Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 4 sie 2025, o 08:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Dory
PostNapisane: 22 paź 2009, o 18:24 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Dory
SZukam odpowiedniej dla siebie lodzi -rozne juz projekty i typy przeswietlalem ale teraz padlo na dory -z ozaglowaniem gaflowylub lugrowym.
Bardzo taka lodzia zainteresowalem i chcialbym mia plywac- Ooo wielkie plany mam :):)
Czy ktos ma /mial/budowal lodz typu dory ?
Hans i Saywiechu pisali ze planuja budowe ale to byl 2006 rok.
W Polsce mozna kupic dokumentacje i chyba nawet elementy do lodzi Salmo 19 ale . Lodz zreszta tez widzialem na Allegro.
Ja chce miec bardziej typowa . W necie jest duzo dokumentacji i budowa wyglada na prosta a rezulatat jest chyba znakomity zeglarsko.
Podobna jest Pomeranka Pana Nadolskiego- i naprawde bardzo ladna ale duzo trudniejsza w budowie.
Mam prosbe o opinie wlascicieli lub uzytkownikow dory:
Czy rzeczywiscie na fali i trudnych warunakach jest tak dobra? Nie tlucze plaskim dnem ona wiekszej fali?
Jak jest z plywaniem na wiatr? . Zagle podaja ze Salmo podczas testu plynal max 60 stopni.
Wogole jak sie na tym zegluje ? Czy to bardzo absorbujace -ciagle balastowanie ?
Jak jest statecznosc? Jakie odczucia –Poczatkowa chyba b marna a potem? Ile sie przechyla bezpiecznie.
Jaka byla +- waga takiej 15 stopowej lodzi?
Jaka wielkosc polecalibyscie do turystyki (w wersji hard) dla dwojki ( namiot na bomie itp) wiosla ( ale jeden) i zagiel.
Dziwne ale rzeczywiscie w polsce te lodzie -tak popularne w swiecie sa nieznane- ja przynajmniej ich nie widzialem.

Pozdrowienia
Tomek W


Załączniki:
16_dory_5.jpg
16_dory_5.jpg [ 16.28 KiB | Przeglądane 6618 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 22 paź 2009, o 23:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Jeżeli łódka ma kształty zbliżone do tradycyjnych dory to nie będzie płaskodenna.
Te konstrukcje mają swoich wielbicieli na całym świcie i z tego co piszą to wygląda, że to dzielne łodzie.
http://www.kosmoid.net/vh/jeanie
Ja bym Cię namawiał na budowę Ness Yawl. Sprawdzone, dzielne, ładne i dosyć proste w budowie

_________________
Zbyszek


Ostatnio edytowano 24 paź 2009, o 11:16 przez Magister, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiony link



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Orawa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 24 paź 2009, o 09:53 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Tak -wyszukalem ja. Wyglada na zdjeiciach super. Ktos tez wychwalal ja bo plywal na niej na Krecie i chcial tu budowac.Planow za free nie ma -sa za 110 funtow lub 290 USD.
W necie tez byly dawne informacje ze nie jest tak dzielna jak jej starsza i wieksza siostra Caledonia Yawl. Ta juz za duza na mnie. Teraz sie zastanawiam co dalej-moze zlece plany?
Pozdrowienia Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 24 paź 2009, o 20:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Orawa napisał(a):
Ktos tez wychwalal ja bo plywal na niej na Krecie i chcial tu budowac

Sprawa się przeciąga bo ten ktoś przeprowadzał się do Grecji i budowa musi poczekać.
Orawa napisał(a):
-moze zlece plany?

Tanie to nie będzie.
Moim zdaniem szukaj gotowych, takich w/g których już zbudowano łódki i można poznać opinie armatorów.
Trzeba tylko dobrze poszukać w necie.
http://www.butlerprojects.com/boats/sai ... /index.htm
http://www.cmdboats.com/sailingdory18.htm
http://www.boatdesigns.com/products.asp?dept=425
http://www.geocities.com/garylambda/SwampscottDory.html

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 25 paź 2009, o 07:58 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Orawa napisał(a):
Teraz sie zastanawiam co dalej-moze zlece plany?

Witam,mam kilkanaście oryginalnych planów dory od małych do całkiem sporych.Na jednej też trochę pływałem.Jeżeli chciałbyś tanią,prostą i jednocześnie dzielną łódeczkę to nic nie pobije dory.Tyle że dory są różne istnieje kilkanaście typów,były nawet dory regatowe,no i każdy z tych typów ma swoje wady i zalety,nie każda jest żaglowa,poszczególne typy potrafią się różnić tak znacznie że dla laika są to zupełnie inne konstrukcje.Dodam tylko że dory to łodzie robocze,nie jachty (poza regatowymi mutacjami) i podstawowymi założeniami w ich ewolucji to była taniość i prostota budowy,ładowność,dzielność,a prędkość nie była najważniejszą rzeczą,chociaż takie wolne to one nie są.
W przypadku Polski i charakterystyki naszego wybrzeża,dory jako łódka do żeglugi przybrzeżnej powinna się doskonale sprawdzić ponieważ z założenia jest to łódź operująca z plaży i jeżeli potrafiły sobie radzić z atlantyckim przybojem to tym bardziej poradzi sobie z bałtyckim. :)

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 29 paź 2009, o 20:34 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Dzieki za informacjie od BoSmana z adresami stron. Czesc tylko znalazlem wczesniej.
A uznanie dla Petera za zwiezla i celna charakterystyke lodzi typu dory. Jak bede ( ?)
kiedys robic strone o dory to sie zwroce z prosba o zacytowanie :) Ale mam ja budowac a nie siedziec przy laptopie. A z tym jest cienko. Znalazlem bardzo niewiele planow darmowych.
Platnych jest duzo a ceny od 50 USD do kilkuset USD.
Na dodatek te plany ktore znalazlem nie sa kompletne- tzn mozna by z nich budowac ale zawsze czegos brakuje.
Gdyby ktos sie tym interesowal niech nie szuka –tu ma gotowce dl/ szer max/burta min

Bank Dory ( model !!!! ale dosc dokladny) 4,7 m /1,42 m/52 cm--- to plan modelu!!!!! http://www.shearwater-boats.com/doryplan1.htm

Free Seas - plan kompletny -4,24/1,27/55cm wioslowa trzeba sciagnac pliki pdf
Szukac instrukcji na tej stronie
http://thefreeseas.org/?page_id=2

3SD-plan dokladny braki detali- 5,2/1,3/40 cm wioslowa Bardzo prosta budowa
Little sister – plan jak wyzej-.5,5m/1,2/? - wioslowa
Big sister- plan jak wyzej-5,9/1,6/?- wioslowa
Wszystkie i wiele innych od adresem
http://koti.kapsi.fi/hvartial/index.htm

Svenson – braki w planie- 4,36/1,37/40cm
http://www.svensons.com/boat/?p=Mechani ... ed/rs_dory

Gunning dory skapy rys – 5,2/1,5/45 cm –wioslowo zaglowa
http://2.bp.blogspot.com/_a6mAYyc8sBI/S ... ry.bmp.jpg

Clasic 13 feet rowing dory
http://www.classicwoodenboatplans.com/d ... c_boat.htm

Sa jeszcze trzy inne ale marne plany niekompletne i nie podaje adresow.
“Vintage dory” plan nie kompletny 5,74/1,55/52 cm –wioslowo zaglowa
South Heaven- nie kompletny- 14’/52”/14”- wioslowa
Double paddle dory – nie kompletny- mala 10’ tylko

Lodzie duzej urody jak Ness Yawl lub Caledonia Yawl sa tylko za USD.

A wiec sie potwierdza- nie ma darmowych lunchow :(((((

Ale jak sie przejrzy wszystkie plany to mozna wydedukowac grubosci sklejki i inne detale. Rozwiazania szkutnicze sa proste. A konstrukcja „ jak cep „ (cytat od Saywiechu.)
Tak chyba bede musial zrobic . Mnie interesuje prosta lodz- dlugosci ok 16 stop –z burta
Z jedego kawalka sklejki ( gora dwa) wioslowo zaglowa –raczej slup bo z tym jolem i drugim masztem to chyba wiecej klopotu -choc dobrze wyglada !!! Moze macie jakis namiar?
W kazdym razie bardzo daleko planom do jakosci polskich planow np P Wereszki . Pisze o nim bo jego nazwisko przewija sie w wiekszosci stron poswieconych projektom. http://www.dinghy.pl/
I bardzo dobrze!!
Pozdrowienia
Tomek W


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 29 paź 2009, o 22:43 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przecież powiedziałem że mam kompletne plany kilku może kilkunastu (nie liczyłem) dory :D
z tego część żaglowych.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.



Za ten post autor peter otrzymał podziękowanie od: Orawa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 30 paź 2009, o 11:42 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Oooo Dzieki za propozycje-tak zrozumialem. Teraz zaraz wyjezdzam na swieta ale po nich sie zglosze do Ciebie z prosbo/propozycja
Tomek Wilamowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 1 lis 2009, o 19:17 

Dołączył(a): 23 lip 2006, o 07:55
Posty: 37
Lokalizacja: Wieliczka
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam
Ostatnio rzadko tu zaglądam.
W sumie nie zbudowaliśmy planowanej Dory. Skończyło się na innej łódce.
Ale powiem, co mnie do Dory nieco zniechęciło. Otóż jako łodzie płaskodenne i budowane z tanich materiałów, bez stępki Dory byłaby OK. Oryginalnie Dory budowane były z desek. Gdyby dziś taką łódź zbudować to jej cena wyniosłaby kilkaset złotych. Czyli taniocha. Ale szczelność kadłuba uzyskiwano dzięki pęcznieniu drewna. A tu już zaczynają się schody. Taka łódź zbudowana z desek grubości 30mm, nasiąknięta wodą będzie ważyła sporo. Niestety mieszkam na południu (Peter też) i nieco z dala od wody. Łódź, jakąkolwiek, muszę trzymać na przyczepie i sobie ją nad jeziorka wozić. Taka deskowa Dory będzie więc ciągle namaczana i suszona. To nie wpłynie dobrze na jej żywotność a i będzie dużo kłopotów ze szczelnością na początku pływania. Jedyne wyjście w takiej sytuacji to zbudować Dory ze sklejki nie z desek. Wówczas można drewno utrzymywać „Na sucho” dobrze zakonserwowane. Ale i tu są problemy. Dory były dość stateczna, ale też właśnie dzięki swojej masie nasiąkniętego drewna. Nie wiem jak by to się sprawdzało przy lekkiej łodzi o znacznie mniejszej masie. Gdybym zaś mieszkał nad wodą i mógłbym swoją łódź trzymać stale na wodzie to z całą pewnością postawiłbym na Dory i to właśnie oryginalną z desek, bez grama stali nierdzewnych.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 1 lis 2009, o 21:57 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
No I zaczely sie problemy. Szukajac planow natrafilem na link dokladnie opisujacy to o czy pisze Hans- Lekkie dory jest niestabilne
Oto link : http://www.storerboatplans.com/Faq/dory.html
Mnie zlezy na dory z zaglem ale znowu obejrzalem filmik o wioslowaniu i zeglowaniu na dory a tam dwu facetow prawie lezy na dnie w srodku lodzi przy byle jakim wietrzyku aby ja zbalastowac. To naprawde rodzi watpliwosci co do mozliwosci zeglowania.Moze jednak jestem w bledzie bo na nich nie plywalem.
zobaczcie sami
http://www.clcboats.com/shop/boats/boat ... g-kit.html
Takze stosunek dlugosc w linii wodnej do szerokosci( tez w lini wodnej) dla dory’s jest ok 0.20 podczas gdy dla zaglowek ok 0,26-0,3 . Moze rzeczywiscie bez naladowania ryb do wysokosci lawek sa klopoty :):) ze stabilnoscia. To kilkukrotnie wzmiankowano w roznych materialach- ze musi byc obciazona.

Ja sobie wydumalem ze powinna to byc lodka o dlugosci ok 4,8 m czyli 16 stop, z burtami jako jedna calosc ( nie lamane) , sklejkowa , „szyta i klejona”,wyposazona w zagle z mieczem( lepiej obrotowym) w skrzynce wewnatrz lodzi.
I tu prosba do Petera jakby mial w swojej bibliotece cos takiego to z checia bym sie zapoznal. Nie chce robic klopotu ale potwierdzam ze jestem zainteresowany.
Nie znalazlem nic wiecej poza tym co podalem w poprzednim mailu. Wszedzie obracaja tym samymi linkami.To z bieda wystarczy do budowy- jako kompilacja tych kilku projektow.
Ale jest ryzyko ze sie pochrzani i straci material i prace.
Tomek W


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 2 lis 2009, o 18:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Hans napisał(a):
Ale szczelność kadłuba uzyskiwano dzięki pęcznieniu drewna. A tu już zaczynają się schody

Przy zakładkowym poszyciu to nie jest zbyt wielki problem. Obecnie, stosując epoksydy lub kleje metakrylowe, nieszczelność przestała być problemem. Dodatkowo można to oblaminować (transparentnie aby było słoje widać), wewnątrz zakonserwować owatrolem, lub tradycyjnie terpentyną i olejem.
Orawa napisał(a):
To naprawde rodzi watpliwosci co do mozliwosci zeglowania

To może zainteresuj się tradycyjnymi łódkami skandynawskimi?
Dokumentacje (a właściwie rysunki inentaryzacyjno-poglądowe) są dosyć tanie, trzeba jednak mieć trochę pojęcia o szkutnictwie aby z tego powstała łódka.
http://www.batritningar.se/default.aspx ... =Boatplans

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 3 lis 2009, o 19:48 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
hmmm?...może zaczniemy rozmowę o dory od początku to jest od tego czym jest dory.
Dory to łódź robocza ze wschodniego wybrzeża Ameryki północnej a dokładnie jego północnej części.Największą popularność osiągnęły w drugiej połowie XIX wieku.Istnieje kilka ich podstawowych typów,ale ich główną cechą odróżniającą je od innych płaskodennych łodzi to brak stępki i wzdłużny układ klepek dna.Jeśli idzie o kształt burt to były najczęściej wypukłe i poszywane na zakładkę,wyjątek stanowi banks dory które mają burtę płaską,ale nadal klepki były łączone na zakładkę.Nie wszystkie dory są łodziami żaglowymi,a najmniej do tego nadają się właśnie banks dory,chociaż i one były czasami budowane jako żaglowe zwłaszcza jej większe odmiany,powyżej 24 stóp.
Typowe dory żaglowe to przede wszystkim swampscott i beachcomber dory,mają one burty wypukłe i na wodzie wyglądają jak okrągłodenne i taki typ dory jest na filmie do którego Orawa zamieścił link.(swoją drogą nie widzą na tym filmie jakiegoś specjalnego balastowania,a załoga siedzi nisko bo siedzi na dnie,tak się żegluje na dory,a na wiosłach to ta łódeczka po prostu fruwa!) Prawdą jest że stabilność początkowa dory jest mała,zwłaszcza banks dory,ale bardzo szybko staje się sztywna i nie przechyla się więcej.
Co do budowy to są to jedne z najprostszych łodzi,nawet te o wypukłych burtach.Oryginalnie były budowane z cienkich desek burty ok 12 mm,dno 20mm.do tego kilka wręg ,dziobnica i pawęż.całość była zbijana ocynkowanymi gwoździami.Dzisiaj najwięcej sensu ma budowa ze sklejki i epoksydu,zwłaszcza że nikt już na świecie nie produkuje takich gwoździ jakie są potrzebne do zbudowania wiernej repliki.
Jak tylko uruchomię skaner (a mam z tym problem) to podeślę plany.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 3 lis 2009, o 20:54 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Najpierw odpowiedz dla BoSmana .
Dzieki za interesujace lodki z Norwegi . Polecasz mi naprawde ladne lodki ( Ness Yawl i podobne ) Masz jednak racje ze wymagaja umiejetnosci szkutniczych na sporym poziomie. Ja czuje sie na silach zrobic lodz w sposob jak na zalaczonych zdjeciach od 1 do 5 :) I to nawet nie w 3 dni jak ta ze zdjec. No coz nadzieja w Peterze ze cos tam ma co bedzie pasowac do moich wyobrazen i mozliwosci.. Dzieki.
Peter!
Dzieki ze chcesz mi pomoc. Ja grzebiac w necie tylko znajduje potwierdzenia twoich opinii ktore sa niestety w roziewie do moich poczatkowych wyobrazen. To fakt ze Dory to lodzie glownie wioslowe ,robocze budowane z desek, umozliwiajace skladanie jedna w druga. Statecznosc tez jest opisywana tak jak ty podajesz –poczatkowo b miekie a potem „ sztywnieja” mocno. A zagle sa dla nich drugorzedne!! Glownie wiosla –stad ta
„kajakowa” linia wodna. Na filmiku rzeczywiscie dory smiga pod wioslami.
Te bardziej w zamysle zaglowe maja inne ksztalty i sa bardziej skomplikowane w budowie . Swieta prawda. Moje umiejetnosci szkutnicze sa co tu kryc- cienkie choc z drzewem i narzedziami mialem do czynienia i lubie to. Motywacje tez mam !!!Stad te proste burty, rozmiar do 5.0 m i pewna „prostota” konstrukcji. . Z drugiej strony skreca mnie z zazdrosci patrzac na te jole - Ness i Caledonian.

Dzieki za chec pomocy.
tomek W
Załącznik:
3sd_01.jpg
3sd_01.jpg [ 20.48 KiB | Przeglądane 6273 razy ]
Załącznik:
3sd_02.jpg
3sd_02.jpg [ 19.18 KiB | Przeglądane 6273 razy ]
Załącznik:
3sd_03.jpg
3sd_03.jpg [ 14.55 KiB | Przeglądane 6273 razy ]
Załącznik:
3sd_04.jpg
3sd_04.jpg [ 16.97 KiB | Przeglądane 6273 razy ]
Załącznik:
3sd_05.jpg
3sd_05.jpg [ 14.54 KiB | Przeglądane 6273 razy ]


Ostatnio edytowano 3 lis 2009, o 21:34 przez Magister, łącznie edytowano 2 razy
Poprawiona kolejność zdjęć:)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 3 lis 2009, o 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Orawa napisał(a):
Polecasz mi naprawde ladne lodki

Wiem :D
Orawa napisał(a):
wymagaja umiejetnosci szkutniczych na sporym poziomie

Ale za to jaki efekt.
A Ness yawl nie jest aż tak trudny w budowie.
----
teraz trochę się pochwalę :wink:


Załączniki:
piąta planka.JPG
piąta planka.JPG [ 110.81 KiB | Przeglądane 6266 razy ]

_________________
Zbyszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Dory
PostNapisane: 4 lis 2009, o 14:53 

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 20:01
Posty: 11
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Ha ! Wyszlo szydlo z worka jak dawniej mawiano :))))) Powodzenia !!
Ona juz wyglada ladnie!
Daj znac gdzie to bedzie mozna zobaczyc lub daj zdjecia !
Pzdr Tomek W


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 207 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL