ma szeroki wachlarz zwolnień a także duża swobodę przy określaniu warunków żeglugi krajowej.

_jp_ napisał(a):
popularne mapy "żeglarskie" papierowe


Jakie „popularne publikacje żeglarskie” miałeś na myśli, wcześniej zastanawiałem się na ile był/jest rozbudowany rynek publikacji dedykowanych tylko dla żeglarzy.

Moniia napisał(a):
gdybym chciała (a nie chce) instalować na Wiedzmie system nawigacyjny oparty WYŁĄCZNIE o elektronikę


A jak postąpisz gdy cena mapy klasycznej wyraźnie przewyższy cenę ENC (plus prawidłowa instalacja np. ECS) lub będą one dostępne tylko tam

https://www.ukho.gov.uk/AboutUs/Documen ... mplete.pdf

Dało mi także do myślenia wyjaśnienie Jacka o „normalnym formacie współrzędnych geograficznych” A gdzie minuty? Jak mam takie coś znaleźć na mapie? Jak to szybko przeliczyć?

Okazuje się jednak, że prościej wklepać pozycje do komputera używając tylko stopni. Minuty tylko utrudniają nam sytuacje i tak naprawdę nie są nam potrzebne, chyba nie będziemy "cyrklem dziobać monitora" i odkładać jakieś mile morskie.

Wcześniej zadane pytanie okazuje się jednak aktualne, jak maja wyglądać najbliższe szkolenia nawigacyjne, jaki format zapisywania pozycji będzie obowiązywał?

pozdrowienia,
Krzysztof

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2013, o 14:07 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
SIRK napisał(a):
_jp_ napisał(a):
popularne mapy "żeglarskie" papierowe

Jakie „popularne publikacje żeglarskie” miałeś na myśli, wcześniej zastanawiałem się na ile był/jest rozbudowany rynek publikacji dedykowanych tylko dla żeglarzy.

Wszelkie "almanachy" z mapkami i mapki "turystyczne" wydawane zwykle raz na cały sezon (rok), do których poprawek nikt nie robił. I zwykle nawet nie było na nich informacji, czy były przerysowywane z jakichś map "rządowych". A w wersji elektronicznej np. to http://www.visitmyharbour.com/online-charts.asp "all UK charts here are less than 12 months old" - to "aktualnymi" bym ich nie nazwał. Mapy "Non-UK" pewnie mają jeszcze starsze.

Nie mówię, żeby z tego nie korzystać. Sam wykorzystywałem przy planowaniu rejsów, ale trzeba ludzi uczulać, że sytuacja na takich "tanich mapach" może znacznie odbiegać od tego, co faktycznie widać za burtą.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lis 2013, o 08:34 
SIRK napisał(a):
le proszę nie upraszczaj tak i nie wrzucaj do jednego worka...


Nooo.... mówiłem że się nie znam i kiepsko znam angielski. Teraz wyszło szydło z wora... Na swoje usprawiedliwienie mogę tylko powiedzieć, że naprawdę staram się czytać ze zrozumieniem... ;)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lis 2013, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
_jp_ napisał(a):
(...) http://www.visitmyharbour.com/online-charts.asp "all UK charts here are less than 12 months old" - to "aktualnymi" bym ich nie nazwał. Mapy "Non-UK" pewnie mają jeszcze starsze.
(...).

Hehe, a zadam Ci proste pytanie: co to jest aktualna mapa? :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 08:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1579
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Moniia napisał(a):
Hehe, a zadam Ci proste pytanie: co to jest aktualna mapa?


Mapa aktualna to mapa spełniające ten warunek,

Cytuj:
(c) As used in this section, “currently corrected” means corrected with changes contained in all Notices to Mariners published by the National Imagery and Mapping Agency, or an equivalent foreign government publication, reasonably available to the vessel, and that is applicable to the vessel's transit.


http://www.ecfr.gov/cgi-bin/retrieveECF ... 3.0.201.10
pozdrowienia,
Krzysztof

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 09:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
No, wreszcie odpowiedział :) moze powinnam sprecyzować pytanie "na jachcie" ;)


No dobra, to teraz łapka w górę, kto zawsze uaktualniał swoje mapy elektroniczne?
A papierowe?
I pytanie pomocnicze - kto ŚWIEŻO zakupioną mapę papierową sprawdza/aktualizuje?
Jeśli taka osoba jest moze mi wygłosić wykład o niebezpieczeństwach pływania na nieaktualnych mapach... :D
A teraz:
Aktualizacja Jeppesen:
Cytuj:
To coincide with popular boating seasons, our electronic chart libraries are issued twice a year with the latest navigational changes officially issued every day by the hydrographic offices


To moze po prostu zapamiętamy, że na potrzeby żeglarskie KAŻDA mapa jest nieaktualna. To jest znacznie bliższe rzeczywistości i bezpieczniejsze, niż zakładanie, że dysponujemy mapą aktualną.

Juz gdzieś pisałam o spisach świateł - te, oraz locje (duże, statkowe, ale nie można mieć wszystkiego...) możemy mieć zaktualizowane na dni przed wyplynieciem i to za darmo. Ja jednak wole na nich polegać niz na aktualności mapy...

Ps. Kiedyś miałam pewne złudzenia. Wyleczylam sie z nich, jak na ponoc aktualnej mapie Navionicsa znalazłam sie nagle pod falochronem i bez śladu toru.
Ot, Hiszpanie budują mariny szybko.... (Oddając Navionicsowi, na ŻADNEJ dostępnej w sprzedaży mapie żeglarskiej którą znalazłam nie widniały wtedy jeszcze nowe zarysy mariny...).

Ps2. Będąc uczciwą muszę dodać, że przynajmniej Navionics coś z tym teraz zrobił i update dla Navionics+ jest dostępny codziennie przez 12 miesięcy. Nie jestem w stanie sie doszukać na ich stronie, ale prawdopodobnie po tym czasie musicie wykupić nowy abonament.... ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 09:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
SIRK napisał(a):
Moniia napisał(a):
Hehe, a zadam Ci proste pytanie: co to jest aktualna mapa?


Mapa aktualna to mapa spełniające ten warunek,

Cytuj:
(c) As used in this section, “currently corrected” means corrected with changes contained in all Notices to Mariners published by the National Imagery and Mapping Agency, or an equivalent foreign government publication, reasonably available to the vessel, and that is applicable to the vessel's transit.

(...)

No ja jakoś mam problem z określeniem "reasonably available" w tym zdaniu. Bo wg tej definicji, wracając z rejsu nonstop dookoła swiata mam AKTUALNE mapy Europy, pomimo nieaktualizowania ich przez rok... Bo nie miałam dostępu do Notice to mariners... :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 14:13 
Monia
Moniia napisał(a):
No dobra, to teraz łapka w górę, kto zawsze uaktualniał swoje mapy elektroniczne?

No.. ja podniosę nieśmiało... i może pokażę:

Mapa C-Map MAX wydanie najnowsze: October2013 Skala F 0 Port Świnoujście:
Załącznik:
SWCmap.JPG
SWCmap.JPG [ 227.76 KiB | Przeglądane 7746 razy ]


Mapa S63 PL5SWINO Edition 13.15 z 28 czerwca 2013 Skala 1:30000
Załącznik:
SWS63.JPG
SWS63.JPG [ 126.38 KiB | Przeglądane 7746 razy ]


Chyba komentarz zbędny...


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 16:12 
PS. Przykład nie jest wytknięciem Jeppesenowi braków na mapach (osobiście pływam na C-Map MAX, a brak istotnych poprawek już do Jeppesena zgłosiłem). Nawet bardzo akuratny żeglarz, który chcąc płynąć do Świnoujścia za tydzień i kupując mapy "nieoficjalne" dzisiaj, nie może być pewien zobrazowań...
Co to jest mapa aktualna, precyzyjnie wykazał Krzysztof i tu pełna zgoda.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 16:26 
SIRK napisał(a):
Dało mi także do myślenia wyjaśnienie Jacka o „normalnym formacie współrzędnych geograficznych” A gdzie minuty? Jak mam takie coś znaleźć na mapie? Jak to szybko przeliczyć?

Jak to przeliczyć? Bardzo prosto. Część dziesiętną mnożysz przez 60 i masz minuty i ich dziesiętną część. Jesli sekundy.. znowu mnożysz przez 60 minuty i dostajesz sekundy i ich dziesiętną część. Po co taka dokładność? No.. mi osobiście potrzebna... do 4 miejsca po przecinku w sekundach... do nawigacji.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 16:37 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Moniia napisał(a):
No ja jakoś mam problem z określeniem "reasonably available"
I to chyba trafia w sedno... ;)

No to łapka w górę, kto naprawdę potrzebuje na jachciku statkowych map do nawigacji ...

W załączeniu diagramik ostatnich 3 lat życia pojedynczego laptopa z OpenCPN z mapami lekko licząc sprzed 5 lat.

Na wszelki wypadek, wiem co piszę. Kilka razy byłem poddany Port State Control i raz aresztowany, ale to było powyżej 50m LOA ... ;)


Załączniki:
2010-2013_S.jpg
2010-2013_S.jpg [ 32.32 KiB | Przeglądane 7671 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 17:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Moniia napisał(a):
No dobra, to teraz łapka w górę, kto zawsze uaktualniał swoje mapy elektroniczne?
Ja. No, kwestionowałbym słowo "zawsze". :lol:
Moniia napisał(a):
A papierowe?
Ja. No, nie zawsze własnymi rękami. :lol:
Moniia napisał(a):
kto ŚWIEŻO zakupioną mapę papierową sprawdza/aktualizuje?
Ja nie! Zawsze zamawiam mapy up to date, żeby mieć to z głowy (do wydania następnych NtM)
Moniia napisał(a):
Jeśli taka osoba jest moze mi wygłosić wykład o niebezpieczeństwach pływania na nieaktualnych mapach... :D
Już Ci wygłaszam wykład i to ilustrowany:
Czerwiec tego roku. Wychodzę "Chopinem" z Karlskrony.
Jak to było?
Noc ciemna i głucha i zimny wicher dmie
Załoga "Chopina" do wyjścia aż się rwie...
:lol:
Minąłem latarnię między Aspo a Tjurko i poszedłem nieco w prawo (znaczy - moje prawo), bo docelowo chciałem na Christanso. Jechałem, oczywiście na navsimowskim Sailcruiserze.
I nagle mało nie wjechałem na kilkumetrową pałę, czerwoną, bez światła.
Po minięciu - morda w ekran - a tam nijakiej pały nie ma.
Załącznik:
Nie ma!.jpg
Nie ma!.jpg [ 137.17 KiB | Przeglądane 7613 razy ]

No to lecimy na mapę. A tam pała jest.
Załącznik:
Jest.jpg
Jest.jpg [ 154.26 KiB | Przeglądane 7613 razy ]

No to ja z mordą (telefonicznie) do JacBola, że do dupy z takimi mapami i nie dam se kitu wcisnąć.
- Daj mi chwilę, muszę sprawdzić - powiedział z godnością Jego Fluorescencja Prezes.
Nazajutrz zadzwonił z tekstem: Jak Adrian, skubany, ostatni raz zalogował się półtora roku temu i zaktualizował Sailcruisera, to opieprzaj jego, a nie mnie. Na aktualnych mapach ta twoja pała jest!
Zgodnie z poleceniem Jego Nadzwyczajności Prezesa - opieprzyłem Adriana. Zaktualizował mapy elektroniczne i tera je fajnie. Obrazek
PS. Tak, tak, wiem, "Fryderyk Chopin" to nie Albin Vega. :rotfl:
PS2. W Amsterdamie miałem kontrolę PSC na "Borchardzie". Inspektor zażyczył sobie obejrzenia ALRS-ów, Tide Tables, Lists of Lights i map na najbliższą podróż, czyli do Świnoujścia. Sprawdzał dokładnie, czy wszystko jest aktualne. Było, ale padłem na mapach przejścia Szczecin- Świnoujście. Aktualizacja była ho, ho, albo jeszcze dawniej. Odpuścił, ale musiałem przy nim wysłać e-maila z zamówieniem map up to date do "Kapitana Stegmana" w Brunsbuettel z odbiorem w Holtenau.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 18:53 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Zbieraj napisał(a):
No to lecimy na mapę. A tam pała jest.

A papierowa z którego roku była?

Piotr siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 18:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Zbieraj, ty sie nie liczysz w tej konkurecji. Ze względu na ostatni akapit - ty musisz.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 19:01 

Dołączył(a): 6 paź 2011, o 13:51
Posty: 119
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 53
Uprawnienia żeglarskie: k.j.
Jak już zrobiłem mapkę parę postów wyżej, to może jest okazja wrócić do tematu: nowa wiedza tajemna czy zwykla "gałkologia"? (Zbieraj kazał pisać!)

Wyszedł kliniczny przykład.

Na rysunku są 2 kolory śladu, 2 różnych nawigatorów:

- nawigator "fioletowy", zawodowy informatyk, współautor OCPN, Internet, GRIB przy każdej okazji, mapki z Google'a i wszelkich źródeł gdzie trzeba i można, własna wersja OCPN z bajerami do planowania trasy itd, itd...

- nawigator "niebieski", tylko włączyć-wyłączyć PC, najwyżej - rzucić WPT, zmierzyć odległość, zauważyć alarm AIS, ale trzecie kółko dookoła...

Można sobie wybrać ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2013, o 19:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
ins napisał(a):
A papierowa z którego roku była?
Proszem Ciem uprzejmniem.
Lewy róg:
Załącznik:
Wydanie.jpg
Wydanie.jpg [ 359.56 KiB | Przeglądane 7493 razy ]
Korekta na bieżąco.
Prawy róg z numerem mapy:
Załącznik:
Numer.jpg
Numer.jpg [ 350.02 KiB | Przeglądane 7493 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 79 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL