Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 23:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 24 sie 2009, o 14:23 

Dołączył(a): 15 maja 2009, o 02:00
Posty: 52
Lokalizacja: Warszawa -WI-
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Bo nie ciągnie się wyłącznie za fał grota, który jest umieszczony na topie masztu, którego końcówkę łatwo jest złamać, tylko za pętlę (zrobioną z cumy) wciągniętą na wysokość salingów.
W tym miejscu maszt jest mocno podtrzymywany przez wanty kolumnowe, oraz stenwanty za pośrednictwem salingów. Za fał mozna dodatkowo, ale z tym ostrożnie.

Fakt, trzeba do tej operacji większej licby ludzi (ok. 14 -ale rano, zanim wszyscy odpłyną z cumowiska, można znaleźć chętnych do pomocy) aby jednocześnie z wybieraniem liny talią, przebalastować ją fizycznie stawiając kilku chłopa na burcie, a później uwieszając ich na maszcie nad nadbudówką.

Kładłem w ten sposób Maka 707, Morsa RT.
Jednakże z dużymi jachtami typu Delphia, Tes Dreamer, czy Tango 30 nie byłbym już taki odważny...

Dodatkowo: operacje w/w przeprowadzałem na piaszczystej plaży, przetaczając łódki po burcie i odchylając je o ok 70 stopni od pionu (wystarczyło, by oczyścić spodnią część skrzyni i oswobodzić fał miecza z zebranych po drodze glonów i innych roślinek).
Na koniec, liny były przywiązywane do drzew, a dla bezpieczeństwa pod dnem stawiane (a raczej wkopywane w piaszczyste dno) znalezione na brzegu pieńki -po to by w razie ewentualnego zerwania się lub osunięcia liny uszkodzić jacht, zamiast połamać załoganta, grzebiącego przy mieczu.

Raz byłem świadkiem podobnej operacji przeprowadzanej przez właścicela czarterowanej łódki, zawiadomionego przez załogę o problemie. Właściciel, z synem położyli łódkę z pomocą samochodu dostawczego, który pełnił funkcję wyciągarki.

_________________
Wróg publiczny forum #1! ]:->


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 24 sie 2009, o 20:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2009, o 15:22
Posty: 1910
Podziękował : 235
Otrzymał podziękowań: 118
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
stibur napisał(a):
...
Ja mam smutne doświadczenai z takiego przechylania. Też zaklinowany miecz. Też idea fix 'ciągniemy za fał'. Pociągneliśmy fał talią przymocowaną do drzewa i ..... ZŁAMALIŚMY MASZT w lagunie. Przechylanie łódek cięższych niż 200-300 kg raczej nie polecam.

Muszę się przyznać, że mieliśmy również obawy czy ten maszt się nie złamie, ale na szczęście sił zabrakło i daliśmy sobie odpust. :wink:

[ Dodano: Pon 24 Sie, 2009 21:20 ]
ludek napisał(a):
W tym miejscu maszt jest mocno podtrzymywany przez wanty kolumnowe, oraz stenwanty za pośrednictwem salingów. Za fał mozna dodatkowo, ale z tym ostrożnie....

ludek dobrze prawi, piwko :piwko: :grin:

_________________
Lubię robić rzeczy, na których się nie znam, zresztą jak większość ludzi w naszym kraju" :) By Filip Jaślar - polski skrzypek, członek Grupy MoCarta
e sławek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 kwi 2010, o 16:29 
Macie coś do grzybów? a pęknięta "taka boja " toż to jak pęknięty jeż.....


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re:
PostNapisane: 20 kwi 2010, o 10:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1228
Podziękował : 70
Otrzymał podziękowań: 734
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Moniia napisał(a):
Jeśli są prawidłowo wykonane to w warunkach śródlądowych nie są w stanie się wywrócić nawet przy silniejszym wietrze. Położyć niemal - tak, czemu nie, to zależy od wiatru i niesionych żagli (jak ktoś niesie wszystko przy szóstce no to już jego problem). Natomiast do wywrócenia takiego jachtu (poprawnie wykonanego, zaznaczam) potrzebna jest już współpraca fali a na śródlądziu, nawet na Śniardwach fala takiego potencjału nie ma.


A masz może jakieś pojęcie o tym, ile wynosi napór wiatru na burtę położonego na wodzie jachtu?
A znany Ci jest mechanizm wywrotki dynamicznej takiego jachtu na drugą burtę?

Moniia napisał(a):
Wojtku, a czemu ja tak podkreślam, że PRAWIDŁOWO WYKONANE?

IMHO takowych jest na Mazurach mniejszość...


Yhy - i 99% ich wykonawców nie płaci podatków :> - akurat taka sama prawda...
Krótko i węzłowato: masz jakieś rzetelne informacje w sprawie wywrotek jachtów na Mazurach z powodu nieprawidłowego wykonania, czy tak sobie tylko plumkasz?

pozdrawiam

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 34 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 45 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL