Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 22:23




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 92 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
aha to wytłumacz mi sens tego pytania uwaga uwaga pan pan pan:P

21. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się:
A. modulację amplitudy dwuwstęgową DSB
B. modulację amplitudy jednowstęgową SSB
C. modulację częstotliwości


toż ja nawet nie wiem co oni do mnie mówią :P i nie mów ze powinnam o tym wiedzieć a tym bardziej ze to mi się do czegoś przyda :P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Katrine napisał(a):
21. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się:
A. modulację amplitudy dwuwstęgową DSB
B. modulację amplitudy jednowstęgową SSB
C. modulację częstotliwości

Wiesz co, pojęcia nie mam. Pewnie chodzi o łączność simpleksową ( czyli, jak ja gadam, to inny nie może) i duplexową ( jak w telefonie ).
Zdawałełem WHF w Wyższej Szkole Morskiej ( jeszcze nikt o GMDSC nie słyszał), a potem w tej samej szkole VHF GMDSC, ale nikt takich pytań nie zadawał. Egzamin był logiczny i przyjazny.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:19 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Katrine napisał(a):
toż ja nawet nie wiem co oni do mnie mówią i nie mów ze powinnam o tym wiedzieć a tym bardziej ze to mi się do czegoś przyda
To pytanie ma głęboki sens. Jak poczytasz co to jest modulacja amplitudy i częstotliwości, to będziesz wiedziała co oznaczają napisy przy przełączniku AM/FM na radiu (takim do słuchania muzyki) i jak należy go ustawić ;)

A serio: to są tylko nasze popaprane programy SRC układane przez UKE. W innych krajach tego nie ma, więc jeśli nie interesują Cię zagadnienia radiokomunikacji i elektroniki, to rozważ kursy RYA: http://gmdss.pl/ Jednodniowe i (podobno) bardzo dobrze przygotowujące do korzystania z radia w praktyce, a jednocześnie nie obciążające niepotrzebną wiedzą.

[ Dodano: Wto 25 Sie, 2009 21:23 ]
cape napisał(a):
Pewnie chodzi o łączność simpleksową ( czyli, jak ja gadam, to inny nie może) i duplexową ( jak w telefonie ).

Chodzi o sposób "kodowania" sygnału DSC. Czyli co zrobić z falą (sinusoidą), żeby umieścić w niej komunikat. Można albo odpowiednio zmieniać wysokość takiej sinusoidy (modulacja amplitudy) albo jej częstotliwość, żeby odbiornik po drugiej stronie mógł stwierdzić, że nadaliśmy "0" lub "1".

Tylko po kiego diabła ta wiedza żeglarzowi? :roll:

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Cytuj:
bardzo dobrze przygotowujące do korzystania z radia w praktyce, a jednocześnie nie obciążające niepotrzebną wiedzą.
_________________

Mogę polecić SRC Podręcznik dla radiooperatorów. Piotr Lewandowski Szkoła Morka www.morka.pl tam jest to, co jest potrzebne. Np komunikacja głosowa bez systemu cyfrowego. Nadal podstawa w łączności jachtowej.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Katrine, z całą pewnością zdasz.
Wiesz co, ja na morzu jestem samoukiem, a skiperowanie, to psychika.

[ Dodano: Wto 25 Sie, 2009 21:35 ]
Katrine napisał(a):
irytują mnie te pytania

Ale SRC się zdaje, to nie czasy zbója, gdzie regularnie wszystkich koszono.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:38 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Katrine napisał(a):
ale zobaczycie zrobię wam na złość i zdam!!
Nie wiem jak innym, ale mnie tym na pewno na złość nie zrobisz ;) Co więcej, podejrzewam że dostaniesz tu na forum i odpowiedzi na ewentualne pytania, wszelaką pomoc i nawet trzymanie kciuków :)
Katrine napisał(a):
nie ma to jak wasza wiara we mnie... az mi przykrość sprawiliście o!
Ejże, przecież my nic tu o wierze nie piszemy :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
wiesz nawet czaje o co ci chodziło z ta fala:) zdawałam na maturze fizykę wiec popatrz nawet z wzorów to wynika:) jupi! kurna a cały dzień nad tym myślałam ale ze mnie dureń:) normalnie muszę się napić:P
a co do trzymania kciuków na początek poproszę o trzymanie w piątek o 14.00:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 22:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Katrine napisał(a):
aha to wytłumacz mi sens tego pytania [...]
21. Do transmisji radiowej sygnału DSC w paśmie VHF stosuje się:
A. modulację amplitudy dwuwstęgową DSB
B. modulację amplitudy jednowstęgową SSB
C. modulację częstotliwości


Żadne z powyższych! Niektóre pytania opracowane prze Urząd są prawidłowe inaczej.
Ponieważ wiem, że wybierasz się na zdanie egzaminu na SRC, to się weź uczul na "wiedzę urzędniczą" (czyt. na ich totalną niewiedzę).

DSC nadawane jest za pomocą emisji G3E czyli... modulacji fazy :-)

BTW trzymaj się twardo na egzaminie, bo... prosty on jest.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 23:17 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:44
Posty: 1999
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 109
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
G2B - DSC jest cyfrowe, G3E to głosowe VHF :)

_________________
www.samoster.org.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 sie 2009, o 23:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
gf napisał(a):
G2B

Qwa! Masz rację - bo mnie Pochodaj z tymi swoimi emisjami głosowymi zmylił :-)

ps. Ale i tak jest to modulacja fazy :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 11:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
czemu ja znowu nie wiem co wy do mnie mówicie... o co kaman z tym G2B, G3E? co to są za oznaczenia? co znaczą? i w jakiej książce mogę znaleźć coś by o tym przeczytać?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
A bo widzisz, z takimi cyfrowo-literowymi oznaczeniami to jest tak, że się ich używa a zupełnie nie rozumie. Powiem więcej nawet - często pomimo nierozumienia, nie można się zapytać cóż to znaczą te literki, bo po prostu nie wypada.
I jedynym sposobem jest nauczenie się tych, które są potrzebne na pamięć i używanie tylko tych.
Ja na ten przykład nie wiem co znaczy "75C", ale wiem, że oko cieszą i w dłoń się mieszczą i bezbłędnie potrafię określić, że to właśnie ten rozmiar jest :-)

A tak na poważnie i wracając do twojego pytania, to... sobie popatrz tu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia ... ie_symboli

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 12:07 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
Katrine napisał(a):
czemu ja znowu nie wiem co wy do mnie mówicie... o co kaman z tym G2B, G3E? co to są za oznaczenia? co znaczą? i w jakiej książce mogę znaleźć coś by o tym przeczytać?

Trochę przypomina mi to pytanie (podobno autentyczne!) na egzaminie na patent bodajże kapitański: "Na jakiej fali pracuje GPS?" CIekawe czemu miało ono służyć: może sprawdzeniu czy egzaminowany wie, że sygnałów GPS niedasie odebrać przy pomocy sowieckiego radioodbiornika tranzystorowego VEF vel UFO, jakim posługiwał się na morzu do celów nawigacyjnych m.in Ruda Krautschneider (namierzając stacje radiowe na lądzie). Taki sam sens miałoby pytanie o częstotliwość i rodzaj modulacji potencjalnego nabywcy telefonu komórkowego. Zapewne w czasach gdy za radiostacje jachtowe (a raczej żaglowcowe) służyly pozyskane z wojskowego demobilu lampowe "RBM-ki", dobrze było wiedzieć czym różni się modulacja A3 od A3a oraz układy odbiorcze w każdym z dwóch przypadków i jak je naprawić. Teraz radiostacje psują się zdecydowanie rzadziej, za to naprawa ich na morzu zdecydowanie nie wchodzi w grę.
Natomiast odpowiedź na Twoje pytanie można uzyskać niekoniecznie w literaturze fachowej z zakresu radiołączności, ale np. tu. Wystarczyło tylko wpisać w google G2B modulacja. A następnie popatrzyć w ostatnią kolumnę.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 12:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Stosowane emisje
Informacja zawarta jest w modulacji
1. Częstotliwości
2. Amplitudy
3. Fazy
VHF dwie techniki:
1. Radiotelefonia RTF – emisja G3E - analogowa
2. Digital Selective Calling DSC – emisja
G2B – cyfrowa

tak tam jest napisane..... ale z tego co zrozumiałam to możemy sobie zmieniać w DSC czy tam RTF tylko częstotliwość (przynajmniej tak było w tych odpowiedziach testowych z mojego testu-toz powiedzieliscie te to poprawna odpowiedz i ze tak jest) tak wiec nie rozumiem czemu jest jeszcze wymieniona faza i amplituda...

MARR cytuje:

Kątowe:

* F - Modulacja częstotliwości
* G - Modulacja fazy
* D - Modulacja w amplitudzie i fazie (jednocześnie lub sekwencyjnie)

z tego by wynikało ze literka g to modulacja fazy tak ? w tych dziwnych symbolach tez jest G (na moja logikę to by wynikało ze tez jest modulacja fazy) wiec czemu wy mówicie ze częstotliwość się zmienia... i czemu odpowiedz w teście tak mówi.... czy ja mam szukać teraz zależności pomiędzy zmiana fazy fali a częstotliwością?


sory pewnie dla was to oczywiste ale ja naprawdę nie rozumiem :/

[Maar] Poprawiłem polskie znaki diakrytyczne.


Ostatnio edytowano 26 sie 2009, o 20:37 przez Anonymous, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 12:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Katrine napisał(a):
sory pewnie dla was to oczywiste ale ja naprawdę nie rozumiem

Ja też tego nie rozumiem i nawet nie próbuję, bo do korzystania z VHF to jest niepotrzebne. Nie musisz odpowiedzieć prawidłowo na wszystkie pytania, chyba wystarczy 60%.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 13:08 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
Katrine napisał(a):
Stosowane emisje
Informacja zawarta jest w modulacji
1. Czstotliwoci
2. Amplitudy
3. Fazy
VHF dwie techniki:
1. Radiotelefonia RTF – emisja G3E - analogowa
2. Digital Selective Calling DSC – emisja
G2B – cyfrowa

tak tam jest napisane..... ale z tego co zrozumiałam to możemy sobie zmieniać w DSC czy tam RTF tylko częstotliwość (przynajmniej tak było w tych odpowiedziach testowych z mojego testu-toz powiedzieliscie te to poprawna odpowiedz i ze tak jest) tak wiec nie rozumiem czemu jest jeszcze wymieniona faza i amplituda...

Onienienienienie. Mylisz dwa systemy wartości. Czym innym jest zmiana częstotliwości, o której piszesz (czyli po prostu strojenie odbiornika na inną "falę", tak ja się to robi ze zwykłym domowym odbiornikiem jeśli zamiast "Trujki" zachce się posłuchać RMF), a czym innym - modulacja częstotliwości. To robi "sam" nadajnik, zmieniając chwilową częstotliwość emitowanej fali w takt nadawanej treści, w wąskim zresztą zakresie. Przynajmniej tak dzieje się w radiofonii UKF (przeszedłem na przykład bardziej "z życia" aby łatwiej było Ci zrozumieć), bo na falach długich, średnich i krótkich stosowana jest modulacja amplitudy, tj. częstotliwość jest w każdej chwili ściśle stała, natomiast w takt audycji zmienia się amplituda, tj "siła" fali. Podobnie dzieje się i w telewizji, z tym że tam stosuje się emisję z częściowo tłumioną wstęgą dolną, co sprawia ostatecznie że zmienia się i chwilowa częstotliwość, i amplituda fali nadawanej. Zaś stosowana na morzu modulacja fazy jest zasadniczo odmianą modulacji częstotliwości, bowiem jest równoważna modulacji częstotliwości przy pomocy oryginalnego sygnału poddanemu różniczkowaniu. Użytkownik może sobie conajwyżej wybierać rodzaje modulacji, o ile nie dzieje się to automatycznie, tak jak w domowym radioodbiorniku przełączeniu go z fal długich na UKF towarzyszy zmiana rodzaju modulacji z amplitudowej na częstotliwościową.
Cytuj:
sory pewnie dla was to oczywiste ale ja naprawdę nie rozumiem :/

Jak widzisz, równie trudno jak Tobie to wszystko zrozumieć - jest mi tlumaczyć to komuś kto wedle wszelkiego prawdopodobieństwa nie studiował w Instytucie Radioelektroniki Politechniki Warszawskiej :wink: Ale nie przejmuj się tym, jak masz cierpliwość, może uda mi się wytłumaczyć cokolwiek więcej...

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Ostatnio edytowano 26 sie 2009, o 13:53 przez Tomek Janiszewski, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 13:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
cape napisał(a):
Ja też tego nie rozumiem i nawet nie próbuję, bo do korzystania z VHF to jest niepotrzebne.

Krzysiu - Kasia nie rozumie czegoś zupełnie innego.
A do korzystania z VHF znajomość oznaczeń rodzaju emisji jest nie konieczna gdy:
a. pływasz w jednym obszarze IALA (ze szczególnym uwzględnieniem niewpływania w obszar śródlądowych dróg wodnych USA i kanady :-) )
b. masz proste urządzenie nadawczo-odbiorcze

Kasiu - ja nie rozumiem Twojego pytania (tego z ostatniego postu) ale tam gdzie wyżej wkleiłaś pytanie i trzy odpowiedzi, to żadna z nich nie była prawidłowa.
Trzeba się wówczas Szanownej Komisji spytać co robić :-)
W zestawie pytań jest/było wiele takich idiotycznych kwiatków.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 13:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Zaś stosowana na morzu modulacja fazy jest zasadniczo odmianą modulacji częstotliwości, bowiem jest równoważna modulacji częstotliwości przy pomocy oryginalnego sygnału poddanemu różniczkowaniu.

wiedziałam ze musi być jakiś wzór :P i o to mi chodziło złote zdanie dzięki :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 15:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
A do korzystania z VHF znajomość oznaczeń rodzaju emisji jest nie konieczna gdy:
a. pływasz w jednym obszarze IALA (ze szczególnym uwzględnieniem niewpływania w obszar śródlądowych dróg wodnych USA i kanady

Jak będę płynął na te wody, to zaopatrzę się również w VHF z amerykańskimi kanałami i VHF sama sobie "zmoduluje".
Maar napisał(a):
masz proste urządzenie nadawczo-odbiorcze

Pływam z VHF GMDSC i naprawdę nie wiem po co mi wiedza o modulacji częstotliwości czy fazy.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 16:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
jest jakiś wzór na obliczanie zasięgu transpondera w zależności od umieszczenia tych "nadajników" jak tak to jaki?

chodzi mi o wzór coby obliczyć coś takiego:

Przy wysokości umieszczenia transpondera radarowego 1 m i antenie radaru
statku wykrywającego na wysokości 10 m, zasięg będzie wynosił:
A. około 12 mil
B. poniżej 2 mil
C. 5 do 7 mil
Maksymalny zasięg transpondera radarowego przy wykrywaniu z helikoptera
wynosi:
A. 15 mil
B. 40 mil
C. 60 mil


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 16:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wzoru nie znam. Fale transpordera rozchodzą się po liniach prostych, więc nie pokonają krzywizny Ziemi. Sygnał też nie ma za dużej mocy. Trochę na wyczucie odpowiedziałbym tak.
Statek C
helikopter B
Po napisaniu tego na wyczucie, sięgnąłem do książki Andrzeja Pochodaja. Pisze tak.
"SART pozwala na lokalizację rozbitków na tratwie z mostka statku z odległości 50-10 mil, a z samolotu lecącego na wysokości 1000 m z około 40 mil.". Koniec cytatu. Jak widać nie podaje żadnego wzoru. SART powinien być jak najwyżej.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 26 sie 2009, o 17:03 przez Cape, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 20:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2009, o 20:59
Posty: 4269
Podziękował : 94
Otrzymał podziękowań: 172
Uprawnienia żeglarskie: jsm, msm
Krzysztofie... lub ktokolwiek inny

144. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o
wysokości 100 metrów to zasięg stacji wynosi:
A. 10 km
B. 40 km
C. 100 km
145. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o
wysokości 64 metrów to zasięg stacji wynosi:
A. 16 km
B. 32 km
C. 64 km
146. Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o
wysokości 100 metrów, zaś antena odbiornika usytuowana jest na wysokości
25 m to zasięg odbioru wynosi:
A. 30 km
B. 60 km
C. 90 km


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jezus Maria, skąd takie pytania ? A ile mocy ma nadajnik i jakie są warunki atmosferyczne ? Odpowiedź jest taka, fale UKF rozchodzą się po liniach prostych ( nie odbijają się od jonosfery), Czyli krzywizna Ziemi tą prostą zakłóca. I teraz pomyśl (skoro test), jak z tą krzywizną i wysokościami. Wzór na obwód kuli (Ziemia jest geoidą, nie kulą) R Ziemi 6500 ? km. Dość, odpowiesz na 60% testu, zdasz, a jest jeszcze "dopytka".

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 26 sie 2009, o 21:04 przez Cape, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wszystkie odpowiedzi B.

ps. Gdybyś poszła na kurs, to oprócz prawidłowej odpowiedzi, wiedziałabyś dlaczego :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 20:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Wszystkie odpowiedzi B

W przypadku testu, pewnie masz rację, ale ja regularnie odbierałem na Bałtyku komunikaty Navtexu z Adriatyku ( Split Q). Teoretycznie zasięg 300 Mm. Podobnie z VHF, 100 km przy maszcie 100 metrów jak najbardziej, szczególnie jak nie ma opadów.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 20:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Katrine napisał(a):
Jeżeli antena nadajnika radiotelefonu VHF znajduje się na maszcie o
wysokości 100 metrów to zasięg stacji wynosi:


wydaje mi się, że w przybliżeniu można przyjąć takie rozumowanie:

VHF to fale ultra krótkie (jeśli się nie myle :-))
a te biegną po liniach prostych więc zależność wygląda tak:
http://fotoo.pl/zdjecia/files/2009-08/66b7771e.jpg

czyli grafika, która często Cię śmieszy?

a więc w pierwszym przypadku jest to około 40 km, pozostałe z tej samej zależności rosyjskiego naukowca Pietii Gorasa

[edit]
cape napisał(a):
Ziemia jest geoidą, nie kulą

jednak do tych obliczeń można pominąć ten twór, którego wyznaczenie jest mocno skomplikowane i który jest pokazany w postaci map odchyleń od pionu i przyjąć geograficzną kule o promieniu 6370km
Lecz niewątpliwie Ziemia jest geoidą (postać zbliżona do gruszki) :-)

_________________
pozdrawiam
Tomasz Mahrburg
TMG geodezyjna obsługa inwestycji, geodezja Szczecin, Pajęczno Łódzkie, geodeta Pajęczno, usługi geodezyjne Szczecin Pajęczno Łódzkie, modele 3D do maszyn, pomiary terenu (dtm, dsm) z UAV(dron)


Ostatnio edytowano 26 sie 2009, o 21:08 przez tommy, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 21:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
tommy napisał(a):
VHF to fale ultra krótkie (jeśli się nie myle

Z cała pewnością się nie mylisz. Pasmo morskie, to (z pamięci) 140/165 MHz. Popularny radiowy UKF to 96/107 MHz

[ Dodano: Sro 26 Sie, 2009 22:06 ]
A jeszcze jedno, między 107, a 140 gadają sobie lotnicy

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
cape napisał(a):
Fale transpordera rozchodzą się po liniach prostych, więc nie pokonają krzywizny Ziemi.

Nawet użycie prostego chłopskiego rozumu pozwala stwierdzić, że zasięg wykrycia SART zależy w tych warunkach dość ściśle od wysokości anteny radaru. Ten sam prosty chłopski rozum każe stwierdzić, ze ktoś kto każe wkuwać akurat odpowiedź dla radaru umieszczonego na wys. 10m nie ma bladego pojęcia na jakiej wysokości na współczesnych statkach morskich anteny radarów się spotyka. Podpowiem układaczom pytań - u mnie anteny są na wysokości 22 i 25 mertów. Ale ja pływam na całkiem niewielkim stateczku...

cape napisał(a):
sięgnąłem do książki Andrzeja Pochodaja. Pisze tak.
"SART pozwala na lokalizację rozbitków na tratwie z mostka statku z odległości 50-10 mil, a z samolotu lecącego na wysokości 1000 m z około 40 mil.". Koniec cytatu. Jak widać nie podaje żadnego wzoru.

Inne książki też nie podają wzoru ale podają zupełnie inne wartości (np. Czajewski, "Alarmowanie i naprowadzanie na rozbitków w systemie GMDSS").
Poza tym co oznacza "pozwala na lokalizację"...? Jaki wskaźnik detekcji przyjęto za wystarczający? W jakiej pogodzie (BTW - najgorzej jak jest całkiem gładko...). Etc...

cape napisał(a):
SART powinien być jak najwyżej.

To też nie jest bardzo nieoczywiste.
W każdym razie lepiej SART-a na maszt jachtu nie windować...

Kwestia natury retorycznej - czy pytania zadawane przez szanowną komisję nie mogłyby służyć choć odrobinę podniesieniu przed egzaminem znajomości zagadnień dotyczących obsługi sprzętu, sposobów alarmowania, źródeł pożytecznych wiadomości, stosowania procedur?
Na co komu w praktyce znajomość symboli emisji?
Czemu ma służyć znajomość zasięgu SART-a, zwłaszcza dla wydumanych, niespotykanych warunków i "na wyrywki"?
-------------------------------------
Moim zdaniem istotną rzeczą jaką trzeba wiedzieć o użyciu SART, to przede wszystkim zapamiętać, że trzeba w razie kuku SART włączyć, bo w przeciwieństwie do większości takich na przykład EPIRB-ów sam się raczej nie włączy...
I jeszcze, że na tratwie należy umieścić go możliwie wysoko, że niektóre modele mają służący po temu maszcik i że jak odpowiada na sygnał radaru to powinien migać i że to fajnie, bo pewnie nas też ktoś widzi.
Co do odbioru sygnału SART, to można znaleźć co robić w każdym niemal manualu każdego radaru. Uczą tego ponadto na kursach radarowych. Zatem jedyne co dla celów GMDSS o odbiorze sygnału SART-a trza wiedzieć, to jak wygląda sygnał na ekranie radaru z daleka i z bliska oraz gdzie znajdują się rozbitkowie wobec tego co pokazuje ekran.
I tyle...
(Bardzo, bardzo zainteresowani, piątkowi kursanci mogą zapamiętać, że zasada "im wyżej tym lepiej" w stosowaniu SART nie zawsze jest prawdziwa. Powyżej 3-4 m zasięg SART-a rośnie ale maleje nieco skuteczność, zwłaszcza na małych dystansach. I jeszcze że pogoda "zła" jest lepsza dla skuteczności SART-a niż "glada".
A dla odbioru, piątkowicze mogą wiedzieć jeszcze, że jak wiemy że szukamy SART-a to warto załadować zasięg 12Nm lub coś około i trzeba pogmerać przy zasięgowej regulacji wzmocnienia czy innym "sea clutterze", wyłączywszy dlań wcześniej funkcje "auto" )

Was GOC dyżurny :roll:

[ Dodano: Sro 26 Sie, 2009 22:53 ]
cape napisał(a):
VHF 100 km przy maszcie 100 metrów jak najbardziej, szczególnie jak nie ma opadów.


Hmm, przegadałem kiedyś na VHF pół wachty z pewnym miłym kolegą oficerem.
On nudził się podczas wachty na jakimś niewielkim kontenerowcu.
Ja kiwałem się na kotwicy pod platformą "Petrobaltic"- jakieś 20 mil na północ od Rozewia.
Słyszeliśmy się nawzajem jasno, czysto i bez zakłóceń...
Pod koniec gaduły szczęka mi opadła, jak gość powiedział, że kończy, bo musi dzwonić po swego starego, bo za godzinę będą w śluzie Holtenau..., w Kilonii...
Po powrocie przeczytałem coś o kanałach jonosferycznych i uspokoiłem się - łączność na kilkaset mil na VHF jest możliwa, to nie był żaden cud :DD

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 sie 2009, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
cape napisał(a):
Odpowiedź jest taka, fale UKF rozchodzą się po liniach prostych ( nie odbijają się od jonosfery), Czyli krzywizna Ziemi tą prostą zakłóca. I teraz pomyśl (skoro test), jak z tą krzywizną i wysokościami.

Krzysiu - błagam Cię! :-) Wzór na zasięg w paśmie VHF jest podobny do wzoru na zasięg światła.
Odległość w Mm=2*("pierwiastek z wys. anteny 1" + "pierwiastek z wys. anteny 2"). W kilometrach (skąd u tych pacanów z UKE kilometry, to nie wiem) będzie to pomnożone przez 1,85. Filozofii wielkiej nie ma a przydatność znajomości zasięgu jest IMHO przydatna w szczególności gdy stracimy maszt z anteną i na morzu kombinujemy jak załatwić pomoc.

Druga sprawa to:
Cytuj:
Pływam z VHF GMDSC i naprawdę nie wiem po co mi wiedza o modulacji częstotliwości czy fazy.

Ale dopuszczasz do świadomości możliwość wyczarterowania łódki co ma urządzenie takie, że gdzieś głęboko w menu są pozycje G3E oraz J3E i załogant się wybawi owym menu i gucio usłyszysz?
To, że w rejonach "popularnych czarterowo" jedynym stosowanym modelem radiotelefonu jest urządzenie "FCIiY" nie oznacza, że tylko takie urządzenia masz możliwość/prawo obsługiwać.

Cytuj:
ja regularnie odbierałem na Bałtyku komunikaty Navtexu z Adriatyku ( Split Q). Teoretycznie zasięg 300 Mm.

Z półgigowymi częstotliwościami to różnie jest. Znam przypadki odbić jonosferycznych. Natomiast ciekawostką jest ustawienie Twojego odbiornika - miewasz na Bałtyku coś oprócz H-U-J zaprogramowane?

Cytuj:
Pasmo morskie, to (z pamięci) 140/165 MHz.

Żeby w googlu nie zostały śmieci to uzupełnię :-) Zakres morski VHF to 156-174 MHz

cape napisał(a):
A jeszcze jedno, między 107, a 140 gadają sobie lotnicy

I co gorsze używają innych sposobów modulacji :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 27 sie 2009, o 07:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Krzysiu - błagam Cię! Wzór na zasięg w paśmie VHF jest podobny do wzoru na zasięg światła

Wzór, wzorem a Jaromir pisze.
Jaromir napisał(a):
Hmm, przegadałem kiedyś na VHF pół wachty z pewnym miłym kolegą oficerem

I ja też mam takie doświadczenia. Z regionu Rozewia słuchaliśmy długo rozmowę dwóch zaprzyjaźnionych oficerów na dwóch statkach. Wyszło, że są sporo na W od Bornholmu.
Maar napisał(a):
Ale dopuszczasz do świadomości możliwość wyczarterowania łódki co ma urządzenie takie, że gdzieś głęboko w menu są pozycje G3E oraz J3E i załogant się wybawi owym menu i gucio usłyszysz?
To, że w rejonach "popularnych czarterowo" jedynym stosowanym modelem radiotelefonu jest urządzenie "FCIiY" nie oznacza, że tylko takie urządzenia masz możliwość/prawo obsługiwać.

Skoro tak jest (nie wiedziałem), to bedę musiał to zgłębić.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 92 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL