Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 2 sie 2025, o 14:15




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Lifting keels
PostNapisane: 2 wrz 2009, o 22:09 

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 22:02
Posty: 12
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

to moj pierwszy post wiec jesli okaże sie bardzo lamerski prosze o wykasowanie.
Ostatni podczas ogladania jakiegoś programu tv natknąłem sie na stwierdzenie w jezyku angielskim :Lifting keel i troche mnie zamurował bo z dowolnym tlumaczeniu znaczy to wszyscy wiedza... ale czy kli moze wogole byc podnoszony ?? czy nie znaczy to przypadkiem mieczowy ??mieczowo-balastowy ???prosze o wyjaśnienie jesli można.

Z gory dziekuje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 06:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Stosuje się podnoszone hydraulicznie kile, nawet na bardzo dużych jachtach. Chodzi o zmiejszenie zanurzenia np przy płytkich portach. Nazwa podnoszony kil jest prawidłowa.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 08:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17565
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
W wodzie opływającej kil tworzą się turbulencje hamujące jacht. Zmniejszając długość kila, zmniejszamy też siłę hamowania.
"Lifting keel" stosowany jest często na jachtach oceanicznych. Prowadzący w zależności od kierunku wiatru decyduje o podniesieniu (w fordewindach i baksztagach) lub opuszczeniu (w bajdewindach i połówkach) kila zyskując jakiś tam (stosunkowo niewielki) wzrost prędkości, który w przełożeniu na tygodnie oceanicznej żeglugi daje wymierne korzyści liczone w dniach.

Poza tym - tak jak pisze Krzysiek - możliwość zmniejszenie zanurzenia przy szukaniu miejsca w porcie jest cechą nie dającą się przecenić.

Czy można byłoby to rozwiązanie nazwać "mieczowo-balastowy"? Pewnie tak, polskim, morskim tłumaczeniom już nic nie zaszkodzi :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 08:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Lifting keel" stosowany jest często na jachtach oceanicznych

Maar napisał(a):
możliwość zmniejszenie zanurzenia przy szukaniu miejsca w porcie jest cechą nie dającą się przecenić

Te duże oceaniczne jachty z pełnym kilem często mają zanurzenie np 4/5 metrów. Takie zanurzenie uniemożliwia wejście do wielu portów, lub ogranicza w tych portach miejsce cumowania. Po podniesieniu mamy zanurzenie np 1,5 metra i problem znika.
Zwiększenie prędkości na kursach wolnych, to dodatkowa korzyść. W języku niemieckim takie rozwiązanie, to skrót DS.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 09:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
A jak ten kil jest podnoszony - szybrowo do góry, czy składany w tył w wzdłuż jachtu ?

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 09:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
banan70 napisał(a):
A jak ten kil jest podnoszony - szybrowo do góry, czy składany w tył w wzdłuż jachtu ?

Szybrowo do góry.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 09:59 

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 22:02
Posty: 12
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
[ Dodano: Czw 03 Wrz, 2009 10:59 ]
Maar napisał(a):


Czy można byłoby to rozwiązanie nazwać "mieczowo-balastowy"? Pewnie tak, polskim, morskim tłumaczeniom już nic nie zaszkodzi :-)


Czyli z tego co zrozumialem lifting keel to nic innego jak jacht mieczowo-balastowy (nie mowie tu o wspomnianich jednostkach regatowych z 5 metrowym mieczem-kilem)Bo wedlug mojego rozumowania kil to jest cos stalego przytwierdzonego na stale do jachtu a miecz jest ruchomy czyli ruchomy kli w jezyku angielskim to porostu miecz??dobrze rozumuje ??

na potwierdzenie mojch slow foto:


Załączniki:
delphia3_811.jpg
delphia3_811.jpg [ 72.57 KiB | Przeglądane 1146 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
kwiatas napisał(a):
Czyli z tego co zrozumialem lifting keel to nic innego jak jacht mieczowo-balastowy

Z tym się nie mogę zgodzić. Miecz jest stosunkowo lekki. Balast w zęzie jest od niego dużo cięższy. Kil jest ciężki, znacznie obniża środek ciężkości, balastu na ogół nie ma. To nie jest ważne, czy jest podnoszony, czy nie, nadal jest kilem, tyle, że podnoszonym. Jakoś nazwanie 30 metrowego jachtu oceanicznego z podnoszonym kilem, jachem mieczowo-balastowym mi zdecydowanie nie pasuje.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 10:48 

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 22:02
Posty: 12
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 0
cape napisał(a):
Z tym się nie mogę zgodzić. Miecz jest stosunkowo lekki. Balast w zęzie jest od niego dużo cięższy. Kil jest ciężki, znacznie obniża środek ciężkości, balastu na ogół nie ma. To nie jest ważne, czy jest podnoszony, czy nie, nadal jest kilem, tyle, że podnoszonym. Jakoś nazwanie 30 metrowego jachtu oceanicznego z podnoszonym kilem, jachem mieczowo-balastowym mi zdecydowanie nie pasuje.


No ja tez sie z tym nie zgadzam ale patrzac na zdjecie zamieszone przeze mnie post wyzej moza sie sugerowac tym ze np. Delphia 33 budowana jest w 2 wesjach (kilowej klasa A oraz mieczowej tu mylnie nazwanej lifting kell w klasie B) i przez to cale zamieszanie bo np taki jacht SOUTHERLY 42 RS jest produkowany klasie A a ma LIFTING KEEL. A moze ja porostu myle pojecia ???bo czy jacht mieczowo-balstowy moze byc w klasie A-oceaniczny???


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 10:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Jacht balastowo-mieczowy ma miecz i dużo cięższy balast. Nie wyobrażam sobie takiego jachtu w klasie A, ale może się mylę.
Jacht kilowy cały (choć są wyjątki) ma swój ciężar w kilu. Podnoszenie, lub nie nie ma znaczenia. A Delphia ? Ta balastowo-mieczowa jest przeznaczona na Mazury. Tam już nawet jachty z radarami są, więc jacht z dumną nazwą Lifting Keel też znajdzie nabywcę, bo brzmi to dużo lepiej, niż miecz i balast. Klient nasz Pan.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 wrz 2009, o 15:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
kwiatas napisał(a):
czy kli moze wogole byc podnoszony ??

Może:)
A tu można sobie pooglądać jak to wygląda :smile:
http://www.nauticexpo.com/prod/apm/lift ... 72365.html
kwiatas napisał(a):
bo czy jacht mieczowo-balstowy moze byc w klasie A-oceaniczny???

nawet tylko mieczowy może taki być :razz:
Przykładem jest Trismus, sprawdził się w wielu dalekich rejsach i doczekał się następnych wersji
http://les.trismus.free.fr/trismus3.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re:
PostNapisane: 28 wrz 2009, o 16:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
cape napisał(a):
Jacht balastowo-mieczowy ma miecz i dużo cięższy balast. Nie wyobrażam sobie takiego jachtu w klasie A, ale może się mylę.

Masz rację - w tym, że mylisz się.
Alubot'y mają lekki miecz i balast wewnętrzny. I tą "kategorię" (czy "klasę") A - do której nie wiedzieć czemu co niektórzy przywiązują taką wagę... :mrgreen:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 wrz 2009, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
kwiatas napisał(a):
Witam,

to moj pierwszy post wiec jesli okaże sie bardzo lamerski prosze o wykasowanie.
Ostatni podczas ogladania jakiegoś programu tv natknąłem sie na stwierdzenie w jezyku angielskim :Lifting keel i troche mnie zamurował bo z dowolnym tlumaczeniu znaczy to wszyscy wiedza...

Do dziś mamy w rodzinie "Nefryta" z podnoszoną płetwą balastową. Chyba 400 kg. Mechanicznie, korbą (110 obrotów, wrrr...)

kwiatas napisał(a):
ale czy kli moze wogole byc podnoszony ?? czy nie znaczy to przypadkiem mieczowy ??mieczowo-balastowy ???prosze o wyjaśnienie jesli można.

Jak sam wiesz - może.
Jeśli chodzi o nazewnictwo, a zwłaszcza tak nieścisłe terminy jak niemal nie spotykany poza Polską termin "jacht balastowo-mieczowy" - to zawsze lepiej opisać rzecz kilkoma słowami, niż używać ułomnych określeń czy definicji, jak sądzę...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 29 wrz 2009, o 18:11 przez Gość, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re:
PostNapisane: 28 wrz 2009, o 16:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
cape napisał(a):
banan70 napisał(a):
A jak ten kil jest podnoszony - szybrowo do góry, czy składany w tył w wzdłuż jachtu ?

Szybrowo do góry.

Za wyjątkiem tych konstrukcji, gdzie "kil" jest akurat nie jest "szybrowo do góry", ale jest "składany w tył, wzdłuż osi jachtu" - czyli obrotowy...
:lol:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 wrz 2009, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
lub składany trapezowo jak podnośnik samochodowy, lub wychylany w bok(ale wtedy nie jest w sumie podnoszony:) )

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 232 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL